بازدید 3534
اقتصاد در گذر زمان

از تصویب قانون سرشماری از نفوس تا ممنوعیت افزایش قیمت محصولات لبنی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیزدهمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۰۳۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 03 June 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیزدهمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۱۳ خرداد ۱۳۰۸، مجلس شورای ملی در این روز قانون سرشماری از نفوس مملکت را به تصویب رساند. گردآوری اطلاعات و آمار صحیح از جمعیت و مسائل مختلف مربوط به آن مبنای برنامه ریزی موفق و قابل اعتماد در هر کشور است.

۱۳ خرداد ۱۳۳۱، در این روز روزنامه‌های تهران ضمن چاپ گزارش طولانی بانک جهانی درباره مناقشه ایران و انگلستان بر سر نفت، شدیدا از این بانک انتقاد کرده و نوشته بودند که بانک جهانی با این گزارش ماهیت سیاسی خود را به جهانیان نشان داد و ثابت کرد که صرفا یک موسسه پولی بی طرف نیست و در پشت چهره آرام و ظاهر الصلاح خود به سود برخی قدرت ها، سیاسی کاری می‌کند و یک ابزار اعمال سلطه گری است.

بانک جهانی در پی دیدار نمایندگانش از تهران و آبادان، در گزارشی که در واشنگتن (مقرِّ خود) منتشر ساخته بود ضمن تشریح تاریخچه نفت ایران و قرارداد نفتی سال ۱۹۰۱ و تمدید آن در ۱۹۳۳ با شرکت نفت انگلستان که سهامدار عمده آن دولت انگلستان بود نوشته بود که اگر دولت ایران (دولت دکتر مصدق) تصور می‌کند که قطع صدور نفت و تعطیل بودن پالایشگاه آبادان، جهان را با کمبود سوخت رو به رو می‌سازد، این یک اشتباه است؛ زیرا با تاسیس پالایشگاه‌های تازه و استخراج بیشتر از میدان‌های نفتی سایر کشور‌ها به ویژه عراق، این کمبود‌ها رفع می‌شود و ایران، بازنده «خیال» و محاسبه خود خواهد بود. جملات این گزارش نیز چنان انتخاب شده بود که گویا، نفت ایران ملی نشده و هنوز متعلق به انگلستان است.

۱۳ خرداد ۱۳۴۳، برخی جراید اطلاع دادند که موضوع ناپدید شدن محمدمهدی هندوستانی تحویلدار و معاون بانک صادرات و معادن شعبه ساری همچنان بر سر زبان‌ها است. در این باره همچنین خبری منتشر و طی آن گفته شد هندوستانی قبل از ناپدید شدن حواله‌هایی به مبلغ یک میلیون ریال در دو برگ یکی به مبلغ ۳۰۰ هزار ریال در عهده بانک سپه و دیگری به مبلغ هفتصد هزار ریال در عهده بانک ملی ساری دریافت داشته بود.

۱۳ خرداد ۱۳۵۸، یک چاه نفت در خلیج مکزیک منفجر شد و در طول چند هفته با خروج ۳ میلیون بشکه نفت خام از آن آب‌های این خلیج آلوده شدند.

۱۳ خرداد ۱۳۹۵، شرکت تویوتا برای ۶۵۰ هزار خودروی ساخت خود به دلیل نقص احتمالی در کیسه هوا فراخوان داد.

۱۳ خرداد ۱۳۹۷، طی خبری اعلام شد که هرگونه افزایش قیمت محصولات لبنی، فعلا ممنوع و افزایش قیمت این محصولات منوط به موافقت ستاد تنظیم بازار است.


منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و سایت روزنامک
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل