بازدید 4834
۱

ارزیابی صندوق بین المللی پول از چشم انداز اقتصاد ایران

کد خبر: ۸۹۶۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵ 04 May 2019

صندوق بین المللی پول با بررسی متغیرهای ویژه، چشم انداز اقتصادی ایران را ارزیابی کرد.

به گزارش ایبِنا، معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی، گزیده ای از شاخص های اقتصادی ایران براساس آخرین پیش بینی صندوق بین المللی پول را منتشر کرده است که براساس آن ذخایر رسمی ناخالص ایران از سوی صندوق بین المللی پول ۱۰۳.۲ میلیارد دلار پیش بینی شده است که ۵.۱ میلیارد دلار کمتر است. نسبت بدهی خارجی ناخالص به GDP ایران نیز مانند ۲ سال قبل از آن ۲.۰ درصد پیش بینی شده است.

در این گزارش رشد حقیقی اقتصاد از منفی ۳.۹ درصد در سال ۲۰۱۸، منفی ۶ درصد برای سال ۲۰۱۹ پیش بینی شده است. رشد حقیقی اقتصاد بدون نفت نیز از منفی ۳.۲ درصد در سال قبل میلادی، به منفی ۱.۵ درصد در سال جاری میلادی افزایش پیدا کرده است.

البته در این گزارش رشد حقیقی ارزش افزوده نفت برای سال جاری منفی ۲۲.۳ درصد پیش بینی شده که نسبت به منفی ۶.۷ درصد سال جاری، فاصله زیادی دارد. این صندوق تولید ناخالص داخلی ایران را ۴۸۴.۷ میلیارد دلار برای سال ۲۰۱۹ پیش بینی کرده است که ۳۲.۴ میلیارد دلار بیشتر است.

براساس پیش بینی این نهاد بین المللی، تولید نفت خام ایران برای سال جاری میلادی ۲.۵۵ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است که از ۳.۴۹ میلیون بشکه در روز سال قبل حدود یک میلیون بشکه کمتر است.

این گزارش، تولید گاز طبیعی ایران را ۵.۰۳ میلیون بشکه در روز برای سال جاری میلادی پیش بینی کرده است که تفاوتی با سال قبل از آن ندارد.

صندوق بین المللی پول، صادرات نفت خام ایران را برای سال جاری، ۹۵۰ هزار بشکه در روز پیش بینی کرده است. این رقم برای سال قبل از آن یک میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه بود که دلیل این امر نیز تحریم های آمریکاست.

با این حال، براساس گزارش صندوق بین المللی پول، صادرات گاز ایران در سال ۲۰۱۹ بدون تغییر نسبت به سال قبل ۰.۱۶ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است.

این نهاد بین المللی حداقل بهای نفت لازم برای عدم کسری بودجه ایران را ۱۲۵.۶ دلار آمریکا اعلام کرده است. با این حال، حداقل بهای نفت لازم برای پوشش نیاز وارداتی ۵۰.۲ دلار در هر بشکه عنوان شده است.

ارزیابی صندوق بین المللی پول از چشم انداز اقتصاد ایران

پیش بینی تورم ۳۷.۲ درصدی

صندوق بین المللی پول در گزارش خود نرخ تورم در ایران را ۳۷.۲ درصد پیش بینی کرده است که ۶ درصد نسبت به سال قبل از آن بیشتر است. براین اساس نرخ تورم هسته (بدون غذا و انرژی) ۳۹.۶ درصد و رشد نقدینگی ۳۲.۲ درصد پیش بینی شده است.

این نهاد بین المللی، نسبت تراز مالی دولت به GDP را منفی ۴.۱ درصد، نسبت تراز مالی غیرنفتی دولت GDP غیرنفتی را منفی ۷.۲ درصد، نسبت درآمدهای دولت (به جز کمک های بلاعوض) به GDP را ۱۳.۴ درصد و نسبت درآمد غیرنفتی دولت به GDP غیرنفتی را ۱۲.۱ درصد پیش بینی کرده است.

صادرات ۷۴.۸ و واردات ۷۷.۶ میلیارد دلاری

صندوق بین المللی پول صادرات کالا و خدمات ایران در سال ۲۰۱۹ را ۷۴.۸ میلیارد پیش بینی کرده است که این رقم ۳۱.۱ میلیارد دلار از سال قبل کمتر است. از سوی دیگر واردات کالا و خدمات ایران نیز برای سال جاری میلادی ۷۷.۶ میلیارد دلار پیش بینی شده که ۱۰.۴ میلیارد دلار از سال قبل کمتر است.

براساس این گزارش، تراز حساب جاری ایران از ۱۹.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به منفی ۱.۸ میلیارد دلار در سال جاری میلادی کاهش یافته است. نسبت تراز حساب جاری به GDP نیز در مدت زمان مشابه منفی ۰.۴ درصد، پیش بینی شده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
با سلام .

تمام این آمار و ارقام نمیتواند کمکی به ما نماید .

آنچه که امروز در کشور ما حاکم است اقتصاد نابسامان و وحشتناک است که انسان قادر نیست به زندگی عادی خود ادامه دهد .

مسکن در بدترین شرایط متری 4 میلیون تومان در حال حاضر .

ماشین یا گاری ایران 100 میلیون تومان .

حقوق و دستمزد در پایین ترین سطح ممکن کارگری و کارمندی .

معلوم نیست چطور باید زندگی را با خانواده ادامه داد .

آمار طلاق در ایران وحشتناک است .

اوضاع داخل کشور از لحاظ اقتصادی کاملا" به هم ریخته است . کدام شخصی باید این اوضاع را درست نماید ؟

مردم در شرایط سخت و بسیار سخت قرار دارند ......
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر