تأمل در این طرح نشان می‌دهد، مسائل محیط زیستی هدف این طرح نبوده و مبنای اصلی شکل گیری آن، صرفه جویی سوخت و رونق خودروسازی و موتورسیکلت سازی در کشور است؛ دو اتفاقی که البته کاهش آلودگی هوا را هم در پی خواهند داشت، اما هدف اصلی طراحان ممنوعیت تردد خودرو‌های فرسوده نیست.
کد خبر: ۹۰۵۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ 12 June 2019
تابناک اجتماعی -
چگونه می‌شود خودرو‌های فرسوده را از دایره استفاده حذف کرد؟ اخیرا گروهی از نمایندگان مجلس پاسخ عجیب و در خور تأملی برای این پرسش یافته اند.

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ممنوعیت ورود خودرو‌های فرسوده به کلانشهر‌ها خبر داد؛ طرحی که در یک کمیسیون تخصصی مجلس در راستای اصلاح ماده ۹ مکرر طرح ساماندهی صنعت خودرو به تصویب رسیده است.

اما این طرح چه می‌گوید و بر چه مبنایی استوار است؟

سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در این باره می‌گوید: پیش از اصلاح این ماده، تردد، حمل بار و مسافر توسط وسائط نقلیه موتوری در شهر‌های بیش از ۱۰۰ هزار نفر ممنوع بود، در حالی که پس از اصلاح مقرر شد تردد، حمل بار و مسافر توسط وسائط نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلان شهر‌ها ممنوع شود.

بدین ترتیب مشخص می‌شود که تنها فعل و انفعال رقم خورده در ماده یاد شده، مختص کردن دایره شمول ممنوعیت تردد، به دو شرط کلیدی بوده است؛ نخست اینکه شامل وسایل نقلیه فرسوده است و دوم آنکه این ممنوعیت تنها در کلانشهر‌ها اعمال خواهد شد؛ اما سن فرسودگی که در این ماده به آن اشاره شده، چیست؟

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس در این خصوص توضیح می‌دهد: تعیین سن فرسودگی موضوع این ماده بر حسب آیین‌نامه‌ای است که حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران آماده شود.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که همه جوانب امر اندیشیده شده و طرحی شسته و رفته مهیای اجراست، اما به راستی هدف از اجرای چنین طرحی چیست؟ مقابله با آلودگی هوا که یکی از عوامل شکل گیری و رشد آن، تردد خودرو‌های فرسوده است یا مثلا رونق صنعت خودروسازی در کشور که می‌تواند از کارویژه‌های کمیسیون صنایع مجلس باشد؟

این مهم‌ترین ابهامی است که ممنوعیت تردد خودرو‌های فرسوده در کلانشهر‌ها به ذهن متبادر می‌کند، به ویژه اگر بدانیم بر اساس کلیت طرح یاد شده (طرح ساماندهی صنعت خودرو که ممنوعیت یاد شده، تنها یک ماده از آن است)، «دولت موظف است از محل صرفه‌جویی حاصل از بهبود و مدیریت مصرف سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار و تسهیلات لازم را جهت جایگزینی خودرو‌های فرسوده، حمل و نقل عمومی با خودرو‌های نو، فراهم کند.»

رویکردی که نشان می‌دهد مسائل محیط زیستی هدف این طرح نبوده و مبنای اصلی شکل گیری آن، صرفه جویی سوخت و رونق خودروسازی و موتورسیکلت سازی در کشور است؛ دو اتفاقی که البته کاهش آلودگی هوا را هم در پی خواهند داشت، اما هدف اصلی طراحان ممنوعیت تردد خودرو‌های فرسوده نیست.

ممنوعیتی که تأمل در آن به نکات جالب توجه دیگری نیز می‌رسد؛ از جمله این که در طرح تأکید شده این ممنوعیت شامل همه خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده نیست و تنها آن دسته از این وسایل فرسوده را شامل می‌شود که به حمل بار و مسافر مشغول هستند و احتمالا استفاده از آن‌ها برای تردد به صورت تک سرنشین، بدون اشکال خواهد بود!

به این ابهامات، چرایی مشمول نشدن دیگر خودرو‌ها و موتور‌های فرسوده به منع تردد در دیگر شهر‌ها کشور را باید افزود که تنها دستاورد آن، کوچ خودرو‌های فرسوده جدید از کلانشهر‌ها به این شهر‌ها خواهد بود. اتفاقی که پیشتر نیز شاهد وقوعش بوده ایم و از جمله نتایج آن، افزایش چندین برابری آلودگی هوا در شهر‌های کوچک‌تر است؛ افزایشی که البته به چشم کسی نمی‌آید چون هنوز به جایی نرسیده که مانند آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهر‌ها به چشم بیاید!

این در حالی است که افزون بر کوچ دادن آلاینده‌ها به شهر‌های غیر کلان، این طرح به نوعی تبعیض آمیز نیز به نظر می‌رسد. تبعیض در نتیجه دسته بندی مالکان خودرو به ندار و دارا که ندار‌ها اجازه تردد در کلانشهر‌ها را ندارند و دارا‌ها تردد برایشان آزاد است. با این ملاحظه که راه تبدیل خودروی فرسوده به نوع غیرفرسوده آن، مدتی است بسته است، چراکه قیمت خودرو افزایش نجومی پیدا کرده و نایاب شده و از جمله نتایج آن، برچیده شدن بساط اسقاط خودرو‌های فرسوده و جایگزینی آن‌ها با خودرو‌های نو بوده است.

ایرادی که ظاهرا قرار نیست در طرح یاد شده رفع شود که اگر این گونه بود، ممنوعیت تردد خودرو‌های فرسوده با یک ملاحظه بزرگ همراه می‌شد که در آن راه تبدیل خودرو‌های فرسوده به نو باز بود، نه اینکه بگویند تصمیم گرفتیم فلان خودرو‌ها فرسوده است و نخواهیم گذاشت آن‌ها در شهر‌های بزرگمان تردد کنند؛ پیامی که شماری از نمایندگان مجلس به جامعه مخابره کرده اند!

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
نماینده دکتری از اکسفورد گرفته صورت مسئله رو پاک نکن مسئله خودرو رو حل کن دکتر
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
دکتر رو خوب اومدی...کدوم دکتر
زینال بندری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
طرح بسیار خوبی است به نظر من نباید به خودره های زیر ۱۵۰ میلیون تومان اجازه تردد در پایتخت داده شود و هر کس قادر به خرید این رنج قیمتی نیست باید تهران را ترک و به روستای پدری خود برگردد تا تهران که آبروی کشور است به شهری شیک با خودروهای مدرن و مردمی ثروتمند تبدیل شور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
الان هر روستایی 10 تا گوسفندشو بفروشه میتونه یه ماشین بالای 150 میلیون بخره برادر من . فکر کنم تهرونیای اصیل مجبور به ترک تهران میشن اینجوری .
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
یه مانتو شمال این شهر 200 میلیون فروخته میشه جنوبش مردم قسطی قوطی رب میخرن خیلی خوشحال نباش تاریخ میگه این شهر اخرای عمرشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
نظری از تازه به دوران رسیدگان تحریم
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
این شهر شیک شما اونوقت نباید
کارمند،کارگر،معلم،کارگران شهردار و خیلی های دیگه هم که قدرت خرید بالایی نداشته باشند رو نباید داشته باشه

دورت یه سلفن بکش تا شیک و تمیز بمونی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
مدرن و مردمی?
دقیقا منظورت از مردمی بودن شهر چیه?
خخخ
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
حالت خوبه کجا زندگی میکنی اگه مهاجرا از تهران برن کسی تو تهران نمی مونه
عمو قزوینی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
اگر خودت به روستای پدری ات برگردی بقیه فامیلهاتم
بر می گردند ، ببم جان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
زینال بندری...تو که تز اومدی،دست کم بگو ماشین دو میلیاردی،آخه صد و پنجاه میلیون هم شد ماشین.الان دانگ فنگ چونگ چانگ یانگ یونگ هم بالای صد و پنجاه تومانه.
HSN
| Canada |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
زینال بشین سرجات اوجولاتت رو بخور.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
مساله رو شهری و روستای اش نکن.
ناشناس
| United States |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
حرفاش رو جدی نگیرین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
آقای بندری البته اینرا هم اضافه می کردی که قیمت روز خودرو نباید کمتر از 150 میلیون باشد وگرنه ما الان زانتیای 100 میلیونی هم داریم اونا هم باید حق تردد در تهران را نداشته باشنددر کل با فرمایشات جنابعالی کاملاموافقم
ناشناس
| Canada |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
این 150 میلیون رو بر مبنای ماشین خودت حساب کردی؟ خوب من میگم فقط باید ماشین بالای پنج میلیارد تومن در تهران تردد کنه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
هدف شما از این گفته ایجاد تفرقه و تشتت است
mrv
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
اونوقت شما دیگه نمیتوی از بندر بیای تهران زینال بندری :)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
تهران که خودش عشیره نشین بوده و ۱۵۰ رو خوب اومدی

چون تازه ۱۵۰ ساله که تبدیل به شهر شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
3 دلیل اصلی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، کافی نبودن سیستم های حمل و نقل عمومی گسترده و پیشرفته ، افزایش جمعیت و وسعت شهرها بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها ، خودروهای بی کفیت و با آلودگی زیاد ، مقصر همه این موارد مسئولان هستند اما همیشه برای آلودگی هوا مردم محدود و جریمه می شوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
تا وقتی چنین مجلسی که نخبگان بی همتای ایران !!! در آن جمع هستند را داریم ، هیچ غمی نداریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
برای تبدیل نشدن نظام اسلامی به نظام سرمایه داری و سکولار دلسوزان فکری بکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
خوشحالم از تکرارم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
نویسنده محترم این مطلب خبری!
متن قانون بسیار شفاف و صریحه.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
تا وقتی که به وسایل عمومی شهر تهران از قبیل گسترش خطوط مترو و انواع خدمات تاکسی، ون و اتوبوس در مسیرهای تند رو و کندرو رسیدگی اساسی نشود ارائه این قبیل طرح ها اجرایی نخواهد بود. عزیز دل اول چاهو بکن بعد منارو بدزد قربونت برم.
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
متاسفام
حسام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
خوبه!اینجوری شکاف طبقاتی عیانتر و ادعای عدالت اجتماعی مضحکتر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
برادر من به نظر می رسه اصل هدف طرح ایجاد بازار فروش خودروهای وطنیه به خاطر اینکه در حال حاضر فروش دست پخت های دوکارخانه به اصطلاح خودروسازی مطرح کشور به علت اشباع بازار وقیمت نجومی رو به کاهش است وباید کاری کرد که مردمی که عادت کرده ویا نیاز به خودرو دارند مجبور باشند خودروهای قبلی را اسقاط کرده و خودروی جدید جایگزین نمایند تا کاسبی این دو کساد نشود.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
دیر یا زود کاری میکنن که غیر پولدارها کسی اجازه زندگی نداشته باشه هر قانونی تصویب میشه برای پولدارهاست حتی دولت قانون حذف یارانه 45 تومانی!!! افراد مرفه رو عملی نکرد!!! حتی حاضر نیستن در حد 45 تومان که پول چیپس افراد پولدار هم نمیشه یه موقع سختی به افراد پولدار تحمیل بشه!!1
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
آلودگی هوا و محیط زیست ، دارا ، ندار !
ارضي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
ندار ها؟؟؟ بعضي ها خيلي هم پول دارن ولي ماشين هاي جديد رو ماشين حساب نمي كنن!!
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
پیاده روی اربعین حسن روحانی آمدنیوز روح الله زم بورس تهران نفتکش SABITI سامانه تردد زائرین جام جهانی والیبال حسین فریدون