بازدید 3879

نگران تغییر ماهیت شورایاری‌ها هستم

کد خبر: ۹۰۵۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱ 12 June 2019

عضو شورای شهر تهران تجربه انتخابات ادوار گذشته شورایاری‌ها را راه گشای حل و فصل بسیاری از مشکلات محله‌ها دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در همایش ۴ دوره فعالیت شورایاری‌ها و مشارکت اجتماعی در شهر تهران که امروز (چهارشنبه بیست و دوم خرداد ماه) برگزار شد، اظهار کرد: در کشور شاهد وجود قدرت‌هایی به صورت پراکنده هستیم و برداشت ما این است هرچه بتوانیم قدرت‌های پراکنده در سطح کشور را به صورتی سلسله‌وار مرتب کنیم و آن را به صورت قدرتی یکپارچه در آوریم، در محوریت جمهوری قدم برداشته‌ایم.
مسجدجامعی گفت: هیچ نهادی نمی‌تواند از موضع قدرت صحبت کند، زیرا تجربه نشان داده کشور‌هایی که نظام آن‌ها از جنبه قدرت با مردم صحبت کرد‌ه‌اند، از هم فرو پاشیده‌اند و در هیچ جای دنیا این شکل رفتار پذیرفتنی نیست.

عضو شورای شهر تهران افزود: نکته‌ای که باید در مسئله شورایاری‌ها به آن توجه شود، این موضوع است که شورایاری به عنوان پست مدیریتی به حساب نمی‌آید و شورایاری هیچ‌گونه منفعت شخصی در فعالیت خود در محله ندارد و به صورت کار داوطلبی نسبت به رفع مشکلات محله اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: من نگران تغییر ماهیت شورایاری‌ها هستم، به طوری‌که حس می‌کنم تغییر ماهیت شورایاری‌ها تحت تأثیر پست مدیریتی اتفاق می‌افتد و شکل گرفتن این ماهیت موجب می‌شود استقلال شورایاری‌ها از بین رود.

مسجدجامعی تصریح کرد: منافع ممکن است به بدنه شورایاری و ماهیت و استقلال آن ضربه وارد کند و اعتقاد من این است اعضای شورایاری به عنوان همکار شهرداری به گونه‌ای نقض غرض است.

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر تلاش مضاعفی در شورایاری‌ها نشود، دیگر امکان برگزاری همایش‌هایی با رویکرد بررسی عملکرد و فعالیت شورایاری‌ها وجود ندارد.

وی گفت: در قانون بندی مبنی بر تشکیل نهاد‌های اجتماعی وجود دارد که باید بگویم در شورای سوم شهر تهران که من عضو آن بودم، این بند در حال حذف شدن بود تا جایی که با بررسی و مکاتبه با تعدادی از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی توانستیم از حذف این بند جلوگیری کنیم.

مسجدجامعی تاکید کرد: برای برگزاری شورایاری‌ها ۳ ماه مکاتبه انجام شد تا بتوانیم اعتماد برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را اخذ کنیم.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: نباید از این نکته غافل شویم که عملکرد ما در حال حاضر مدیریت شهرداری است، نه اینکه بخواهیم مدیریت شهیر انجام دهیم.

وی گفت: طی تجربیاتی که در ادوار گذشته به دست آمد مشخص شد نهادی مثل مدرسه هم می‌تواند پاسخگوی عملکرد خود باشد و این زمانی اتفاق می‌افتد که نهادی مثل شورایاری‌ها بتواند اقدامی موثر و عملکردی مثبت داشته باشد.

مسجدجامعی ادامه داد: در همین دولت وقتی انتخابات شورایاری‌ها در دور گذشته در حال برنامه ریزی بود، مشکلی پیش آمد که وزارت کشور دستور داد به علت موجود نبودن آئین نامه شورایاری‌ها انتخابات شورایاری‌ها نباید برگزار شود و این اقدام قانونی نیست که با همکاری جهانگیری معاون اول رئیس جمهور توانستیم انتخابات شورایاری‌ها را برگزار کنیم.

وی گفت: مجلس نمی‌تواند انتخابات شورایاری‌ها را برگزار کند، چون عملکرد مجلس در راستای قانون ملی و عملکرد شورایاری‌ها در چارچوب محله و محله محور است.

عضو شورای شهر تهران افزود: با تجربیاتی که از مدیریت قبلی به دست آمد، باید بگوییم که می‌توانیم در صورت برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و عمل به آئین نامه آن کلیه امورات محله را حل و فصل کنیم. به این ترتیب که شورایاری می‌تواند با برنامه ریزی و مشاهده عینی مشکلات محله بودجه محله را به صورت هدفمند اخذ و هزینه کند، به طوری که اگر مشکل یک محله مبارزه با موش است، بودجه صرف لکه گیری آسفالت محله نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان