بازدید 3460

شمار مؤسسات ایرانی در نظام‌های رتبه‌بندی موضوعی جهانی افزایش یافت

کد خبر: ۸۹۶۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳ 02 May 2019

برپایه تازه‌ترین گزارش سامانه «نما»، شمار مؤسسه‌های ایرانی در نظام‌های رتبه‌بندی موضوعی جهانی افزایش یافته است.

به گزارش مهر، به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، در این گزارش که با نام «نمای موضوعی مؤسسه‌ها: جایگاه مؤسسه‌های ایرانی در نظام‌های موضوعی رتبه‌بندی» منتشر شده، ۱۰ نظام گوناگون رتبه‌بندی موضوعی جهانی بررسی و جایگاه مؤسسات ایرانی در آنها پایش و گزارش شده است.

در ویرایش ۲۰۱۹ رتبه‌بندی موضوعی جهانی دانشگاه‌های «مؤسسه آموزش عالی تایمز» که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است، ۲۹ مؤسسه ایرانی جز برترین مؤسسه‌های علمی در حوزه‌های مهندسی و فناوری، علوم پزشکی، علوم زیستی، و علوم فیزیکی جای گرفته‌اند و نسبت به گزارش پیشین پیشرفت چشم‌گیری داشته اند.

نام این ۲۹ مؤسسه ۷۷ بار در حوزه‌های گوناگون موضوعی تکرار شده است.

در همین حال ۲۸ مؤسسه ایرانی در نظام رتبه‌بندی موضوعی علمی دانشگاه‌های جهان (شانگهای) جز برترین‌ها در موضوع‌های گوناگون جای گرفتند و روی‌هم‌رفته نامشان ۱۸۲ بار در این نظام رتبه‌بندی تکرار شد.

همچنین، ۴ مؤسسه در رتبه‌بندی حوزه‌ای جهانی دانشگاه‌های «کیو.اس.» و ۸ مؤسسه در رتبه‌بندی موضوعی جهانی دانشگاه‌های «کیو.اس.» میان مؤسسه‌های برتر جهان هستند.

نام مؤسسه‌های ایرانی در رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌ها بر پایه عملکرد علمی یورپ ۲۴۷ بار در سال ۲۰۱۸ تکرار شد که نسبت به ویرایش پیشین پیشرفت چشم‌گیری داشته است. این در حالی است که نام مؤسسه‌های ایرانی در ویرایش ۲۰۱۷ این نظام رتبه‌بندی ۱۵۲ بار تکرار شده بود.

طبق گزارش «نمای موضوعی مؤسسه‌ها»، ۶۸ بار نام مؤسسه‌های ایرانی در رتبه‌بندی موضوعی بهترین دانشگاه‌های جهان «یو. اس. نیوز» در ویرایش ۲۰۱۹ این نظام تکرار شد و رتبه‌بندی موضوعی دانشگاهی «راوند» نیز ۲۵ بار مؤسسه‌های ایرانی را میان مؤسسه‌های برتر جهان در موضوع‌های گوناگون آورده است.

از سوی دیگر ۱۰ مؤسسه ایرانی در رتبه‌بندی حوزه‌ای عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان (تایوان) ۱۶ بار در حوزه‌های گوناگون رتبه آوردند و ۱۶ مؤسسه ۶۱ بار در شمار برترین‌های نظام رتبه‌بندی موضوعی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان (تایوان) جای گرفتند.

سامانه «نما» توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) به پایش و گزارش جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان می‌پردازد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار