بازدید 3030
اقتصاد در گذر زمان

از وزیر طرق و شوارع شدن تقی زاده تا بحران دستمزد‌ها در ونزوئلا

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۹۲۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 17 April 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۲۸ فروردین ۱۳۰۹، سید حسن تقی زاده وزیر مختار ایران در لندن، به تهران احضار و به سمت وزیر طرق و شوارع منصوب شد.

۲۸ فروردین ۱۳۴۰، عملیات ساختمانی رأکتور اتمی دانشگاه تهران آغاز شد. مرکز اتمی دانشگاه تهران در ۱۳۴۶ عملاً مورد بهره برداری قرار گرفت. همچنین در این روز، کنفرانس کشاورزی خاور نزدیک و جنوب شرقی آسیا در تهران گشایش یافت.

۲۸ فروردین ۱۳۵۱، اسرائیل ۲۴ هزار گوسفند به ایران صادر کرد.

۲۸ فروردین ۱۳۵۳، ایران به نطق تهدیدآمیز کیسینجر وزیر خارجه آمریکا نسبت به افزایش بهای نفت پاسخ داد و اظهارات او را سفسطه خواند.

۲۸ فروردین ۱۳۵۷، بین ایران و شوروی موافقتنامه امضا شد که به موجب آن ظرفیت تولید ذوب‌آهن از ۶۰۰ هزار تن به یک میلیون و نهصد هزار تن خواهد رسید. همچنین در این روز، مذاکرات بازرگانی ایران و اسپانیا در تهران آغاز شد.

۲۸ فروردین ۱۳۸۹، رهبر انقلاب: به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته ای، دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می‌شوند؛ ما کاربرد این سلاح‌ها را حرام و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ را وظیفه همگان می‌دانیم.

۲۸ فروردین ۱۳۹۱، طی خبری در این روز اعلام شد شرکت‌های هواپیمایی همچنان به افزایش قیمت سوخت اعتراض دارند.

۲۸ فروردین ۱۳۹۳، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود، چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۹۳ را امیدوارانه ارزیابی کرد و سیاست‌های اقتصادی دولت در ماه‌های اخیر را باعث کاهش فشار‌های تورمی و افزایش ارزش ریال دانست. آن گونه که این نهاد معتبر بین المللی برآورد نموده بود، رشد اقتصادی ایران با توجه به توافق موقت هسته‌ای و افزایش صادرات نفت، تا پایان سال ۱۳۹۳ به ۵.۱ درصد می‌رسید و نرخ تورم در بازه ۲۰ تا ۲۵ درصد قرار می‌گرفت.

۲۸ فروردین ۱۳۹۵، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دومین سفر به ایران پس از توافق هسته‌ای و در ادامه سفر مرداد ماه سال گذشته خود، با هدف ترسیم نقشه راه ایران و اتحادیه اروپا، غنی سازی برجام و اطمینان بخشی به نهاد‌های اقتصادی اروپایی برای مشارکت با جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد تا در راستای گسترش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی، رایزنی‌های یک روزه، اما فشرده‌ای انجام دهد.

۲۸ فروردین ۱۳۹۷، طی خبری اعلام شد کارگران شرکت ملی نفت ونزوئلا خواهان دریافت حقوق خود به دلار شده اند؛ چراکه پایه حقوق ماهانه آن‌ها حدود ۸.۸ میلیون بولیوار است که براساس ارزش دلار در بازار سیاه این کشور معادل ۱۴ دلار در ماه یا کمتر از ۵۰ سنت در روز محاسبه می‌شود. دستمزد پایین در کنار ریاست فردی نظامی بر وزارت نفت کاراکاس، موجب فرار هزاران نفر از کارمندان شرکت ملی نفت ونزوئلا در ماه‌های اخیر شده است. برقراری چنین شرایطی در صنعت نفت که قلب اقتصاد کاراکاس است، نشان می‌دهد بحران دستمزد در دیگر قشر‌های ونزوئلا شرایط وخیم تری دارد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل