بازدید 6310

گسل ری هنگام زلزله تخریب بیشتری به همراه دارد

کد خبر: ۸۹۷۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰ 06 May 2019

شهردار تهران گفت: در صورت وقوع زلزله در تهران گسل ری نسبت به گسل شمال تهران تخریب بیشتری خواهد داشت.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، پیروز حناچی در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس و افتتاح پروژه‌ سازمان نوسازی که با حضور اسلامی وزیر راه و شهرسازی، محسن هاشمی رئیس شورای شهر و جمعی دیگر از اعضای شورا و مدیران شهری برگزار شد، اظهار داشت: قانون نوسازی شهر تهران در سال 47 مصوب شده و اواخر دهه 40 و 50، دهه پرباری برای شهرداری بوده است چرا که نظم و نسق شهری را عمدتاً در این سال‌ها شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به این که سازمان نوسازی وظیفه کارهای عمرانی را در گذشته بر عهده داشته، افزود: تا پیش از اجرای پروژه نواب اتصال بزرگراه چمران به شبکه‌های بزرگراهی جنوب شهر تهران به دلیل تبعات اقتصادی رد می‌شد، حال اگر بخواهیم به پروژه نواب نمره بدهیم، نمره قابل قبولی خواهد گرفت، اما از لحاظ شاخصه‌های اجتماعی و غیره وضعیت را بهبود نداده است.

شهردار تهران تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد که حتی یک خانواده از خانواده‌های قدیمی ساکن در پروژه نواب زندگی نمی‌کنند و میانگین سابقه حضور افراد در این بافت مسکونی 3 تا 5 سال است. بنابراین از این تجربه استفاده کردیم تا دیگر مداخلات درشت مقیاس انجام ندهیم. بنابراین سازمان نوسازی می‌داند بدون توجه به منافع ذینفعان کار به درستی پیش نمی‌رود.

حناچی خاطر نشان کرد: در کشور تجربیات زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم و تلاش شده از آنها درس بگیریم، به عنوان مثال بعد از حادثه پلاسکو یک گزارش جامع‌تهیه و مشخص شد تمام آمادگی ما برای ساختمان‌های 4 تا 5 طبقه است و برای موارد پیچیده‌تر آمادگی وجود ندارد.

وی در ادامه سخنان خود به زلزله بم اشاره کرد و گفت: انرژی آزاد شده در این زلزله شدت بالایی داشت و آن زمان این سوال مطرح شد که اگر چنین زلزله‌ای در شهرهای دیگر رخ دهد، نتیجه آن چه می‌شود. در سال 1995 زلزله‌ای به بزرگای 7 ریشتر در ژاپن اتفاق افتادکه 250 هزار ساختمان تخریب شد و یک میلیارد دلار ضرر اقتصادی ایجاد کرد.

شهردار تهران افزود: این زلزله شیوه و سیاست‌های دولت ژاپن را کاملاً تغییر داد و براساس آن ضرورت تدوین استانداردهای جدید و همچنین ضرورت افزایش هماهنگی اجزای حوزه مدیریت بحران و آسیب‌شناسی ساختمان‌های بلند را برای ژاپن به همراه داشت.

حناچی در ادامه گفت: این سناریوی چنین حادثه‌ای برای تهران از سوی ژاپن نیز تعریف و این سوال مطرح شد که اگر چنین زلزله‌ای در تهران رخ بدهد چه اتفاقی می‌افتد؛ تصور این بود که گسل شمال تهران تلفات بیشتری خواهد داشت، ولی مطالعات نشان داد گسل ری تخریب بیشتری خواهد داشت، چرا که فرسودگی بافت و عدم آمادگی زیرساخت‌ها دو مشکل اصلی به شمار می‌آیند. این تجربیات می‌تواند مسیر روشنی برای آینده فراهم کند به شرطی که از آنها درس بگیریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار