بازدید 2582
اقتصاد در گذر زمان

از تاسیس اداره رادیو تا گزارش روحانی از وضعیت ارزی کشور

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۹۴۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 24 April 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۴ اردیبهشت ۱۳۱۹، اداره رادیو تأسیس شد و برای اولین بار از فرستنده آن گزارش فعالیت‌های داخلی کشور پخش شد.
 
۴ اردیبهشت ۱۳۲۹، نخست وزیر، امان اله اردلان را به سمت وزیر کشور و محمدعلی وارسته را به سمت وزیر دارایی معرفی کرد.
 
۴ اردیبهشت ۱۳۳۶، سدگلپایگان با ظرفیت یک بیلیون مترمکعب در سال برای بهره برداری آماده شد.
 
۴ اردیبهشت ۱۳۴۵، ایران و یوگسلاوی قرارداد بازرگانی امضا کردند که به موجب آن مقرر شد یوگسلاوی اعتبارات نامحدودی در اختیار ایران بگذارد.
 
۴ اردیبهشت ۱۳۴۹، مقررات استخدامی شرکت‌های دولت تهیه و تصویب شد.
 
۴ اردیبهشت ۱۳۵۶، سفیر پرتغال در تهران در مصاحبه‌ای اعلام کرد ۳۲ درصد نفت مصرفی این کشور از ایران تأمین می‌شود.
 
۴ اردیبهشت ۱۳۶۸، با تعیین یک هیأت ۲۰ نفره برای تدوین متمم قانون اساسی توسط امام خمینی (ره)، کار بررسی مجدد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
 
۴ اردیبهشت ۱۳۷۵، شهرستان قم به دنبال مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی، تبدیل به استان شد.
 
۴ اردیبهشت ۱۳۸۳، با ادغام چند وزارتخانه و دستگاه دولتی، سه وزارتخانه جدید به نام‌های وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات و فناوری و وزارت رفاه و تأمین اجتماعی تأسیس شد.

۴ اردیبهشت ۱۳۸۹، انتشار متن کامل نامه علی لاریجانی به محمود احمدی نژاد که براساس آن، چالش مجلس و دولت بر سر یارانه‌ها به پایان رسید، جزئیات توافق دو قوه مشخص شد. رییس مجلس در نامه خود خطاب به رییس جمهور با اشاره به جزئیات توافقات کمیته مشترک دولت و مجلس خاطرنشان کرده است که این تصمیمات با توضیحات وی مورد تایید اکثریت نمایندگان قرار گرفته و مسیر حرکت دولت برای اجرای قانون یارانه‌ها هموار شده است.
 
۴ اردیبهشت ۱۳۹۱، رییس مجلس اعلام کرد که تکلیف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تا آخر اردیبهشت ماه (زمان تصویب نهایی بودجه سال ۹۱ در مجلس) تعیین می‌شود. علی لاریجانی ضمن تاکید بر اینکه «این قانون باید درست اجرا شود» اظهارکرد: گام بعدی [هدفمندی یارانه ها]باید دقیق‌تر برداشته شود؛ چراکه تبعات آن متوجه همه ملت ایران است.
 
۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، از اولین ساعات بامداد، مهم‌ترین اصلاح در قیمت حامل‌های انرژی؛ یعنی قیمت بنزین که به دلایل تاریخی به حساسیت‌های اجتماعی و سیاسی علاوه بر حساسیت‌های اقتصادی گره خورده است، انجام شد. اصلاح قیمت بنزین در طول تاریخ دهه‌های اخیر معمولا در ابتدای سال انجام شده که مصادف با آغاز سال مالی اقتصاد ایران است
 
۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، پس از رایزنی‌های فشرده هیات دیپلماتیک ایران در نیویورک و وین برای رفع موانع موجود بر سر برجام، خبر‌ها از امضای قرارداد فروش ۳۲ تن آب سنگین ایران به آمریکا حکایت دارد. در همین ارتباط سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: پیش از نشست روز جمعه کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵، قرارداد فروش آب سنگین را با یک شرکت آمریکایی امضا کردیم.
 
۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، آمار «خانه‌های دوم» خانوار‌ها در جریان تکمیل اطلاعات سرشماری سال ۹۵، برای اولین بار اعلام شد. تعداد خانه‌هایی که خانوار‌ها در قالب «اقامتگاه دوم»، برای مدتی از سال - حداکثر ۶ ماه ناپیوسته در سال - از آن استفاده می‌کنند، در کشور ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار واحد است که معادل ۷ درصد کل موجودی مسکن را شامل می‌شود. این تعداد خانه دوم که «شبه‌خالی» گفته می‌شود، طی ۵ سال، سه برابر شده است.
 
۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، حسن روحانی رئیس جمهوری در جمع مردم تبریز از تصمیمات اتخاذ شده در زمینه نرخ ارز یک بار دیگر دفاع کرد و در عین حال قول داد قیمت کالا‌های اساسی با این تصمیم گران نخواهد شد. وی با اشاره به تعیین قیمت ارز در کشور تاکید کرد: ما برای آرامش مردم تصمیمات قاطع و محکمی در زمینه بازار ارز اتخاذ کردیم و کسی نگران واردات و صادرات و تامین کالا‌های مورد نیاز نباشد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر