بازدید 13065
پیمانه اقتصادی؛

کاهش تمایل خرید دلار از سوی معامله‌گران/ تولید حداقل یک میلیون و ۲۲۰ هزار خودرو در سال ۹۸/ زیان هنگفت یک خودروساز دیگر پس از خروج از ایران/ پیش بینی قیمت مرغ تا پایان اردیبهشت

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عراق سومین تولید کننده نفت در سال ۲۰۳۰، عراق: تولید خود را یک‌جانبه افزایش نمی‌دهیم، سیگنال افزایشی طلا از کاهش ارزش دلار، بازار اوراق مسکن؛ تقلای ناکام برای شکست مرز روانی، عربستان: چین درخواست نفت را بیشتر نکرده است، لیر ترکیه در آستانه سقوط به کانال پایین تر، افت ۳ درصدی قیمت نفت پس از انتقاد دوباره ترامپ از اوپک و موافقت دولت فرانسه با کاهش نرخ مالیات را در بر دارد.
کد خبر: ۸۹۴۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 27 April 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عراق سومین تولید کننده نفت در سال ۲۰۳۰، عراق: تولید خود را یک‌جانبه افزایش نمی‌دهیم، سیگنال افزایشی طلا از کاهش ارزش دلار، بازار اوراق مسکن؛ تقلای ناکام برای شکست مرز روانی، عربستان: چین درخواست نفت را بیشتر نکرده است، لیر ترکیه در آستانه سقوط به کانال پایین تر، افت ۳ درصدی قیمت نفت پس از انتقاد دوباره ترامپ از اوپک و موافقت دولت فرانسه با کاهش نرخ مالیات را در بر دارد.

کاهش تمایل خرید دلار از سوی معامله‌گران

با کاهش تمایل خرید دلار از سوی معامله‌گران، ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش کاهش یافت. به نقل از اینوستینگ، در معاملات روز جمعه بازارهای ارزی، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل شش ارز دیگر مهم جهان را اندازه می‌گیرد، با ۰.۱ درصد کاهش در سطح ۹۷.۸۷۳ واحد قرار گرفت. به گفته تحلیل‌گران، یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش قیمت دلار در معاملات روز جمعه، کاهش تمایل معامله گران به خرید اسکناس سبز تا زمان انتشار آمار رشد سه ماهه نخست سال جاری میلادی آمریکا بود.

پیش بینی؛ عراق سومین تولید کننده نفت در سال 2030

رسانه های عراق به نقل از آژانس بین المللی انرژی نوشتند: عراق موقعیت خود را در میان تولید کنندگان بزرگ نفت تقویت خواهد کرد تا در رتبه سوم بزرگ ترین منبع عرضه جدید در جهان قرار گیرد و جایگاه خود را در سازمان اوپک نیز ارتقا دهد. این آژانس که مقر آن در پاریس می باشد با بیان اینکه عراق تولید نفت خود را تا سال 2030 میلادی به 6 میلیون بشکه در روز افزایش می دهد، احتمال داد که عراق تولید نفت خود را تا سال 2030 و به نسبت 30 درصد افزایش خواهد داد تا در رتبه بندی از کانادا که اکنون چهارم می باشد، پیشی بگیرد. آژانس بین المللی انرژی افزود: افزایش تولید نفت عراق، کمبود نفت در بازار بدلیل بحران های منطقه از جمله اوضاع در ونزوئلا و لیبی را جبران خواهد کرد. دولت عراق پیشتر اعلام کرده بود در سال 2019 شرکت ملی نفت عراق به تولید روزانه 4 میلیون بشکه نفت خواهد رسید. در بودجه سال 2019 میلادی عراق، میانگین صادرات نفت 3 میلیون و 880 هزار بشکه در روز و به ‌نرخ هر بشکه 56 دلار تعیین شده است، حال آن که میانگین صادرات نفت عراق در بودجه سال 2018 میلادی، سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز و به‌ نرخ هر بشکه 46 دلار تعیین شده بود. 

وزیر نفت عراق: تولید خود را یک‌جانبه افزایش نمی‌دهیم

وزیر نفت عراق گفت، کشورش ظرفیت افزایش تولید نفت در صورت نیاز به 6 میلیون بشکه در روز را دارد، اما به توافق کاهش تولید اوپک متعهد است و اقدامی یک طرفه برای افزایش تولید انجام نخواهد داد. ثامر الغضبان گفت: در حال حاضر کمبود حاد نفت (در بازار) نداریم، اما عراق به رصد بازار ادامه می‌دهد تا هر گونه نیاز به بشکه‌های اضافی را در نشست بعدی اوپک بررسی کند. وی افزود: «ما بسیار مشتاقیم تا امنیت عرضه نفت را برای مشتریان تأمین و ثبات بازار را حفظ کنیم.»

سیگنال افزایشی طلا از کاهش ارزش دلار

با کاهش ارزش دلار و اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا، قیمت طلا در معاملات دیروز از کمترین رقم 4 ماه گذشته که ابتدای این هفته ثبت شد، فاصله بیشتری گرفت و در مسیر ثبت نخستین افزایش هفتگی در 5 هفته گذشته قرار گرفته است. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 6 دلار و 22 سنت افزایش 1283.39 دلار فروخته شد که بالاترین رقم از 16 آوریل به شمار می‌رود. قیمت طلا که روز سه شنبه به کمترین رقم از اواخر ماه دسامبر برابر با 1265.90 دلار در هر اونس رسید. در این هفته تاکنون 0.4 درصد افزایش ارزش را ثبت کرده است و در مسیر ثبت نخستین هفته افزایشی از 22 مارس قرار دارد.

تولید حداقل یک میلیون و ۲۲۰ هزار خودرو در سال ۹۸

معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال حداقل یک میلیون و 220 هزار خودروی سبک و سنگین در داخل کشور تولید می شود. فرشاد مقیمی افزود: سهم هر یک از دو خودروساز بزرگ در مجموع حداقل یک میلیون و 100 خودرو است و دیگر خودروسازان نیز حداقل 100 هزار تولید خودرو دارند. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: طبق این برنامه ریزی تا پایان امسال حداقل 20 هزار تولید خودروی سنگین خواهیم داشت.

بازار اوراق مسکن؛ تقلای ناکام برای شکست مرز روانی

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 «تسه9610» در معاملات هفته گذشته حدود 2/ 2 درصد افت قیمت داشت و در آخرین معاملات پنج‌شنبه به بهای 49 هزار و 20 تومان مبادله شد. بهای این اوراق در اولین روز کاری هفته باز هم به زیر مرز 50 هزار تومانی سقوط کرد و تلاش‌های بعدی در راستای رشد قیمت و بازگشت به کانال 50 هزار تومانی بی‌نتیجه ماند. سایر سررسیدهای وام نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و عموم آنها با برآیند منفی معاملاتی به اصلاح قیمت پرداختند. فریز شدن معاملات واحدهای مسکونی و برهم خوردن تعادل در قیمت‌گذاری نه تنها آینده بازار مسکن را در هاله‌ای از ابهام قرار داده، بلکه  بازار «تسه‌ها» را بیش از پیش دچار رکود کرده است. در این بازار آشفته عدم ارتقای سقف وام مسکن از جذابیت بازار «تسه‌ها» برای معامله‌گران کاسته است.

وزیر انرژی عربستان: چین درخواست نفت بیشتر نکرده است

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفت: چین پس از اعلام آمریکا مبنی عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران، هنوز درخواست نفت بیشتر نکرده است.

واردات بیش از ۱۸ میلیون دلار بلال سبز به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۱۸ میلیون دلار بلال سبز از ۶ کشور جهان وارد ایران شده است. واردات ۲۵ هزار و ۲۴۲ تن اره دستی باعث خروج ۱۸ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۱۶۱ دلار یا به عبارتی ۷۶۹ میلیارد و ۲۱۰ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۸۴۰ ریال شده است. طبق آمار گمرک واردات از کشور‌های امارات متحده عربی، چین، ترکیه، اسپانیا، آفریقای جنوبی و آرژانتین صورت گرفته است.

واردات بیش از ۱۸ میلیون دلار بلال سبز به کشور/واردات از ۶ کشور جهان صورت می‌گیرد

پیش بیتی قیمت مرغ تا پایان اردیبهشت

برومند چهار آیین عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۸۰۰ تا ۹ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. وی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می شود که قیمت مرغ تا پایان اردیبهشت همچنان در کانال ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان باقی بماند. چهار آیین از کاهش ۱۰ درصدی میزان جوجه ریزی در فروردین خبر داد و گفت: بنابر آخرین آمار در فروردین حدود ۱۰۰ میلیون قطعه در واحدهای مرغداری جوجه ریزی شده که نسبت به ماه های قبل تا حدودی کاهش یافته است. این مقام مسئول ادامه داد: به رغم کاهش ۱۰ درصدی جوجه ریزی، کمبودی در عرضه مرغ به بازار نداریم که بخواهیم بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات جبران کنیم. وی کاهش تقاضا در برابر عرضه را دلیل اصلی روند نزولی قیمت در بازار اعلام کرد و گفت: اگر نرخ مصوب مرغ و موضوع دریافت مبلغ مازاد پشت بارنامه ظرف ده روز آینده اصلاح نشود، بدون تردید قیمت مرغ در ماه رمضان با روند افزایشی در بازار روبرو‌ خواهد بود. /باشگاه خبرنگاران جوان

لیر ترکیه در آستانه سقوط به کانال پایین تر

در معاملات روز جمعه بازارهای ارزی ترکیه، ارزش لیر به پایین‌ترین سطح هفت ماه اخیر خود رسید تا دلار در آستانه فتح کانال جدید در برابر این واحد پولی قرار گیرد. کاهش شدید ارزش لیر در شرایطی رخ می‌دهد که به دلیل نگرانی سرمایه گذاران بین‌المللی از وضعیت تورم بالای این کشور، ترکیه هم اکنون با مشکلات زیادی برای بازپرداخت بدهی‌های خود مواجه شده است. لیر در معاملات دیروز با عقب‌نشینی مجدد کار خود را آغاز کرد تا زیان آن در مقابل دلار از ابتدای ماه جاری میلادی از ۷ درصد نیز بگذرد. هر دلار به ازای ۵.۹۵۰۲ لیر، هر یورو به ازای ۶.۶۱۱۸ لیر و هر پوند انگلیس به ازای ۷.۶۶۰۱ لیر مبادله شدند. آمارهای منتشر شده ماه گذشته نشان می‌دهد ذخایر ارزی ترکیه با ۹.۴ میلیارد دلار کاهش به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۷ رسیده است و از سوی دیگر این کشور ۱۷۷ میلیارد دلار بدهی کوتاه مدت دارد که تا ۱۲ ماه آینده سررسید می‌شود. اقتصاد ترکیه نیز در سه ماهه پایانی سال گذشته ۲.۴ درصد کوچک‌تر شده است. تیموتی اش، استراتژیست ارشد در مؤسسه "بلو بی است منیجمنت" گفت: توضیح روشنی از اقدامات اخیر بانک مرکزی ترکیه وجود ندارد. این کشور در حال از دست دادن ذخایر ارزی خود است و لیر از لنگرگاه ثبات خود خارج شده است.

افت ۳ درصدی قیمت نفت پس از انتقاد مجدد ترامپ از اوپک

عصر جمعه، پس از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ دوباره به سازمان اوپک برای افزایش تولید نفت خام، جهت پایین آوردن قیمت بنزین، فشار آورد، قیمت‌های نفت بیش از ۳ درصد سقوط کرد. تا ساعت ۲۰:۲۵ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۲.۶۴ دلار معادل ۳.۶ درصد نسبت به قیمت بسته شده روز پنجشنبه سقوط کرد و به ۷۱.۷۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۲.۳۹ دلار معادل ۳.۷ درصد سقوط کرد و به ۶۲.۸۲ دلار رسید که پایین‌ترین سطح ۳ هفته‌ای آن است. قیمت‌های نفت امسال پس از کاهش تولید روزانه ۱.۲ میلیون بشکه‌ای اوپک و تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران و ونزوئلا، حدود ۴۰ درصد افزایش یافته بودند. حالا پس از سقوط قیمت روز جمعه قیمت‌ها همچنان امسال بیش از ۳۰ درصد رشد داشته‌اند. ترامپ روز جمعه به خبرنگاران گفت با اوپک تماس گرفته است و به این گروه گفته است که قیمت‌های نفت خام را پایین بیاورند. ترامپ مشخص نکرد با چه کسی صحبت کرده است. از زمانی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا شده است، بارها از اوپک انتقاد کرده و هر از گاهی از این گروه خواسته است که قیمت‌ها را پایین بیاورند.

زیان هنگفت یک خودروساز دیگر پس از خروج از ایران

رویترز: درآمد رنو در بازه زمانی ژانویه تا مارس (سه ماه نخست 2019) به علت کاهش 5.6 درصدی تحویل خودروهای تولیدی این شرکت به تعداد 908 هزار و 348 دستگاه که ناشی از خروج از ایران در سال گذشته بود، به 12.527 میلیارد یورو (13.95 میلیارد دلار) کاهش یافت. اولیور مرگوئت، مدیر ارشد فروش رنو در گزارش به خبرنگاران و تحلیلگران گفت: حجم فروش این سه ماهه در تمامی مناطق خارج از اروپا کاهش یافت؛ اما در اروپا 2 درصد رشد داشت. این خودروساز فرانسوی اعلام کرد: خروج سال گذشته از ایران به علت تهدیدهای تحریمی آمریکا به کاهش 31 درصدی در فروش منطقه آفریقا، خاورمیانه و هند منجر شد. به استثنای ایران، تحویل خودروهای این شرکت در جهان بیش از 1.7 درصد کاهش داشته است. حجم فروش در منطقه آمریکا  5.3 درصد و در آسیا اقیانوسیه شامل چین 18 درصد کاهش یافته است. روز پنجشنبه نیز گروه خودروسازی پژو فرانسه اعلام کرد: درآمد این شرکت در پی کاهش فروش خارجی و نیز خروج این شرکت از ایران در پی تحریم‌ها، در سه ماه نخست امسال ۱/۱ درصد کاهش یافته است.

موافقت دولت فرانسه با کاهش نرخ مالیات

امانوئل ماکرون در کنفرانسی خبری در کاخ الیزه گفت برخی از خواسته‌های معترضین مورد قبول دولت واقع شده است و نرخ مالیات بر درآمد طبقه متوسط فرانسه کاهش خواهد یافت. ماکرون که محبوبیتش از بالای ۶۰ درصد در زمان انتخابات به زیر ۳۰ درصد سقوط کرده است، گفت که عقب‌نشینی دولت از انجام برخی اصلاحات اقتصادی اشتباه نبوده است. ماکرون با عذرخواهی نسبت به برخی اظهاراتش گفت عمیقاً از آن جمله‌ها متأسف است: فکر می‌کنم آن‌ها باطن من را به خوبی نشان ندادند. با تصمیم جدید دولت، طبقه متوسط فرانسه منفعت زیادی از کاهش مالیات‌ها خواهند برد. ماکرون در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که ساعت کاری فرانسوی‌ها در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر است گفت که باید به طور جدی در این زمینه کار شود. وی افزود در ماه‌های آینده کابینه فرانسوی در خصوص تعویق اصلاح قانون بازنشستگی و افزایش سطح دستمزدها بحث خواهد کرد. به نقل از ایسنا؛ ماکرون با عذرخواهی از مردم نواحی کمتر توسعه یافته فرانسه گفت که دیگر بدون موافقت شهرداری‌ها، هیچ مدرسه و بیمارستان دولتی تعطیل نخواهد شد. وی افزود: ما باید دسترسی مردم به خدمات عمومی را تضمین کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
درخصوص زیان یک خودروساز خارجی (رنو)بدنبال خروج از ایران عرض کنم که:
تسمه تایم تندر90 از حدود 60 هزار تومان شده 980 هزار تومان حالا خودتون بفرمائید این ضرر خودروساز خارجی است یا مصرف کننده بینوای داخلی؟
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
رنو و پژو از ايران رفتند و كمتر از 1% به فروششان لطمه وارد شده در حاليكه بازار آمريكا رو به دست آوردن
اين چه لطمه هنگفت است
اگر لطمه هنگفت بود مطمئن باشين از ايران نميرفتن
دکتر حقیقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
خودرو سازز جهانی ای که چند میلیون خودرو در سطح جهان می فروشد که با کاهش صد هزار خودرو که شریکی در یک گوشه جهان تولید می کند که ورشکسته نمی شه !!!!!!. حتما مشکلات دیگری دارد که زیان کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
الکی نگومن دیماه 96 قبل از تحریم خریدم 380 هزارتومن از نمایندگی اهواز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
من نمی دانم الان قیمت تسمه تایم چند اما 6 سال پیش من تسمه تایم را بالای سیصد هزتر تومتپان برای ال نود خریدم ، که باهزینه های متفرقه بالای یک میلیون به نمایندگی سایپا دادم ، چه جور چند ماه پیش 60 هزار تومان بوده
اولا" دولت اعلام کرده قیمت مرغ11500تومان است دوما" از مسئولین مربوطه خواهشمند است ترتییبی اتخاذ کنند که کالاهای اساسی به دست مردم برسد خانوادهای است که چندین بار گوشت گرفته ودیگری نگرفته و توزیع نا عادلانه می باشد کوپن بر حسب تعدادخانواده بهتر است
تیترهای دوپهلونزنید
درباره نمایشگاه کتاب امسال و قیمتهای بسیار بالای کتاب و عدم توانایی مردم در خرید مطلب بزنید.
کتاب حداقل ۲.۵ برابر شده و واقعا تاسف انگیزه.
منتهی مسئول نمایشگاه امار فروش میدهد در ۲ روز اول فروش ۱۰ درصد بیشتر از پارسال بوده در حالی که اگر افزایش ۳ برابری قیمت کتاب را حساب کنید مطمئن باشید خرید کتاب کمتر از نصف پارسال بوده
کاهش تمایل خرید دلار از سوی معامله‌گران:..... درایران نیز این اتفاق افتاده... فقط متاسفانه این به بازار خودرو هجوم آورده اند
.... دستگاههای نظارتی کجایند ؟!
سال 1398 خودرو نخواهیم خرییییییییدددددددددددددد!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
چی شده شلوغش میکنین؟
دوباره وامخرید پراید میخواین؟
یعنی انقد کوتاه فکرین که بانخریدن خودرو می‌خواین این وضع رو تغییر بدین؟
کاف لام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
امسال خیلی چیزها تغییر میکنه!!
از امریکا پیام میدی؟ خوش میگذره اونجا؟
خودی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
نه به خودروووووو و نه به گرونیییییی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
شما در همونجایی که هستی زندگیتو بکن دوست عزیز!
هر کسی میره اونور آب چرا نظراتشئن علیه مردم هست؟؟ چرااا؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
رفته امریکا نظر هم میدههه
واقعا کهههه

ما نمیخریممممممممممممممم
غضنفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
نرفته آمریکا!!!
فیلتر شکنش فعاله!!!
با گرونیییییییی چه کنیم؟؟؟؟
مسکن
خودرو
وسایل ضروری زندگی
خوراک
پوشاک

خداحافظظظظظظظظظظ
۱.۱ درصد را می گویید زیان هنگفت؟!
تازه آنهم فقط به دلیل خروج از ایران نبوده است.
بیش از یک میلیون خودرو تولید شده بدون اینکه خودرو از رده خارج بشود یا زیر ساختها مثل خیابانها و .... تغییر کرده باشد بعد هم عنوان می‌شود که مصرف سرانه سوخت چند برابر فلان کشور است و باید سهمیه بندی و گران شود .حداقل دیزلی یا برقی تولید کنید
ایکاش واقعا خودرو بودند . ارابه هم نیستند.
این خودرو‌سازان خارجی چرا نمیغهمن از ایران که خارج میشن کلی ریان میدن.. کجای دنیا جنس بنجل بیست ساله را به قیمت نجومی میفروشی و مردم صف میکشن برای خرید
واقعا مملکتی که این همه زمین خالی و این همه جوان بیکار دارد باید بلال سبز وارد کند با ارز ؟ خوب همین ارزها را میدادند به اینها تا رونق تولید اتفاق بیفتد. اصلا معلوم هست چه کسی در این مملکت تصمیم گیرنده هست یا نه؟ ای کاش میشد همه دربها کاملا بسته بشه شاید سودجویی از ناحیه خروج ارز تموم میشد و مجبور میشدیم واقعا همه چیز را خودمان تولید کنیم.
مانگران تهیه اذوقه ماه رمضان هستیم .بعضی ها نگران دو برابر شدن قیمت کتاب هستن
هر شرکتی با ایران کار نکنه ورشکسته میشه. این است اقتدار اقتصادی.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
درسته از ایران برن ضرر میکنن.چون تو هیچ کشور دیگه ای نمیتونن آشغالاشون رو بفروشن
نظم دهي شديد به واردات و صادرات با توجه به محدوديتهاي منابع ارزي بسيار بسيار لازم است .
کاش بجای تولید ۱/۲ میلیون خودرو ، ۱/۲ میلیون گاو تولید میکردید ،تا ملت نجیب ایران برای یک کیلو گوشت گاو چند ساعت وقت صرف نکنند ؟ اگر ساعت صف گوشت ،و مرغ و دیگر مواد غذایی را بلحاظ اقتصادی محاسبه کنید آنگاه آنانی که دل در گرو میهن دارند یقینا شاخ در می آورند ؟ که چگونه مسوولین این زیان کلان اقتصادی را نمی بینند ؟،،
یک دلار یک تومان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر