بازدید 35101

چرا ذخایر بزرگترین میدان نفتی جهان در خاک عربستان رو به افول است؟

این ایده که عربستان هنوز ۲۶۶ میلیارد بشکه ذخیره نفتی دارد، حالا باید به عنوان تخیل کامل دیده شود. حتی خود سعودی‌ها هم دیگر از این مقدار دفاع نمی‌کنند. آن‌ها الان می گویند ۲۵۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون بشکه معادل نفت، که شامل میعانات گازی، گاز مایع و گاز طبیعی نیز می‌شود. حتی میزان ۲۰۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت خام اعلامی توسط آن‌ها نیز خیال محض است.
کد خبر: ۸۹۴۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ 27 April 2019

تابناک اقتصادیدونالد ترامپ روز گذشته، مدعی شد عربستان سعودی و کشورهای دیگر با افزایش تولید نفت موافقت کرده‌اند. این در حالی است که مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه با بیان اینکه کاخ سفید دیگر قصد ندارد معافیت‌های تحریمی کشورهای واردکننده نفت ایران را تمدید کند، گفت: عربستان سعودی و امارات عربی متحده قرار است خلأ ناشی از حذف نفت ایران از بازار را پر کرده و واردکنندگان نفت ایران می‌توانند نفت خود را از این دو کشور تأمین کنند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ آنچه مسلم است، چشم امید رئیس جمهور آمریکا به افزایش تولید نفت توسط عربستان است. اما بررسی کارشناسی در خصوص توان و روند تولید این کشور، معادلات نفتی ترامپ را با ابهام روبه رو خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، حجم تولید چهارده عضو اصلی اوپک در ماه مارس به طور میانگین، برابر سی میلیون و 20 هزار بشکه بوده و در نتیجه دوباره یک کاهش بزرگ به میزان 534 هزار بشکه در روز داشته است.

نفت

تولید در عربستان سعودی، عراق، ایران و ونزوئلا کاهش و در لیبی، کنگو و نیجریه افزایش داشته است.

عراق به رغم کاهش تولید به 126 هزار بشکه در روز کماکان به میزان میانگین خود در دو سال گذشته تولید می کند. کویت در میدان های نفتی اختصاصی خود ماکزیمم میزان تولید را دارد یا به میزان حداکثری نزدیک است. در میدان های مشترک که به صورت 50/50 با عربستان صعودی در اختیار دارد، امکان تولید 500 هزار بشکه در روز وجود دارد که این میادین به علت اختلافات سیاسی بین دو کشور، فعلا بسته هستند. تولید لیبی در ماه مارس به میزان 196 هزار بشکه در روز افزایش داشته، اما انتظار می رود به علت افزایش درگیری های داخلی مجدداً کاهش داشته باشد. تولید نیجریه به نظر رو به افول باشد، البته این کشور هنوز بسیار بیشتر از سهمیه خود تولید می کند. داستان عربستان صعودی به کل متفاوت است، آن ها بیش از نیم میلیون کمتر از سهمیه خود تولید می کنند. امارات متحده اندکی کمتر از سهمیه خود تولید می کند، افزایش تولید در ماه های اکتبر، نوامبر و دسامبر یک تلاش جدی از سوی این کشور برای افزایش سهمیه بوده است، چون تولید آن ها هنوز هم بسیار بیشتر از میانگین خود قبل از آن دوره سه ماهه است. تولید ونزوئلا به میزان 289 هزار بشکه در روز کاهش و قطعی برق در این کشور تأثیر بدی داشته است و آینده روشنی برای میزان تولیدات این کشور پیشبینی نمی شود.

داده های اولیه نشان می دهد در ماه مارس تولید جهانی نفت نسبت به ماه قبل یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز کاهش داشته و به 99 میلیون و 260 هزار بشکه در روز رسیده است. تولیدات کشورهایی که عضو اوپک نیستند 390 هزار بشکه در روز افزایش داشته که بیشتر مربوط به تولیدات ایالات متحده و برزیل است؛ این افزایش با کاهش چشمگیر تولید کشورهای عضو اوپک به میزان 534 هزار بشکه در روز جبران شده و در نتیجه مجموعاً یک میلیون و 50 هزار بشکه در روز افزایش تولید نسبت به سال گذشته داشته ایم. در ماه مارس و نسبت به ماه گذشته سهم کشورهای عضو اوپک از کل تولیدات نفتی بازار 0.5 درصد کاهش داشته و به 30.2 درصد رسیده است.

چرا تعجبی ندارد که ذخایر بزرگترین میدان نفتی جهان در خاک عربستان رو به افول است؟

نگرانی های مربوط به ذخایر نفتی عربستان سعودی

در فوریه 2004، عربستان سعودی گزارشی درباره وضعیت تخلیه ذخایر خود منتشر کرد. 

عربستان سعودی پانزده سال پیش اعلام کرد که میدان نفتی غوار (بزرگترین میدان نفتی جهان) 48 درصد تخلیه شده و بخش عین الدار میدان غوار نیز 60 درصد تخلیه شده است. 

نفت

عربستان سعودی در سال 2006 اعلام داشت: میزان تخلیه کلی ذخایر نفتی این کشور حدود 29درصد است. بدون در نظر گرفتن ذخایر جدید احتمالی، میادین نفتی این کشور نرخ کاهش 8درصدی دارند. در صورت استفاده از سیستم جدید حفاری شرکت آرامکو، این نرخ به 2درصدی می رسد.

ران پترسون معتقد است که بیانیه بالا بسیار عجیب است؛ آن ها می گویند که نرخ کاهش طبیعی ذخایر برابر 8درصد است. اما از طریق سیستم استخراج جدیدشان، نرخ کاهش را به 2درصد رسانده اند. چاه های افقی جدید، نفت را از بالای مخازن استخراج می کنند و به همین خاطر آب کمتری استخراج می شود. سرعت استخراج آنها بیشتر شده است، در نتیجه نرخ کاهش ذخایر کاهش می یابد. اما عجیب ترین بخش این گزارش، جمله آخر آن است: نرخ تخلیه بسیار پایین تر میانگین جهانی است، تخلیه و کاهش دو مفهوم کاملاً متفاوت هستند، اگر از طریق افزایش سرعت استخراج، نرخ کاهش را کم کنید، قاعدتاً نرخ تخلیه بالاتر می رود.

ذخایر بخش شمالی میدان نفتی غوار با سرعت بیشتری رو به کاهش هستند. همچنین تا سال 2013 هیچ نشانه ای مبنی بر کاهش ذخایر این میدان وجود نداشت، چون تا آن زمان هرگز با ظرفیت کامل اقدام به استخراج از آن نمی کردند.

طبق این داده ها در سال 2004 میدان نفتی غوار 42 میلیارد و 800 میلیون بشکه نفت در خود جای داده و در صورت صحت این اطلاعات، میزان ذخیره این میدان در حال حاضر برابر با 18 میلیارد بشکه است.

سه میدان اصلی غوار بیش از 70 سال است که در حال تولید نفت هستند، پس تعجبی ندارد که حالا ذخایر آن رو به افول باشد.

در روزهای گذشته، شرکت آرامکو اطلاعیه اوراق قرضه این شرکت را برای اولین بار از سال 1980 منتشر کرد که بررسی های بسیاری از سوی تحلیلگران درباره آن منتشر شد.

متن این اطلاعیه بسیار طولانی بوده اما بسیاری چیزها را آشکار می سازد و اختلاف نظرهای بسیاری را نیز منجر شده است، به عنوان مثال در صفحه 21: بر پایه دوره اولیه 40 ساله و تمدید 20 ساله امتیاز استخراج، در 31 دسامبر 2018 ذخایر این شرکت معادل 256 میلیارد و 900 میلیون بشکه معادل نفت است ـ که برای مدت 52 سال کافی است ـ که 210 میلیارد و 400 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی، 25 میلیارد و 400 میلیون بشکه گاز طبیعی مایع و 185.7 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی را شامل می شود.

به گفته پترسون، این ادعای آن ها به میزان 10 میلیارد بشکه کاهش پیدا کرده اما این تمام داستان نیست. ذخایر ذکر شده بر پایه «معادل بشکه نفت» هستند، که شامل نفت خام، میعانات گازی، سایر مایعات و گاز طبیعی است. نفت خام و میعانات گازی تنها 210 میلیارد و 400 میلیون بشکه را تشکیل می دهند، که اگر درصد میعانات گازی را در تخمینی محافظه کارانه، تنها 5.5 درصد در نظر بگیریم، ذخایر نفت خام تنها 191 میلیارد بشکه خواهد بود.

نفت

MSC یا حداکثر ظرفیت پایدار؛

MSC عبارت است از میانگین حداکثر تعداد بشکه نفت خام در روز که در یک سال می توان استخراج کرد، بعد از آنکه هزینه های تولید، نگهداری و اجرا را در نظر گرفته و 3 ماه فرصت برای اصلاحات اجرایی قرار داده باشند. 

آنها در تعریف خود از MSC لفظ نفت خام را به کار می بندند، اما در تصویر 52 ساله عدد مربوط به مجموع ذخایر را استفاده می کنند. حالا منظورشان کدام یکی است؟ اگر عدد حداکثر ظرفیت پایدار را در تعداد روزهای 52 سال ضرب کنیم، به عدد 227 میلیارد بشکه می رسیم که «مجموع ذخایر» آنهاست، در نتیجه 12 میلیون بشکه ظرفیت تولید MSC ذکر شده به احتمال زیاد مربوط به کل مایعات است.

طبق گفته خودشان، سعودی ها از سال 2013 با حداکثر ظرفیت پایدار در حال تولید هستند. 11.72 درصد این مقدار گاز مایع، و اگر حداقل 5.3 درصد میعانات گازی باشد (در آمریکا این مقدار بین 8 و 16 درصد است) و 17 درصد به آن اضافه کنیم، کل تولید عربستان سعودی را خواهیم داشت:

نفت

این کشور در چهار سال گذشته با حداکثر ظرفیت پایدار تولید کرده، اما این بدین معنا نیست که در حال حاضر نیز اینگونه است.

دکتر ممدوح سلامه، اقتصاددان بین المللی در این باره اظهار داشته: «هیاهوی زیادی توسط بانک های سرمایه گذاری درباره منتشر شدن اطلاعیه اوراق قرضه از سوی آرامکو که برای کسب نقدینگی لازم جهت خرید 70 درصد سهام SABIC به آن نیاز داشت، ایجاد شد، چرا که این بانک ها از این اتفاق سود بسیاری می بردند. وقتی که این شرکت ظاهراً 266 میلیارد بشکه ذخیره نفت خام دارد و روزانه حدوداً 7 میلیون بشکه صادر می کند، با قیمت نفت کنونی درآمد ناخالص سالانه 171 میلیارد و 190 میلیون دلاری داشته و با محاسبه هزینه تولید 7 دلار و 50 سنت به ازاء هر بشکه، شرکت آرامکوی عربستان صعودی تمام ظواهر لازم برای این که پرسودترین شرکت در دنیا باشد را دارد، اما گاهی ظاهر ممکن است فریبنده باشد.

برای موفقیت در عرضه اوراق قرضه، آرامکو برای اولین بار از زمانی که یک شرکت کاملاً عربستانی شده اقدام به انتشار چنین اطلاعیه ای نمود که تا حدودی از وضعیت مالی این شرکت پرده برداشت، وضعیتی که بانک های سرمایه داری به آن به چشم کشف راز جاودانگی نگاه می کنند.

اما در این اطلاعیه موارد بسیاری ناگفته ماند، از جمله حجم واقعی ذخایر نفتی عربستان سعودی و سطح تولید میادین نفتی بسیار سالخورده این کشور.

چهار میدان نفتی اصلی که همگی بیش از 70 سال عمر دارند و با تزریق دائم آب هنوز به تولید ادامه می دهند، در سال های گذشته 90 درصد تولیدات عربستان سعودی را شکل داده اند، که میدان غوار با تنهایی 50 درصد این بار را به دوش می کشد.

حالا سعودی ها می گویند میدان نفتی غوار که هسته فعالیت آرامکو بوده و سالهاست 5 میلیون بشکه در روز از تولیدات این کشور به آن تعلق داشته، تنها توان تولید 3 میلیون و 800 هزار بشکه در روز را دارد. در این صورت، گزارش های متعددی که سال هاست درباره تخلیه ذخایر میدان نفتی غوار وجود دارد، به نظر درست می آیند. این نظریه توسط این حقیقت که تولید نفت عربستان سعودی در سال 2005 و با تولید 9 میلیون و 600 هزار بشکه در روز به بیشترین میزان خود رسیده و بعد از آن همواره رو به کاهش بوده است پشتیبانی می شود.

به طور خلاصه، میدان نفتی غوار می تواند تبدیل به پاشنه آشیل تولیدات نفتی عربستان سعودی شود.

این موضوع همچنین دروغ سعودی ها مبنی بر این که ظرفیت تولید 12 میلیون بشکه در روز را دارند را آشکار می کند.

در این بین، میزان واقعی ذخایر نفتی عربستان سعودی تا زمانی که یک منبع مستقل آن را بررسی نکند، نامعلوم خواهد ماند. به نظر من، میزان واقعی ذخایر این کشور فاصله بسیاری با 266 میلیارد بشکه اعلامی داشته و تنها چیزی حدود 70-74 میلیارد بشکه است. این مقدار با در نظر گرفتن میزان تولید این کشور از زمان کشف نفت در سال 1938 تا الان ـ که مقادیر آن موجود است ـ و کم کردن آن از میزان ذخایر کنونی ادعایی عربستان سعودی و میانگین نرخ تخلیه سالانه 5 تا 7 درصد در این میادین سالخورده، به دست آمده است».

در نظری مخالف مایکل لینچ اعلام کرده که علت اینکه میزان تولید میدان نفتی غوار کاهش یافته و توان تولید 5 میلیون بشکه در روز را ندارد، این است که آرامکو خود تصمیم گرفته تمرکز خود را روی میادین دیگر بگذارد؛ همان گونه که ظرفیت تولید 12 میلیون بشکه ای کشور، این موضوع را تأیید می کند.

ادعای لینچ در صورتی درست است که میدان نفتی غوار هنوز 48 میلیارد بشکه نفت ذخیره داشته باشد، در حالی که طبق مطالعات میرز، این میزان در سال 2004 برابر 43 میلیارد بشکه بوده و در حال حاضر تنها 18 میلیارد بشکه است.

در نظری دیگر، دیوید میدلتون در وبسایت WUWT ادعای عجیبی داشته مبنی بر اینکه: «نرخ MSC بیشتر نرخ مینیمم است تا ماکسیمم». این جمله به تنهایی نشان می دهد که برای انکار موضوعی واضح، افراد چه منطق های عجیب و غریبی سر هم می کنند.

نتیجه

ران پترسون معتقد است، در سال های 2004 و 2006 و طبق گفته خود سعودی ها، نشانه هایی مبنی بر اینکه میادین نفتی این کشور با مشکلات شدید وجود آب و تخلیه ذخایر مواجه بوده اند وجود داشته است و حالا با انتشار این اطلاعیه اوراق قرضه، با تیر آخر مواجه هستیم. غوار و سایر میادین نفتی بزرگ عربستان سعودی به شدت رو به زوال هستند.

این ایده که عربستان سعودی هنوز 266 میلیارد بشکه ذخیره نفتی دارد، حالا باید به عنوان تخیل کامل دیده شود. حتی خود سعودی ها هم دیگر از این مقدار دفاع نمی کنند. آن ها الان می گویند 256 میلیارد و 900 میلیون بشکه معادل نفت، که شامل میعانات گازی، گاز مایع و گاز طبیعی نیز می شود. حتی میزان 201 میلیارد و 400 میلیون بشکه ای ذخایر نفت خام اعلامی توسط آنها نیز خیال محض است. آنها سال هاست که در حال دروغ گفتن هستند، چرا الان باید حرفشان را باور کنیم؟ آن ها می گویند نرخ کاهش ذخایر خود را به 2 درصد رسانده اند، اما در ادامه نرخ کاهش را با نرخ تخلیه یکی در نظر میگیرند و همه چیز را گیج کننده می کنند.

در نهایت، پترسون نیز در این زمینه با دکتر سلامه هم عقیده بوده و باور دارد که میزان واقعی ذخایر نفتی عربستان سعودی چیزی بین 70 تا 74 میلیارد بشکه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۴
فعلا کە روزی دە میلیون بشکە صادر میکنە
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
ده میلیون اون چیزی نیست که ترامپ میخواد، با ده میلیون، نفت میشه ۱۰۰ دلار
م ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
گرت باور بود ور نه
سخن این بود و ما گفتیم
یکی از دلایل حضور آمریکا در شرق سوریه و راه انداختن جنگ اونجا اطلاع از ذخایر نفتی اونجاست. فک کردین روسیه و ترکیه و بقیه چرا میخوان حضور داشته باشن و ول کن هم نیستن؟ واقعیت همینه. نفت عربستان حتی از این چیزی که اعلام می کنن هم کمتره. آمریکا بزودی عربستان رو مثل تفاله دور میندازه البته بعد اونی که حسابی دوشیدنش. بعدش وادارشون میکنه به جنگ توی سوریه. این خط، اینم نشون. زمانش بر کسی معلوم نیست. ولی از رفتارشون مشخصه خبرایی در راهه. اینا مثل لاشخور هستن و حضور و نقششون برا سوریه گواه اینه که خبرایی دارن که ما نداریم
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
و این فروش نفت به طور مستقیم سر سفره های مردم عربستان دیده میشه
بیشترین نفت دنیا در ونزوئلاست و نفت ایران سنگین هست عربستان سبک هیچ ربطی بهم ندارن
جالب است یعنی اگر سالی ۱میلیارد بشکه هم بفروشند تا ۲۶۶سال نفت دارند؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
دوباره متن را بخون استاد
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
همین الانش نزدیک چهار میلیارد بشکه میفروشن سالی،پس عددتو تقسیم بر چهار کن،مضافا اینکه خالی بندی میکنن در میزان ذخایرشون،که اگر مطلبو حوصله میکردین میخوندین،،میفهمیدین،ثالثا جهان به سمت سوختهای گازی میره،که عربستان بلحاظ گاز فقیره،اگر ما این همه هموطن ذلت گرا،نداشتیم،جهش و امپراطوری ایران،اصلا رویا نبود و نیست،،ایران و متحد جدید انرژیش قطر،سلطان بلامنازع گاز جهانن،حالا عاشقای ذلت و وهم و غرب،حملاتشون رو آغاز کنن،سپاه داره از جان نیروهاش مایه میگذاره که ما بتونیم مستقلا کانال صادرات گاز به اروپا و جهان داشته باشیم،برخی ساده لوحان تصور میکنن،نیروهای مسلح تحلیل اقتصادی و استراتژی کلان شون،در حد چارتا کامنت نویس پای اخبارم نیست،که با ژست خود عقل کل پنداری،توصیه های ابکی میکنن،دزدای داخلی هم اکثرا نفوذیهای امریکا و غربن،چه زن مهدی خلجی شازده پرست،چه اصلاح طلبای نفوذی،منم که کلا تو بلک لیست تابناکم!!
قاف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
الان حداقل روزی 10 میلیون بشکه فقط نفت استخراج میکنن که میشه سالی 3میلیارد و 600 میلیون پس اگه 200 میلیارد ذخیره داشته باشن میشه 60 سال
نه 260 سال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
روز . ماه . سال !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
تحلیل دقیق و واقعی آفرین محسن
یعنی 20 سال دیگر . نفتش تمام است ...

چه کشور هایی ... 25 سال دیگر را نخواهند دید....
با همین مقدارم میتونن کسری نفت جهان رو پر کنند و این بدترین حالت ممکن است که کشورهای همسایه ایران همه به دشمنان ما تبدیل شده اند
خوب؟
چقدر خوشحال شدم ازین خبر حیف که ماکارونی نیست جشن بگیرم
شما نظر ندهید لطفا..
افول چی هست؟!!! تکنولوژی روز رو داره و الان هم ده میلیون تن نفت صادر می کنه و به قیمتهای بالا هم می فروشه . اگر این معنی اش افول هست . ایکاش ما هم افول داشتیم .
احتمالا عربستان نهایتا تا ۵۰ سال توان تولید نفت با این قدرت رو خواهد داشت
خدا کنه تا تا آخر سال ذخایرشون ته بکشه گرنه بعدا دیگه واسه ما فایده ای نداره!!! مجبوریم به چه چیزهایی دل ببندیم ها!
پس بشينيد تا نفت عربستان تموم بشه ! زهي !
درهرحال مردمش زندگی های خوبی دارن و بهترین ماشینها رو سوار میشن و بهترین اجناس اروپایی و آمریکایی رو مصرف میکنن وایقد سرطانی نمیشن
ما چی؟
آشغالترین اجناس چینی رو مصرف میکنیم بی کیفیت ترین های دنیا رو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
تفکر شما منو کشته...لابد مسوولین هم مثل شما فکر میکنن بهترین زندگی یعنی مصرف جنس آمریکایی وگرنه وضع تولید ایرانی این نبود...
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
داداش یه تویوتا از امارات اوردم ۴ساله فقط بنزین میزنمش و بدون یه هزارتومن خرج
ایقد تولید داخل داخل نکن
تولید داخل اگه میخاست خوب بشه تا الان شده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
ذلت گرا زیاده
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
توکه ذلت گرانیستی ببینیم زندگیت چطوره اگه رانت خوار نیستی حتما کف جامعه هستی
اگر این 74 میلیارد درست باشه و اینها روزی 10 ملیون بشکه صادر کنند 20 سال دیگه نفتشون تموم میشه.
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
به همین خیال باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
اگه حرف شما درست باشه اونها تا 20 سال دیگه چنان رونقی به صنعت توریسم خود خواهند داد که فروش نفت اصلا به چشمشون هم نمیاد
ما چی ؟؟
هر روز بد بخت تر و درمانده تر
یکی از شما
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
البته هرچی نفت یک چاه کمتر بشه هزینش زیاد میشه
ودر یه مقداری دیگه نمیشه استخراجش کرد یعنی کمتر از ۷۵ پنج سال
استاد! نفت در ایران قبل از عربستان کشف و استخراج شده!
میدان های نفتی ما قدیمی تر و سالخورده تر از عربستان هستند!
خوب پس فقط لازمه بیست تا سی سال صبر کنیم بعدش میتونیم نفتمون رو بفروشیم!!!!
به نظرم این حرفا واسه ما و شما نون و آب نمیشه. ذخایر عربستان ۲۶۶ میلیارد نباشه بشه ۱۰۰ میلیارد. آیا تو کوتاه مدت که نمیخوان بزارن ما نفت بفروشیم تاثیر داره یا نه؟ این تحلیل ها دیگه مثل اخبار صدا و سیما نیست هر چی دلتون خواست به مردم نشون بدین. این موضوع اگه اتفاق بیفته بلافاصله تاصیرش رو رو درآمد دولت و افزایش تورم خواهد گذاشت پس واقع بین باشید. برادر ظریف هم سال ۹۴ میگفت آمریکا نمیتونه با یه امضا تحریم ها رو برگردونه و تام کاتن اشتباهی بهش حقوق بین الملل یاد دادن بعدش دیدیم که همون شد و با یه امضا تحریما برگشت حالا ما باید مدرک حقوق بین الملل ظریف رو باطل کنیم چون هیچی یادش ندادت
جالبه ببینید نفت و گاز برای همه کشورهای نفتخیز و دارای گاز مثل عربستان امارات و کویت و قطر و عمان و بحرین و مالزی و برونئس و نروژ و بریتانیا و کانادا و مکزیک و سنگاپور و نیجریه و آنگولا و روسیه و آذربایجان و ترکمنستان و ازبکستان و قزاقستان و در آینده نزدیک اسرائیل و قبرس و یونان و اندونزی و برزیل این همه ثروت و قدرت و خوشبختی و تحقق آرزوهای دور و دراز رو در بر داشته و برای ما که از قدیم داشتیمشون و داریم چی داشته الان وجود این منابع برای صاحبانش یعنی ایران و ایرانی خطر نابودی رو به همراه داره متاسفانه
تاریخ معصر ایران و خاورمیانه و نیز جهان و تاریخ استخراج نفت و تاریخ مدرنیته رو بخونید
ما فعلا تو پیاز موندیم.
کاری به عربستان نداشته باشید.
برادر 10 یا 20 سال دیگه نفت بی ارزش میشه و انرژی های سبز جای نفت رو میگیره
چون‌سعودی‌ها اخن
خب حالا چرا شما نگران تموم شدن نفت عربستان هستی تابناک جان
نگهداری نفت برای آیندگان یک دروغ قشنگه. چرا آیندگان نیاز به نفت دارند؟ مگر نه اینکه با پیشرفت تکنولوژی در آینده ای که زیاد دور نیست جایگزین غیر فسیلی برای تولید انرژی میاد. تازه ذخایر گاز که بمثدار خیلی طولانی تر ماندگاره. مورد دیگه اینکه ضریب برداشت چاههای نفت حدود ۳۰ درصده و چاههای فعلی مقدار زیادی نفت دارن که برداشتن الان مقرون بصرفه نیست. این دروغی بزرگ برای ما ایرانی هاست تا بی کفایتی ها جبران بشه.
رو به افول هست ولی نه به این زودی شاید تا 10سال دیگه تولید نفتشون 2-3میلیون بشکه کاهش پیدا بکنه
کویت و عربستان و امارت در لحاظ استخراج نفت شبیه به هم عمل میکنند،استخراج حداکثری!برخلاف ایران که تقریبا ذخایر مشابهی با عربستان داره ولی 1/4 اونها تولید نفت داریم
درکل چیزی که شاید به سود ما باشه این هست که در بلند مدت(یعنی بیشتر از 6ماه)عربستان نمیتونه تولید خودش رو افزایش بده یعنی در توانش نیست
همه هم که رو به افول هستند و فقط ما رو به رشد هستیم :))
البته اگر جانبدارنه نخواهید نگاه کنید روسیه و امارات و کویت در صف افول تولید نفت جلوتر از عربستان هستند
عربستان الان برنامه داره که صنعت توریسم را در کشورش گسترش بده
نه فقط توریست مذهبی که درامد ثابت و روتین را هر ساله برایشان تضمین کرده بلکه توریست تفریحی برای استفاده از صحرا و آفتاب و سواحل
چند سال دیگه خواهید دید که عربستان چه پیشرفتی در این زمینه خواهد کرد
حالا شما فکر کنید کل دنیا بد هستند و فقط ما خوبیم
سران ممالک دیگر اصلا مملکت داری بلد نیستند و مردمشون متوجه نیستند چقدر بدبخت و بیچاره اند و ما فقط خوشبختیم و رستگار شده ایم خیر سرمون
به فکر یک ماه دیگیه مملکت خودمونباشین دادا ش پیاز شده 12 تومن
رافت و اخوت اسلامی اینه که روزی یک پیت نفت بهشون بدیم ، وال لا
اگر عربستان و امارات بخوان جای نفت ایران رو پر کنن بی عقلی هست ک دست روی دست بزاریم. دبی نا امن بشه و موشک های دقیق تر با برد بلند تر و تعداد بیشتر به حوثی ها داده بشه تا پالایشگاه های نفت و ارامکو رو هدف قرار بدن. دست روی دست گذاشتن اخرش تسلیم با خفت هست
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
ممدیکم بزرگ شو بعد بیا نظر بده
صدام یادته به کویت حمله کرد؟
الان کجاست؟
خدایا یه زلزله بفرست اونجا نمام میادین نفتشون بره پایین و از دسترس خارج بشه. دیگه نفتی نداشته باشند و اونجاست که تمام کشورهای منطقه از دست این اعراب و امریکا راحت میشن
من رای نمی دم
مجلس فعلی که بدترین مجلس شناخته شد حاصل رای شماست
عربستان همه میدونیم دیر یازود به بهانه خاشقجی یا بهانه یمن یا بهانه اینکه گوشاش چرا درازه قربانی میشه توسط متحدینش و دست به دامان دشمناش میشه
ایکاش خشک شود
تا بیست سال دیگه با پیشرفت تکنولوژی دیگه سوخت فسیلی مصرف نمیشه
اتفاقا هرچی عربستان قدرتمندتر بشه وپراز پول وسلاح در آینده ی پس از ظهور برای ایران بهتره .اندکی صبر باید کرد ودائم آیه یاس نخوانیم
عربستان سالی 4 میلیارد بشکه برداشت داره از منابعش و اون امار 268 میلیارد بشکه مال 20 سال قبله الان عربستان تقریبا 190 میلیارد بشکه نفت داره البته اکتشافات نفتی هم صورت میگیره ولی خب مصرف داخلی هم داره عربستان
نفت هیچگاه اهمیت خودش رو از دست نخواهد داد چون علاوه بر انرژی 70000ماده اولیه از نفت بدست میاید انژیهای نو هم پر هزینه اند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر