بازدید 3250
اقتصاد در گذر زمان

از تمدید پیمان دارسی به مدت ۶۰ سال تا سقوط ۱۰۰ درصدی پول ونزوئلا در مقابل دلار

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۹۴۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 26 April 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۶ اردیبهشت ۱۳۱۲، شاه در برابر فشار انگلیس بر سر احیاء مجدد پیمان دارسی تسلیم شد و با تمدید مدت امتیازنامه جدید به مدت ۶۰ سال موافقت کرد.
 
۶ اردیبهشت ۱۳۲۲، علی سهیلی، نخست‌وزیر، سهام السلطنه بیات، نایب رییس مجلس را به وزارت دارایی منصوب کرد.
 
۶ اردیبهشت ۱۳۳۰، منابع خبری انگلیس اعلام کردند نیرو‌های مسلح و چتربازان انگلیسی به منظور جلوگیری از اجرایی شدن قانون ملی شدن نفت، برای ورود به خاک ایران آماده شده اند.
 
۶ اردیبهشت ۱۳۳۸، قرارداد جدید بازرگانی مابین ایران و ایتالیا امضا و مبادله شد.
 
۶ اردیبهشت ۱۳۴۰، کارخانه بزرگ لاستیک سازی (بی. اف. گودریج) افتتاح و آغاز به کار کرد.
 
۶ اردیبهشت ۱۳۴۳، کار ساخت ساختمان سه کارخانه قند در خراسان، قزوین و مازندران آغاز شد.
 
۶ اردیبهشت ۱۳۴۴، خط دریایی بین ایران و اروپا از طریق خزر گشایش یافت.
 
۶ اردیبهشت ۱۳۴۶، بلغارستان در تهران یک نمایشگاه صنعتی دایر کرد.
 
۶ اردیبهشت ۱۳۵۴، شاه طی فرمانی به دولت دستور داد که کلیه واحد‌های صنعتی و معدنی سهام خود را پس از ارزیابی دقیق به کارگران و کشاورزان و عموم مردم عرضه نمایند. ۹۹ درصد سهام واحد‌های دولتی و ۴۹ درصد سهام واحد‌های بخش خصوصی باید به مردم واگذار شود.
 
۶ اردیبهشت ۱۳۵۶، دولت اعلام کرد در حال حاضر متجاوز از دویست شرکت انگلیسی در تهران مشغول به کار هستند. همچنین در این روز، سرانجام جیمی کارتر با فروش ۵ هواپیمای آواکس به ایران موافقت کرد.
 
۶ اردیبهشت ۱۳۹۰، بر اساس نخستین مصوبات مجلس در لایحه بودجه ۹۰، دولت مجاز به اختصاص صد هزار میلیارد ریال برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی شد.
 
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳، موسسه «کاتو» در یک رتبه بندی جدید از «شاخص فلاکت» در میان ۹۰ کشور دنیا طی سال ۲۰۱۳ میلادی، ایران را در رتبه دوم پس از ونزوئلا قرار داد.
 
۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به سیاست‌های ضدتورمی دولت یادآور شد: ما به دنبال حرکت به سمت تورم تک رقمی هستیم و سیاست‌های ضدتورمی دولت تا تک رقمی شدن ادامه می‌یابد و امیدواریم به تورم ۵ درصدی برسیم.
 
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، به د‌نبال توقیف بیش از د‌و میلیارد د‌لار از د‌ارایی‌های ایران با حکم د‌یوان عالی آمریکا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه از تشکیل کمیته ویژه‌ای د‌ر د‌ولت برای پیگیری این موضوع خبر د‌اد.
 
۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، رگولاتور ونزوئلا اعلام کرد پول این کشور بیش از ۹۹ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده و شاخص بورس ونزوئلا هم به صورت غیر قابل کنترلی رو به افزایش است. درحال حاضر کاهش ارزش پول ملی ونزوئلا، بولیوار غیر قابل کنترل است و بورس این کشور هم در آستانه ازهم گسیختن است. رگولاتور‌های این کشور اعلام کردند ارزش سهام باید در بورس ونزوئلا کاهش پیدا کند و رایانه‌های بورس دیگر توانایی مدیریت ارزش سر به فلک کشیده سهام‌های داخلی را ندارند.
 
منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان