بازدید 15077
بهرام پارسایی در گفت‌وگو با تابناک؛

شورای رقابت بار دیگر به بازار خودرو باز می‌گردد/ عدم اعلام قیمت خودرو جرم حساب می‌شود

در طرح اولیه ما ساز کاری دیده بودیم که خودروسازها در قبال ناامن بودن خودروها بخصوص در زمان تصادف پاسخگو باشند اما این در کمیسیون پاسخگویی را به دوران گارانتی تعلیق دادند و بازه یک تا یک و نیم سال برای آن در نظر گرفتند که ای خواسته ما نبود و حقوق مصرف کننده نیز نادیده گرفته شده بود.
کد خبر: ۹۰۰۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲ 19 May 2019

منشور اخلاقی برای جناح‌های سیاسی تدوین می‌شود/ حاضران در جلسات گفت‌وگوی ملی، نماینده جناح‌ها نیستندنمایندگان  مجلس شورای اسلامی  در نشست علنی امروز خود و در جریان بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو که پس از حدود 13 ماه بار دیگر به صحن بازگشته بود با برخی از مواد آن موافقت کردند.

به گزارش «تابناک»؛ طبق این مصوبات وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری سازمان ملی استاندارد، سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان نظام مهندسی کشاورزی ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون، نسبت به ساماندهی و ارتقای کیفیت سایر خودروهای سنگین وارداتی و تولید داخل ازجمله ماشین‌های راه‌سازی، معدنی، کشاورزی و منابع طبیعی اقدام نماید.

همچنین با تصویب این قانون و با توجه به لازم الاجراء شدن قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب 4/9/1396 قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی مصوب 26/12/1389 نسخ و ملغی الاثر می‌گردد و وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این قانون را هر شش ماه یکبار به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

شرکت‌های خودروسازی موظف شدند  هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند و تخلف از این امر جرم محسوب شده و متخلف به یکی از مجازات‌های تعزیری درجه 6 موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/92 محکوم می‌شود.

در همین زمینه بهرام پارسایی از طراحان این طرح در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: این طرح دوم دی ماه 97 مطرح شد والان بعد از 13 ماه در صحن مجلس به نتیجه رسید، طبق آخرین صحبت‌ها قرار بود کمیسیون صنایع با حضور نمایندگان طراح این موضوع را جمع‌بندی کنند اما دعوتی از طراح‌ها برای جمع بندی صورت نگرفت که این خود گویای برخی واقعیت‌های پشت پرده بود.

این نماینده گفت: امروز که موضوع در صحن مطرح شد ما سعی کردیم تا در حد امکان مواردی که خیلی دچار چالش نشده بود را مصوب کنیم اما چند پیشنهاد هم آوردیم تا طرح از هدف اصلی خود بیش از این منحرف نگردد.

وی گفت: معافیت خودروهای برقی و هیبریدی از پرداخت حقوق ورودی تا زمانی که در کشور تولید نشده است ازجمله مواردی بود که پیشنهاد شد و در مجلس به تصویب رسید، و باعث کاهش آلایندگی هوا و هم ایجاد فضای رقابت در داخل می‌شود و می‌تواند باعث کاهش قیمت خودرو در بازار شود.

وی در ادامه گفت: در طرح اولیه ما ساز کاری دیده بودیم که خودروسازها در قبال ناامن بودن خودروها بخصوص در زمان تصادف پاسخگو باشند اما این در کمیسیون پاسخگویی را به دوران گارانتی تعلیق دادند و بازه یک تا یک و نیم سال برای آن در نظر گرفتند که ای خواسته ما نبود و حقوق مصرف کننده نیز نادیده گرفته شده بود.

وی گفت: اگر خودرویی تصادف کند و ایربگ آن عمل نکند به نظر من خودرو ساز در هر زمانی باید پاسخگوی این مسائله باشد و یا ترمز آن عمل نکند یا بدنه آن بدنه ضعیفی باشد و خسارت وارده بر اثر ضعیف بودن خودرو تشخیص دهند خودرو ساز باید پاسخگو باشد که ما با پیشنهاد خود آن را به دوران 5 سال ارتقا دادیم و خوشبختانه تصویب گردید.

این نماینده در ادامه گفت: مسئله دیگری که الآن در بازار خودرو وجود دارد این است که به خودروسازان اجازه داده‌شده است تا 5 درصد فروش نقدی خود را زیر قیمت بازار ارائه دهند همین عامل باعث شده تا خودروساز خودرو عرضه نکند، و قیمت‌ها افزایش داشته باشد و هر چه قدر قیمت‌ها بالاتر برود خودروسازها سود بیشتری می‌کنند.

وی گفت: این کار تنها منفعتش به جیب خودروسازها و دلالان می‌رود اما ما شرکت‌های خودروسازی را موظف کردیم هنگان فروش قیمت قطعی را محاسبه و به شورای رقابت اعلام نمایند. این مسائل الآن رعایت نمی‌شود و خودروساز اساس رغبتی به قیمت گذاری ندارد و این باعث آشفتگی بازار شده است.

وی گفت: تخلف از این امر هم تخلف حساب می‌شود و اگر شرکت‌های خودروسازی از این قانون تمکین نکنند به‌عنوان مجرم شناخته خواهند شد و قوه قضاییه موظف به برخورد با آن‌ها می‌کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳۱
بسیاری از مشکلات معشیتی مردم از این شوراها، انجمنهای و ... من در آوردی که خود عامل اصلی و بی ثابتی بازار میشود. متاسفانه رانتهای اطلاعاتی که افراد بی مسئولیت در مکانها خود دارند (از همه چیز باخبرند) به این مشکلات اقتصادی و معشیتی مردم دامن میزند. واقعاً در مقابل هزینه ها و حقوقهای نجومی که این افرادی که بودن و نبودنشان فقط در جهت تخریب وضع معیشتی مردم موثر است، چه سود و فایده ای برای مردم دارد. آنها زیر علم کی سینه میزنند. اگر از بازاریان هستند که آنها خودشان حزب، انجمن، اصناف، اتحایه و نفوذ بسیاری در دولت، تعزیرات، صنعت و معدن و تجارت و مجلس (بسیاری با حمایتهای مالی همینها نماینده میشودند)، بنوعی دلالها، قاچاقچیان ... دارند. این شوراها کاری هم بجز بدتر شدن وضع معشیتی مردم ندارد. این شوراها دیگه چه از جان مرد میخواد. ای اهلی محترم رسانه شما که بهتر در جریان امور هستید، اگه نقش موثری از این جماعت دیده اید برای ما بگوید و بنویسید تا بدانیم.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۱۵
دلار ۱۴۱۰۰
یورو ۱۵۸۰۰
سکه ۴۸۰۰۰۰۰
اگاهی ودسترسی به امارو اطلاعات واقعی حق مردم است
یواش برو خیلی تند رفتی ابدا مجلس کاری نمیتونه بکنه اینم قانونی مثل اونایی که اجرا نمیشه .مجلس در ته امور است
از این حرفهای قشنگ زیاد شنیدیم. قوانین ضمانت اجرایی ندارند
در این گزارش آمده ، طرح ساماندهی بازار خودرو پس از گذشته ۱۳ ماه بار دیگر به مجلس بازگشت و تصویب شد و ۶ ماه دیگر لازم الاجراست!
چقدر نمایندگان محترم مجلس زود به فکر خریداران خودرو افتادند!
اگر می خواهند حق اعاده شود ، این قانون عطف به ماسبق شود ، چونکه بعد از پیش فروش ، خودرسازان تا اینجا ۴ بار افزایش قیمت داده اند!
چرا هیچ کس و نماینده ای و مسولی علت عدم ورود خودرو های خارجی به کشور را اعلام نمی کند آیا همه ی مسولین با رانت خوارها هم دست هستند و یا علت دیگری دارد ؟ لطفا کس در این مورد جوابگو باشد آخر تا کی بایستی مردم فقیر در حسرت روزهای خوب به دل بماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
علتش رو از کسانی که دم از حمایت از تولید ملی میزنند بپرسید
بايد از خودرو ساز و دلال ها بابت سود مازاد ماليات ١٠٠٪‏ گرفت ، اينجوري ديگه كسي دنبال خالي كردن جيب مردم نميره
انحصارات را بشكنيد ، اجازه دهيد مردم خودشان بتوانند خودرو وارد كنند يا اجازه دلال بازي و افزايش قيمت بالا را از واردكنندگانش بگيريد
طبق قوانین فقهی ابتیاع یک کالا یا خدمتی بدون اطلاع دقیق از قیمت آن حرام است
مافیای خودرو تابع هیچ قانونی نیست. اول باید رییس مافیای خودرو دستگیر شود.
البته دم رییس انقدر کلفته که کسی جرات نزدیک شدن به آن ندارد.
برگرده كه چه کاري كنه؟؟؟؟
جولو ظلم همین دوتا خودروساز رو بگیرید امپریالیسم پیشکش
اگر ترک بازار توسط شورای رقابت غلط بوده، اشتباه کردید و برای جان و مال مردم تصمیم گرفتید. اگر درست بوده خیلی اشتباه می کنید که باز می گردید.
نشر که داده نمی شود، لااقل شمایی که سانسور می کنید حالش را ببرید.
خودرو ساز به هیچ کی جوابگو نیست..وقت خودتونو تلف میکنین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
خب برید ببینید سهامداران عمده این خودرو سازها چه کسانی هستند متوجه دلیل عدم پاسخگوییشان را متوجه میشوید
این قصه سره دراز دارد
اقا جان هزینه های سربار تو شرکت خودرو ساز سر به فلک کشیده و من مصرف کننده باید این هزینه رو متحمل بشم ،اطز طرفی دسته دلال و کارخونه هم تو یه کاسه است
بیشترین ارز ۴۲۰۰ هم که همینا گرفتن ما که نگرفتیم برای انجام دادن یه کاری هزار تا راه وجود داره واسه انجام ندادنشم هزار تا بهانه
این دولت از مدیریت پیاز هم ناتوانه
چون فقط دروغ می گه
ظاهرا قوانین خوب است اما این که ذلالان با هوش بر و حرفه ای تر عمل می کنند را چه می کنید؟بعید است از این اتش سرد شما ابی برای مردم گرم نمی شود.خوب است که حدااقل خوتان را بهتر می شناسید!!!!!
گوش مردم از این حرفها پر است درایران رییس هر شرکتی برای خودش سلطانی است
شما نمایندگان مردم زجر کشیده وضعیف نیستید وگرنه گمرکی و محدودیت خودروهای متوسط وسبک را حذف میکردید چرا دلار برای غذای سگ وگربه وجوب بستنی ولوازم ارایشی هست ولی برای خودرو ایمن استاندارد نیست چرا چرا کردستان عراق ماشین خوب جهانی سوار شوند وتمام اعراب ولی ما نعش کش سایپا وویرانخودرو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
بررسی کنید که چرا طرح کاهش تعرفه واردات خودرو در سال ۹۰ در مجلس متوقف شد
خدا این دلال جماعت را از روی زمین محو کند..................
پاسخ ها
بابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
عزیز دل برادر!!دلال از کجا.؟؟؟
.با بازار گرمی که به راه می اندازند ،زمینه را برای افزایش قیمت خودرو ،برای خودرو سازها فراهم می کنند.بیخود نیست که بحث "حاشیه قیمت بازار "از طرف خودرو ساز مطرح می شود.
و در اخر پراید به ۵۸ میلیون رسید
هر جا اثری از مدبریت دولتی بود بویژه این دولت ناتوان با وزارای اقتصادی و معون و مشاوران خراب شده
مصداق ان بازار خودرو.
نوش دارو ببعد از مرگ سهراب .
اختیارات دولت محدود است!!!
ماشین های جک کرمان موتورز شده در کار خانه دو نیم برابر سال قبل هیچ مرجعی حرفی نمی زند چرا چون مال خودشان می باشد
وزیر صنعت 5 درصد زیر قیمت بازار شورای رقابت 10 درصد زیر قیمت .. اینها مردم چی فرض کرده اندخدایا
عزیزان عزیران توجه کنید (
مشکل اصلا اینا نیست.

آقا مشکل نقدینگی رها شده ای است که دست چند درصد جامعه متراکم شده. یک روز سراغ مسکن میره یک روز سراغ دلار یک روز طلا و یک روز خودرو. هر جا که برود آنجا را ویران می کند تا فکری به حال جهت دادن به این نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید نشود، کاری از دست کسی ساخته نیست. نه چپ نه راست . این تصمصم ها هم آب در هاون کوبیدن است متاسفانه.
اینروزها همه جاصحبت ازبازارمتشکل است
لطفا برای مردم توضیح بدید بازار متشکل ارزی یعنی چی؟ و قراره چه کاری انجام بده؟ ایا قراره معجزه کنه؟ تفاوتش باطرح های بیشمارمشابه چیه ؟ مثل بازار سنا بازار ثانویه و غیره وغیره ؟ انهایی که الفبای اقتصادرا بلدهستند خوب مبدانندکه قیمت هرکالایی ازجمله دلار رامیزان عرضه وتقاضای ان کالا تعیین میکند ایا قراراست دربازارمتشکل عرضه فراوان یا تقاضا محدودشود؟!!! ایا با اینهمه تجربه ناموفق درمورد قیمتگذاری دستوری که اخرین موردش تجربه شکست خورده دلار۴۲۰۰ تومانی بود هنوز اقایان به این نتیجه نرسیده اندکه اقتصاد علم است و دستوربردارنیست؟!!!!
آقابهروزاینکه میفرمائیدچراارزبرای غذای سگ وگربه هست برای کالاهای اساسی ترنیست سئوال بسیاربجائی است که هیچوقت بشماکسی جواب نمیدهدولی اینکه سئوال میکنیدچرا همسایگان عرب مابایستی اتومبیلهای خوب سوارشوندولی مانه این بمامربوط نیست شمابایستی این سئوال راازدولت محترم آنهابکنیدونه ازدولت محترم خودمان میتوانیدآرزوکنیدکه روزی دولت محترم ماهم مثل آنهارفتارکندولی سئوال جایزنیست سئوال اوّلتان بجاست ولی مسلماواردکنندگان غذاهای سگ وشغال وگربه بشماجواب نمیدهندهرچندسئوال منطقی است....
این شورا زمانی که بود هم بیشتر به شورای رفاقت با خودرو سازان شباهت داشت تا به حامی حقوق مصرف کنندگان.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر