بازدید 22514
۲۶ درصد از خانوار‌های ایرانی مستأجرند؛

چالش موجر و مستأجر بر سر نرخ اجاره‌بها در تابستان/ ریشه اصلی افزایش نجومی اجاره‌ها چیست؟

مهدی سلطان محمدی، تحلیلگر حوزه مسکن بر این باور است، راهکار‌های کوتاه مدت برای به سامان رساندن وضعیت بازار اجاره مانند مداخلات دولت به جز ایجاد اختلال کاری نمی‌تواند انجام دهد و باعث می‌شود که معاملات از حالت شفاف خارج و توافقاتی در پشت پرده در کنار توافقات رسمی انجام شود که نهایتاً دودش به چشم مستأجران خواهد رفت.
کد خبر: ۸۹۵۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲ 28 April 2019
تابناک اقتصادیحدود ۲۵.۹ درصد از خانوار‌ها در مسکن‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند. نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که نرخ اجاره بها در سال جاری در شهر‌های بزرگ و تهران نسبت به سال گذشته حداکثر ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد؛ بنابراین بزرگترین چالش پیش روی یک چهارم خانوار‌های ایرانی هم اکنون افزایش اجاره بهاست.
 
مهدی سلطان محمدی، تحلیلگر حوزه مسکن به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: اگر دولت نتواند انضباط مالی داشته باشد، اجاره بها افزایش خواهد یافت.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در یک سال گذشته قیمت مسکن به مانند سایر کالا‌ها رشد چشمگیری داشته و افزایش قیمت آن در آخرین گزارش بازار معاملات مسکن که مربوط به فروردین ماه سال جاری است، از ۱۰۰ درصد گذشته و به ۱۰۴ درصد رسیده است. با این اوضاع قیمت مسکن طبیعتاً قدرت خرید مسکن برای بیشتر مردم به شدت کاهش یافته و به رویایی تبدیل شده است.

مستأجران امید خود را برای خرید مسکن حتی مسکن‌های نقلی و کلنگی، جهت رهایی از اجاره نشینی از دست داده اند و هم اکنون و با نزدیک شدن به فصل جابجایی تنها دغدغه آن‌ها اجاره بهاست.

بنا بر گزارش‌های بودجه خانوار‌های بانک مرکزی، بررسی نحوه تصرف محل سکونت خانوار‌ها، نشان می‌دهد حدود ۲۵.۹ درصد از خانوار‌ها در مسکن‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند. پس می‌توان گفت، دغدغه حدود یک چهارم از خانوار‌های ایرانی هم اکنون وضعیت اجاره بهاست.

26 درصد از خانوارهای ایرانی مستاجرنددر یک سال اخیر، دولت چگونه باعث افزایش اجاره بها شد؟
همچنین بررسی گزارش‌های بودجه خانوار بانک مرکزی، نشان می‌دهد که سهم هزینه‌های مسکن از کل هزینه‌های سالانه یک خانوار به ۳۵.۵ درصد رسیده که بیش از ۹۰ درصد از هزینه‌های مسکن به اجاره بها مربوط می‌شود. محاسبات نشان می‌دهند، از آنجا که بیشتر قشرهای ضعیف جامعه قدرت خرید مسکن را نداشته و بیشتر اجاره نشین هستند، بنابراین سهم هزینه‌های مسکن از کل هزینه‌ها سالانه برای آن ها، بسیار بیشتر از قشرهای ثروتمند جامعه است.

نمودار زیر سهم هزینه‌های مسکن از کل هزینه‌های سالانه خانوار‌ها را بر حسب دهک‌ها نشان می‌دهد.

26 درصد از خانوارهای ایرانی مستاجرنددر یک سال اخیر، دولت چگونه باعث افزایش اجاره بها شد؟
همان گونه که از نمودار بالا پیداست، سهم هزینه‌ها مسکن از کل هزینه‌های سالانه دهک اول که فقیرترین قشر جامعه است، ۴۹.۹ درصد می‌باشد و هر چه به سمت دهک‌های بالاتر جامعه و قشر ثروتمند جامعه پیش می‌رویم، سهم هزینه‌های مسکن از کل هزینه‌های سالانه خانوار‌ها کمتر می‌شود.

پس اولاً موضوع اجاره بها، دغدغه یک چهارم خانوار‌های جامعه می‌باشد، ثانیاً بیش از یک سوم هزینه‌های سالانه خانوار‌ها مربوط به هزینه‌های مسکن است، ثالثاً بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های مسکن مربوط به اجاره بهاست و رابعاً دغدغه اجاره بها و هزینه‌های مسکن در قشرهای ضعیف جامعه بسیار بیشتر از ثروتمندان جامعه است.

حالا با توجه به اهمیت موضوع، پرسش این است که در سال جاری وضعیت اجاره بها چگونه خواهد بود؟

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی پیرامون معاملات مسکن که مربوط به فروردین ماه سال جاری است، شاخص کرایه مسکن اجاره ای در تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۱.۹ و ۱۸.۸ درصد رشد داشته است. همچنین حسام الدین عقبانی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم طی مصاحبه‌ای در هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در رابطه با افزایش نرخ اجاره بها در سال جاری گفت: پیش‌بینی می‌کنم که نرخ اجاره بها در شهر‌های بزرگ و تهران در سال جاری نسبت به سال گذشته حداکثر ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

با این آمار‌های ارائه شده پیرامون افزایش اجاره بها، می‌توان گفت: مستاجران در فصل تابستان سال جاری که به نوعی فصل جابجایی محسوب می‌شود فصل داغی را سپری خواهند کرد و حتی در صورت یافتن مسکن جهت اجاره هم باید گفت که مستاجران باید هزینه‌های بیشتری را برای مسکن پرداخت کنند که این خود باعث می‌شود تا بسیاری از خانوار‌های مستاجر از سایر هزینه‌های سالانه خود بکاهند تا بتوانند سرپناهی برای خود داشته باشند که این موجبات فقیرتر شدن خانوار‌های جامعه را فراهم می‌کند.

پرسش اساسی این است که چه راهکاری برای جلوگیری از افزایش اجاره بها می‌توان ارائه نمود؟ آیا برای این کار راهکار کوتاه مدتی وجود دارد یا خیر؟

مهدی سلطان محمدی کارشناس و تحلیلگر حوزه مسکن در پاسخ به این پرسش به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: برای پاسخ به این پرسش در ابتدا باید ببینیم که مبلغ اجاره بها چگونه تعیین می‌شود. اجاره بها از مسیر میزان بازدهی ملک اجاره‌ای به دست می‌آید. بازدهی یک مسکن این گونه محاسبه می شود که اگر شما رقم اجاره ملکی را ضربدر ۱۲ و تقسیم بر قیمت آن ملک کنید، بازدهی به دست خواهد آمد. در طول چند دهه گذشته در ایران مشاهده شده که برای املاک مسکونی میزان بازدهی سالانه عددی بین ۴.۵ تا ۶ درصد در سال است. این رقم به دست آمده برای بازدهی مسکن، بازدهی ناخالص است. برای به دست آوردن بازدهی خالص ملک اجاره‌ای باید هزینه هایی، چون استهلاک ساختمان، تعمیر و نگهداری اساسی ساختمان، خالی ماندن ساختمان برای دوره‌هایی که مستاجر می‌خواهد عوض شود و مالیات و عوارض ساختمان را کسر کنیم. اگر این موارد را از بازدهی ناخالص (۴.۵ تا ۶ درصد) کسر کنیم به بازدهی خالص خواهیم رسید که حدود ۳ درصد است. این عدد در تمام دنیا کم و بیش همین میزان است. حالا اگر ما بخواهیم اجاره را طوری در نظر بگیریم که بازدهی پایین‌تر از این مقدار (۳ درصد) بیاید چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

اتفاقی که رخ می‌دهد این است که دیگر مالکی حاضر نخواهد بود که مسکنی را جهت اجاره دادن عرضه کند و به عبارت بهتر عرضه واحد‌های اجاره‌ای کاهش خواهد یافت.

این تحلیلگر حوزه مسکن برای ارائه راهکار جلوگیری از افزایش اجاره بها گفت: هنگامی که قیمت‌های مسکن افزایش شدیدی پیدا می‌کند، اجاره‌ها نیز تمایل به افزایش پیدا می‌کنند، اما این افزایش اجاره بها به دلیل عدم توانایی مستأجران به پرداخت آن، به میزان افزایش قیمت مسکن افزایش نمی‌یابد. این عامل باعث می‌شود تا در سال‌های افزایش شدید قیمت مسکن، میزان بازدهی ناخالص مسکن اجاره‌ای به حد کمینه خود یعنی ۴.۵ درصد نزدیک شود به مانند وضعیت سال جاری؛ بنابراین به دلیل بازدهی کم، میزان سرمایه گذاری در مسکن‌های استیجاری کاهش می‌یابد و این موجب کاهش عرضه مسکن‌های استیجاری می‌شود و در نتیجه قیمت اجاره بها افزایش می‌یابد. پس راهکار اساسی اول برای کنترل اجاره بها این است که جلوی افزایش قیمت مسکن گرفته شود.

راهکار دوم اینکه در ساختار بازار اجاره‌ای ایران به مانند سایر نقاط دنیا شرکت‌های بزرگ اجاره بگیر ساختمانی نداریم. یعنی مثلاً در ایران شرکت‌هایی نداریم که چند هزار واحد مسکونی برای اجاره دادن ساخته باشند. اکثر کسانی که موجر هستند کسانی هستند که معمولا یک یا دو واحد اضافی خریداری کرده اند که مثلاً منبع درآمدی برای کمک هزینه زندگیشان باشد؛ بنابراین به خاطر همین موضوع، وقتی که نرخ تورم و در نتیجه هزینه‌های زندگی این مالکان افزایش می‌یابد، آن‌ها تمایل دارند که برای تأمین هزینه‌های زندگی خود اجاره بها را نیز افزایش دهند. پس راهکار اساسی دوم برای کنترل اجاره بها این است که جلوی افزایش نرخ تورم گرفته شود.

وی افزود: پس اگر بخواهیم اجاره بها را پایین نگه داریم و یا کاهش دهیم باید این افزایش قیمت مسکن و افزایش نرخ تورم را کنترل کنیم. از قضا افزایش قیمت مسکن هم تابع افزایش نرخ تورم است. پس در نهایت اگر نرخ تورم را کنترل کنیم طبیعتاً موفق به کنترل نرخ اجاره بها خواهیم شد. برای کنترل نرخ تورم هم باید نقدینگی کنترل شود. پس ریشه حل همه مسائل به سیاستگذاری‌های دولت بازمی‌گردد. اگر دولت نتواند انضباط مالی داشته باشد و نقدینگی و به موجب آن نرخ تورم افزایش یابد، در نتیجه هم قیمت کالا‌ها افزایش می‌یابد و هم قیمت مسکن افزایش خواهد یافت و افزایش قیمت مسکن هم با خود افزایش قیمت اجاره بها را به همراه خواهد داشت.

سلطان محمدی گفت: بنابراین نمی‌شود با افزایش اجاره بها ضربتی و مداخله‌های دولتی مقابله کرد. اگر دولت برای کاهش اجاره بها بخواهد به زور متوسل شود این باعث خواهد شد که سطح عرضه مسکن‌های استیجاری کاهش یابد که این به ضرر مستأجران خواهد بود چرا که نهایتاً این چرخه به افزایش اجاره بها خواهد انجامید.

علاوه بر دو راهکار بالا برای کاهش اجاره بها، راهکار‌های دیگری نیز وجود دارد. راهکار سوم این است که همان گونه که عرض کردم در ایران شرکت‌هایی وجود ندارند که در بخش مسکن‌های استیجاری سرمایه گذاری کنند و دلیل آن نیز این است که انگیزه کافی برای این موضوع برای این شرکت‌ها ایجاد نشده است. مثلا ما قانونی که برای مالیات داریم این است که اگر فرد یک واحد مسکونی را اجاره بدهد از پرداخت مالیات معاف است، ولی برای اجاره سایر واحد‌ها باید مالیات پرداخت کند؛ بنابراین مالکین تمایل زیادی ندارند که در این بخش سرمایه گذاری کنند یا تعداد زیادی واحد برای اجاره دادن داشته باشد. اگر بتوان اصلاحاتی در قانون مالیات‌ها انجام دهیم در نتیجه شاید شرکت‌های بزرگ برای سرمایه گذاری در حوزه مسکن‌های استیجاری رغبت پیدا کنند. یا مثلاً اگر دولت زمین‌هایی را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهد یا وام‌های کم بهره‌ای را برای آن‌ها به جهت ساخت واحد‌های استیجاری در نظر بگیرد، می‌تواند آن‌ها را تشویق به سرمایه گذاری در این حوزه کند.

راهکار چهارم این است که اگر میزان بازدهی مسکن‌های استیجاری پایین باشد برخی موجران ترجیح می‌دهند واحد‌های خود را خالی نگه دارند. برای جلوگیری از این موضوع نیز باید یک قانون بازدارنده مانند قانون مالیات بر خانه‌های خالی اتخاذ شود. همچنین قوانینی مانند قانونی که به تازگی در این زمینه اتخاذ شد و طبق آن قرار شد اگر مستاجری در خانه‌ای ساکن شد، بتواند قرارداد خود را برای سال‌های بعد نیز تمدید کند، باید تقویت شود.

این راهکار‌ها عمدتاً راهکار‌های بلندمدت است و راهکار‌های کوتاه مدت برای به سامان رساندن وضعیت بازار اجاره مانند مداخلات دولت به جز ایجاد اختلال کاری نمی‌تواند انجام دهد و باعث می‌شود که معاملات از حالت شفاف خارج شود و توافقاتی در پشت پرده در کنار توافقات رسمی انجام شود که نهایتاً دودش در چشم مستأجران خواهد رفت.

البته مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا و عضو کمیسیون عمران مجلس برخلاف مهدی سلطان محمدی طی مصاحبه‌ای گفت: به نظر من، مسکن اجاره‌ای نیز یک کالای مصرفی محسوب می‌شود و رویکرد قانونی دستگاه‌های نظارتی باید بر همین اساس باشد، یعنی سازمانی مانند تعزیرات حکومتی می‌تواند ورود کرده و نسبت به تخلفات املاکی‌ها و مالکان سودجو رسیدگی کنند.

وی افزود: امروز با افزایش قیمت مسکن و ایجاد رکود تورمی در بازار مسکن، خانواده‌ها دیگر توان خرید خانه را ندارند، از این رو بازار اجاره نشینی بیش از پیش داغ خواهد شد، حال در این عرصه با افزایش تقاضا، دلالان و سودجو‌ها قطعا مسیر افزایش نرخ اجاره بها را دنبال می‌کنند که قطعا وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های نظارتی باید نسبت به کنترل بازار اقدام کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۰
من خودم صحبخونه ام! حرفم اینست که این گرانیها و نابهنجاریها عواقب خطرناکی داره!
این درست نیست که هر کسی که داراست خیالی راحت و آسوده داره!
به گودالی سیاه خواهیم افتاد! همممون!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
گرانی به همه آسیب میزنه چون زنجیر وار هستش.فقط دو درصد بالای جامعه که عادت کردن با دلالی پول دربیارن سود میکنن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
قیمتهایی که برای زمین پیشنهاد میدن نسبت به دو سال پیش ۵ تا ۶ برابر است.
چطور حقوقها هر سال درصد مشخصی افزایش می یابد
. ولی قیمت خانه و زمین هیچ قاعده و قانونی ندارد
قیمت ساخت مسکن با همین گرانی ها حدود یک و نیم تا حداکثر دو میلیون بیشتر تموم نمیشه

قیمت مسکن را در ایران را یه عده دلال تعیین می کنند دستگاههای مسئول چه کاره هستند
مدیرانی که حقوقهای آنچنانی می گیرند چه می کنند؟ فقط حقوق چند ده میلیونی گرفتن یعنی مدیریت
مملکت مدیر هم نداشته باشه شاید وضعیت بهتر از این
باشد..
خودی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
بله! مملکت دست دلالها میچرخه
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
آقایانی که نگران دوتار موی زنان هستند ورفتن به ورزشگاه را بلامی دانند. بدتنند که بلای واقعی اینجاست در قدر خرید و زندگی مردم است نمی دانم چرا نمی فهمند
جلال
| Australia |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
چه چیزی از سال قبل قیمتش دو برابر نشده که اجاره نشه ؟
وقتی قیمت خرید ملک بیش از دو برابر شده چه انتظاری از اجاره میشه داشت که تابعی از اونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
مستاجرها پاشید یکاری بکنید بلند شید اعتراض کنید بخدا این عین ظلمه
asad
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
شغلی بهتر از صاحب خانه بودن سراغ دارید 4 یا 5 خانه میخرید نه تجربه میخواد که بخواد سختی بکشی و کاری یاد بگیری و نه میخواد دانشگاه بری خانه ملک شماست مال شماست یا هتل آپارتمانش میکنی روزی 500 هزرا تومن میگیری که ممکنه 10 روز در ماه خالی بمونه که در نهایت رقم بالایی میشه و اصلا مجوزی هم نمیخواد و یا اجاره میدی 100 میلیون با 5 میلیون هر ماه مستاجر بیچاره کار میکنه سختی میکشه میده به شما التماست هم میکنه تعظیم و تکریم هم بیچاره میکنه سالم تحویل دادی سالم تحویل میگیری هر چقدر دلت خواست اجاره میدی کسی هم کنترل نمیکنه قانونی هم نیست که جلوی تو رو بگیره مالیات هم اصلا نمیدی هر چقدر میگیری میزاری تو جیبت حالش رو میبری خرج داری دیگه وضعیت اقتصادی مردم هم خرابه وتو هم از این آشفته بازار بی قانون و بی حساب و کتاب هر چی میتونی پول در میاری نه سازمان بازرسی و نه قوه قضاییه و نه شهرداری و نه مجلس و نه دولت هم نمیتونند با این قانون های فعلی جلوی صاحب خونه ها رو با این اجاره بهای کلان بگیرین خوب شغل بدون دردسر و مفتی هست اگر مغازه داشته باشی باید مالیات بدی و جواز کسب داشته باشی و حرفه ای بلد باشی ، دائم بازرسی میشی و دارایی با مالیات بردرآمد میاد و مالیات ملک تجاری رو باید بدی ، شهرداری میاد گیر میده باید به 100 نفر جواب پس بدی اما خانه که داشته باشی سرمایه گزاری کردی امسال میخری 500 میلیون سال دیگه با برنامه ریزی دقیق دولت میفروشی سه 3 میلیارد از هر طرف که نگاه کنی برد با صاحب خونه هست و کسی جرات حرف زدن نداره اصلا دلت نمیخواد اجاره نمیدی دولت هم که قانونی هنوز برای خانه ها و منازل مسکونی خالی تصویب نکردن که بخواهد مالیات بدی پس راحت باش هر چی میتونی ظلم کن و در بیار و خرج کن قانون جنگل هست بنگاهها هم آتیش بیار معرکه شدن برای سود خودشون برات گرونتر اجاره میدن و گرونتر میفروشن چون اساسا سود بنگاه تو این کاره دولت هم به فکر خودشه مردم خونه ندارن خوب بخرن اما چطوری معلوم نیست نمیتونن با این وضع اجاره بدن خوب برن تو چادر زندگی کنن این یک مساله مهم معیشتی مردم هست اصلا شوخی بردار نیست (شهردار برلین مصوب کرد که تا 5 سال کسی اجازه نداره اجاره بهای مسکن رو اضافه کنه) حقوق کارمندان دولت امسال 20 درصد اضافه شده باید قانونی باشه که به صاحب خانه گوشزد کنه که شما به اجاره سال قبل فقط در نهایت 20 درصد میتونی اضافه کنی وگرنه مورد پیگیری قضایی و مالیاتی قرار میگیری از قرار معلوم به خاطر وضعیت آشفته اقتصادی صاحبان خانه های مسکونی بعضا تا 200 درصد اجاره بها رو بالا بردن و قانون مشخصی وجود نداره که با اونا برخورد کنه چطور ممکنه کسی حقوقش 20 درصد اضافه بشه و بتونه اجاره بهای با افزایش 200 درصدی رو پرداخت کنه مگه ممکنه اگر شرایط اقتصادی بده برای مستاجر که بدتره متاسفانه بعضی ها از این را امرار معاش میکنن و هر چی اجاره بدی کم هست براشون و مدام به گرانی مسکن دامن میزنن و دنبال کار دیگری برای خودشون نیستند و دنبال کاربا زحمت و نون حلال نیستند میخوان یه اجاره راحت بگیرند و خرج کنند دولت و مجلس هم کاری انجام نمیدن و قوه قضاییه میگه ما ورود نمیکنیم مگر کسی شکایت کنه سازمان بازرسی هم که میگه به ما مربوط نیست سامانه 124 میگه مربوط به اصناف میشه خود اصناف دامن به گرانی مسکن زده اند قانونی هم وجود نداره ظاهرا برای افزایش اجاره بها در سال آینده یعنی هر کی صاحبخانه هست ملک خودشه مال خودشه امسال میخواد 5 برابر اجاره بگیره وهیچ مالیاتی هم نمیپردازه و یا خالی بزاره باشه به کسی ربطی نداره متاسفانه نصف منازل مسکونی شیراز و صدرا خالیه دولت و مجلس محترم کم کاری کرده اند قرار بود منازل مسکونی شامل مالیات سنگین شوند و قانون مشخصی تدوین بشه که کسی نتونه از این اوضاع آشفته سوءاستفاده بکنه قانون جنگل که نیست هر کس هر کاری خواست انجام بده دقیقا مصداق گران فروشی و کم فروشی هست وقتی دولت کاری نکنه یعنی تایید میکنه که شما که صاحب خونه هستید هر کاری میخواهید انجام بدین مستاجر بدبخت تو این شرایط چکار کنه با این حقوق و شرایط فعلی خونه هم نمیشه خرید ، مردم نمیدونن چکار کنن و دیگه نمیشه این شرایط رو تحمل کرد باید دولت و قوه قضاییه و مجلس و سازمان بازرسی و نهاد های زیربط کاری انجام بدن قبل از اینکه دیر بشه و مردم آواره بشوند ،استانداری محترم با اجاره بهای سنگین و گرانفروشی لطفا مقابله کنید (نقل از سایت های خبری: استانداری :تعداد 300 مغازه بنگاه بدون جواز کسب و غیرقانونی مشغول فعایت هستند منتظر مجوز هستیم تا اقدام به تعطیلی این بنگاههای املاک غیرقانونی کنیم )مردم دیگه تحمل آوارگی تو شهر خودشون رو ندارن به خدا دارن چادرنشین میشن از این همه بی قانونی ، هر کی صاحب خونه هست هر کاری خواست انجام میده انگار قانون و حساب و کتابی نیست لطفا این وضعیت رو کنترل کنید روی خونه های خالی مالیات ببندیدو یه قانون مشخص برای افزایش اجاره بها مشخص کنیدتا کسی نتونه سوءاستفاده کنه به خصوص کسانی که بیش از یک خانه دارند و اجاره دادن خانه و درآوردن پول بی دردسر و زحمت شده شغلشون یا کسانی را که خانه خریدن به عنوان سرمایه گذاری اما خانه خالیست اگر قانون درستی باشه نباید اینقدر بی منطق اجاره بهای مسکن بالا بره که حتی از توان کارمند حقوق بگیر دولت خارج باشه دیگه چه برسه به کارگرو مستاجر بینوا(حکایت غذای بیرون بر شده چلو خورشت روقیمت زده 24000 هزار تومن میگی چرا قیمت غذای شما 15 هزارتومن گرونتره میگه گوشت بره رومانف با برنج ایرانی هست همینو تو همین خیابون با کیفیتی بالاتر دارن میفروشن 15000 تومن ) اگر قانون مشخص باشه باید بگن چلو خورشت با گوشت گوسفندی و برنج ایرانی این مقدار این قیمت همه با یک قیمت بفروشن نه هر کی مثل اجاره بها هر چقدر دلش خواست بفروشه و یا اجاره بده این امر را دولت گذاشته بر عهده اصناف ، متاسفانه اصناف به مردم رحم نمیکنن باید قانون طوری تنظیم شده باشه که برای هر دو طرف معامله سود باشه نه به نفع اصناف فقط و صاحبان خانه و مسکن
lisa
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
تمام مایحتاج ضرورری مردم و غذای بیرون بر و اجاره بها و هر چی که فکر کنید 4 برابر شده اما حقوق کارگر بیچاره فقط 20 درصد اضافه شده ما تو این جامعه زندگی میکنیم و واقعیت رو داریم با چشم میبینیم و متوجه هستیم نمیدونم آقایان چرا خودشون رو به کوچه ی علی چپ زدن و انگار و نه انگار که مردم دارم بیچاره میشن تو این شرایط یا بزارید یکی که میتونه این شرایط رو درست کنه بیاد سرکار یا لطفا کاری بکنید تا از این وطن مهاجرت کنیم همه ی منابع و پولش مال شما دیگه حداقل زجر نکشیم و نگیم کسی به فکر ما نیست و به داد مردم بیچاره نمیرسه
asad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
یک سوال دارم از اقای وزیر
چکار کردین برای رفاه مردم و برای مسکن مردم که نتیجه این شده
اگر مشکلات رو دیدید چرا با دولت و مردم درمیان نگذاشتید و برای رفع مشکلات همت نکردید
چه کسی پاسخگوی این شرایط مردم هست
مسئولیت این کار در چند سال گذشته با شما بوده چطور یک نفر در مدت زمان مدیریت شما ۲۵۰۰ واحد آپارتمانی و یا نفر دوم ۷۰۰ واحد اپارتمان خریده به چه نیتی خریده چرا مثل شخصی که ۵۲۰۰۰ قطعه سکه طلا خریداری کرده بود تحت پیگرد قرار ندادید
پاسخگوی مردم باشید
asad
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
جناب رییس جمهور اجاره بها مثل تمام اقلام ضروری مردم ۴ برابر شده خلاف واقع به عرض شما رسانده اند کافیست قولنامه سال قبل خانه های اجاره ای رو بررسی کنید تا به حقیقت ماجرا پی ببرید اصلا فرمایش شما مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی اجاره بها درست ، حقوق کارگر ۲۰ درصد یعنی ۴۰۰ تومن چطوری افزایش ۳۰ درصدی به علاوه قیمت ۴ برابری اقلام ضروری زندگی رو بپردازه از مردم گله نکنید از وزیر خودتون بابت سوء مدیریت گله کنید ۳۰ درصد اضافه نشده برخی از صاحبین خانه تا ۲۰۰ درصد اجاره رو بالا بردند اگر ۳۰ در صد بود کسی گله نمیکرد ۴ برابر شده تا این اوضاع گرانی که اقلام ضروری ۴ برابر شده مردم تحمل این فشارها رو ندارن لطفا لایحه ای به مجلس بفرستید برای کنترل اوضاع پیش آمده، وقتی قانون مدون و شفافی برای افزایش اجاره بها وجود داشته باشه وضعیت متعادل میشه و مشخص میمونه جالبه به جای اینکه مردم از دولت بایت وضع بوجود اماده سوال کنند و دولت رو بازخواست کنند دولت از مردم گله میکنه مشکل اینه که تمام مسئولین مملکت هر کدام دو تا ده خانه مسکونی دارند و وضع قوانین به ضرر آنهاست
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
متاسفم متاسفم برای خودم که در چنین مکانی بی قانونی در دنیا به دنیا آمدم که اسمش ایران هست نه کنترلی و نه نظارتی و نه قانونی همش وعده های پوچ مستاجر بیچاره باید چکار کنه که دولت توان سروسامان دادن به وضعیت مسکن رو نداره بهانه میاره که که امر اجاره مسکن مربوط به مردم و شخصی هست و دولت نمیتونه کنترل و نظارتی داشته باشه نصف خانه های مسکونی در ایران خاای از سکنه هست و هر روز به منازل مسکونی اضافه میشه و جمعیت با توجه به مشکلات عدیده کمتر و کمتر میشه جالب اینه که نمیتونن جلوی سوءاستفاده کنندگان و سوداگران مسکن رو بگیرند و نمیتونن بنگاهها رو کنترل کنن و بر روی قیمت زمین و مسکن که امری بسیار ضروزی مردم هست نظارت کنن وزیر مسکن در ۶ سال گذشته چکار میکرده تا الان که وضعیت مسکن شده با مدیریت میشد جلوی گرونی افسار گسیخته اجاره به و قیمت زمین و مسکن رو گرفت ...
asad
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
دولت در کار اجاره بها مداخله نمیکنه یعنی چی ؟حقوق کارمند دولت 20 درصد اضافه شده صاحبخونه میگه من میخوام با توجه به بل بشو موجود در بازار مسکن اجاره رو سه برابر کنم چطور ممکنه ؟!!!!؟؟ چطور قولنامه باید ثبت بشه ؟؟؟؟ باید طبق قولنامه سال قبل که ثبت شده حداکثر 20 یا نهایتا 30 درصد به اجاره بها در سال جدید اضافه بشه طبق قولنامه سال قبل ، اگر قانون و حساب و کتابی نباشه که میشه جنگل که هر کی هر چقدر دلش خواست هر کاری دلش خواست انجام بده که نمیشه که . متاسفانه دولت فعلی در 6 سال گذشته یه خونه نساخته تحویل مردم این کشور بده سوء مدیریت خودشون رو گردن مردم و بنگاه و شرایط اقتصادی میندازن. کجای دنیا اینجوریه یک شبه قیمت خرید مسکن 3 برابر بشه و یا اجاره بها سه برابر بشه ...کارنامه 6 ساله گویای شرایط مردم در سالهای گذشته هست دلمون خوشه 1/647/195/000 وسعت خاک ایرانه ولی دریغ از یه قبر که مال ما باشه ،با این حساب چه رگ و ریشه ای برای ایرانی در این خاک میمونه ، طوری شده که انگار سیاست کوچ اجباری گذاشتن که انسانهای شریف از ایران فرار کنن و مهاجرت کنن این چه وضعیه دولت تو همه چی مردم دخالت میکنه اما در این مورد که خیلی مهمه دخالت نمیکنه اصلا پذیرفته شده نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
سلام #دولت_ایران بخشنامه کرده #موجران حق بیرون کردن و افزایش #اجاره_بهاء رو ندارن این رو بهش میگن حاتم بخشی از جیب دیگران یعنی مردم و این موضوع شده دست آویزی برای سوء استفاده بعضی مستاجران .
asad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
دیگه حرف بسه عمل کنید فقط عمل ، دلیل گرانی مسکن و ملک و اجاره مسکن خود دولت هست میبینید که اصلا عزم جدی برای رفع مشکلات مردم نداره بانک ها سرمایه های خودشون رو دادن ملک و مغازه و زمین و ..... خریدن حالا با بالا بردن قیمت ها میخوان جلوی ورشکستگی خودشون رو بگیرند مثلا تو این بازار سود کنند و کسری بودجه خودشون رو جبران کنند خود دولت مقصر گرانی مسکن و زمین و ملک و خودرو و ارز و غیره هست چون شدیدا کسری بودجه داره و تاوان سوءمدیریت وندانم کاری های وزیران و مدیران دولتی رو باید مردم بینوا بدن همش حرف باید اینکار بشه باید این کار رو انجام دادو باید .... عمل هیچی هیچ کاری در رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم نه انجام شده و نه میشه چون خودشون صاحب چندین ملک و خانه و ویلا و زمین و غیره هستند نمیدونند که اجاره نشینی یعنی چی به فکر خودشون هستند تا سرمایه اشون ۵ برابر بشه از الان دارن دنبال راههای قانونی فرار از مالیات برای املاک خودشون میگردند و اینکه تا الان نگذاشتند طرحی به نفع مردم بیچاره و بینوا اجرا بشه اینه که خودشون در نهایت متضرر میشن، دیگه حرف بسه عمل کنید فقط عمل
asad
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
۵ ماه از سال ۹۹ گذشت نه وزیر استعفا داد و نه مشکل مردم و به خصوص مستاجرین حل شد و نه دولت عزم جدی برای حل مشکل داشته و نه مجلس قانونی برای جلوگیری از تورم و افزایش ۴ برابری اجاره تصویب کرد این یعنی که خود دولت مسبب گرانی و تورم هست بانکها پولهای مردم رو گرفتن و با خرید خانه و زمین و ملک و غیره سرمایه گذاری کردند برای جلوگیری از ورشکستگی خودشون ارزش ملک رو تا ۴ برابر به صورت کاذب بردند بالا حالا این وسط قشر ضعیف و متوسط مستاجر اجاره نشین هم بیچاره شدند به خودشون مربوطه ظاهرا دولت هیچ وظیفه ای برای تامین این مهمترین نیاز جامعه نداره و فقط به فکر خودشه تمام مسئولین چند تا خونه دارند خودشون تو املاک سازمانی دولتی که با توجه به پست و مقامشون داده شده ساکن هستند چند تا ویلا و زمین غیره هم دارند فقط به فکر چند برابر کردن ملک و املاک و دارایی های خودشون هستند اصلا درک نمیکنن اجاره نشینی یعنی چه یه مدت پست و مقامی با حقوق نجومی میگیرن و بعد هم پست بهتر اگر تو این هشت سال به جای وزیر مسکن و شهرسازی هیچ کس متولی مسکن نبود نه این حقوق های نجومی داده شده بود و نه اوضاع مسکن به این روز میوفتاد این همه از امکانات دولتی و حقوق و امکانات دولتی استفاده کردن چه گلی به سر مردم و ملت ایران زدن ... اصلا یه خونه محض رضای خدا برای مردم ساختن یه زمین دادن به ۱۰ نفر که خودشون بسازند همش حرف و وعده ...عمل هیچی بسه حداقل انصاف داشته باشید استعفا بدید کار رو به کاردان بسپارید تا برای رضای خدا کاری برای مردم انجام بده کجای دنیا اینجوریه؟؟؟!!!!
asad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
6 ماه از سال 99 گذشت . کوووووووو؟؟؟؟؟!!!!!! کی ؟؟؟؟؟ ملت بیچاره مردند کمرشون زیر بار اجاره بهای سنگین مسکن که 5 برابر شده خرد شد ، هم دولت و هم مجلس دارن دست دست میکنن میخوان صبر کنند که چه اتفاقی بیوفته لابد میخوان همه مستاجرین بیچاره پشت بام خواب و یا آواره بشن تا کاری انجام بدهند چقدر تعلل چقدر سوءمدیریت ، تاوان سوءمدیریت و ندانم کاری رو ملت بیجاره باید پس بدن ، اگر قرار هست کاری انجام بشه دیگه باید بعد تز این مدت انجام میشد دلیل این تاخیر احتمالا اینه که چون خودشون جندین آپارتمان و ملک و زمین و ویلا و غیره دارن نمیخوان قانونی به ضرر خودشون تصویب بشه و بخوان مالیاتی بدن و متضرر بشن دارن دنبال راههای فرار مالیاتی میگردن که ببینن چطوری میشه اموالشون رو 10 برابر کنن و یک ریال مالیات نپردازن کسی به فکر ملت بیچاره نیست ...
"با افزایش تقاضا، دلالان و سودجو‌ها قطعا مسیر افزایش نرخ اجاره بها را دنبال می‌کنند" دلال کجا بود ... طرف خونشه .. دوست داره این قیمت بده ؛ شما برو خودرو ساز ها رو درست کن که دولتی هستن ... سود بانکی رو کم کردین .. همه چیز گرون شده .. تهران رو کردید یه شهر لوکس نشین ...
پاسخ ها
Na
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
قیمتش لوکسه حلبی ابادی بیش نیست
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
اگر خونشه پس خودروساز هم ماشینشه این چه حرفیه می زنی, ضمن اینکه مسکن تا 20 برابر ماشین هزینه خانوارو می بلعه. اگر قرار باشه هر کی هر کی باشه اونوقت تو خیلی خوش بحالت میشه
خسته نباشی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
خودروسازها دولتی هستن یا خونه بنده ؟!!! منابع طبیعی و قدرت کشور دسته دولته یا بنده ؟! در ضمن قیمت هر منطقه ای افزایش پیدا کرده ... اگه کسی خونش رو توی شوش با قیمت توی اجودانیه بفروشه کسی میخره ؟! همه ادما قیمت خونشون رو طبق قیمت منطقه خودشون افزایش دادن که حقشونم هست ... اگر دولت و مجلش به فکر مردم باشن میشه از مردم توقع داشت که چیزی رو گرون نکن ...... این دوستمونم که گفته حلبی آبادی بیش نیست ؛ بیا تو این حلبی اباد یه 40 متری بخر اگه راست میگی
gholam
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
تمام مایحتاج ضرورری مردم و غذای بیرون بر و اجاره بها و هر چی که فکر کنید 4 برابر شده اما حقوق کارگر بیچاره فقط 20 درصد اضافه شده ما تو این جامعه زندگی میکنیم و واقعیت رو داریم با چشم میبینیم و متوجه هستیم نمیدونم آقایان چرا خودشون رو به کوچه ی علی چپ زدن و انگار و نه انگار که مردم دارم بیچاره میشن تو این شرایط یا بزارید یکی که میتونه این شرایط رو درست کنه بیاد سرکار یا لطفا کاری بکنید تا از این وطن مهاجرت کنیم همه ی منابع و پولش مال شما دیگه حداقل زجر نکشیم و نگیم کسی به فکر ما نیست و به داد مردم بیچاره نمیرسه
دو روز پیش که یه بابایی گفت همه اوضاعشون خوب شده همه پولدارن همه دراسایش ورفاه هستن !
وام خرید به وام اجاره تغییر داده شود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
وام بگیری که به مالک بدی اون که میشه بهره تو بهره مگر ان که دولت سوبسید بده که ان هم میشه یک رایانه دیگر و همگی از طریق گرونی ارز هزینه اش را خواهیم داد
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
این که بدتر میشه . اجاره هم بالاتر میره

به نظر من مردم باید وام رو از سرشون بیرون کنند


وام پول ریختن به جیب بانک هاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
پرداخت اقساط وام به پرداخت اجاره اضافه میشه.
متاسفانه شاهد بحرانی شدن شرایط سکونت برای خانواده های کمتر برخوردار جامعه که کسر بزرگی را از کل تشکیل می دهند هستیم
علی الظاهر حاکمیت تحریم را بهانه ای دانسته برای توجیح تمام کوتاهی ها
هنر مدیریت در شرایط نامساعد هویدا میشود و الا در اوضاع گل و بلبل که همه توان اداره مملکت را دارند
تابستان داغ برای مستاجران امسال...با این آمار و ارقام نصف ملت باید زیر پل ها چادر بزنن...
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
سلام وخسته نباشید
چرا دولت وبزرگان ما ب وضع این ملت رسیدگی نمیکنند یکی میگه دولت دخلت کنه بضرر مستجر یا قیمتها بالا میره یا مالک خانه اش را اجاره نمیده
پس نظر ایشون بی قانونی راه درسته
شما تایین قیمت هر مکان ومتراژ خانه رودر نظر بگیرید وقیمت بگدارید واز طرفی مجلس قانون مالیاتی بالایی برای خانه های خالی تصویب کند در این صورت موجر ن میتواند هر قیمتی که خواست روی اجاره ها بکشد ون میتواند خانه اش را خالی نگهدار
اخه مگه ی مستجر مثل من که نصف پول پیشم را هم قرض کردم وهمسرم ۱۰ سال بیکاره وبا مادرو پدر پیریکه رسیدگی میخوان وبا هزار گرفتاری وبیماری چطور۳۰۰۰۰میلیون روی اجاره بگذارم اگه منه مستجر سالی بتونم اینقدر پول کنار بزارم چرا بعد ۳۵ سال زندگی هنوز مستجرم
ما الان در تحریم امریکا وامسال انها نیستیم بلکه خودمون داریم ب تحریم این مملکت دامن میزنیم
...
فقط میخواستم به پرسم مسئولین هم تو منزل استیجاری زندگی میکنند و هرما ه بیش از درامدشان را برای اجاره مسکن پرداخت میکنند ؟
این ها را چند بار گفتیم خوب چرا اجرا نمی کنند؟
قیمت زمین که دو تا سه برابر شده . قیمت مصالح دو تا سه برابر شده . بعد میخواین اجاره یه تومنی مثلا بشه یک و دویست ؟ نه میشه دو تومن . میشه سه تومن
همینطور که تو مقاله گفتید دوم اینه که وقتی قیمت خانه بالا بره کسی توان خرید نداره
سوم اینکه وقتی قیمت مصالح بالا بره کسی توان ساخت نداره عرضه کم میشه
همین عوامل باعث بیشتر شده اجاره نشین ها و در آخر بالا رفتن قیمت اجاره خانه بشه
دولت هیچ کاری نمیتونه بکنه چون پول نداره بهترین راه برگشت به شهرها و روستاها یا کار بیشتره و اینکه بچت باید از شونزده سالگی نون بیاره تو خونه . تو شرایط اقتصادی بدی هستیم که با حرف ها و قانون های اروپایی و رویایی نمیشه زندگی کرد فعلا مدار دنیا و مسولین ما رو بدبختی ما ملته . زورکی هم چیزی پایین نمیاد . وقتی شرآلات خونه خراب شده یا لوله خراب شد مالک باید سه برابر قبل پول بده . تنها شانسی که دولت داره ملت کمتر ازدواج میکنند وگرنه کی میخواست جواب بده .. سی چهل سال دیگه وضع برعکس میشه اگه آقایون اجازه بدند اقلیم ایران به تعادل جمعیتی برسه و بجای سرمایه جمعیتی روی تکنولوژی سرمایه کار کنه
دلیلش بخو ر بخور و اختلاص هست
پاسخ ها
عمو قزوینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
املای اختلاس صحیح است ببم جان
هر وقت ایران خودرو بجای قیمت " حاشیه بازار" از قیمت واقعی سازمان تعزیرات استفاده کرد، و دولت قیمت میوه های شب عید را بر اساس ۱۰% زیر قیمت خورده فروشی ها محاسبه نکرد، ما مالک های ملک های اجاره ای هم نرخمون را از کارشناس دادگستری میگیریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
پس باید به سعدی صد آفرین به خاطر سروده اش گفت که: تو کز محنت دیگران بی غمی . . . . ؛
مستاجر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
ببین خودتو توجیه نکن.شماها که از راه اجاره خونه گرفتن پول درمیارید اینو بدونید پولتون حلال نیست به خصوص توی این گرونی.مستاجر بدبخت کار کنه بریزه توی جیب شما.خدا الهی ازتون نگذره.به جای خونه خریدن و اجاره دادن کاش برید و سرمایه گذاری کنید تا چهارتا جوون برن سر کار.راحت ترین راه رو برای پول درآوردن بی دردسر انتخاب کردید .اما اینطوری نمی مونه .دنیا میچرخه و نوبت شما هم میرسه
با گذر پیک جمعیتی دهه شصت از سن ازدواج خانه ارزان خواهد شد
پسر خاله دوست پسر خاله من مافیای اجاره بهاست به ایشون میگم فیتیله را بکشه پایین.

بدونه شوخی و با کمال احترام به مالکین محترم این روز ها یک جورایی مثل ۱۰۰ سال پیش شده مستاجر باید بدوه تا مالک را سیر کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
نه خیر اینها سیرند .زیادی می خواهند چون طمع دارند تروم برای مالک است برای مستجر دو برابر است .چون هم خودش تورم دارد هم باید تورم مالک را هم به پردازد .دریغ از یک جو انسانیت و اخلاق.باید اجارهها را کم کرد تا کمر مستجرین نشکند .نه انها رازیاد کرد
خیلی جالبه هر چی گران میشود مسولین میگویند چرا ؟
از ما مردم سوال میکنند انگار نه انگار آنها مسول هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
مسئول یعنی پاسخگو شما مسئول دیدی تا حالا تو ایران؟؟
خونه با چند معامله صوری قیمتش دو برابر شد حجم معاملات واصعی به شدت افت کرده اما موقع اجاره ، نرخ کاذب مبنای محاسبه اجاره بها است.
سلام اجاره و رهن تابع قیمت مسکن هست تا قیمت مسکن نیاد پایین اجاره و رهن هم نمیاد.یه خبری تو بورس نیوز خوندم دیروز که رئیس اتحادیه مشاورین املاک گفته بود بخشنامه ای اومده که میخوان تعیین قیمت ملک رو به کارشناسان رسمی دادگستری واگذار کنن که اگه این اتفاق بیوفته 40 درصد قیمت ملک تعدیل میشه امیدوارم این طرح عملیاتی بشه شاید دلال بازی تو این بازار کم بشه خونه جزو نیازهاس اساسی یک خانواده هستش تو اینجنگ اقتصادی دولت نباید اینطوری قیمتها رو ول کنه درمانش هم همون قانون مند کردن قیمتهاست هر چقدر هم مسکن ساخته بشه دستت دلال بیوفته باز همین اش و همین کاسه امیدواررم پیگیری کنید انجام بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
تو خجالت نمیکشی .این جور سخن میکویی بگو گران فروشی ..
۱.باید از خانه های خالی مالیات گرفت
۲. مستاجران واقعی کمک شوند
۳. زمین ارزان قیمت جهت ساخت منزل در اختیار مردم و انبوه ساز بزاریم.
۴. مصالح ساختمانی با قیمت مناسب در اختیار انبوه سازان و خانه سازان واقعی بزاریم.
۵. وام مسکن را قطع و وام ررای ساخت خانه بدهیم.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
بانک با وام مسکن فقط به فکر جیب خودشه.
دلال بازی بانک ها موجب بهم ریختگی بازار همه چی شده.بدهی بانک ها و درست کردن رکود تورمی.پرداخت.بدهیشون به بانک مرکزی از طریق بالا برون نرخ ارز.
متاسفم. راه اشتباه بوددددددد
تقصیر پزشکاس
اگر بین دولتمردان و مدیران بالا دستی یکی باشه فقط به اندازه یه ماه خودشو بزاره جای یه کارگر مستاجر..انوقت میفهمه با چندر غاز حقوق و اجاره سرسام آور چطور میشه زندگی کرد...البته اگر مسئول با وجدانی باشه اگر...تنها راه جلوگیری از دلال بازی گرفتن مالیات سنگین از خانه های خالی و گرفتن مالیات سنگین از خرید و فروش ملک ( به جز خونه اولی ها)، یعنی شناسایی بشه یه نفر که خونه میخره و میفروشه اگر مصرف کننده نیست مالیات سنگین ازش گرته بشه...البته همه این موارد از دولت روحانی برنمیاد
در موقعیت کنونی کشور حکومت باید همهٔ خانه های مازاد را ملی اعلام کند ،مانند ماده واحدهٔ سال ۵۸ که همهٔ زمینها را در اطرف ،و داخل شهرها ملی اعلام نمود ،و در رابطه با خودرو نیز اینگونه عمل نماید که هیچ خانواده ای بیش از یک خودرو نداشته باشد ،و در خصوص داراییها ،و اموال هم از حد مجازی که به روایت امام صادق ، (هیچ فردی نمیتواند در طول مدت عمر کاری بیش از ۲۵ هزار دینار ثروت از راه حلال کسب کند ،بهای دینار آنهم از جنس طلا که اگر یک مثقال باشد برابر است با دو میلیون تومان که ثروت مجاز از راه حلال میشود ۵۰ میلیارد تومان ، ) پس حکومت میتواند مازاد دارایی ،و اموال ،و طلا و جواهرات ،و‌سکه ،و ارزهای خارجی را مصادره نماید ؟ و دست کسانی را که در اقتصاد ،و بازار اخلال ایجاد میکنند قطع نماید ؟ در یک حرکت ضربتی بدون اطلاع ،در سراسر کشور در یک روز همهٔ موجودی طلا فروشیها ،و جواهرسازها ،و صرافیها را مصادره نماید ؟، داشتن طلا ،و زیورآلات بیش از ۵۰ گرم را ممنوع نماید ؟ و از خروج افراد از کشور بجز سفرهای کاری ،و تجاری را ممنوع و جلوگیری کند ؟ برای تاب آوری در مقابل عربها که گاو وحشی یانکی را بر علیه ملت ایران بر انگیخته اند را مستحکم کنند ،و برای یک دورهٔ پنج ساله زندگی مردم ایران اشتراکی گردد ،همهی مسئولان و ملت یکنوع زندگی کنند ،و حکومت از تمامی معاهدات بین المللی خارج گردد ،و خود را به سلاح هسته ای ،و موشکهای قاره پیما مجهز نماید ؟، و هر آنچه که در توان دارد فقط صرف معیشت ،و تولیدات نظامی نماید ؟، که ضرب المثلی هست که میگویند ، زور ،برادر خدا است ؟،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
شما مملکت داری رو با قطعاع الطریقی اشتباه گرفتی برادر
تو را به هر دین و فرقه ای که دارید با نظریه دادن این وضع حل نمیشه من ۳۰ ساله دارم هرسال اسباب کشی میکنم کافی نیست؟!!! الان هم موعد رهن سالانه ام خرداده فکر کردین مالک و دلال و این سودجوها و‌مدیران نیک دست رو دست میگذارن الان مالک گفته باید ۶۰ میلیون رو رهن سال قبلت بگذاری از کجا بیارم.الان تمدید نکنم باز اواره ام باید برم حاشیه شهرر. این قانون تمدید دوساله هم ناکارامده میگه میتونی بشینی اما باید زیاد کنی و قرارداد صوری میبنده. اینم راهکار دولتمردان نیک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
وقتی توان پرداخت نداری خوب باید برید حاشیه شهر یا شهر های دیگه چه معنی داره همه میخوان تهران زندگی کن؟
خوب ظرفیت نداره این کلان دهات تهران دیگه بیتشر از این
تابناک خودش دلال است
سایت ها و برنامه هایی نظیر دیوار، شیپور و ... باعث گرونی شدند
تابناک جوری جویای جواب هستید که خارج از ایران وچیزی نمیدانی
ولی انصاف هم یه لذت دیگه ای داره من خودم اختیار اضافه وتمایل تمدید را بعهده مستاجر گذاشته ام خدا راشکر بارضایت تمام اجاره را واریز می‌کند چون میدونم چقدر سخته اجاره دادن به همین خاطر اصلا کاری به حواشی ندارم فقط انصاف را در حق ایشان رعایت میکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
خداخیرت بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
درود بر شما
سیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
خدا خیرت بده هرچی میخای تو زندگیت به دست بیاری ده برابر لطفی که میکنی از خدا پاداش بگیری
چند سال پیش یک نماینده مجلس گفته بود: باید هزینه تهران نشینی را آنقدر گران کنیم که هر کسی نتواند در تهران زندگی کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
نمی دانست اگر تهران گران شود به تبع ان شهرستانها هم همین کار ا میکنند بابای مردم در می اید شهری که کارگری است چطور جور این گرانی را بکشد
توافقاتی در پشت پرده ؟؟؟؟!!!!!!
شما هر توافقی و نوشته ای را غیر از قرارداد رسمی غیر معتبر اعلام کنید آنوقت کدام عقل سلیمی به خاطر 10 درصد و حتی بیشتر حضر است اموالش را به خطر بیندازد؟؟؟

واقعا بلد نیستید یا خودتونو به نابلدی میزنید؟؟؟
نظام باکی مریض مسبب تمام مشکلات کشور.چرا بانک مرکزی را مستقل نمیکنن.چرا چندتا آدم که در مدرکشون شک هست نظام مالی در اصل خون یک اقتصاد و مملکته.
طی سالیان متمادی بنگاه های مسکن بطور سنتی یکی از مراکز اصلی تعیین و کشف قیمت خرید و فروش و اجاره و رهن مستقلات بوده است و فروشنده و خریدار در زمان نیاز با مراجعه و مشورت با صاحبان این مراکز قیمت ملک خود را تعیین می کردند . و افکار عمومی ارتباط دایمی و مستقیمی با نرخ اجاره و فروش املاک و روند کاهش و نزول ان نداشت.
در حال حاضر پس از ظهور استارت اپ هایی چون دیوار و شیپور سایت های اگهی مشابه عرضه کنندگان ملک بطور دلخواه و با مقایسه قیمت های املاک مشابه اقدام به اعلام قیمت می کند و افکار عمومی نیز بطور مستقیم و دایمی در حال رصد کردن روند افزایش قیمت هاست که این مساله موجب افزایش چند برابری قیمت املاک می گردد.
عملا نه تنها درحوزه املاک بلکه هر حوزه های دیگر نیز کسب و کار های اینترنتی موجب برهم خوردن نظام و ساختار منطقی کسب و کار ها شده است و بدون اینکه فرصت تطبیق پیدا کردن بازار سنتی با فن اوری و تکنولوژی روز اینگونه کسب و کارهای نوین به سرعت وارد بازار شده و کنترل بازار را در اختیار گرفته اند .
اگر ما نظارت داشتیم ک قیمتها انقد بالا نمیرفت
هر روز شاهد بالارفتن قیمتهای تولید داخل هستیم ک هیچ ربطی ب قیمت دلار ندارن. باعث چندین برابر شدن قیمتها فقط و فقط بی تدبیری مدیران و نمایندگان و بی فرهنگی مردم هستن که تا چیزی گرون میشه هجوم میارن.
تعداد زیادی هجوم بردن برای خرید ملک و صاحبخونه ها حاضر ب فروش نیستن این امر عرضه و تقاضارو بهم میریزه و دودش میره تو چشم مستأجر
من عدد بازدهی سالانه رو متوجه نشدم یعنی چی
وقتی این عدد 4.5 تا 6 درصد میشه ک مستاجر 5 برابر پول خونه اجاره داده باشه
چطور محاسبه میشه؟؟؟؟
تا بانکها و نهادهها ی دولتی و .. برج ساز . خانه ساز دست از سر مردم برندارند .وضع همین است ............باید برگردید به قانون .خانه به قیمت تمام شده با سود 10 درصد با تعیین قیمت مصالح بکار برده شده در ان توسط کارشناس دادگستری و ارائه از طریق اینترنت .ثبت فقط دردفاتر اصلی دولت . باشد .........اول درب این بنگاههای معاملاتی را ببندید .و این صنف را تعطیل کنید .بعد می شود برای خانه کاری کرد.خواهشا یک بار این را بگذارد .شاید برگردند به قانون
با همه این صحبتها وتمام این تفسیرهایی که شد هیچ چیز از توش در نیامد ویعنی همین بدبختی را ما مستاجرا بکشیم واز دولت هم هیچانتظاری نداشته باشیم؟/...
راهش اینه که زمین واگذار بشه و هرکسی خودش برای خودش خونه بسازه.و شهرداری هم دندون طمعش بکشه و عرضه واحد مسکونی زیاد شه. در ضمن طرح کوچک سازی کلان شهرها رو انجام بدن با افزایش جاذبه زندگی در شهرهای کوچک.
که این موضوعات اجرا نمیشه. چون به ضرر سیاست گذار میشه.
در نتیجه زندگی در سختی چرخه ای است که ظاهرا مناسب ما ایرانی هاست.
و زندگی نرم و آرام به ما ایرانیا نمیاد
چی ازرونه فقط جون مردم بدبخت
معلوم نیست چرا درسکوت محض به سر میبرنداین اقایان؟ با این وضع اجاره و قیمت خونه دیگه این که به نفت ربط نداره جز به بی کفایتی!!!!
شغلی بهتر از صاحب خانه بودن سراغ دارید 4 یا 5 خانه میخرید نه تجربه میخواد که بخواد سختی بکشی و کاری یاد بگیری و نه میخواد دانشگاه بری خانه ملک شماست مال شماست یا هتل آپارتمانش میکنی روزی 500 هزرا تومن میگیری که ممکنه 10 روز در ماه خالی بمونه و یا اجاره میدی 100 میلیون با 5 میلیون هر ماه مستاجر بیچاره کار میکنه سختی میکشه میده به شما التماست هم میکنه تعظیم و تکریم هم بیچاره میکنه سالم تحویل دادی سالم تحویل میگیری هر چقدر دلت خواست اجاره میدی کسی هم کنترل نمیکنه قانونی هم نیست که جلوی تو رو بگیره مالیات هم اصلا نمیدی هر چقدر میگیری میزاری تو جیبت حالش رو میبری خرج داری دیگه وضعیت اقتصادی مردم هم خرابه وتو هم از این آشفته بازار بی قانون و بی حساب و کتاب هر چی میتونی پول در میاری نه سازمان بازرسی و نه قوه قضاییه و نه شهرداری و نه مجلس و نه دولت هم نمیتونند با این قانون های فعلی جلوی صاحب خونه ها رو با این اجاره بهای کلان بگیرین خوب شغل بدون دردسر و مفتی هست اگر مغازه داشته باشی باید مالیات بدی و جواز کسب داشته باشی دائم بازرسی میشی و دارایی میاد ، شهرداری میاد گیر میده باید یه 100 نفر جواب پس بدی اما خانه که داشته باشی سرمایه گزاری کردی امسال میخری 500 میلیون سال دیگه با برنامه ریزی دقیق دولت میفروشی سه 3 میلیارد از هر طرف که نگاه کنی برد با صاحب خونه هست و کسی جرات حرف زدن نداره اصلا دلت نمیخواد اجاره نمیدی دولت هم که قانونی هنوز برای خانه ها و منازل مسکونی خالی تصویب نکردن که بخواهد مالیات بدی پس راحت باش هر چی میتونی ظلم کن و در بیار و خرج کن قانون جنگل هست بنگاهها هم آتیش بیار معرکه شدن برای سود خودشون برات گرونتر اجاره میدن و گرونتر میفروشن چون اساسا سود بنگاه تو این کاره دولت هم به فکر خودشه مردم خونه ندارن خوب بخرن اما چطوری معلوم نیست نمیتونن با این وضع اجاره بدن خوب برن تو چادر زندگی کنن این یک مساله مهم معیشتی مردم هست اصلا شوخی بردار نیست (شهردار برلین مصوب کرد که تا 5 سال کسی اجازه نداره اجاره بهای مسکن رو اضافه کنه) حقوق کارمندان دولت امسال 20 درصد اضافه شده باید قانونی باشه که به صاحب خانه گوشزد کنه که شما به اجاره سال قبل فقط 20 درصد میتونی اضافه کنی وگرنه مورد پیگیری قضایی و مالیاتی قرار میگیری از قرار معلوم به خاطر وضعیت آشفته اقتصادی صاحبان خانه های مسکونی بعضا تا 200 درصد اجاره بها رو بالا بردن و قانون مشخصی وجود نداره که با اونا برخورد کنه چطور ممکنه کسی حقوقش 20 درصد اضافه بشه و بتونه اجاره بهای با افزایش 200 درصدی رو پرداخت کنه مگه ممکنه اگر شرایط اقتصادی بده برای مستاجر که بدتره متاسفانه بعضی ها از این را امرار معاش میکنن و هر چی اجاره بدی کم هست براشون و مدام به گرانی مسکن دامن میزنن و دنبال کار دیگری برای خودشون نیستندولت کاری انجام نمیده و قوه قضاییه میگه ما ورود نمیکنیم مگر کسی شکایت کنه سازمان بازرسی هم که میگه به ما مربوط نیست سامانه 124 میگه مربوط به اصناف میشه قانونی هم وجود نداره ظاهرا برای افزایش اجاره بها در سال آینده یعنی هر کی صاحبخانه هست ملک خودشه مال خودشه امسال میخواد 5 برابر اجاره بگیره وهیچ مالیاتی هم نمیپردازه و یا خالی بزاره باشه به کسی ربطی نداره متاسفانه نصف منازل مسکونی شیراز و صدرا خالیه دولت و مجلس محترم کم کاری کرده اند قرار بود منازل مسکونی شامل مالیات سنگین شوند و قانون مشخصی تدوین بشه که کسی نتونه از این اوضاع آشفته سوءاستفاده بکنه قانون جنگل که نیست هر کس هر کاری خواست انجام بده دقیقا مصداق گران فروشی و کم فروشی هست وقتی دولت کاری نکنه یعنی تایید میکنه که شما که صاحب خونه هستید هر کاری میخواهید انجام بدین مستاجر بدبخت تو این شرایط چکار کنه خونه هم نمیشه خرید با این حقوق و شرایط فعلی ، اما با این شرایط مردم نمیدونن چکار کنن و دیگه نمیشه این شرایط رو تحمل کرد باید دولت و قوه قضاییه و مجلس و سازمان بازرسی و نهاد های زیربط کاری انجام بدن قبل از اینکه دیر بشه و مردم آواره بشوند ،استانداری محترم با اجاره بهای سنگین و گرانفروشی لطفا مقابله کنید مردم دیگه تحمل آوارگی تو شهر خودشون رو ندارن به خدا دارن چادرنشین میشن از این همه بی قانونی هر کی صاحب خونه هست هر کاری خواست انجام میده انگار قانون و حساب و کتابی نیست لطفا این وضعیت رو کنترل کنید روی خونه های خالی مالیات ببندیدو یه قانون مشخص برای افزایش اجاره بها مشخص کنیدتا کسی نتونه سوئ استفاده کنه
چه شغلی بهتر از صاحبخانه بودن یه خونه میخری ۵۰۰ میلیون سرمایه گذاری کردی سال دیگه با برنامه های اقتصادی دولت میفروشی ۲ میلیارد هر چی دلت میخواد ظلم میکنی اجاره میگیری هیچی ماایتی هم نمیدی اصلا خونته مال خودته میخوای خالی باشه خدا به داد مستاجر ها برسه دولت میگه من دخالت نمیکنم مجلس هم ۵۰ سال کم کاری کرده قانون مشخصی برای افزایش نرخ اجاره بها وجود نداره حقوق کارمند دولت مثلا با توحه با تورم ۲۰ درصد اصافه شده اما صاحبخانه اجاره بها رو ۵ برابر کرده طبق کدام قانون معلوم نیست حداقل نمیگن نهایتا صاحبخانه با توجه نرخ اجاره بهای پارسال و اینکه افزایش حقوق فقط ۲۰ درصد بوده فقط میتونه نهایتا ۲۰ درصد به اجاره پارسال اصافه کنه هر کی بیشتر اصافه کنه در مرحله اول جریمه و تدکر و در مرحله بعدی دادگاه و زندان و مصادره اموال آقایون صاحب خانه این شغل نیست لطفا برید یه کاری و یا َعلی پیدا کنید و از راه حلال با زحمت پول بدست بیارید این پول برکت نداره چون ظلم و زوره و همش میشه خرج درد دارو و دوا البته بیشترین تقصیر رو دولت داره که بنگاههای املاک روکنترل نمیکنه اگرتوهر شهری ۵۰ تا بنگاه رو تعطیل کنه درست میشه
مشکلات بوجود امده حاکی از بی تدبیری و بی برنامه بودن دولت در این خصوص هست و کنترل نکردن بنگاههای سودجو از یکطرف و نبود قانون مشخص برای اجاره بها از طرفی دیگر بر این آشفتگی بازار مسکن افزوده است دادن وام ودیعه مسکن هم یعنی دولت در کنترل اوضاع قدرتی ندارد و بنگاههای سودجو و صاحبین خانه هرچقدر درخواست کنند مستاجر بدبخت باید وام بگیره و بپردازه که در این اوضاع کنترل قیمت ها توسط قانون معنی نمیده افزایش اجاره بها باید سقف و قانون داشته باشه یعنی اگر کارمندی ۴۰۰ هزار تومن افزایش حقوق طبق تورم بانک مرکزی داشت صاحبین منازل مسکونی فقط نهایتا میتونن همان ۴۰۰ هزار تومن رو در سال جدید به اجاره بها اضافه کنند نه اینکه درخواست افزایش اجاره بهای ۱/۵۰۰/۰۰۰ تومنی داشته باشن متاسفانه بعضی از این راه امرار معاش میکنن و دنبال کار و زحمت و نون حلال نیستند خون مستاجر رو تو این شرایط میکنن تو شیشه با توجه به ضعف قانون و بی تدبیری دولت و بازار آشفته مسکن که وضعیت اقتصادی خوب نیست و اجاره رو چند برابر میکنن و مالیاتی از بابت افزایش درآمد اجاره پرداخت نمیکنند اگر شرایط سخت هست برای مستاجر کارمند که شرایط بدتره حتما باید قانون مشخصی از سوی مجلس تصویب بشه و دولت سختگیرانه تر از قبل جلوی سوُاستفاده کنندگان از این موقعیت بایستد که خدای ناکرده مردم اواره و چادرنشین در شهر خودشون نشوند باید تمام کسانی رو که بیش دو خانه برای اجاره دارند رو شناسایی کرد و این شغل کاذب رو از بین برد نمیشه هر کسی خانه دار بود هر کاری خواست انجام بده چون قانونی وجود نداره و مثلا وصعیت اقتصادی و عرف جامعه مشخص میکنه عرف جامعه ۲۰ درصد حقوق کارمند اضافه شده یعنی ۴۰۰ هزار تومن و در عوض تمام هزینه های زندگی ۴ برابر شده عرف واقعی و وضعیت اقتصادی جامعه نمیتونه از حقیقت ۴۰۰ هزار تومن افزایش حقوق کارگر و کارمند بیشتر باشه صاحبین خانه که اگر بتونن اجاره رو تا ده برابر افزایش میدن اما باید قانون مشخصی وجود داشته باشه صاحبین خانه ها باید دنبال شغلی با پول حلال و زحمت فراوان باشن و نباید به وسوسه های شیطانی بنگاهها توجه کنند خدا رو در نظر بگیرند و شرعا ۱۰ یا ۲۰درصد به اجاره پارسال اضافه کنند و این وسط مجلس قانون لازم رو تصویب کنه و دولت هم درب بنگاههای سوءاستفاده گر رو پلمب کنه و این وضعیت رو کنترل کنه تا آرامش به جامعه برگرده
جناب اقای وزیر نسخه شما برای خرید خانه اینه که نخرید قیمتها کاذب هست خریدار ندارد میاد پایین و حباب میترکد قبول نمیخریم نسخه شما برای مستاجرین که تو این اوضاع با این حباب باید جابجا بشن چیه آیا تدبیری اندیشیده اید که مستاجران که نزدیک ۳۰ درصد جامعه هستند چکار کنند چرا نمایندگان مجلس قانون لازم را که بتونه افزایش اجاره رو قانونمند کنه را تصویب نمیکنن چرا نمیخوان مالیات بردرآمد بر روی خانه های با اجاره بالا وضع کنند چرا نمیخوان حوزه مسکن سروسامان پیدا کنه به نظر ، همه حداقل دو یا سه خانه و ویلا دارن و اصلا دقدقه مستاجرین و مردم رو درک نمیکنند چرا اقای وزیر تاکنون لایحه ای از طرف دولت به مجلس برای کنترل اوضاع مسکن به مجلس نداده اند جای سوال داره چرا اینقدر بیخیال هستند در برابر افراد سودجو صاحب خانه ها و بنگاهها و صنف املاک سوءاستفاده چی !!!!! ؟؟؟؟؟ جناب اقای وزیر فقط بفرمایید برای کنترل اوضاع دولت و مجلس چکار کرده اند تا مردم مطلع شوند و حداقل تکلیف خودشون رو بدانند
یعنی دولت و مجلس زورشون به دلالان و بنگاهها و صاحبین خونه میرسه اصلا فکر نمیکنم دولت چنین قدرتی داشته باشه اگر دولت و مجلس با قدرت در برابر بنگاهها و صاحب خانه های سوءاستفاده چی نایسته هرج و مرج میشه باید بنگاههای غیر قانونی و بدون مجوز باید فورا تعطیل بشوند چون متاسفانه آتیش بیار معرکه بنگاهها هستند که مدام در گوش صاحبان خونه ها میخونند گرفتن مالیات هم باید مبلغ بالا باشه که مجبور به فروش و یا رهن و اجاره خونه بشن و منازل مسکونی رو احتکار نکنند در کشورهای اروپایی برای داشتن منزل مسکونی دوم باید تا ۷۰ درصد قیمت خانه دوم رو مالیات بپردازند به همین خاطر کسی خونه ی دوم ویا به قول نماینده تهران ۷۰۰ یا ۲۵۰۰ منزل مسکونی ندارند در مورد افزایش ۳۰ درصدی که دولت میگه صاحب خانه اجازه اضافه کردن دارند از انجایی که صاحبخانه ها سوءاستفاده گر هستند با تبانی با بنگاهها مستاجر رو بلند میکنند و پس از خالی شدن خانه با هر مبلغی که دلشون بخواد اجاره میدن فقط تنها راه کنترلشون اینه که حتما اجاره نامه سال قبل تمام منازل اجاره ای ثبت بشه که اولا مالیات بر درامد اجاره بدهند که بدون منطق اجاره رو بالا نبرند و بدونن اجاره بالا باید مالیات بیشتری بپردازند و ثانیا اینکه مرجع سنجش افزایش اجاره سال جدید بر اساس قولنامه سال گذشته که ثبت شده باشه که دست صاحبین خانه زرنگ رو ببنده و نتونند بیشتر از ۳۰ درصد به اجاره بهای سال قبل اضافه کنند البته ۳۰ درصد امسال با توجه به تورم ۵۰ درصدی امسال هست ممکنه افزایش اجاره بها سال دیگه ۱۰ یا ۱۵ درصد باشه صاحبین محترم منازل بهتره به فکر درامد با زحمت از راه حلال باشند متاسفانه بعضی از صاحبخانه ها با اجاره دادن خونه یک راه درامد مفت بی مالیات و عوارض و بسیار راحت پیدا کردند و اصلا مبادا به خودشون سختی بدن مثل مستاجرین که دنبال کار و زحمت حلال و رزق و روزی از راه کار کردن و زحمت کشیدن هستند البته با قوانین الان موجود مجلس و دولت متاسفانه تا الان صاحبین خانه ها هر کاری که خواستند انجام دادن کسی هم نتونسته اعتراضی کنه میگن مال خودمه و اختیارشو دارم اجاره ۵ برابر میخوای بمون نمیخوای برو هر جا میتونی تا کی میتونید اینجوری به مستاجر بیچاره فشار بیارید و ظلم کنید البته بماند که درصدی خیلی خیلی کمی هم بسیار با وجدان هستند و مشکلات مستاجر و شرایط نابسامان اقتصادی رو در درک میکنند و فقط شرعا ۱۰ درصد اجاره رو اضافه کردن که اجرشون با خدا هم در این دنیا و هم در اون دنیا ضمنا وام دادن به مستاجرین یعنی صاحب خانه با هر شرایطی که خواست خانه رو اجاره بده و مستاجر هم هر چقدر لازمه با هر بدبختی بره وام بگیره که اوضاع از اینی که هست وخیم تر خواهد شد و هیچ مستاجری نمیتونه زیر بار این فشار بره اونم با این شرایط وام دادن الان بانکها به افراد معمولی جامعه که متاسفانه خیلی سخت میگیرند
وقتی همه لوازم ساخت خانه چندین برابرمیشه وقتی ساخت یک خونه صدمتری بالای میلیاردمیرسه انوقت میخوایداجاره خونه اضافه نشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل