بازدید 16483

چرا با کاهش قیمت دلار در هفته گذشته، کالاها ارزان نشد؟

همواره این پرسش در ذهن مردم مطرح بوده است که چرا با افزایش قیمت دلار، قیمت کالا‌ها افزایش می‌یابد، اما با کاهش قیمت دلار، قیمت کالا‌ها کاهش نمی‌یابد؟ وحید شقاقی شهری تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با تابناک اقتصادی گفت: قیمت کالا تنها تابعی از قیمت دلار نیست و علاوه بر قیمت دلار عواملی، چون چسبندگی قیمت‌ها به سمت پایین، انتظارات تورمی، کشش قیمت‌ها و اقتصاد رفتاری جامعه در آن دخیلند.
کد خبر: ۹۰۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ 13 June 2019

تابناک اقتصادیهمواره این پرسش در ذهن مردم مطرح بوده است که چرا با افزایش قیمت دلار، قیمت کالاها افزایش می یابد اما با کاهش قیمت دلار، قیمت کالاها کاهش نمی یابد؟ این پرسش علاوه بر مردم عادی، ذهن برخی سیاستگذاران را نیز به خود مشغول کرده است. وحید شقاقی شهری تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: قیمت کالا تنها تابعی از قیمت دلار نیست و علاوه بر قیمت دلار عواملی چون چسبندگی قیمت ها به سمت پایین، انتظارات تورمی، کشش قیمت ها و اقتصاد رفتاری جامعه در آن دخیلند.

به گزارش تابناک اقتصادی، این روزها که قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار دارد این گزاره در ذهن مردم شکل گرفته است که با کاهش قیمت دلار باید قیمت کالاها کاهش یابد و این گزاره به این دلیل در ذهن آن ها ایجاد شده است که در زمانی که قیمت دلار افزایش می یابد بلافاصله قیمت کالاها به همان نسبت و حتی بیشتر از آن افزایش می یابد. این موضوع گویا تنها فکر مردم را به خود مشغول نکرده است و سیاستگذارانی که خود نیز از اوضاع آگاه هستند این پرسش و گزاره را هر از چند گاهی مطرح می کنند. چند روز قبل عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در جمع خبرنگاران در بخشی از سخنان خود دقیقا به همین موضوع اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یکی از عوامل و عناصر مهم در افزایش قیمت ‌ها، به ظاهر مرتبط با قیمت ارز بوده است، لذا همانگونه که هنگام افزایش قیمت ارز کالا گران می ‌شد، اکنون که ارز روند کاهشی دارد به همان نسبت کالاها باید کاهش یابند.

وی افزود: با توجه به روند کاهشی قیمت ارز در ده روز گذشته امیدواریم دستگاه ‌های مرتبط با موضوعات و کالاهای مختلف به این موضوع توجه و آن را کنترل کنند. همچنین شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در مورخه 22 خرداد ماه 1398 طی مصاحبه ای با انتقاد از عدم کاهش قیمت کالاهای مختلف به تناسب روند کاهشی قیمت دلار، گفت: با افزایش نرخ ارز، قیمت بسیاری از کالاها  بالا رفت، اما با وجود کاهش نرخ دلار و وابستگی که بین قیمت دلار و برخی کالاها ایجاد شده بود، کاهش در قیمت کالاها رخ نداد. وی افزود: برخی کالاهای وارداتی همچون خودرو و لوازم خانگی، باید با کاهش قیمت دلار از قیمت‌ شان کاسته شود و  با قیمت‌ های جدید به فروش برسند، اما عملاً این اتفاق رخ نمی دهد که باید نظارتی بر این بازارها صورت گیرد.

چرا با کاهش قیمت دلار، قیمت کالاها کاهش نیافت؟

برای پاسخ به این پرسش که چرا با کاهش قیمت دلار، قیمت کالاها کاهش نمی یابد؟ خبرنگار تابناک اقتصادی گفتگویی را با وحید شقاقی شهری کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی انجام داد.

شقاقی شهری در رابطه با صحبت های وزیر کشور گفت: این تحلیل یک تحلیل اشتباه است و یک تحلیل مبتنی بر ادبیات علم اقتصاد نیست. در علم اقتصاد مبانی نظری برای این موضوع کاملاً دیده شده است و مبانی نظری چون چسبندگی قیمت ها به سمت پایین، انتظارات تورمی، کشش قیمت ها و اقتصاد رفتاری جامعه به ما توضیح می دهد که وقتی قیمت دلار در جامعه کاهش پیدا می کند لزوماً این کاهش منجر به کاهش قیمت کالاها نخواهد شد.

وی افزود: معادله ای که در این زمینه در ذهن آقای وزیر کشور وجود دارد یک معادله دو متغیره مبتنی بر قیمت کالا تابعی از قیمت دلار است و این در حالی است که در ادبیات علم اقتصاد قیمت کالا یک معادله چند متغیره است. یعنی قیمت کالا تابعی از قیمت دلار، چسبندگی قیمت ها، کشش قیمتی کالاها، انتظارات تورمی، اقتصاد رفتاری جامعه، سلایق مردم و بدبینی و خوش بینی نسبت به آینده است. همه این متغیره هایی که عرض کردم بر روی قیمت کالا تاثیر دارند. به عنوان مثال، اگر شما نسبت به آینده بدبین باشید طبیعتاً وقتی قیمت دلار کاهش یابد، قیمت کالای تولیدی خود را کاهش نخواهید داد و یا به عبارت بهتر در مقابل کاهش قیمت کالای تولیدی مقاومت خواهید کرد. این مقاومت در مقابل کاهش قیمت کالای تولیدی هم به این خاطر خواهد بود که شما انتظار دارید دوباره قیمت کالاها در آینده افزایش پیدا کند.

این کارشناس مسائل اقتصاد در تبین موضوع چسبندگی قیمت ها به سمت پایین گفت: هنگامی که تولید کننده مواد اولیه و قطعات برای تولید را با دلار ۱۵ هزار تومان خریده است و با همین مواد اولیه کالای خود را تولید کرده است طبیعتاً با کاهش قیمت دلار به ۱۳ هزار تومان در برابر کاهش قیمت کالای خود مقاومت می ‌کند چرا که مواد اولیه و قطعات را گران خریده است. یا در مثال دیگری برای بیان چسبندگی قیمت ها به سمت پایین می توان گفت شما خودرویی را به قیمت 100 میلیون تومان خریداری کرده اید که با افزایش قیمت آن به 120 میلیون تومان حاضر به فروش آن هستید اما اگر قیمت همین خودرو به 90 میلیون تومان کاهش یابد شما در مقابل فروش آن مقاومت به خرج خواهید داد.

وی ادامه داد: همچنین کشش قیمتی کالاها نیز متفاوت است. به عنوان مثال برخی کالاهای بسیار ضروری به کاهش قیمت دلار اصلا واکنشی نشان نمی دهند. قیمت این کالاهای بسیار ضروری به میزان تقاضا و ضرورت مصرف واکنش نشان می دهد. به عنوان مثال اگر کسی به یک داروی حیاتی نیاز داشته باشد که هر روز باید آن را تامین و مصرف کند، این موجب خواهد شد که فرد مورد نظر برای تامین این کالای حیاتی و ضروری اصلا به قیمت دلار جهت تامین آن توجه ای نداشته باشد. 

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان صحبت های خود به تبعات این گونه اظهار نظرات از سوی مقامات اشاره کرد و گفت: این اظهارات و تحلیل ها اگر با دلایل علمی همراه نباشد قطعا در جامعه مورد پذیرش واقع نخواهد شد و ممکن است در مواقعی به تنش در جامعه ختم شود. به عنوان مثال مردم با این تصور که به گفته وزیر کشور به دلیل کاهش قیمت دلار باید قیمت کالاها هم پایین آمده باشد برای خرید اقدام می کنند اما عملا در واقعیت این اتفاق نیفتاده است و این موجب تنش بین فروشنده و خریدار خواهد شد و بار روانی برای جامعه دارد. این یکی از تبعات این اظهار نظرات غیرعلمی و غیرکارشناسانه در جامعه خواهد بود.  

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۸
چون مردم مسخره نیستن که دلار حالا دو روزه یه خورده ارزون شده اونا هم هی قیمتا رو بالا پایین کنن. تا دیروز کاهشی بود از امروز دوباره گرون شده. مملکتی که ثبات نداره اوضاعش بهتر از این نمیشه.
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
فکرکنم تو خاعنی و بهتره به نزدیکترین کلانتری خودتو طسلیم کنی و بگی اعدامت کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
جوش نکن
بفرما چرا از قبل از عید تا الان که حدود۶ماه قیمت دلار روی حدود۱۳هزار ثابته همه چیز دو یا ۳برابر شده؟
میتونی جواب بدی یا خودتم جزءدلالهایی
...
reza1
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
سکته رو نزنی خوبه . شمایی که ظرفیت بالا و پایین رفتن دلار رو نداری خب برا چی خریدی . میرفتی آدامس میخریدی .
شما اول جواب بده کالاها و خدماتی که اصلا ربطی به دلار و یورو و درهم ندارد برای چی باید با بالا و پایین شدن این ها ان کالاهای غیر وابسته هم بالا و پایین شود؟
من جایی به غیر از ایران سراغ ندارم و این نشان از بیماری ریشه ای است که اقتصاد ما گریبانش است و از وقتی نفت وارد اقتصاد و بودجه شده از دهه ۵۰ وجود داشته و ربطی هم به امریکا و تحریم ندارد
چون بازاری ها زورشون میرسه و کسی هم نیست که روشون نظارت کنه
عزیزم قیمت واقعی دلار نزدیک به 35 هزار تومنه و به زور و فشار و لب و دهن که نمیشه قیمت دلار رو تعیین کرد ، وقتی ایران خودرو و سایپا با دلار 35 تومنی لگن هاشون رو قالب ملت میکنن فکر اینجاها رو هم باید کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
دلار خریدی عزیزم؟
ولی یک خبر خوبی برات دارم و ان اینکه با تورمی که داریم باید تا ۱۰ سالر دیگر صبر کنی تا به این عددت برسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
قیمت خودرو های ایرانی رو دلار تعیین نمی کنه، وقتی دلار چندسال ثابت بود خودرو ها هر سال افزایش قیمت داشتند. تا رانت هست اوضاع همینه، پراید 15 میلیونی رو سه برابر باید بخریم.
کاهش مصنوعی وهدفدار قیمت دلارتا۱۲۸۰۰ تومان که هفته پیش اتفاق افتادفرصت بسیاراستثنایی بودبرای انهایی که قصدخرید داشتند امروز بواسطه ناکام ماندن ماموریت شینزوابه در جوش دادن مذاکره ! به ۱۳۸۰۰ افزایش یافت وهفته دیگر که ضرب الاجل تعیبن تکلیف اف ای تی اف فرامیرسد به ۱۶۰۰۰ تومان خواهدرسید !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
بیچاره اونهایی که فریب جوسازی والقای روانی رسانه ای راخوردند ودلارهایشان رامفت ازدست دادند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
هفته دیگه قطعامیره بالای ۲۰
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
علاوه بر موضوع اف ای تی اف جنگ نفتکش هاهم قیمت دلار رابشدت بالاخواهدبرد
برای اینکه این کاهش موقتیه آمانو که بره دوباره قیمت دلار برگشت رو ۱۵ تومن بهت میگم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
آمانو رییس آژانس انرژی اتمی است مجیدجان. دلبندم اینکه اومده ایران آبه است نخسن وزیر زاپن
چشم بازار رو کور کردی با این تحلیلت
چون‌کتهس‌دلار چسبندگی نداره و‌همه میدونن دوباره میره بالا.. که امروز هم رفت.
چون این کاهشها مقطعی و کاملا دستوری بود بزودی قیمت واقعی دلار مشخص میشه
براي اينكه دلار مي دانست كه بالا خواهد رفت !
و امروز دوباره 700 تومن رفت بالا از برکات سفر شینزو آبه!
قیمت کالاها و مسکن و خودرو انشا... به همین زودی یا با یک جنگ اتمی و یا یک زلزله ۱۰ ریشتری در تهران و کشته شدن ۲۰ میلیون نفر ، کاهش می یابد ...
انشا ا... و به حق امام زمان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
به حرف گربه سیاه خبیث حسود باران نمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
باران هم به موقعش میاد ، و اونجایی که داره میسوزه میریزه ...
با سلام: مرام برادران کرد عشق است قیمت بروز اجناس با توجه به بالا و پایین رفتن در بانه متغیر است الان دلار قیمتش پایین اومد قیمت جنسها پایین اومد.درود برادران کرد
سلام.
جناب کارشناس فرمودند که در پایین آمدن قیمت دلار، وقتی مواد اولیه کالایی با دلار بالا خریداری شد، نباید ارزان شود. پس چرا با بالا رفتن دلار آن کالا که با مواد اولیه ارزان خریداری شده زیاد می شود.
هر چند ممکن است تاخیر زمانی تا حدودی وجود داشته باشد و منطقی باشد، اما توجیهات برخی همیشه در راستای ضرر به مردم است.
در هر صورت، همیشه این مردم عادی هستند که له می شوند. قیمت یک کالا فقط به مواد اولیه نیست. بسیاری از کالاهای داخلی، با قیمت دلار بالا رفتند و به همان نسبت افزایش قیمت داشتند، اما در تولید کالا علاوه بر قیمت مواد، هزینه های مصرف انرژی، حقوق پرسنل و کارگران، هزینه های سرمایه گذاری اولیه و... نیز دخیل هستند. آیا همه آنها نیز با شدت دلار در ایران بالا رفته اند. آیا درخت موجود پسته و پول کارگر و آبیاری آن و مصرف انرژی مربوط به آن نیز با همان نرخ دلار بالا رفت؟ آیا محصولات کشاورزی و میوه ها و بسیاری از موارد دیگر این طور بالا رفت؟
چرا ما خودمان به خودمان رحم نمی کنیم و فقط به فکر سود مقطعی خودمان هستیم. چرا ماشین پیش خرید می کنیم تا کمی سود کنیم و هجوم می بریم تا خودرو ساز خیالش راحت شود که هر چقدر گران کند و کیفیت را هم همزمان پایین بیاورد، باز هم مردم ایران می خرند.
اینکه هجوم می بریم که چند تا ماکارونی و تن ماهی رو کمی ارزون تر بخریم و فکر کنیم زرنگی کردیم خودمان ضرر می کنیم. چون با این هجوم باعث بالا رفتن قیمت همه کالاها می شویم و بعدا خودمان ضرر می کنیم.
البته مسئولین نیز با سیاست های ضعیف خود به این اوضاع دامن زدند، اما حالا که نمی شود زیاد روی آنها حساب کرد و امیدی به آنها نیست، لا اقل خودمان هجوم برای خرید هر چیزی که نیاز نداریم نبریم.
چند سال پیش کمپین نخریدن خودرو جواب داد و خودروسازها و دولت با وامهای با بهره کم و پایین آوردن قیمت مردم رو به خرید تشویق کردن. در هر صورت دوستان عزیز بسیاری از مسئولین دلشان به حال ما نمی سوزد و بچه هایشان نیز یک وعده غذا نمی خورند. خیلی از مردم از اینکه ماشین 100 میلیونی شون شده 300 میلیون خوشحالند اما به این فکر نکی کنن که بعد از چند سال برای اینکه بتونن صفر همون خودرو رو بخرن چقدر باید پول اضافه بدهند. و خیلی موارد دیگر،
تابناک عزیز لطفا درد ما مردم عادی را منتشر کن. خیلی تایپ کردم. با پوزش.
هفته دیگه لاتمام شدن مهلت تصویب FATF قیمت دلار جهش خواهدداشت
چون مردم فهمیده اند به هیچی اعتماد نکند چون سرمایه شون تو یه هفته به فنا رفت
اینروزها دیگردلار درمسیرکاهش قرارندارد اطلاعاتتان بیات است!!!
طبیعی هست که باید با یه تاخیری این کاهش قیمت رخ بده.... ولی مادامی که ما مردم اتحاد نداریم، هر کی دلش خواست سوارمون میشه... بیشترس تقصیر خودمونه
پاسخ بسیار ساده است. اینرسی!!!
افزایش یا کاهش قیمت مثل موج می ماند، قیمت کالاها با شوک افزایش قیمت ارز و طلا رشد نکرد و تدریجا دچار افزایش شد کاهش آن نیز از این قاعده مثتثنی نیست. در ضمن در بهترین حالت و با کاهش کنونی قیمت طلا و ارز به 3 برابر قبل از سال 97 رسیدیم این موضوع برای کالاهایی که بیش از 3 برابر رشد کرده اند جای نگرانی دارد. مضاف بر اینکه هنوز بسیاری از تولید کنندگان اطمینان ندارند که قیمت ارز و طلا دوباره افزایش نیابد.
چون این دولت دولت سرمایه دارن است
چون این قیمتها پایدار نمی باشند
ما عوام نمیدونیم از علماااا بپرسین
کاسبهای ایرانی وقتی دلار گرون میشه و قیمتها رو به بالاست به بهانه ی اینکه چون اجناس گرون شده قادر به جایگزین کردن مجدد نیستند، اجناس قیمت قبل را گرانتر میفروشند، وقتی هم که دلار رو به پایین است به بهانه ی اینکه با قیمت گرون خریدیم، ارزان نمیفروشند.
اینجا کلاه بزرگ سر خریداری میرود که درآمدش ریالی و مخارجش دلاری و ارزی است.
برای اینکه معلوم نیست این کاهش وقتی نباشه و دوم مگر چقدر کم شده اینها اونقدر یود دارن که رراشون هیچه
چون علی برکت الله !!!
وقتی گرون میشه میگن حبابه. وقتی ارزون نمیشه میگن چسبندگی. همین دو کلمه حباب و چسبندگی دماری از روزگار ما درآورد که گوشت حباب بشه بچسبه به 120 تومن و منتظر حباب بعدی باشه که باهاش بچسبه به 200.
پاسخ ها
ناشناس
| Czechia |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
به تعدادی از کالاها ارز دولتی ۴۲۰۰ تومنی میدن . یعنی دلار ۵۰ هزار تومنم بشه باید قیمتش ثابت باشه ولی خیلی شیک و مجلسی با ارز آزاد قیمتشون میره بالا . ارز دولتی هم معلومه چه شخص یا شرکتی میگیره و چی وارد میکنه .
برا اینکه هیچ امیدی به این مملکت لعنتی نیست! مذاکره هم که نمیکنید و برید بمیرید که ما باید سختیش رو بکشیم! خیلی دوست دارم ببینیم اون دنیا وقتی دارن تو ماتحتتون مواد مذاب میریزند چی زر زر میکنید!!!
معلوم است چون دولت نخواست !!11
راه حل این است که واحد پولی کشور رسما از ریال که همیشه بازیچه است به دلار آمریکا تغییر کند و مجلس آن را بصورت قانون درآورد.
از بی عرضگی دولته
چون این کاهش در دستور کار دولت نیست.
ارز میره بالا با این اوضاع
چونکه فرایند خرید محصول از چین(کشوری که عمده محصولات ما ازش خریداری میشه) تا رسیدن محصول ۳ ماه طول میکشه
شما دلار رو ۳ ماه به بالا ثابت یا نزولی کن بعدش ببین که همه محصولات کم کم قیمتاش میاد پایین . دلیل اینکه دلارم میره بالا یک شبه قیمتا میره بالا اینه که تاجر فکر جایگزین کردن محصولش با قیمت یوان یا دلار جدیده و این موضوع که خرید قبله و قیمت پایین خریدی پس باید پایین بفروشیدم جوکی بیش نیست . شما فکر کن ۱۰۰ تا محصول داری که ۵ هزار تومن خریدی و ۱۰ هزار تومن میفروشی . اگه دلار بره بالا همین محصول چند ماه بعد خریدش ۱۵ هزار تومن میشه و فروششم مثلا ۴۰ هزار تومن میشه پس دلیلی نداره من بخوام به همون قیمت قبل بفروشم و وقتیکه پول حواله میزنم و جنس جدید میخرم محصولاتم نصف بشه چون دیگه پولی نمی مونه
کار خودشان است
طبق گزارش های رسمی صادرات نفت به ۲۰۰ هزار بشکه درروزکاهش یافته
صنایع فلزی هم که تحریم شده
صنایع پتروشیمی هم که جدیداتحریم شد
اف ای تی اف هم که حداکثرتاپایان همین هفته پرونده اش بسته میشه
اینستکس هم که اگر راه بیافته فقط شامل غذاوداروهست
برجام هم که نفس های اخرشومیکشه
نتیجه اخلاقی: اگرسهام بورس دارید همین امروزبفروشیدش وباپولش دلاربخرید !
میشه باش تا بشه
چه ربطی داره اینا همه بهانه هست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل