بازدید 10022
نظر نمایندگان درباره حذف صفر از پول ملی؛

حذف صفر از پول ملی در راستای افزایش قدرت خرید کارساز نیست/ حذف صفر باید در شرایط ثبات انجام شود/ دولت باید برای حذف چهار صفر، نظر مجلس را جلب کند

سال هاست ریال دیگر در معاملات روزمره مردم جایگاه خود را از دست داده و همه چیز در بازار بر اساس تومان صورت می‌گیرد؛ هر چند امروزه در برخی معاملات حتی تومان هم دیگر ارزش چندانی ندارد و معامله با سکه و ارز در حال رونق گرفتن است.
کد خبر: ۸۹۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲ 17 April 2019

حذف صفر از پول ملی در راستای افزایش قدرت خرید کارساز نیست/ حذف صفر باید در شرایط ثبات انجام شود/ دولت باید برای حذف چهار صفر، نظر مجلس را جلب کندسال هاست ریال در معاملات روزمره مردم جایگاه خود را از دست داده و همه چیز در بازار با تومان انجام می‌گیرد؛ هر چند امروزه در برخی معاملات حتی تومان هم دیگر ارزش چندانی ندارد و معامله با سکه و ارز در حال رونق گرفتن است.

به گزارش «تابناک»؛ به همین علت، گویا دولت می‌خواهد بار دیگر موضوع حذف صفر از پول ملی را در دستور کار خود قرار دهد و به همین منظور، روز گذشته پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرد، این طرح در کمیسیون اقتصادی هیأت دولت در حال بررسی است.

بنا بر اعلام دولت، قرار است هر تومان، معادل ۱۰ هزار ریال کنونی به صد ریال جدید تبدیل و به عبارت دیگر، چهار صفر از پول ملی حذف شود. باید گفت، دولت طول «دوره گذار» از ریال به تومان را ۲۴ ماه پیش بینی کرده و قرار است در این مدت، اسکناس‌ها و سکه‌های قدیمی جمع‌آوری و جایگزین شوند.

دلیل اجرای این طرح از سوی دولت، وجود تورم مزمن و مشکلات ناشی از کاهش قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پول ملی عنوان شده است. افزایش چشمگیر حجم اسکناس در گردش، استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره و مسائل محاسباتی ناشی از آن، خارج شدن سکه از چرخه مبادلات اقتصادی، افت حیثیت ظاهری پول ملی ایران در مقایسه با پول سایر کشورها، عدم استفاده از نام ریال و جایگزینی آن با واژه تومان، بالا بودن استهلاک اسکناس به دلیل نگهداری آن در حجم بالا و هزینه بالای چاپ و امحای اسکناس و همچنین استهلاک بالای دستگاه‌های خودپرداز، از دیگر دلایل این تصمیم است.

البته زمان مشخصی برای این طرح در نظر گرفته نشده و مشخص نیست دولت چه زمانی می‌خواهد این موضوع را عملیاتی کند؛ اما مطرح شدن این موضوع با واکنش‌های زیادی از سوی فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه رو شده است.

در همین زمینه، محمدرضا تابش، عضو شورای پول و اعتبار اظهار کرد: حذف صفر از پول ملی ایران نمی‌تواند در راستای افزایش قدرت خرید مردم و تقویت پول ملی کارساز باشد. البته این اقدام می‌تواند از نظر مالی، قدری تعاملات پولی و مالی را تسهیل کند، ولی اثر تعیین‌کننده‌ای بر تقویت پول ملی ندارد.

وی با بیان این‌که پرداختن به این موضوع در تنگنای اقتصادی مردم، کاهش قدرت خرید، ضعف پول ملی، وضعیت اقتصادی کشور، سیل و گرانی لجام‌گسیخته قیمت‌ها در اولویت نیست، گفت: این کار نتیجه جالبی هم ندارد. مردم انتظار دارند با اقدامات اساسی، پاسخگوی رفع مشکلات و دغدغه‌هایشان از جمله در مسائل اقتصادی باشیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، حذف صفر از پول ملی را نوعی صورت‌سازی توصیف کرد و گفت: این کار خیلی تعیین‌کننده نیست. ‌ای کاش به جای این کار پول ملی را تقویت می‌کردیم و بعد این اصلاح را انجام می‌دادیم تا همزمان با هم تأثیر خوبی بر جای می‌گذاشت، ولی الان این کار از نظر روانی مطلوب نیست.

تابش در پایان اظهار کرد: حذف صفر از پول ملی، پیش‌نیاز‌هایی دارد و باید ابتدا اقداماتی در حوزه اقتصادی انجام و سپس نسبت به حذف صفر‌ها اقدام شود.

همچنین سیدحسن حسینی شاهرودی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن حذف چهار صفر از پول ملی گفته است: حذف چهار صفر از پول ملی اثری در کاهش تورم نخواهد داشت، ولی آثار مثبت روانی در جامعه بر جای می‌گذارد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اهمیت انتخاب زمان مناسب برای حذف صفر از پول ملی، افزود: تمامی اقتصاددانان بر این باورند که حذف صفر باید در شرایط ثبات انجام شود، چون اگر هم اکنون چهار صفر و سال بعد نیاز باشد که صفر‌های دیگر حذف شود، نقض غرض و مضحکه می‌شود.

حسینی شاهرودی با اشاره به اینکه دولت باید برای حذف چهار صفر نظر مجلس را جلب کند، تأکید کرد: به نظر می‌رسد، اگر این چالش‌ها در حوزه‌های پولی، مالی و ارزی ادامه یابد، شاید حذف چهار صفر در حوزه اقتصادی کارساز نباشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۷
مملکت را از بعد اقتصادی و تورم به خاک سیاه افتاده باز دست بردار نیستند و طرح نسنجیده دیگری در راستای ظلم مضاعف به مردم را دنبال میکنن؟
اگر فقط صفر ها کم شود هم راحتر هستیم و هم دیگر صفر را دیگر کمتر می شماریم و نباید یک صفر را برداریم که بشود خواند
ولی اگر مبنا از پول جدید برای خلق پول جدید باشد تا تورم را از ریال برداریم و برای واحد پول جدید قرار باشد قطعا تورم را کمتر می کند یعنی پول موجود را کمتر می کنیم و همین باعث کم شدن نقدینگی می شود که تورم کاهش می یابد که باید یک فکری هم بابت کمبود بعد ان کرد
برای تقویت ارزش پول ملی ،، ریال ایران ،، لازمهٔ‌آن یک دولت یکدست با همرای و پشتوانهٔ‌مردمی میباید حاکم باشد ،و قدرت تعدیل ثروتهای کلان را داشته باشد ؟ و بتواند قاطعانه با دلال بازی ،و رانتخواری ،و رشوهخواری و اختلاسگری مبازهٔ واقعی نماید منظور از دولت یکدست قوهٔ‌مجریه نیست ، بلکه همهٔ ارکان حکومت باید یکدست ،ومتعهد به حفظ منافع ملی باشند ؟ و قادر باشد با کشورهای جهان تعامل خوب ،و سازنده داشته باشد تا که بتواند ثروتهای خارج شده از کشور را بازگرداند ،و حتی مهاجرینی که نه رانتخواری ونه اختلاسگری و نه دزدی از بیت المال را نداشته اند و در خارج با کار و تلاش و دانش خود ثروتی اندوخته اند را راقب به سرمایه گذاری در داخل کشور کنند ؟ در همین دو دهه اخیر حدود هزار میلیارد دلار درآمدهای کشور به خارج منتقل شده است ؟ پیش از هر اقدامی اول حکومت وفاق ملی باید تشکیل گردد ؟ این چند دستگی ،و جدایی بین قوا ،و ارکان حکومت فقط بسود فرصت طلبان ،و خیانتکاران ،و مزدوران بیگانه است که با ریاکاری و تظاهر بیشترین ضربه ها را به حکومت ومردم ایران زده اند ؟،،،
بجای حذف صفر بیسوادهای دزد را از بدنه دولت واقتصاد کشور خذف کنید که رافع مشکل خواهد بود
در شرایط کنونی حذف صفر از پول ملی فقط هزینه ای اضافی برای کشور و مردم تحمیل می کند اما برای عده ای کارشناس و مدیر، برای چاپ و طراحی اسکناس های جدید درآمد ایجاد می کند
این دولت هیچ برنامه مشخصی برای اقتصاد نداره. کشور را معطل خود کرده

این اقتصاد با حذف صفر درست شدنی نیست

داروی فساد اقتصادی حذف صفرها نیست.

برای حل مشکل اقتصاد باید :

این دولت باید کنار برود.

والسلام
با حذف صفر میخواستید بر جهان مدیریت داشته باشید !!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وقت مردم و پول بیتالمال را صرف پروژه های بیهوده نکنید.
اینکه حذف صفر باید در شرایط ثبات اقتصادی انجام شود منطقی و درست نیست به طور مثال ترکیه زمانی اینکار را کرد که شرایط بد اقتصادی داشت و ارزش پول ملی آن به شدت سقوط کرده بود و الان دارای ثبات اقتصادی است. این پیشنهاد زمان اجمدی نژاد هم ارائه شد اما اصولگرایان همه از آن استقبال کردند اما الان با آن مخالفند؟؟؟؟!!!
از کشور ترکیه که این کار را انجام داده روشش را دنبال کنید
دولت میخواهد اثرات روانی کاهش مداوم پول ملی و همینطور حجم عظیم اختلاسها راناچیز جلوه دهد. مثلا همین 10 هزارتومان گران شدن دلار در روی کاغذ میشود ده نومان ناقابل که حتما هم بصورت یک سکه 10 تومانی خواهد بود. یا مثلا 3هزار میلیارد اختلاس از بیت المال هم به رقم ناچیز 300 میلیون تومان تبدیل خواهد شد. چاپ اسکناس کمتر هم فقط فریب مردم است اسکناس کمتری چاپ نمیشود فقط صفر کمتری روی کاغذ اسکناس گذاشته میشود. خلاصه در شرایطی که نه تعادل و ثبات در ارزش پول ملی ونه امنیت سرمایه های ملی و مردمی فراهم است حذف صفر از پول ملی یعنی ادامه و حتی تشدید گرانی و توسعه فقر.
نظر مجلس همانا نظر دولت است.
هدف از اینکار در شرایط بی ثباتی ارزش پول ملی و فساد گسترده فقط بی ارزش نشان دادن حجم پولی مفاسد و ناچیز حلوه دادن کاهش ارزش پول ملی است. هبچ صرفه جویی در کار نخواهد بود. زیرا همین الان هم دولت میتواند مثلا تمام اسکناسهای زیر 10 هزارتومان را حذف و به جایش سکه که عمر خدمتی بیشتری دارد ضرب نماید. ولی نباید قبح اختلاس 3000 میلیاردی با جایگزینی آن به 300 میلیون ناقابل کم شود.
از بیکاری بهتره .بالاخره کار است لااقل برای برخیها.
این کار بیهوده است چرا که هم صفر ها پاک شده و هم اعداد ابتدای آن . نیازی نیست دولت خودش را به زحمت بیاندازد .
تا چند صباح دیگر هم جمعیتی از مزدم پاک میشوند از گرسنگی و فقر و...
شما آسوده باشید .
حذف صفر عملا بی فایده هست مثلا تبدیل سیستم متریک به امپریال.
ولی از نظر روانی ارزشمند هست. مثلا برزیل و آرژانتین ۱۹ صفر رو حذف کردن. روسیه ۶ صفر و ترکیه ۸ صفر. اون وقت دیگه کسی نمی تونه بگه ایران در جهان بی ارزش ترین پول جهان رو داره.
مثلا یورو رو اول کمی بالاتر از دلار تعریف کردند می توانستند خیلی بیشتر هم تعریف کنند.
ولی اگه آگاهی مردم بالا بره مهم ثبات پول هست نه ارزش پول. مثلا دلار که سالی ۵ تا ۲ درصد کاهش ارزش پیدا می کنه ثبات نداره و ارز کشورهایی که تورم منفی دارن بهتر هست برای ذخیره سازی.
دولت تمامی نظرات را اعمال میکند ولی با این تفاوت که در دنیا رسم بر این است، قبل انجام کاری از کارشناسان این نظر خواهی جامعه عمل پوشیده شود ولی در دولت دوازهم بعد از هزینه ای روی دست مردم میگذارد، ممکن است (ممکن است بعد از بخود نمرۀ 19.5 دادن ...) از خواب بیدار شود. آب که از سر بگذرد چه یک وجب، چه صد وجب. این دولت اگر انتقاد پذیر بود که وضعیتان به این روز نمیافتاد. فقط هدف اتمام هشت سال دو دوره ریاست جمهور است و بس.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار