بازدید 2808

کاهش قیمت نفت خام همزمان با اصرار ترامپ به افزایش تولید کشور‌های اوپک

پس از هفته‌ها افزایش، روند نزولی قیمت نفت خام از روز جمعه در روز دوشنبه نیز ادامه داشت. سخنان دونالد ترامپ مبنی بر خواسته او از کشور‌های عضو اوپک در راستای افزایش میزان تولید به جهت کمرنگ کردن اثر تحریم‌های اعمالی بر نفت ایران، در این زمینه تأثیرگذار بوده است.
کد خبر: ۸۹۵۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶ 29 April 2019
تابناک اقتصادیپس از هفته‌ها افزایش، روند نزولی قیمت نفت خام از روز جمعه در روز دوشنبه نیز ادامه داشت. سخنان دونالد ترامپ مبنی بر خواسته او از کشور‌های عضو اوپک در راستای افزایش میزان تولید به جهت کمرنگ کردن اثر تحریم‌های اعمالی بر نفت ایران، در این زمینه تأثیرگذار بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از رویترز، نفت خام دریای شمال (برنت) در ساعت ۵:۴۵ به وقت تهران در معاملات آتی به قیمت ۷۱ دلار و ۸۰ سنت معامله شد که ۰.۵ درصد نسبت به آخرین معاملات کاهش داشته است.

هر بشکه نفت خام سبک WTI ایالات متحده نیز به قیمت ۶۲ دلار و ۹۱ سنت معامله شد که ۳۹ سنت یا ۰.۶ درصد نسبت به آخرین معامله کاهش داشته است.

قیمت هر دوی این محصولات، نسبت به دوره قبلی کاهش حدود ۳ درصدی داشته است.

بانک AZN در روز دوشنبه اعلام کرد که قیمت نفت خام پس از اشاره دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده بر اینکه وی درباره کاهش اثر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، با عربستان سعودی صحبت‌هایی مبنی بر افزایش تولید دیگر کشور‌های عضو اوپک داشته، کاهش یافته است.
 
کاهش قیمت نفت خام همزمان با اصرار ترامپ به افزایش تولید کشور‌های اوپک

ترامپ به خبرنگاران گفت: قیمت گازوییل در حال پایین آمدن است، من با اوپک تماس گرفتم. به آن‌ها گفتم باید قیمت‌ها را پایین بیاورید.

این بیانیه، حداقل به صورت موقت، روند صعودی ۴۰ درصدی نفت خام را متوقف کرده است.

این روند صعودی در ماه آوریل و پس از لغو معافیت‌های کلیه خریداران نفت ایران (که اصلی‌ترین آن‌ها کشور‌های آسیایی بوده اند) شدت بیشتری به خود گرفته بود.

کارگزاران معتقدند بازار حالا تمرکز خود را به تصمیم داوطلبانه سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) که اصلی‌ترین اعضای آن در خاورمیانه هستند و از ابتدای سال جاری طی توافقی میزان تولید خود را محدود کرده اند، قرار داده است.

این کاهش تولید، توسط برخی کشور‌های دیگر که عضو اوپک نیستند (علی الخصوص روسیه) نیز حمایت شده، اما تحلیلگران معتقدند این توافق بعد از نشست آتی اوپک پلاس در ماه ژوئن، ادامه نخواهد یافت.

روسیه اعلام کرده است که توانایی تأمین نفت مورد نیاز چین را دارد، چرا که بر اثر تحریم‌های اعمالی، ممکن است چین به دنبال منابع جایگزین برای نفت ایران باشد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد کارگزاری آتی OANDA در اینباره اظهار داشت: به نظر می‌آید روسیه تمام دلایل لازم برای افزایش میزان تولید را دارد و برای شروع، احتمالأ اعضای اوپک پلاس توافق مبنی بر محدودیت میزان تولید را تمدید نکنند تا از این طریق بتوانند کمبود به وجود آمده ناشی از تحریم نفتی ایران را جبران کنند.

در عین حال، روسیه امیدوار است که در طی دو هفته آتی، مشکلات خط لوله انتقال نفت خام به اروپای مرکزی را حل کرده و صادرات نفت از این طریق را که از هفته گذشته به علت کیفیت پایین نفت خام صادراتی به حالت تعلیق درآمده است، از سر گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار