بازدید 3099

کاهش سهم دلار در مبادلات خارجی روسیه

گزارش موسسه بین المللی حسابرسی و مشاوره مالی فاین اکسپرتیزا روسیه نشان می دهد که کرملین در سال های تحریم موفق شده سهم دلار را در مبادلات خارجی تا نزدیک 13 درصد کاهش دهد.
کد خبر: ۸۹۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۵ 30 April 2019

به گزارش ایرنا از مسکو، در طول سالهای تحریم سهم روبل واحد پول روسیه 26.6 درصد رشد کرده است و به 14.4 میلیارد روبل رسیده است.

گفتنی است روسیه از سال 2014 که با تحریم های گسترده آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر مساله اوکراین مواجه شده است، تدابیری تلافی جویانه برابر تحریم کنندگان اتخاذ کرده است.

کاهش وابستگی به دلار در پرداخت های بین المللی یکی از اقدامات تلافی جویانه روس ها برابر آمریکا بوده است و توافقاتی که از سال 2013 تا 2018 در این خصوص میان روسیه و دیگر کشورها منعقد شد یکی از دلایل موفقیت اجرای این رویکرد بوده است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی اکسپرتیزا، در این مدت سهم دلار از مبادلات تجاری روسیه 388 میلیارد کاهش یافته است و در مقابل سهم یورو با 21.9 درصد افزایش معادل 151 میلیارد دلار رشد کرده است. 

پرداخت با سایر ارزها نیز که پیشتر تنها 2.4 درصد از سهم مبادلات خارجی روسیه را در اختیار داشتند در طول دوره مطالعه با افزایش چشم گیری روبرو شده و به 84.6 درصد رسیده است.

تغییرات قابل توجه در ساختار پرداخت ارز خارجی در صادرات روسیه باعث شده است که سهم دلار در این بخش نیز 15.5 درصد کاهش یابد و در مقابل سهم یورو با 90 درصد افزایش به 17.3 درصد (77 میلیارد دلار) برسد.

سهم روبل در پرداخت های روسیه نیز طی سال 2018 با 33.3 درصد رشد در مقایسه با سال 2013 به 60 میلیارد دلار رسیده است.

سهم سایر ارزها در ساختار ارز صادراتی 63.6 درصد افزایش یافت اما هنوز ناچیز است و 1.8 درصد از کل درآمد ارز خارجی روسیه را دربرمی گیرد.

گفتنی است، روابط روسیه و اوکراین از سال 2014 با روی کار آمدن دولت غرب گرا در کی یف تیره شد و دولت اوکراین چندین بسته تحریمی علیه روسیه وضع کرد و مسکو نیز در پاسخ تحریم های به مراتب سختری را علیه کی یف به اجرا گذاشت.

اتحادیه اروپا و آمریکا نیز از سال 2014 انواع تحریم های اقتصادی را در حمایت از اوکراین علیه روسیه وضع کردند که همچنان ادامه دارد.

آمریکا به تنهایی بیش از 65 بسته تحریمی علیه روسیه وضع کرده تا اقتصاد این کشور را از پا درآورد اما افزایش قیمت نفت و فروش گسترده آن از سوی روسیه به همراه صادرات گسترده گاز و بازبودن راه های مبادلات پولی و بانکی دست روسیه را مقابل تحریم های آمریکا و غرب باز گذاشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار