بازدید 8345

ناخن جویدن کودک نشانه چیست؟

کد خبر: ۹۰۰۳۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹ 20 May 2019

یک روانشناس گفت: ناخن جویدن یک رفتار وسواسی است و در هنگام اضطراب به وجود می آید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رقیه نوری پور لیاولی روانشناس و مشاور در خصوص ناخن جویدن کودکان اظهار کرد: به طور کلی ناخن جویدن جزء رفتار‌های وسواسی محسوب می‌شود و در اکثر مواقع اضطراب باعث بوجود آمدن آن می‌شود.

نوری پور بیان کرد: در یک موقعیت موقعیت اضطرابی، ترسناک یا ناخوشایند کودک انگشت به دهان می برد و ناخن خود را می‌جود.

این روانشناس گفت: علت این رفتار هم می‌تواند بیولوژیکی و محیطی باشد؛کودکانی که ناخن خود را می‌جوند دارای خانواده‌ای هستند که عادت‌های وسواسی در آن‌ها دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: والدین باید توجه کنند چه زمانی این رفتار در کودکشان دیده می‌شود به عنوان مثال هنگامی که حوصله کودک سر رفته یا اضطرابش زیاد شده است به این ترتیب می‌توانند متوجه‌ی ریشه این مسئله شوند.

نوری پور با بیان اینکه کودک خود را به دلیل ناخن جویدن سرزنش و تهدید نکنید، افزود: برای کودک از عادت‌های منفی بگویید که ممکن است هرکس عادتی داشته باشد و می‌تواند آن را کنار بگذارد؛ همچنین به کودک خود این اطمینان را دهید که او را دوست دارید و برای ترک این عادتش کمک می‌کنید.

این روانشناس با تاکید بر اینکه تا می‌توانید دستان کودکان خود را مشغول نگه دارید، اضافه کرد: به عنوان مثال با درست کردن کاردستی، گل بازی، خمیربازی، ذهن کودک را از جویدن ناخن خود منحرف کنید.

وی ادامه داد: همچنین دهان کودکتان را مشغول نگه دارید، به عنوان مثال آدامس جویدن، انگشتانش را چسب‌های رنگی چسبانید که بر دهان نبرد، ناخن هایش را کوتاه نگه دارید که نتواند با دندون بکند.

نوری پور در ادامه گفت: فلفل و یا لاک‌های تلخ جواب نمی‌دهد و در اکثر اوقات فقط استرس بچه رو بیشتر میکند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: ناخن‌های سالم و زیبا به کودکتان نشان دهید و کودک خود را تشویق کنید، به ازای هر روزی که ناخن خود را نجوید امتیاز دهید و این امتیاز‌ها هنگامی که به اندازه‌ای رسید جایزه دهید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان