بازدید 11920

خطر! اجاره‌خانه در مسیر قرارداد‌های آپشن‌دار فوتبالی!

اجاره خانه که در سایه نوسانات شدید اقتصادی و متأثر از قیمت ارز و طلا و از آن‌ها مهم تر، مسکن، به شدت روند صعودی گرفته، قرار است با دستور کار مسئولان مهار و ضابطه‌مند شوند؛ دستورکاری که به جهاتی به شدت نگران کننده می‌رسد.
کد خبر: ۹۰۰۴۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴ 20 May 2019
تابناک اجتماعی -
اجاره خانه که در سایه نوسانات شدید اقتصادی و متأثر از قیمت ارز و طلا و از آن‌ها مهم تر، مسکن، به شدت روند صعودی گرفته، قرار است با دستور کار مسئولان مهار و ضابطه‌مند شوند؛ دستورکاری که به جهاتی به شدت نگران کننده می‌رسد.

به گزارش «تابناک»، با پایان یافتن لیگ‌های فوتبال در کشورمان، بار دیگر بازار نقل و انتقالات فوتبالیست‌ها داغ شده و نیم نگاهی به روزنامه‌ها و رسانه‌های ورزشی، حکایت از اعداد و ارقام متفاوتی دارد که برای بازیکنان و باشگاه‌های مختلف منتشر می‌شود. ارقامی که بسیاری شان قرابتی با مقررات اعلام شده توسط مسئولان فدراسیون فوتبال ندارند.

این در حالی است که اگر از جمله تعقیب کنندگان فوتبال در کشورمان باشید یا حتی جسته و گریخته در جریان اخبار این ورزش محبوب قرار داشته باشید، می‌دانید که چندین سال پیش مسئولان تصمیم گرفتند برای مهار پرداختی‌های نجومی به مربیان و بازیکنان فوتبال، برای قرارداد‌های ایشان سقف پرداختی گذاشته و هرگونه پرداختی بالاتر از این سقف‌ها را ممنوع کنند.

تصمیمی که در مقاطعی برای اجرایی شدن آن سخت گیری‌های زیادی هم صورت گرفت، اما در نهایت همگان پی بردند که نتیجه آن مقررات و سخت گیری ها، منجر به شکل گیری قرارداد‌های جدیدی میان ورزشکاران و مربیان و باشگاه‌های فوتبال شده که اصطلاحا «آپشن دار» نامیده می‌شوند؛ قرارداد‌هایی که اعداد مندرج در آن‌ها تابع مقررات یاد شده هستند، اما در نهایت به پرداختی‌هایی به غایت متفاوت می‌رسند.

ماجرا از این قرار است که در قرارداد‌ها بند‌هایی گنجانده می‌شود که بر اساس آن، هر برد یا حتی مساوی، آورده‌ای برای بازیکن یا مربی به دنبال دارد و افزون بر آنها، مثلا صعود از هر مرحله از مسابقات آسیایی یا جام حذفی یا حتی متفاوت تر، هر ده برد یا کلین شیت (بسته نگه داشتن دروازه) یا گلِ زده یا فعل و انفعالات دیگر در زمین مسابقه، مبلغی به دستمزد بازیکن اضافه می‌کند؛ شرط و شروطی قانونی که حتی نهاد قضایی فدراسیون فوتبال هم ضامن اجرای آنهاست.

وضعیتی که نقض غرض آشکارِ تعیین سقف قرارداد است و نشان می‌دهد دخالت مقام عالی ورزش فوتبال در ماجرای قرارداد‌ها به شکست کامل منجر شده است؛ شکستی که ظاهرا قرار نیست از آن درس گرفته شود، که اگر این گونه بود، طرح تعیین اجاره بهای خانه در دستور کار مسئولان قرار نمی‌گرفت و تلاش نمی‌شد بازار ملتهب مسکن و اجاره مسکن نیز دستوری مهار شود.

درباره طرحی سخن می‌گوییم که هنوز در ابتدای راه است، اما مرور اتفاقات رخ داده در فوتبال، نشان از خطر بزرگی دارد که در کمین آن نشسته است؛ طرحی که سید مازیار حسینی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی آن را ضابطه‌مند کردن افزایش اجاره‌بها می‌خواند و در تشریح آن به ایرنا می‌گوید: کمیته سقف اجاره‌بهای مسکن در وزارت راه و شهرسازی آغاز به کار کرده و هدف آن حمایت از مستأجران با ابزار مالیاتی است.

اتفاقی که ممکن است در وهله نخست، تحسین برانگیز و بی اشکال به نظر برسد به ویژه که تاکید شده با مصوبه مجلس یا دولت، اجرایی خواهد شد، اما تاملی در سخنان معاون وزیر، این تردید را به وجود می‌آورد که ممکن است به وادی قرارداد‌های فوتبالی و تعیین سقف برای آن‌ها بیفتد: «[این اقدام] بخش اصلی برنامه دولت، برای حمایت از دهک‌های یک تا هفت است و معتقدیم این بخش از جامعه بدون حمایت دولت امکان خانه‌دار شدن ندارند. توجه به آموزه‌های اخلاقی همچون زکات و تشویق سرمایه‌گذاران به عرضه بخشی از مسکن ساخته شده خود با قیمت پایین‌تر به اقشار کم‌درآمد، از جمله برنامه‌های اجرایی است که در دستور کار قرار دارد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۷
این هم از برکات دولت تدبیر و امید

اونایی که به روحانی رای دادن الان به چی فکر میکنند ؟

پشیمون هستند ولی با کمال پررویی میگن روحانی اختیار نداره
شما که میدونستید اختیار نداره چرا بهش رای دادید ؟

من رای نمیدم.
به امثال روحانی و رییسی و میرسلیم و ..‌ رای نمیدم
مملکت به رای من نیاز نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
والله من به مهندس میرسلیم رای دادم به نظرم الان هم همون تنها فردی بود داری برانامه درست
متاسفم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
مطمن باش به رای من و تو نیستش
ناشناس
| Canada |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
با نظارت استصوابی گزینه ها محدود و در نهایت رای من و شما هم راه به جایی نمی برد. من همه خانواده را ترغیب به رای دادن می کردم. الان فهمیدم اشتباه کردم و امیدوارم توبه ما هم پذیرفته بشه.
در این شرایط به نظر شما کی به جنگ با آمریکا فکر میکنه ؟
اون آقازاده خوشگذران مقیم آمریکا و اروپا یا مردم رنجدیده و دست به گریبان گرانی ها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!؟؟؟؟؟؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
همقشه مردم رنج کشیده پای کار بودن نه امثال ژن مثل شما.
سلام
موضوع اجاره را در قالب مسائل کلی اقتصاد باید دید.اجاره ها نسبت به روند رشد قیمت سایر کالاها و خدمات رشد نکرده است.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
افزایش قیمت مسکن هم دلیل منطقی نداره آپارتمانی که پارسال ۲ و نیم بوده الان میگن ۹ میلیون و این اصلا منطقی نیست هزینه ساخت حداکثر در متر مربع با بهترین مصالح یک میلیون نسبت به سال ۹۶ اضافه شده.
مملکت رو دلالان اداره می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
اگرچه آمار دولت در حمایت از سوداگران ملک و مسکن داده میشه و متوسط رشد قیمت را کمی بالاتر 100 درصد عنوان میکند. اما قیمت مسکن در محلاتی مانند منطقه 5 که حداکثر متری 8 میلیون بود امروز به نزدیک 30 میلیون رسیده. تاسف بارتر اینکه خانه هایی با قدمت 20 ساله متری 20 میلیون قیمت خورده است.
بي عرضه ترين قشر جامعه مستاجرين هستند نه اتحادي نه اعتراضي جيكشون در نمياد
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
آخر چطوری اعتراض ؟ کم مانده توی زندان عنوان مستاجر هم داشته باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
نگید بیعرضه. بفرمایید بی پناه.
اگر مسوولان واقعا به فکر مردم هستند ، برای قیمت خانه سقف تعیین کنند . وقتی قیمت خانه و ماشین افسار گسیخته می شود و هیچ نظارت و حدودی برای آن تعیین نمی شود ، چگونه می توانند برای اجاره خانه سقف تعیین کنند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
هر کس‌یک خانه داشته باشد مازاد چه خالی چه اجاره باید مالیات بدهد. راه حل نسبتا مناسب مالیات است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
دوست عزیز نهایتا مالیات پیشنهادی جنابعالی هم از جیب مستاجر پرداخت میشه. برای حل مشکل مسکن مالکیت بر اراضی باید سلب گردیده و صرفا مالکیت اعیانی برای اشخاص به رسمیت شناخته شود.آنگاه خواهید دید که با حذف زمین به عنوان کالا از معاملات، قیمت مسکن بشدت سقوط کرده و بساط مفتخوری عده ای به عنوان مالک که از محل اجاره بهای دریافتی ارتزاق می نمایند جمع خواهد شد. علاقمندان به سرمایه گذاری در بخش مسکن می توانند با ارائه طرح به وزارت مسکن اقدام به احداث اعیانی نموده و تولیدات خود را در قالب فروش اقساطی در اختیار متقاضیان قراردهند. گرچه میدانم با تملک اراضی وسیع کشور توسط از مابهتران ممکن است مشکلاتی بوجود بیاید ولی بدانیم و آگاه بایم که خالق زمین خداوند است و آنرا برای استقرار آدمی محل آرامش وی قرارداده است لذا تملک آن توسط عده ای معدود وجاهت الهی ندارد.
مهار و ضابطه مند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مسئولین توانایی مهار نرخ ارز را ندارن چه برسه به مسکن و بقیه مقولات!!!!!! شایدم دارن ولی دوست ندارن مهار بشه
چیه تابناک معلومه باید کنترل بشه اجاره. جلوی همه چیز رو گرفته: مسکن، کسب و کار، امنیت روانی و ...
طرحهای دولتهای قبل برای خانه دار شدن مردم عزتمندانه تر بود
یعنی می فرمایید کشورهای موفق در زمینه کنترل اجاره و قیمت مسکن نداریم؟ یعنی ما در کره مریخ زندگی می کنیم؟
آقا ترا بخدا بای مسکن نه پیشنهاد بدید نه طرحی را تصویب کنید دست بهش نزنید چون بعدش تمام خسارت های کار را از ما مستاجران بدبخت بی پناه میگیرند اونهم دوبله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
قانون تخلیه مسکن پس از پایان قرارداد اگر از حالت ضرب الاجلی خارج شود تاثیر زیادی بر تعامل مثبت بین موجر ومستاجر خواهد داشت.
آقا ترا بخدا بای مسکن نه پیشنهاد بدید نه طرحی را تصویب کنید دست بهش نزنید چون بعدش تمام خسارت های کار را از ما مستاجران بدبخت بی پناه میگیرند اونهم دوبله
مستاجران عزیز در صورتی که دولت از مالک مالیات اخذ کند این مبلغ غیر مستقیم از شما گرفته خواهد شد.
و در صورت محدود کردن نرخ اجاره مسکن:
اولاً تجربه ثابت کرده سقف نرخ ارائه شده توسط دولت بالاتر از قیمت جاری (محصول یا خدمت) اعلام میشود،
ثانیاً در صورتی که مالک از نرخ اعلامی ناراضی باشد با عدم ارائه مسکن به بازار اجاره باعث کمبود عرضه و افزایش تقاضا خواهد شد.
بنابر این دولت محترم به دنبال کاهش قیمت در خدمات خود و تثبیت و کاهش نرخ ارز باشد نه اعمال قیومیت بر داشته های مردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
اصلا چرا باید یک نفر دو تا خونه داشته باشه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
البته اگر اسما کاری به نفع مستاجران بکنند رسما به کام شما خواهد بود. اما اگر مالیات بر نگهداری مسکن خالی بصورت پلکانی برای ایام خالی بودن وضع شود و دقیقا اجرا شود؛ آنوقت خواهیم دید مالکین مستاجران خوب خودرا حفظ خواهند نمود؛ به جای اینکه هرساله با پایان قرارداد فقط به اجاره بیشتر فکر کنند
بعضی علاقه دارنددرخانه ای که دسترنج گاهایک عمرتلاش بی وقفه انسانی هست برایگان سکونت کنندوهنگام تخلیه هم بلائی سرملک بیاورندکه مالک ترجیح بدهدخانه اشراخراب کندواجاره ندهد البته تعداداین عده محدوداست ساده ترین راهیکه باعث خانه دارشدن افرادمیشودایجادمحرکهائی جهت تشویق بانکها بوسیله دولت بدادن وامهای طویل المدت وبابهرهای پائین ومعقول برای خریدوساخت مسکن است که هم تولیداشتغال کندوهم افرادصاحب خانه شونداجارخانه به قیمت دلاروسکه وابستگی نداردبلکه به تورم ونیزگرانی مصالح ساختمانی ومزدکارگروهزینه های دولتی وغیره وابسته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
دلت به حال مالکین نسوزه همشون سر و ته فقط پول میشناسن یه واحد دارن میخوان تا نتیجه و نبیره شون از اجاره خونه که مستاجر بدبخت اگر دو روز دیرتر بریزه به
حسابشون بیچاره اش میکنن تامینشون کنن شما فیلتر شکنت رو خاموش کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
خیلی حرف درستی نمیزنی، همونهایی که شما را با بالابردن قیمت مسکن بی نیاز کرده اند؛ پول در دست مردم بابت رهن و اجاره و خرید مسکن را بی ارزش ساخته اند بطوریکه امروز قادر نسیتند حتی با 20 سی درصد بالاتر از نرخ پارسال سرپناه برای خانواده خود تهیه کنند. در عوض فقط صحنه برای سوداگران و سدمایه داران کلان باز شده تا با پول خود سرمایه بیشتری بدون زحمت فراهم کنند. ؛
مسئولین قیمت پیاز را کنترل کنند قیمت ساختمان و اجاره بها پیشکش
راستی این دلال و واسط کیست و از کدام کشور است که در قیمت همه چیز دخالت میکند و هیچکس هم کاری با او ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
پیاز نخوری شب راحت تر میخواهی یا مسکن نداشته باشی؟
مالیات سنگین بر خانه های خالی و حمایت از اجاره دادن منازل با استفاده از قوانین ومثل کاهش مالیات بر اجاره برای موجران یکی از بهترین راهاست اما چون برخی در اختکار خانه دست دارن منافع شحصی اجاز این کار نمیده
سلام
مجلس باید با دوریت طرح حداقل مدت اجاره را در صورت تمایل مساجر 5 سال تعیین کند وتقاضای تخلیه مستاجر نیز فعلا" تازمان تصویب میزان اجاره واحد های مسکونی مسکوت بماند .
بنظرم کنترل قیمتهارو بدین دست دلالها...شما که میگید دلالها باعث گرانی همه چیز هستند..پس لطفا این همه هزینه نکنید برای مجلس و کابینه دولت و سازمان حمایت و هزار تا سازمان وزارت خونه بی فایده..کل مملکت رو بدین دلالها اداره و کنترل کنند
متوجه نشدم پاراگراف آخر کجاش نگران کننده است!
اونهایی که برای امریکا شاخ و شونده می کشند بیان جواب بدن!
حتی در کشور های پیشرفته هم قوانینی برای حمایت از مستاجر وضع می کنند. از جمله اینکه مالک نمی تواند سر سال مستاجر را اگر تخلفی نکرده باشد تخلیه کرد و اضافه اجاره هم محدود به میزانی است که دولت تعیین می کند.
علمای مذهبی نباید به علت احترام به اصل مالکیت نسبت به سرنوشت 1/3 جامعه که اینروزها به شدت متاثر از اجاره بهای مسکن و قیمت خرید آن شده بی تفاوت بمانند. در این شرایط که حتی فشار تحریم های تنها بر دوش اقشار ضعیف افتاده است با بالابردن بیرحمانه قیمتها این فشار طاقت اکثریت مردم را به چالش جدی گرفته.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار