بازدید 3542

چرا امارات طرف خاصی را درباره حادثه فجیره متهم نکرده است

خبرگزاری رویترز گزارش داد، واکنش امارات به حادثه عملیات خرابکارانه علیه نفتکش‌ها در سواحل این کشور محتاطانه بود و این کشور از متهم کردن طرف یا کشوری خاص در این باره امتناع کرد.
کد خبر: ۹۰۰۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲ 18 May 2019

خبرگزاری رویترز گزارش داد، واکنش امارات به حادثه عملیات خرابکارانه علیه نفتکش‌ها در سواحل این کشور محتاطانه بود و این کشور از متهم کردن طرف یا کشوری خاص در این باره امتناع کرد.

به گزارش تابناک، خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده است، این موضع‌گیری امارات کاملاً روشن است به خصوص در سایه اتهام زنی عربستان به ایران در خصوص حملات پهپادی انصارالله (حوثی‌ها) به خط لوله اصلی انتقال نفت عربستان.

در این گزارش آمده است، اختلافات در رویکرد عربستان و امارات درباره این حادثه به عنوان دو کشور صادرکننده نفت که با هم در جنگ علیه یمنی‌ها و نیز موضع مخالف با ایران همراه هستند، مشهود است.

رویترز این گونه ادامه می‌دهد که واکنش محتاطانه امارات در تمایل این کشور به حفظ وجهه خود به عنوان مرکز امن و باثبات برای تجارت نهفته است.

بر اساس این گزارش، امارات در بحبوحه تنش بین تهران و واشنگتن سعی می‌کند توازن را بین مخالفت‌هایش با ایران از یک طرف و حمایت از منافع اقتصادی و گردشگری خود از طرف دیگر حفظ کند.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع اماراتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا امارات در بیانیه اول خود درباره حادثه خرابکاری نام "کشتی‌های تجاری" را آورد نه "نفتکش‌ها" می‌افزاید: برخی مواقع تو باید دیپلماتیک عمل کنی. نمی‌توانیم وجهه اقتصادی کشورمان را از بین ببریم چراکه برخی هستند که به دنبال بی‌ثباتی اعتبار ما هستند.

یک دیپلمات غربی نیز به خبرگزاری مذکور گفت، موضع امارات هوشیارانه است، امارات نمی‌خواهد مشکلاتی در دروازه‌های این کشور پیش بیاید.

دیپلمات دیگری معتقد است، امارات نسبت به عربستان در مقابل ایران نگران‌تر است چراکه ابوظبی به لحاظ استراتژیک و پرگماتیک بیشتر متضرر می‌شود.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند، امارات که مهاجران بخش اعظمی از ساکنان این کشور را تشکیل می‌دهند همیشه با سیاست‌های عربستان همراه است اما اقتصاد آن نسبت به عربستان تنوع بیشتری دارد و از تنش‌های منطقه‌ای بیشتر متضرر می‌شود.

یک بانکدار مقیم دبی تاکید کرد، مقامات امارات به دنبال یک توازن خوب برای خود می‌گردند از این رو از "به صدا درآوردن هرگونه زنگ خطری" ابا دارند.

در گزارش رویترز آمده، دبی که اقتصادش بر گردشگری و تجارت بین‌المللی استوار است نسبت به ابوظبی پایتخت، به لحاظ منابع نفتی‌اش موضعی بدتر پیدا می‌کند به خصوص در پی تحریم قطر و تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیشتر خسارت دیده است، فعالیت مناطق تجارت آزاد در آنجا به دلیل وضعیت دریانوردی در خلیج فارس متوقف شده است.

این خبرگزاری می‌آورد، دبی قبل از میزبانی نمایشگاه "اکسپو" در سال ۲۰۲۰ با مشکلات بسیاری در زمینه کاهش تجارت خرد و املاک و مستغلات روبه‌رو است.

استفن هرتوگ، پروفسور مدرسه اقتصاد لندن می‌گوید، حوادثی نظیر حادثه سواحل امارات خطری قابل لمس علیه ابوظبی نیست بلکه در در جه اول متوجه دبی است زیرا اگر تجار و خریداران بین‌المللی املاک و مستغلات در آنجا احساس خطر کنند چنین تجارت‌هایی متوقف می‌شود در حالیکه حادثه نفتکش‌ها خسارت جانی نداشت اما احتمالاً تاثیری بر گردشگری و طرح‌های این امارت بگذارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار