بازدید 29534
پیمانه اقتصادی؛

یک بانک ایرانی ابتکار جدید واردات نفت از ایران/ احتمال سه برابر شدن صادرات نفت روسیه به آمریکا/ کاهش قیمت سکه همزمان با کاهش قیمت دلار/ کاهش ۱۲ میلیونی پژو ۲۰۶/ شرایط پرداخت وام ۳۰ میلیونی ازدواج

این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش بیش از ۵ هزار واحدی شاخص کل بورس، سهام آسیایی به دنبال صعود بازار اروپایی رشد کرد، افت ارزش یورو با نگرانی‌ها از بدهی ایتالیا و تنش‌های تجاری، مقام مسئول: دلالان عامل اصلی افزایش قیمت تایر در بازار هستند، افزایش ۴۱ درصدی واردات چای در فروردین ۹۸ و آسیب ۶۰۰ میلیارد دلاری جنگ تجاری چین و آمریکا به اقتصاد جهان را در بر دارد.
کد خبر: ۹۰۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 29 May 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش بیش از ۵ هزار واحدی شاخص کل بورس، سهام آسیایی به دنبال صعود بازار اروپایی رشد کرد، افت ارزش یورو با نگرانی‌ها از بدهی ایتالیا و تنش‌های تجاری، مقام مسئول: دلالان عامل اصلی افزایش قیمت تایر در بازار هستند، افزایش ۴۱ درصدی واردات چای در فروردین ۹۸ و آسیب ۶۰۰ میلیارد دلاری جنگ تجاری چین و آمریکا به اقتصاد جهان را در بر دارد.

یک بانک ایرانی ابتکار جدید واردات نفت از ایران

دِ پرینت گزارش داد: چند هفته پس از آنکه هند واردات نفت از ایران را به خاطر تحریم‌های آمریکا متوقف کرد، دولت نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور، ابراز تمایل کرده است که عرضه نفت از سوی ایران به هند ادامه داشته باشد و برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا نیز قصد دارد پول واردات نفت ایران را به روپیه پرداخت کند.

منابع مطلع در دولت هند اعلام کردند، دولت نارندرا مودی که پس از برگزاری انتخابات در این کشور با قدرت بیشتری امور را در دست گرفته است، بلافاصله مذاکراتی را با ایران آغاز خواهد کرد تا قدم‌هایی برای ادامه واردات نفت از ایران طراحی کنند. با این‌حال انتظار می‌رود سطح واردات نفت از ایران نسبت به سطوح پیش از تحریم‌ها پایین‌تر باشد. هند پس از آن‌که معافیت شش ماهه‌اش از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران به پایان رسیده بود، واردات نفت خود را از این کشور تأثیرگذار اوپک به حالت تعلیق درآورده بود.

یک مقام ارشد دولت هند که نخواست نامش فاش شود، در این مورد گفت: دولت هند از این تحریم استقبال نمی‌کند، ما مشتاقیم که واردات نفت از ایران ادامه پیدا کند. این مقام هندی همچنین اعلام کرد، شاید بانک پاسارگاد ایران که تأیید بانک مرکزی هند برای گشایش شعبه در بمبئی را گرفته است، برای پرداخت هزینه‌های واردات نفت به ‌کار گرفته شود.

به گفته این مقام ارشد دولت هند،‌ ممکن است هزینه‌های واردات نفت ایران به حساب این بانک ایرانی واریز شود و آن‌گاه مقام‌های ایرانی تصمیم می‌گیرند چطور از این پول بهره‌برداری کنند. درحالی که دولت هند مایل است هزینه‌های واردات نفت ایران را به روپیه پرداخت کند، این مقام هند گفت: مذاکرات در این زمینه پیشتر هم برگزار شد اما به خاطر انتخابات هند متوقف شده بود. این مذاکرات از سر گرفته خواهد شد و این موضوع یکی از زمینه‌های دارای اولویت در دستور کار دولت هند است. بر اساس این گزارش، پس از آن‌که راهکاری برای ادامه واردات نفت از ایران مورد تأیید قرار گرفت، هند همچنین باید راهی برای حل مشکل بیمه کردن نفتکش‌های نفت‌خام پیدا کند. به نقل از ایبنا، هم اکنون و براساس آمار وزارت نفت هند، عراق و عربستان سعودی تامین‌کنندگان اصلی نفت هند به حساب می‌آیند و ایران در جایگاه سوم قرار دارد. هند سالانه بالغ بر ۸۰ درصد از نیاز نفتی خود را وارد می‌کند.

جهش بیش از ۵ هزار واحدی شاخص کل بورس 

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه هفتم خردادماه ۹۸، با افزایش ۵۶۷۹ واحدی معادل ۲.۶۱ درصد به رقم ۲۲۳ هزار و ۵۷۳ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۶۲۰ واحدی معادل ۲.۶۱ درصد به رقم ۶۳ هزار و ۷۱۰ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با ۱۱۰۲ واحدی معادل ۲.۲۲ درصد، عدد ۵۰ هزار و ۸۰۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۷۶۲ واحدی معادل ۲.۲۲ درصد به رقم ۳۵ هزار و ۱۰۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۷۲۲۰ واحد افزایش معادل ۲.۹۴ درصد را رقم زد و به سطح ۲۵۲ هزار و ۴۹۶ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۴۳۶۷ واحد افزایش معادل ۲.۶۹ درصد به رقم ۱۶۶ هزار و ۷۴۹ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۰۴۵۵ واحد افزایش معادل ۲.۴۷ درصد همراه بود و عدد ۴۳۳ هزار و ۷۹۵ واحد را به نمایش گذاشت.  

یک بانک ایرانی ابتکار جدید واردات نفت از ایران/ احتمال ۳ برابر شدن صادرات نفت روسیه به آمریکا/ کاهش قیمت سکه همزمان با کاهش قیمت دلار/ کاهش ۱۲ میلیونی پژو ۲۰۶/ شرایط پرداخت وام ۳۰ میلیونی ازدواج

سهام آسیایی به دنبال صعود بازار اروپایی رشد کرد

روز سه‌شنبه، سهام آسیایی در حالی رشد روز گذشته سهام اروپایی را دنبال کرد که نتیجه انتخابات پارلمانی اروپا، نگرانی‌ها در مورد مشکلات سیاسی این بلوک را کاهش داد و اخبار ادغام دو خودروساز بزرگ، باعث تقویت سهام خودروسازان شد، هرچند تداوم نگرانی‌های تجاری باعث شد، سود سهام این منطقه محدود شود. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۰۷ درصد رشد کرد، در حالی که ای‌مینیاس‌اندپی ۵۰۰ آمریکا، در ساعات اولیه معاملات آسیایی، ۰.۱۴ درصد رشد کرد و به ۲۸۳۵.۷۵ واحد رسید. شاخص بورس نیکی ژاپن ۰.۴۳ درصد بالا آمد. در چین، شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۵۷ درصد رشد کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۳۸ درصد بالا آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۵۹ درصد رشد کرد، اما کوسپی کره‌جنوبی با افت اندک ۰.۰۵ درصدی روبه رو شد. سهام خودروسازان اروپایی پس از آن رشد کرد که خودروساز ایتالیایی-آمریکایی، فیات کرایسلر، تأیید کرد، پیشنهاد ادغام خود با شرکت رنو را به این خودروساز فرانسوی ارائه کرده است. این ادغام می‌تواند سومین خودروساز بزرگ جهان را به وجود بیاورد. رشد سهام خودروسازان به آسیا هم گسترش یافت. سهام میتسوبیشی ژاپن ۳.۱۷ درصد جهش کرد و نیسان موتور ۲.۱۱ درصد بالاتر رفت. از سوی دیگر، پس از این که در انتخابات پارلمانی اروپا، احزاب مدافع اتحادیه اروپا جایگاه محکمی پیدا کردند، شاخص پن‌یوروپین استاکس ۶۰۰ هم ۰.۲۲ درصد رشد کرد، تا حال‌وهوای مثبتی به بازارهای سهام داده شود.

ریزش قیمت‌ سکه در بازار تهران

روز گذشته، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) به رقم ۴ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید. این رقم نسبت به روز یکشنبه، حدود ۲۰۰ هزار تومان کاهش داشته است. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با کاهش حدود ۹۰ هزار تومانی، به رقم ۴ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۶۹۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر سکه یک گرمی یک میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان ارزش گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، با کاهش ۴۵ هزار تومانی، یک میلیون و ۸۳۲ هزار تومان تومان قیمت گذاری شد. حباب سکه نیز با کاهش حدود ۴۰ هزار تومانی به رقم ۵۲۰ هزار تومان رسید. بازار این روز‌ها با کاهش تقاضا در کمترین میزان داد و ستد در چند ماهه اخیر قرار دارد. به گفته کشتی آرای، مهم‌ترین عامل در کاهش قیمت ها، افت نرخ ارز به ویژه دلار در بازار بوده است.

کاهش بهای دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز

روز گذشته، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی (میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است) هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۳۶۵۰ تومان در این صرافی‌ها خریداری شد و به قیمت ۱۳۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که این رقم نسبت به روز یکشنبه، ۱۰۰ تومان ارزان‌تر می‌باشد. همچنین در بازار آزاد هر اسکناس دلار آمریکا به قیمت ۱۳۸۵۰ تومان فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز به نرخ ۱۵۵۵۰ تومان خریداری و با کاهش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز یکشنبه، به قیمت ۱۵۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.  

افت ارزش یورو با نگرانی‌ها از بدهی ایتالیا و تنش‌های تجاری

روز سه‌شنبه، حتی با این‌که احزاب طرفدار اتحادیه اروپا توانستند اکثریت کرسی‌های پارلمان اروپا را به دست آورند، بحران بدهی ایتالیا تنش‌های سیاسی اروپا را بالا نگاه داشت. سرمایه‌گذاران نگران از تنش‌های تجاری، به خرید دلار پناه بردند و یورو افت کرد. نخست‌وزیر ایتالیا، متیو سالوینی، که حزب راست‌گرای او در انتخابات روز یکشنبه پیروز شد، گفت کمیسیون اروپا می‌تواند ایتالیا را به علت تخطی از قوانین بدهی و کسری بودجه اروپا، تا ۳ میلیارد یورو جریمه کند. این اظهار نظر فشار زیادی به نرخ ارز واحد اروپا وارد کرد. تحلیلگران با اشاره به ارتباط بین افزایش سود اوراق قرضه ایتالیا و ضعف یورو، می‌گویند یک جنگ بالقوه دیگر بین بروکسل و رم، بر سر برنامه‌های بودجه‌ای ایتالیا، می‌تواند ارز اروپا را بیشتر تحت فشار نگاه دارد. نرخ برابری یورو با دلار، ۰.۱ درصد افت کرد تا به ۱.۱۱۷۹ برسد، اما توانست از پایین‌ترین سطح دو ساله ۱.۱۱۰۵ که هفته پیش ثبت کرده بود، بالاتر بماند.

مقام مسئول: دلالان عامل اصلی افزایش قیمت تایر در بازار هستند

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر گفت: اگر نوسان تولید را عامل افزایش بدانیم هنگام افزایش تولید نیز قیمت باید کاهش داشته باشد، در حالی که قیمت‌ها در بازار نوسان ندارد بلکه همیشه رشد صعودی دارد و ارتباطی به کاخانجات تولیدی ندارد. وی با بیان اینکه سوءاستفاده در بازار موجب افزایش قیمت‌ها شده است، گفت: در همه اقلام این واقعیت را شاهد هستیم و فقط شامل تایر نیست. تنها تصریح کرد: قیمت تایر در کارخانجات تولیدی ثابت است و افزایش قیمت‌ها ارتباطی به آن‌ها ندارد از طرفی بیشتر کارخانجات نیز فروش اینترنتی دارند و می‌توان مستقیم از آن‌ها خرید کرد. وی خاطرنشان کرد: به رغم افزایش قیمت مواد اولیه، اما کارخانجات هیچ گونه افزایش قیمتی بر روی محصولات خود اعمال نکردند. وی افزود: قیمت تایر با نظارت سازمان حمایت تعیین می‌شود و اگر تولیدکننده‌ای بخواهد خارج از آن قیمت تعیین کند تخلف کرده و با آن برخورد می‌شود. تنها با بیان اینکه در تولید هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، گفت: مشکل اصلی در سطح عرضه و نظارت بر بازار است که به افزایش قیمت دامن زده است. سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر با بیان اینکه قیمت تایر نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در بازار دو برابر شده است، اظهار کرد: دلالان عامل اصلی افزایش قیمت هستند. /میزان

احتمال سه برابر شدن صادرات نفت روسیه به آمریکا

اسپوتنیک: هرچند دولت آمریکا پیش از این تولیدکنندگان انرژی در روسیه را مورد تحریم‌هایی قرار داد که دسترسی آنها را به سرمایه‌گذاری و فناوری محدود کرد، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به‌ زودی واردات نفت از روسیه را جایگزین واردات از ونزوئلا می‌کنند. در نیمه نخست ماه می امسال، آمریکا ۵ میلیون بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه وارد کرد، در حالی که این رقم در کل ماه فوریه امسال ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه بود. ممدوح سلامه، اقتصاددان جهانی نفت گفت: پالایشگران آمریکایی واردات نفت از روسیه را افزایش می‌دهند، زیرا عرضه نفت ونزوئلا مختل شده است، هرگونه افزایش واردات نفت آمریکا از روسیه به عنوان پوششی برای مطالبات نفتی روسیه از ونزوئلا در نظر گرفته خواهد شد. جیمز ویلیامز، رئیس مؤسسه دبلیوتی‌آرجی نیز تأکید کرد: افزایش واردات نفت خام نوع اورال روسیه به دلیل نیاز پالایشگران جنوب آمریکا برای جایگزینی نفت ونزوئلاست. سلامه گفت که عواملی همچون کاهش تولید نفت عربستان فراتر از توافق جهانی کاهش تولید نفت، اولویت منطقه آسیا و اقیانوسیه برای فروش نفت عربستان و همچنین برنامه آمریکا برای ذخیره‌سازی نفت وارداتی از منطقه خلیج فارس، سبب شده‌اند آمریکا به جای افزایش واردات از متحدان خود در این منطقه، به روسیه روی بیاورد. این کارشناس پیش‌بینی کرد که با توجه به توقف واردات از ونزوئلا، آمریکا واردات نفت از روسیه را در سال جاری میلادی سه برابر خواهد کرد. با این همه، ویلیامز یادآور شد که افزایش واردات نفت آمریکا از روسیه، تصمیم شرکت‌های خصوصی آمریکایی بوده و ربطی به دولت آمریکا ندارد. از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون، واردات نفت آمریکا از روسیه با ۴۰ درصد کاهش روبه‌رو بوده است.

افزایش ۴۱ درصدی واردات چای در فروردین‌ ۹۸

آمار تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد در فروردین‌ماه سال جاری حدود ۳۵۰۰ کیلوگرم چای سیاه با ارزش دلاری ۱۶ میلیون و ۹۴۰ میلیون دلار وارد ایران شده است، حال آنکه در فروردین‌ماه سال گذشته حدود ۲۴۶۶ کیلوگرم چای با ارزش ۱۱ میلیون و ۹۸۴ هزار دلار وارد شده بود. بر این اساس واردات چای سیاه در فروردین‌ماه امسال با افزایش حدود ۴۱ درصدی همراه شده است. همچنین آخرین آمار منتشر شده از سوی گمرک از این حکایت دارد که تا پایان یازده ماه اول سال گذشته حدود ۵۳ هزار و ۴۴۵ کیلوگرم چای سیاه به ارزش ۲۴۸ میلیون و ۹۶۸ دلار وارد ایران شده است؛ اما عمده واردات چای ایران از کشورهای هند، سریلانکا، امارات و کنیا انجام شده است.

کاهش ۱۲ میلیونی پژو ۲۰۶

مشاهده میدانی ایرنا حاکی از کاهش حدود ۱۰۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸ مونتاژی ایران خودروست. قیمت این خودرو که اوایل امسال به حدود ۴۵۰ میلیون تومان رسیده بود، این روزها به ۳۴۵ میلیون تومان رسیده و خودرویی نظیر هیوندایی اکسنت با ۷۵ میلیون تومان کاهش قیمت (از ۳۶۰ میلیون به ۲۹۵ میلیون تومان) مواجه شده است. کارشناسان یکی از دلایل اصلی این افت را حذف قیمت از سایت های خودرویی و آگهی ها می دانند. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران معتقد است: عده ای که خودرو در پارکینگ ها داشته و احتکار کرده بودند، از فضای رایگان سایت های آگهی دهنده خودرو سوء استفاده کرده و با ارائه قیمت های دلخواه خود، موج های جدیدی به راه می انداختند، اما از روزی که قیمت ها از این سایت ها برداشته شده و نظارت ها بر این موضوع افزایش یافته است، شاهد فروکش کردن هر روزه قیمت ها هستیم. سعید موتمنی اظهار داشت: با این حال هنوز قیمت ها منطقی نشده و در عمل بازار قفل بوده و خرید و فروشی انجام نمی شود. وی گفت: با صحبت های اخیر وزیر صنعت در تجاری شدن تدریجی خودروهای رسوب کرده در کف کارخانجات خودروسازی و عرضه ۵۰ هزار دستگاه از آنها به بازار، کاهش مجدد قیمت ها در بازار را شاهد بودیم. موتمنی معتقد است، مشکل اصلی در عرضه کم خودرو به بازار است و اگر عرضه کافی باشد، قیمت ها بیشتر خواهد شکست. وی تاکید کرد: این روزها پژو پارس در بازار ۱۰۳ میلیون تومان قیمت دارد، اما اگر تنها هزار دستگاه از آن در یک روز به بازار تزریق شود، تا ۸۵ میلیون تومان نیز کاهش خواهد یافت و برای بقیه خودروها نیز در صورت افزایش عرضه، افت ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت ها انتظار می رود.

بررسی ها حاکی از قیمت ۳۳۰ میلیون تومانی سراتوی سایپا و ۳۱۵ میلیون تومانی هایمای ایران خودرو است؛ این خودروها در روزهای آغازین امسال به ترتیب تا ۴۱۰ میلیون تومان و ۴۰۰ میلیون تومان نیز قیمت خورده بودند. همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۹۷ میلیون تومان، پراید ۴۹ میلیون تومان، تیبا ۵۵ میلیون تومان، سمند ۸۳ میلیون تومان و پژو ۴۰۵، ۸۳.۵ میلیون تومان قیمت دارند؛ با این حال بنگاه داران خودرو می گویند حتی با این قیمت ها خریداری وجود ندارد. یک نمایشگاه دار در شرق تهران به ایرنا می گوید: قیمت پژو ۲۰۶ که تا ۱۱۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، این روزها با کاهش ۱۲ میلیون تومانی مواجه شده است.

شینهوا: پیش‌بینی رکود در بازار خودروی چین

خبرگزاری دولتی شینهوا چین گزارش داد، بنا بر گزارش سالانه سازمان تولید‌کنندگان خودرو در این کشور، میزان فروش در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، با ثبت رقم ۱/ ۲۸ میلیون دستگاه رشد اندکی را تجربه می‌کند و تفاوت چندانی با سال ۲۰۱۸ نخواهد داشت. این گزارش پیش‌بینی کرده است که برای سال ۲۰۱۹ فروش خودروهای مسافربری به ۷/ ۲۳ میلیون دستگاه برسد که البته بسیار نزدیک به سال گذشته است. این گزارش اضافه می‌کند، با این حال انتظار می‌رود فروش خودروهای پاک- برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی- با رشد ۲۷ درصدی از ۲۶/ ۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۸ به ۶/ ۱ میلیون دستگاه در سال جاری میلادی برسد. سال گذشته پس از نزدیک به دو دهه، رشد فروش در بازار خودروی چین بنابر عواملی همچون جنگ‌تجاری با آمریکا و افت تقاضا، کاهش یافت. پیش‌تر سازمان تولیدکنندگان خودرو چین گزارش داده بود که میزان فروش خودرو در این کشور-بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان- در ماه آوریل ۶/ ۱۴ درصد کاهش را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته تجربه کرده است. /دنیای اقتصاد

آسیب 600 میلیارد دلاری جنگ تجاری چین و آمریکا به اقتصاد جهان

جنگ تجاری آمریکا و چین عواقب بسیاری زیادی هم برای اقتصاد جهانی و هم اقتصاد دو کشور دارد. طبق پیش‌بینی‌های بلومبرگ جنگ تجاری این دو قطب اقتصاد بزرگ  جهان ۶۰۰ میلیارد دلار به تولید ناخالص جهانی آسیب وارد می‌کند. براساس این گزارش نمایندگان تجاری واشنگتن و پکن هرچنداعلام می‌کنند در آستانه رسیدن به توافق هستند، پس از آن دو کشور اقدامات تلافی‌جویانه‌ای علیه یکدیگر و دولت ترامپ تحریم‌های جدیدی علیه شرکت هوآووی چین اعمال کرد. در حقیقت تحریم‌ها وارد فاز جدیدی مربوط به تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها شد. تنش‌های تجاری بین دو کشور همچنان شعله‌ور می‌شود به عنوان مثال اعمال تعرفه‌های جدید بین دو کشور می‌تواند بازارهای جهانی را به باتلاق فرو ببرد؛ به عنوان مثال سناریویی که می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهان را ۶۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۱ کاهش دهد. این در حالی است که بدون جنگ تجاری رشد اقتصادی چین ۰.۵  و رشد اقتصادی آمریکا ۰.۲ درصد می‌تواند رشد داشته باشد. این در حالی است که اقتصاد جهانی تا ۰.۳ درصد  افت پیدا خواهد کرد. به هر حال، جنگ تجاری بین دو کشور در حال پیشرفت است و هیچ یک قصد عقب‌نشینی ندارند. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اخیراً اعلام کرده که قصد مصالحه هم ندارد. تنش‌های رو به پیشرفت ممکن است که در میزان واردات دو طرف تأثیرگذار باشد. اخیراً رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که تعرفه‌‌های وارداتی از چین را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد که در این زمینه تحلیلگران معتقدند در این صورت اقتصاد آمریکا ۰.۵درصد و اقتصاد چین ۰.۸ درصد کوچک‌تر خواهد شد. 

شرایط پرداخت وام ۳۰ میلیونی ازدواج

بانک مرکزی اعلام کرد که طبق مفاد بند «الف» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری، به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است، از محل منابع پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از اول فروردین ماه ۱۳۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت کند.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۸ معادل ۳۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج‌ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است.

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرند. بر این اساس، باتوجه به مفاد قانون یاد شده، متقاضیان باید موارد زیر را مد نظر قرار دهند:

- افرادی که تاریخ عقد آنها از تاریخ ۰۱‏.۰۱‏.۱۳۹۶ به بعد است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، از تسهیلات ازدواج به میزان ۳۰۰ میلیون ریال بهره‌مند می‌شوند.

- افرادی که تاریخ عقدشان قبل از ۰۱‏.۰۱‏.۱۳۹۶ بوده و در موعد مقرر ثبت‌نام کرده‌اند، لیکن به هر دلیل هنوز در صف سامانه بوده و موفق به اخذ وام نشده‌اند، صرفاً از تسهیلات ازدواج به میزان ۱۵۰ میلیون ریال بهره‌مند می‌شوند.

- افرادی که قبلاً وام ازدواج دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند از مابه‌التفاوت آن استفاده کنند.

- تشخیص معتبر بودن ضامن معرفی شده بر عهده بانک عامل است.

- متقاضیان صرفاً می‌توانند از بانک‌هایی که امکان ثبت‌نام متقاضی در سامانه برایشان وجود دارد، نسبت به انتخاب بانک عامل اقدام کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
کاهش قیمت خودرو نشان می دهد که چقدر قیمت گذاری ها در اقتصاد ایران از روی سلیقه و دل بخواه است هر چقدر که چاقوی تولید کننده و مافیای آن ببرد از مصرف کننده میبرند
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
چهارشنبه ۸ خرداد ساعت ۱۴:۱۰
دلار ۱۳۷۰۰
یورو ۱۵۴۰۰
سکه ۴۷۰۰۰۰
بعداز کاهش قیمت دلارتا ۱۳۵۰۰ تومان قیمت هابسرعت درحال افزایش هستند
بزرگترین کشوری که از انزوای ایران سود می بره روسیه و پوتینه .
پاسخ ها
ناظر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
دقیقا 200 ساله که داریم از روسیه ضربه میخوریم!!!
مذاکره نکردن با امریکا اشتباههههه!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
خوب بله
دنیای اقتصاد پپسر خاله وداداش نمیشناسه
ما که همسایه وبرادر ایرانیم س نفت تحریم شده ش رو دوبله میفروشه
توزیع لاستیک دولتی بسیارضعیفه اگه واقعامی خواین قیمت لاستیک پایین بیادوفورلاستیک دربازار رو رقم بزنیدفروشگاهی درآبادان می گفت چندمدتی است (حدودا"2ماهه) درخواست لاستیک دولتی کردیم اما خبری ازلاستیک نیست.
تنها برنده تحریمهای ایران و ونزوئلا و سایر کشورها، روسیه است. به همینخاطر این همه دخالت آشکار و پنهان توی امور کشورها میکنه. خدا شر دشمن رو به خودش برگردونه...
برادر وقتی شما خبر کاهش نرخ خودرو را می زنی باید منطقی برای آن وجود داشته باشد.نرخ ارز کاهش یافته ،مواد اولیه نایاب فراوان شده،حقوق کارکنان خودرو سازی کم شده یا تعدادشان کم شده،هزینه های سربار،حمل و سود بانکی کم شده و یا اینکه آخر الامر تحریم صنعت خودروسازی برداشته شده است؟در حال حاضر خودروسازی کشور سخت ترین روزهای خود را می گزراند و بواسطه عدم وجود نقدینگی ناشی از زیان انباشته و عدم امکان تامین برخی قطعات کلیدی که وارداتی هستند در آستانه توقف کامل است.حالا در این شرایط چگونه می شود قیمت خودرو بصورت واقعی و نه خبری کاهش بیابد؟این شایعات کسانی است که دنبال رای جمع کردن برای انتخابات هستند نه کسانی که از واقعیات خودروسازی و حتی سایر صنایع در این روزها خبر دارند.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
شما که تو خودروسازی به خودکفایی رسیده بودید!!! چرا باید معطل چند تکه قطعه باشید!!!! بهتره بگید صنعت 40 ساله دلالی خودرو سخت ترین روزهای خود رو سپری می کنه
خونه فرختم و 5 ملیون پول بنگاه دادم و 305 هزار تومان مالیات ...
یعنی بنگاهی بیش از 15 برابر دولت ازم مالیات گرفته.
معلومه این کشور به جایی نمی رسه. اما دلال ها می رسند
این هم اون حسابی که روی روسیه میکردند.
روپیه هند ارزش نداره بیخودی روپیه نگیرین که میمونه رو دستتون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
اتفاقا میشه از هند هم موبایل و هم برنج و سویا و ذرت برای خوراک دام وارد کرد.سامسونگ و نوکیا در هندوستان خط تولید دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
نه میشه باهاش برنج آشغال هندی خرید
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
کل 20 میلیارد دلار صادراتی که بعراق داریم معادلش دینار عراقی میگیریم . اونو دیگه کجای دلمون بذاریم ؟ بدبخت بخودمون
مردم ايران با شايد و احتمال و انشاالله زنده اند فعلا روزى ده تا قاشق خالى دهن ملت ميكنن و ملت دهنش باز ميكنه به اميد شايد قاشق پر است
«...با توجه به توقف واردات از ونزوئلا، آمریکا واردات نفت از روسیه را در سال جاری میلادی سه برابر خواهد کرد.»
با گرگها در گله گوسفندان خوابیدن «مشکلات» خود را دارد.
تبانی امپرلیسم آمریکا و امپراتوری روسیه سالیان درازی استکه از زمان تشکیل «کمیته مک کارتی»، تاکنون با داشتن حدود خط قرمزی با شدت کم و زیادتری ادامه دارد. از زمان جلوس یلتسین و رسیدن کمیته مک کارتی به اهداف خود، این تبانی بخاطر عدم رعایت خط قرمزهای تعیین شده از طرف روسیه فدرال کم‌رنگ تر و مشروط تر گردیده است. و ازتبانی به رقابتی حاد برعلیه کشورهای عقب نگه داشته شده تبدیل گردیده.
همزمان با آن امپراتوری ها اکنون سعی در کنترل این رقابت و تعریف خطوط قرمز دیگری
هستند تا فرآیند چپاول جهان با‌نظم کنونی ادامه یافته و یکدیگر را از گزند حوادث داخلی نجات بخشند.
جای دارد که ایران هم این اعمال تبانی روسیه را «شریک دزد و رفیق غافله» بودن اعم از همکاری با نتانیاهو و یا با چند برابرکردن صادرات نفت خود به ام.آمریکا، ایران و ونزوئلا را در منگنه قرار دادن را با تاکتیک همکاری محدود و صددرصد تحت کنترل ارتش ایران احداث امکانات جاسوسی از روسها را در شمال ایران برای آمریکایی ها مهیا نماید(یا چیزی شبیه به آن).
آنزمان ما میتوانیم با بانگی بلند به روسیه بگوییم: خانم ها و آقایان گرداننده روسیه «چیزی که عوض داره گله نداره»
این دلالان کیستند که دولت ایران دم از آنها می زند هرروز همه چیز گران می شود و مقصر دلالان هستند پس شما چه می کنید که دلالان عامل گرانی هستند
روسیه در تمامعمر خودنشان داده که یک مامله گر بزرگ است حتی پوتین از ترامپ دلالتر در عراق ثابت کرد در ونزولاهم همینطورایرنرا هم بدتر خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
شماهاخوب روسیه بدبد
ایرانیها خود بزرگترین دشمن ایران و ایرانی هستند....!!
قابل توجه ساده لوحان خوش خیال زودباور که کلی ازحرفهای چندروزپیش ترامپ ذوقزده شده و دچارتوهم شده بودند:
سخنگوی وزارت خارجه امریکا امروز اعلام کرد هروقت ایران شروط ۱۲ گانه اعلام شده توسط وزیرخارجه راپذیرفت ماهم اماده مذاکره هستیم !!!
تورو خدا ی کاری برای کاهش تورم و گرانی کنید. مردم داغون شدند زیر این فشارها
اگه علل جنگ تحمیلی رو هم ریشه یابی کنیم اول و آخرش روباه مکار روسیه دست داره
دارن ایران را از بازار نفت بیدون میکنن
ریزش قیمت‌ سکه در بازار تهران!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
روسیه دانسته از پشت به ایران و ونزوئلا چاقو می زنه. نگهداشتن قیمت در سطح قیمت دلخواه، گرفتن بازار چین و امریکا بزرگترین مصرف کنندگان نفت ایران و ونزوالا، افزایش فشار تاثیر گذاری بر اروپا و امریکا و در نهایت حفظ پرستیژ خودش.
فکر کنم واردات چای به تن درست باشه نه کیلو
دقت کنید
روسیه بزرگترین ضربه را به ایران زدهوخواهد زد.ای وای بعد از این.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار