بازدید 15604
موسم انتخابات، برخی را از خواب سه ساله بیدار می‌کند/نمایندگان از روش‌های دیگر برای جذب رای استفاده کنند!

موسم انتخابات برخی را از خواب سه ساله بیدار می‌کند/نمایندگان از روش‌های دیگر برای جذب رای استفاده کنند!

چند روزی است، بازار تحقیق و تفحص و استیضاح و سؤال در مجلس شورای اسلامی داغ شده و تقریبا همه وزارت‌خانه‌های کشور نیز در معرض این جریان هستند. اگر قرار نیست وزیر یک وزارت‌خانه استیضاح شود، یا باید به پرسش نماینده‌های پاسخ دهد یا موضوع تحقیق و تفحص از زیرمجموعه وی در کمیسیون مربوطه مطرح است.
کد خبر: ۹۰۰۵۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹ 21 May 2019

نزدیکی انتخابات، نمایندگان را از خواب سه ساله بیدار کرد / نمایندگان از روش‌های دیگر برای جذب رأی استفاده کنندچند روزی است، بازار تحقیق و تفحص و استیضاح و سؤال در مجلس شورای اسلامی داغ شده و تقریبا همه وزارت‌خانه‌های کشور نیز در معرض این جریان هستند. اگر قرار نیست وزیر یک وزارت‌خانه استیضاح شود، یا باید به پرسش نماینده‌های پاسخ دهد یا موضوع تحقیق و تفحص از زیرمجموعه وی در کمیسیون مربوطه مطرح است.

به گزارش «تابناک»؛ گویا نمایندگان مجلس یکباره از خواب سه ساله به پا خاسته اند و تازه یادشان افتاده که نظارت بر اجرای مصوبات مجلس و اجرای قانون نیز مشمول وظایف نمایندگی می‌شود؛ نمایندگانی که تا به امروز و با وجود آشفتگی بازار ارز، افزایش قیمت ها، نابسامانی بازار خودرو و هزاران مشکل موجود در کشور و معیشت مردم، عین خیالشان نبوده، یکباره به فکر دفاع از مردم افتاده اند!

این نمایندگان تا دیروز اعتقاد داشتند که نظارت‌های اینچنینی فایده‌ای به حال ملت ندارد و شرایط را برای مردم سخت‌تر می‌کند. ادعای برخی نمایندگان مجلس این بود که با استیضاح و تحقیق و تفحص و سؤال از وزیر، فقط وقت نمایندگان هدر می‌رود و نتیجه‌ای نیز عاید کشور نمی‌شود.

البته این گفته تا حدی هم درست است و تجارب گذشته نشان می‌دهد که استیضاح‌های مجلس تأثیر چندانی در اداره کشور نداشته و تنها اتفاقی که پس از استیضاح یا برکنار شدن وزیری رخ می‌دهد، این است که یک وزیر صندلی خود را به وزیر دیگر می‌دهد و در سیستم کلان مدیریتی اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

اما اکنون چه شده که یکباره نمایندگان عزم خود را جزم کرده اند تا دولت را به چالش بکشند و اعلام وصول و بررسی این میزان استیضاح، سؤال و تحقیق و تفحص در مجلس چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟!

در دو روز گذشته در مجلس انواع استیضاح‌ها مطرح شد؛ برای نمونه، استیضاح زنگنه کلید خورد، طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس مطرح و استیضاح سلطانی‌فر نیز به هیأت‌رئیسه مجلس ارجاع شد؛ علاوه بر این‌ها در هفته گذشته ۹ سؤال از وزرای دولت دوازدهم اعلام وصول شد.

سؤال ملی مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود از وزیر علوم با موضوع عدم اقدام در زمینه افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزش کشور؛ سؤال منطقه‌ای کواکبیان نماینده تهران و تعدادی از نمایندگان دیگر از وزیر کشور با موضوع علت عدم برگزاری انتخابات مستقل برای شورا‌های شهر‌های شمیران و ری به رغم صراحت قانونی؛ سؤال منطقه‌ای سید مصطفی ذوالقدر نماینده مردم میناب از وزیر کشور با موضوع متضرر شدن صاحبان شناور در پی انتقال بدون کارشناسی به بندرعباس؛ سؤال ملی سیده فاطمه حسینی، نماینده تهران از وزیر صنعت با موضوع علت اصرار بر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات قطعات خودرو و سؤال ملی مصطفی کواکبیان نماینده تهران و تعدادی از نمایندگان دیگر از وزیر کشور با موضوع اینکه آیا تجمعات قم و مشهد علیه رئیس جمهور دارای مجوز بوده است یا خیر؟

سؤال ملی شکری نماینده تالش از وزیر کشور با موضوع عدم رعایت قانون و مصوبات شورای عالی اداری در انتخاب و انتصاب فرمانداران و بخشداران؛ سؤال ملی عبداللهی نماینده اهر و هریس از وزیر اقتصاد با موضوع علت کوتاهی بانک‌های مسکن و کشاورزی در اجرای مصوبه هیأت وزیران در مورد امهال وام زلزله زدگان ارسباران؛ سؤال ملی لاهوتی نماینده لنگرود از وزیر ارتباطات با موضوع عدم توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم روستایی، سؤال ملی نگهبان سلامی نماینده مردم خواف و رشتخوار از وزیر ارتباطات با موضوع عدم تحقق موارد مندرج در بند «ط» ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات، از جمله این سؤالات بودند.

اما کار مجلس به اینجا هم ختم نمی‌شود و چندین طرح در خصوص تحقیق و تفحص در مجلس مطرح است؛ عنوان برخی از این تفحص‌ها عبارت است از: تفحص مجلس از بانک شهر، تفحص از سازمان محیط زیست، تحقیق و تفحص از شرکت ملی صنایع مس ایران و تفحص از دیوان محاسبات.

همه این اقدامات در شرایطی است که مجلس خود را برای انتخابات هیأت رئیسه آماده می‌کند و با توجه به تعطیلی‌های پیش روی در خرداد ماه امسال پیش بینی می‌شود تا اواسط خرداد، کار انتخابات هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی طول بکشد.

موضوع دیگر در خصوص تحقیق و تفحص و استیضاح‌های متعدد در مجلس است. تجربه نشان داده از زمان مطرح شدن یک طرح اینچنینی تا زمان رسیدن آن به صحن علنی، دست کم سه ماه زمان لازم است، چون موضوع ابتدا باید مطرح و سپس در کمیسیون بررسی شود و پس از آن در نوبت رسیدگی قرار گیرد.

در خصوص موضوع تحقیق و تفحص اساسا زمان بیشتری لازم است و مطابق قانون بعد از طی مراحل تصویب و تشکیل کمیته ـ که خود پروسه زمانی خاصی نیاز دارد ـ دست کم شش ماه طول می‌کشد تا یک تحقیق و تفحص به نتیجه برسد.

با توجه به زمان اندک نمایندگان به نظر می‌رسد بخش مهمی از این موضوعات که مطرح شده است به عمر این مجلس نرسد؛ بنابراین این پرسش پیش می آید که دلیل این دگرگونی درونی در میان نمایندگان چه چیز می‌تواند باشد؟

گویا نمایندگان مجلس دهم خود نیک می‌دانند در سه سال گذشته، هیچ نکته مثبتی در کارنامه خود ندارند و اکنون با نزدیک شدن به انتخابات مجلس به این فکر افتاده اند که بتوانند با به چالش کشاندن دولت، دست کم حرفی برای نطق‌های انتخاباتی خود داشته باشند؛ بنابراین، به نظر می‌رسد بیداری مجلس در روز‌های اخیر تنها جنبه سیاسی دارد و استفاده از این ابزار‌ها برای مردم عادی شده و بهتر است نمایندگان راهکار دیگری برای جذب آرای خود پیدا کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷۰
دیگه حناشون بیرنگه.دیگه رای نمیارن. نمونش بر و بر نگاه کردن نرخ دلار در مقابل ریال. حرمت و ارزش پول ملی هر روز کمتر دیروز میشه و آقایون فقط فکر رای جمع کردن
پاسخ ها
ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
هر فردی که در صلاحیت کاندیداعا نقش داره در این عملکرد انها هم نقش داره
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
مجلس را تعطیل و وظایفش را بدهید بدست مجمع تشخیص و شورای نگهبان
انتخابات رئیس جمهور را هم تعطیل کنید و رهبری یک مدیر اجرایی را برای انتخاب وزرا منتصب کنند
هم هزینه تبلیغات حذف میگردد
هم مافیا بازی و هزینه بالای اداره مجلس و زد و بند های سیاسی هم تعطیل میگردد
هر وقت فعالیت احزاب واقعی شد و نظارت ابرداشته شد و رسانه ها آزاد شدند میتوان یک مجلس و دولت واقعی با انتخابات واقعی داشت
آنوقت میتوان اقدامات لازم را انجام داد
ناشناس
| - |
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
تا یکی مثل امثال شما باشن، مطمئنا رای میارن.
عبدالهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
نماینده ای که میلیونها تومان پول داده تا اسمش وارد لیست بشود مسلم است که اول فکر جیب خودش باشد تا مردم. من غلط میکنم که دوباره به اینها رای بدهم
خخخ دمت گرم تابناک چه عکسی دی ولی کاش خواب بودن همش اما چرا یه نماینده میلیاردها خرج میکنه بیاد مجلس حقوق ده تومنی بگیره؟
سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۱
دلار ۱۴۰۵۰
یورو ۱۵۷۰۰
سکه ۴۷۲۰۰۰۰
اگاهی ودسترسی به اطلاعات صحیح و واقعی حق مردم است !
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۵:۱۰
دلار ۱۴۳۵۰ تومان !!!!
دقیقه ای داره میره بالا
دلم برای اونهایی که فریب عددسازی راخوردندودلارهاشونو فروختن میسوزه !
ناشناس
| Germany |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
سیاست بانک مرکزی مانند موسسات مالی سر مردم کلاه ومیزاره دلارشون بفروشن
خودبزرگ بین ؟؟؟؟
قطعا همینطوره، مجلسی که سه ساله خواب بود یهویی بیدار میشه و کسی باید به این نمایندگان عزیز هشدار بدهد که پریدن یهویی از خواب عوارض زیادی برای سلامتی شان دارد.
آفرین خوب نوشتی! البته کیه که رای بده با این اوضاع. اینها دست کم وکیل من یکی نیستن. منی که با هزار خون دل چندرغاز جمع کردی ماشین بخریم الان باید موتور سیکلت بخرم و آبی از آقایون گرم نشد!
من رای نخواهم داد چه کاندید من رای بیاورد و چه نیاورد تصمیم گیری های کشور در جای دیگر انجام می شود و دولت و مجلس همه نون خور اضافی هستن .
نمونه بارز این از خواب بیدار شدن نمایندگان کاشان هستند. گویا فکر می کنند ما مردم را می توانند با وعده تاسیس یک استان جدید فریب دهند.
واقعا من جای نماینده ها بودم شب از عذاب وجدان خوابم نمیبرد که اینقدر اوضاع اقتصادی بده بعد اینا سر کار میخوابن!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
سلام
اتفاقا شب خواب نمیرن صبحها از بی خوابی شبانه خواب میرن
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
دلیلش نماز شب خواندن است!!!!!!
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
آخه عزیز دلم شما وجدان داری که خوابت نمی بره . اونکه نداره راحت راحت راحت می خوابه. کسیکه میلیاردی پول میده وارد لیست مجلس بشه به من و
شما نگاه نمیکنه.
بعیده مردم با این فشار سخت گرونی و تورم پای صندوقها بیان!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
مطمعن باش از همه دوره هابیشتر مردم پای صندوقهای رای می آیند
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
ناشناس 14:53 میشه دلیلش رو بگی؟
کاندیدهای نمایندگی مجلس با چه رویی میخوان توو چشم مردم نگاه کنن!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
رو نمی خواد .
کار از این حرفها گذشته
حنای نماینده ها برای اکثریت مردم بی رنگ شده
بهتره زیاد حرف نزنند چون خریداری وجود نداره

تاریخ دورهٔ فعلی مجلس را بعنوان ناکارامدترین دوره ثبت خواهد کرد
نمایندگان خواب
نمایندگان سلفی بگیر
نمایندگان بی توجه به مردم سیلزده و زلزله زده
نمایندگان همیشه شکم سیر....
اینا دیگه کی هستن!
چه توقعی دارن!
چیکار کردید برای ملتتتتتتتتت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عمرا دیگه کسی به اینها رای بده
عمررررررررااااااااااااااااااا
نماینگان محترم مجلس بفرمایید در این یکسال گرونی (نمیگم بیشتر) برای مردم چه کردید؟؟؟؟
آیا میزان فقر و اعتیاد و بیکاری و کلیه فروشی (و حتی دیگر اعضایی که بتوان فروخت) پایین آمده؟؟؟؟
آیا وضعیت کارگر و کارمند و معلم بهبود یافته؟؟؟؟
وضعیت مستاجران الان چگونه است؟؟؟؟
نمایندگان فقط به فکر بهترشدن وضع معاش خود و فرزندان خوبشان هستند!!!!
سفره مردم را کوچیک کردید
خیلی کوچیککککککککک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
به جاش جیبهای برخی پر شده است
مجلس چیز خوبی است لاکن نمایندگان خیر
با این نمایندگان به کجا داریم میرم ماااااا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
یه جای خیلی خوب....
کارشون خوردن و خفتن است!!
من نماینده ای نمیبینم که بهش رای بدم چون همشون تو فکر خودشون و اطرافیانشونن
اگه مجلس قوی بود این گرانی ها و حرج ومرج بازار بوجود نمی اومد
وای بر ان مجلسی که تصویب می کند که نمایندگان نباید در دوره انتخابات نقد شوند . نقد حق همه است اینا دارن برای خودشان قانون می نویسند و برای خودشان مصونیت می گیرن که هرکاری دلشان خواست بکنند دانشجو هامان هم که به جای اعتراض به اینجور قوانین به فکر بزن و برقصن
وزرای کشور اقتصاد کشاورزی وو نوبخت لایق استیصاح و عزلند
پاسخ ها
معلم ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
بطحایی هم از قلم انداختم
هرکاری هم بکنند ، از رای خبری نیست . آزموده را آزمودن خطاست
ملت توجه کنند همینطور که همه چیز گران شده خلاصه کلاه سرتان نره برای هر رای بایداینکه تمام قیمتها را به عقب (دوسال گذشته)برگردونند دیگه خودمون ورایمون را ارزان نفروشیم؟//
عالی بود نظرتان
مجلس فعلی در تراز انقلاب اسلامی نبودونیست،انشاءالله اکثرشان مردودشوند،خداکند مردم درست انتخاب کنند
بعد از سالها تازه فهمیدم مجلس فقط جای امتیزگیری مدیران سطح متوسط است
اونجا مخل متیاز گیری و امتیاز دهی قشر خاصی است و پشیزی برای مردم ارزش قایل نیستند اگر هم هر از چندگاهی نوایی دلسوزانه با مردم همراهی میکند فقط بخاطر اینه که نگران بقا خود هستند
هیچ قانونی به نفع مردم تصویب نمیشود تصمیمها درجای دیگر گرفته می شود
از ابتدای سال قبل برخی نمایندگان مجلس با لابی گری با مسئولان ارشد بانکی به مراجعان توصیه نامه دریافت وام قرض الحسنه میدهند وجالب اینجاست که از همان زمان تبلیغات را شروع کرده اند و هنگام دادن توصیه نامه به افراد از انتخابات آینده ودادن رای مجدد به نماینده کنونی سخن میگویند / این نماینده مجلس است که باید پاسدار قانون وعدالت وحرمتها باشد / بقیه جای خود دارند
مگه قراره رای بدیم
ملتو ... فرض کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
مطمعن باش از همه دوره هابیشتر مردم پای صندوقهای رای می آیند..
من که در این شو شرکت نمی کنم.
زیاد امیدوار نباشند برای رای آوردن وانتخاب شدن.چون با عملکردشان نشان دادند که نه رای دهنده ونه مسائل کشور هیچکدام برایشان مهم نبوده وبالا ترین اقدامشان استیضاح کردن یک وزیر بوده متاسفانه بجز تعدادی انگشت شمار رفتار باقی نمایندگان آنقدر که برای سلفی گرفتن از نماینده اروپا رقابت میکردند برای حل مشکلات کشور وحوزه نمایندگیشان کم توجه ویا بی توجه بودندبا این هزینه های سرسام آور بهتر است قید مجلس ومجلسیان را بزنیم.هیچکدامشان مستقل نیستند یا وابسته به این جناح ویا به آن جناح هستند از نظر داشتن توانایی در شناخت وظیفه که عنوان نمایندگی انرا به یدک می کشند صفرند.هیچ شناختی نسبت به ساختارهای اجتماعی اقتصادی وسیاسی ندارندقرار نیست عالم دهر در این حوزه ها باشند ولی الفبای انرا بایستی بدانند والکی قسم نامه به عنوان نماینده نخورند شاید مردم به انها دسترسی نداشته باشند ولی الله تعالی ناظر براعمال همه ماست
من نمي دانم نماينده ها با كدام رو مي خواهند راي بگيرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
رو نمیخواد.
اون قدیم ندیما مشقای پنجشنبه مونو میذاشتیم واسه جمعه شب کلی هم بد و بیره میگفتیم که چرا اینقدر بهمون مشق دادن حکایت بعضی ها در انتهای تصدی بعضی سمت ها
دیگه بسه،
شور و شوق خدمت، این بندگان خدا را از خودشان و خدایشان و ملت به کلی غافل کرده
گناه دارند
سرزنششان نکنید
بشکنه دستی که به این نماینده هارای بده مردم از گرانی دارند از بین می روند خانه ملت نگو بگو خانه دولت
دیگه رای بی رای، تموم شد
خب احتمال دیگه ای هم وجود داره. دم انتخابات می خوان در ازای پس گرفتن رای استیضاح، یه کاری انجام بشه، مثلا یه نفر خاض رو بذارن سر یه سمتی
لوایح پالرمو و سی اف تی از دستور کار مجمع خارج شد .
واقعا حجالت بکشید
ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﻣﺠﻠﺲ ﻣﺎ ﺳﻪ ﺳﺎﻝ و ﻧﻴﻢ ﺧﻮاﺏ ﺯﻣﺴﺘﺎﻧﻲ ﺩاﺭﻧﺪ و ﺩﻗﻴﻘﺎ ﺷﺶ ﻣﺎﻩ ﻗﺒﻞ اﺯ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ اﺯ ﺧﻮاﺏ ﺑﻴﺪاﺭ ﻣﻴﺸﻦ و. ﺷﺮﻭﻉ ﻣﻴﻜﻨﻦ ﺑﻪ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻫﺎ و ﺗﻮﻳﻴﺘﺮﻫﺎﻱ اﻧﺘﻘﺎﺩﻱ. ﻃﺮﺡ اﺳﺘﻴﻀﺎﺡ اﺭاﻳﻪ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ و ﺳﺨﻨﺮاﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﭘﻴﺶ اﺯ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﭘﻴﺎﭘﻲ.
ﺧﺴﺘﻪ ﻧﺒﺎﺷﻲ ﺑﺰﺭﮔﻮاﺭ! !
هر انتخاباتی بعد از این،اکثریت مردم شرکت نمیکنند.،حداکثر مشارکت حدود 5 تا 7 درصد است(رای تکلیفی های اصولگرا و اصلاح طلب).
درصد ریزش نمایندگان در این دوره نسبت به دوره قبل خیلی بیشتر است پیش بینی میکنم 90 درصد نمایندگان تغییر کنند ملت ایران یک راه بیشتر نخواهند داشت تحریم تمامی انتخابات ها چه مجلس چه ریاست جمهوری
اين مجلس تو چهل ساله گذشته از ناکارامدترین مجلسهاست
سه سال خواب و بیداری هنگام رای گیری . این شغل مقدس نزدیک انتخابات توسط تعدادی از نامزدها میشود
ارها در همین تابناک گفتم که بدترین دوره نمایندگان مجلس را داشتیم. و نمایندگان کمترین پاسخگویی و تاثیر را درجریانات کشور داشتند و مطمنا خاطرات نمایندگان چاپ بشه نفرین حال و آیندگان را خواهند داشت.
ناکارامدترین مجلسی که دیدم همین مجاس بوده فقط رانت بازی و دنبال منافع خودشونن و مردم هیچ هستن
بجای رای بفکر مردم فقیر کشورتان باشید
من یکی که غلط کنم ی بار دیگه رای بدم!
در این دوره مجلس و ریاست جمهوری کاری کردند که دیگه هیچ کس حتی رای باطله نخواهد داد زیرا با حضور مردم هم سو استفاده کردند.
این دولت و این مجلس بدر اقتصاد فرهنگ . سیاست را در آورد
اگر مي خواهيد راي بديد حداقل به هيچ فردي كه سابقه مديريت در اين كشور داشته راي نديد. بياييد به كساني كه اهل فن هستند و تخصص در يك امري دارند راي بدهيم
بدترين مجلس همين مجلس فعلي از نماينده سروان بگر تا....................................
ملت راي بهيچ كس نمي دهم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر