بازدید 6724
جلال میرزایی، نماینده مردم ایلام در گفت وگو با «تابناک»؛

رقابت میان وزرا برای دریافت اعتبار بیشتر رونق گرفته است/ برخی با بزرگ‌نمایی سیل، به دنبال افزایش اعتبارات وزارت‌خانه‌های خود هستند

سیل که می آ‌ید، با خود خرابی‌های بسیاری می‌آورد؛ خرابی‌هایی که علاوه بر خسارات مالی، خسارات‌ روحی و روانی بسیاری نیز بر مردم سیل زده وارد می‌کند و در این میان، دولت‌ها معمولا تلاش می‌کنند تا جایی که می‌توانند با برآورد خسارات‌ و جبران آن تا حد ممکن از دردهای مردم آسیب دیده بکاهند.
کد خبر: ۸۹۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴ 14 April 2019

رقابت میان وزرا برای دریافت اعتبار بیشتر رونق گرفته است/ برخی با بزرگ‌نمایی سیل، به دنبال افزایش اعتبارات وزارت‌خانه‌های خود هستند سیل که می‌آ‌ید، خرابی‌های بسیاری با خود می‌آورد؛ خرابی‌هایی که علاوه بر خسارات مالی، خسارات روحی و روانی بسیاری نیز بر مردم سیل زده وارد می‌کند و در این میان، دولت‌ها معمولا تلاش می‌کنند تا جایی که می‌توانند با برآورد خسارات و جبران آن، تا حد ممکن از درد‌های مردم آسیب دیده بکاهند.

به گزارش «تابناک»؛ اما در این میان، برخی دولتمردان از فرصت سوءاستفاده می‌کنند و با برآورد‌های کلی و ناقص به فکر دریافت اعتبار بیشتر برای وزارت خانه‌های متبوع خود هستند. در این باره باید گفت، تا کنون هیچ نهاد رسمی، میزان دقیق خسارات را اعلام نکرده، ولی برخی مسئولان و حتی نمایندگان از خسارات چند ده هزار میلیاردی سخن به میان می آورند.

جلال میرزایی، نماینده مردم ایلام در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: مجلس باید بر پرداخت خسارت، نظارت جدی داشته باشد، یا خود اعتبارات را با توجه به گزارش‌های دقیق ـ که از سوی نهاد‌های مرتبط حاضر در مناطق سیل زده داده می‌شود ـ تعیین تکلیف کند.

این نماینده در پاسخ به این که گفته می‌شود، خسارت سیل بیش از ۵۰ هزار میلیارد است، گفت: این گزارش‌ها قابل اعتنا نیستند و حتی برآوردی که وزیر کشور گفته و اعلام کرده که میزان خسارت حدود ۳۲ هزار میلیارد است نیز درست نیست و نمی‌توان گفت، میزان حسارت دقیقا چه اندازه بوده است.

وی در این باره ادامه داد: اگر مجلس بخواهد در این مورد به وظیفه نظارتی خود عمل کند، باید گزارش دقیقی از مناطق سیل زده داشته باشد و مشخص شود، کجا خسارت و کدام بخش آسیب زیادی دیده. همچنین باید مشخص شود، کدام استان و شهرستان و یا کدام بخش دچار آسیب شده و چه میزان آسیب به آنجا رسیده است. پس از آن متناسب با میزان خسارت، اعتبار در نظر گرفته شود؛ بنابراین، اینکه وزیر بیاید و آمار کلی در اختیار مجلس گذارد و اعلام کند، ما فلان میزان خسارت دیده ایم، پس باید فلان مقدار به ما اعتبار بدهید، درست نیست.

وی همچنین افزود: در کشور‌های دیگر، زمانی که پارلمان می‌خواهد اعتباری تخصیص دهد، حتی روی یک دلار آن هم حساب می‌کند و از مسئولان مطالبه جدی کرده و پیگیری می‌کند تا پول در سر جای خود بنشیند و هزینه اضافه نشود.

وی در ادامه یادآور شد: به نظر من، شیوه برخورد با حوادث در کشور ما، به بازنگری نیاز دارد و مجلس هم باید مراقبت بیشتری داشته باشد و با ورود بموقع از هدر رفتن سرمایه‌ها جلوگیری کند، چون بار‌ها شده که ما اعتباراتی برای منطقه‌ای در نظر گرفته ایم، ولی زمانی که به شهرستان مراجعه می‌شود، می‌بینیم پولی به دست خسارت دیده اصلی نرسیده است. معمولا این گونه است که ما یک چیز کلی را در مجلس تصویب می‌کنیم، ولی به جای اینکه اعتبارات به محل خسارت اختصاص داه شود، از جا‌های دیگر سر درمی آورد. به نظر من، باید تعریف دقیقی از خسارات و میزان آن داشته باشیم و برآورد‌هایی که می‌شود، اختصاصی و جزئی باشد تا اعتبار آن تأمین شود.

وی گفت: اینکه گفته می‌شود، ۲۴ استان درگیر سیل بوده، درست نیست. واقعیت این است که در ۲۴ استان بارندگی داشتیم؛ اما چهار استان با سیل مواجه شده است. در این استان‌ها هم کل استان آسیب ندیده و چند شهر در هر استان دچار خسارت شده است.
گویا رقابتی میان وزرا برای گرفتن اعتبار به بهانه سیل ایجاد شده که همین خود باعث آسیب زیاد به کشور می شود.

برخی وزرا با بزرگ نمایی سیل به دنبال افزایش اعتبارات وزارت خانه‌های خود هستند؛ بنابراین، این تفکر اعضای هیأت دولت، تفکری اشتباه است و مجلس نباید بر پایه این برآورد‌های کلی اعتباری به دولت بدهد. باید گفت، اعتبارات ما اندک است و بودجه سال ۹۸ بسته شده، ولی قرار است بخشی از اعتبارات از صندوق توسعه ملی پرداخت شود، حال آنکه خود این صندوق هم به دلیل برداشت ۲.۵ میلیارد دلار از آن با کمبود اعتبار روبه روست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
گدایان ثروتمند .
سلام
با آگاهی و شناخت کامل و تعهد اخلاقی می گویم: بسیاری از براوردها در مورد خسارت سیل به کشاورزی اشتباه است و در عدد 4 ضرب شده اند. دولت باید در ارزیابی خسارت از دانشگاه ها استفاده می کرد، نه از کارشناسان دستگاه ها. خسارت خیلی کمتر از این چیزی است که گفته می شود به ویژه در بخش کشاورزی.
متخصص کشاورزی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
خسارت ها صرفا در بخش کشاورزی خلاصه نمی شود. البته این نظر به معنی رد فرمایش جناب عالی نیست. دولت از تمامی دست اندرکاران برای ارزیابی دقیق میزان خسارت ها باید استفاده نماید.
اقای نماینده محترم .
مگر انها د ر یک جلسه کنار هم نمی شیند .مگر اینها با هم مذاکره نمیکند وقتی وزیر صنع می شود وزیر رفاء پس اینها از هزینه خود که هیچ از اعتبارات دیگر وزارت ها هم خبر دارد.
در ثانی مگر ما مسلمان نیستیم . این موارد در شان یک مملکت امام زمانی نیست و نخواهد بود .
کمی تفکر تمام مشکلات را حل خواهد کرد.
اگه ته بودجه چیزی ماند به مردم نیم نگاهی داشته باشید.

میدونم نمی ماند.
دارن از آب گل آلود ماهی میگیرن
چند استان را آب برده آنوقت می گویید وزرا خسارات را زیادی بزرگ کرده اند ؟ معلوم است سرنوشت و زندگی مردم اصلا برای شما ارزشی ندارد بزودی که آب ها از آسیاب افتاد بکلی مردم بویژه روستاییان فراموش خواهند شد.
پاسخ ها
حسن
| United States of America |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
مردمان سیل زده، عزیر همه ملت هستند. بحث اینه که عدهای می خوان به بهانه سیل زده ها بودجه برای خودشون بگیرند نه مردم سیل زده.
بودجه و منابع مملکت را تبدیل به گوشت قربانی نکنید تنها یک وزارت خانه یا ستاد مسوولیت این کار را بر عهده گیرد و هر گونه پرداخت خسارت یا کمک به صورت دقیق و هدفمند انجام گیرد
هزار بار این موضوع رو تو این کامنت ها نوشتم ولی تو امانت دار خوبی نیستی تابناک چون هیچکدومو منتشر نکردی!
بنده در امورمالی یکی از همین و ارت خانه کار می کنم الان هزینه خسارت همچی را سه لا پهن لا حساب می کنند که اگر به فرض محال به اندازه هزینه واقعی اش اعتبار دادن نیمی از آن را در امور دیگر هزینه کنند و بعد بگویند چون به میزان درخواستی تخصیص داده نشده همه ناتوانی های مدیریتیشان را توجیه کنند .
آینده نشان خواهد داد که این تعویق تاریخ کنکور ارشد به نفع هموطنان سیل زده هستش یا به نفع عده‌ای فرصت طلب که خودشان را جای اون عزیزان جا زده‌اند
بودجه ای که در طول 7 سال دولت روحانی به پزشکان و وزارت پزشکان دادند به اندازه ده وزارتخانه بود
امروز بعد از این همه نیاز به بازسازی در عرصه ساخت وعمران وکشاورزی یک چندر غاز بیشتر می خوهند بگیرند
وبه وزارت مثلا راه و یا کشاورزی و یا صنعت اختصاص دهند


اگر بودجه یک هزارم پزشکان ایران را به ملت می دادید تمام این مشکلات حل می شدند
به نام مردم و به کام برخی هزینه خواهد شد مثل ارز کالاهایی حمایتی
تجربهٔ هشت سال جنگ تحمیلی ،بمباران شهرها ، من بمدت چند سالی ارز یاب اماکن خسارت دیده از بمبارانهای گستردهٔ شهر کرمانشاه بودم ، بیشتر برآورد خسارت را بر مبنای فهرست بهای سازمان برنامه ،و بودجه تعیین میکردیم ، احجام تخریبی ،و مرمتی مشخص ، بهای واحد مشخص ، میزان خسارت معین میشد ،، طبق بخشنامهٔ‌ نخست وزیری آن دوران ، پرداخت دسمزد ،، ماموریت ،و اضافه کاری از محل اعتبارات بازسازی ممنوع بود ؟ ستاد ویژهٔ باسازی در هر استانی وجود داشت ؟ که تا سال ۶۷ و پایان حنگ ، کمترین حیف ،و میل در اعتبارات بود ؟ اما از زمان پایان جنگ که بازسازی شهرهای تخریب شدهٔ مرزی شروع گردید ، فساد ،،و رشوه ،و زدبند ، بوجود آمد ، آنهم بلحاظ حجم بالای خسارتها ،و بازسازی کلی شهرها ؟ لاکن در اقلام ضروری زندگی ،مردم جنگ زدهٔ‌ مهاجر به دیگر شهرها ، فساد گسترده بود ؟،، لازم است یک ستاد بازسازی زیر نظر معاون اول ریس جمهور تشکیل گردد ،و در استانها ،و شهرهای سیل زده عملیات تعیین خسارت ،و بازسازی را انحام دهند ،و تعدادی از نمایندگان مجلس با انتخاب هیات ریسهٔ مجلس هم نظارت داشته باشند ،نه دخالت ؟، دیوان محاسبات هم حسابرسی نماید ؟،،
وقتی آقای روحانی با ۴۰۰ هزار میلیلارد تومان سال ۹۲ دولت را تحویل گرفت یکی از ایراداش به دولت قبلی این بود که نقدینگی تو بازار بیش از حد است،؟!
اما با گذشت تنها شش سال این مبلغ را به بیش از ۴ برابر یعنی ۱۷۰۰ هزارمیلیارد تومان ارتقاء داده.

حالا وزارت خانه های تحت نظر دولت آقای روحانی ارتقاء بودجه را با توجه به افت تولید فقط از راه چاپ اسکناس بی پشتوانه و ازدیاد آن در بازار که پی آمد آن تورم و بی ثباتی در کشور را رقم خواهد زد.
اشتباهات این دولت به ظاهر با تدبیر!!! تمامی ندارد. یکی از اشتباهات محض این دولت در دولت یازدهم حذف کارگروه تخصصی خشکسالی و سرمازدگی کشور در ریاست جمهوری برای فرماندهی و سیاست گذاری کلان امور مربوطه بود. قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران و تشکیل جلسات مرتبط با ماده (6) این قانون هم نشان داد که وزارت کشور برای سامان دهی این امور محلی از اعراب ندارد. پیشنهاد مشخص این است که تا تشکیل معاونتی در زیرمجموعه رییس جمهور و انتزاع وظایف مرتبط با آن از وزارت کشور به این معاونت، کارگروهی برای امور مرتبط در زیر مجموعه ریاست جمهوری و یا تفویض آن به معاون اول رییس جمهور تشکیل و از رقابت دستگاه ها برای افزایش جذب این اعتبارات که مقرر است از صندوق توسعه ملی به آن اختصاص یابد، جلوگیری شود.شرایط کشور به گونه ای نیست که با حجم بی سابقه خسارت به آسیب دیدگان و زیربنایی این کشور بتوان راحت از آن گذشت و باید مدیریت وفرماندهی بالادستی به درستی انجام و مورد رصد قرار گیرد.
دولت احتمالا در صدد است با بزرگنمایی خسارت های سیل از میزانی که واقعا اتفاق افتاده، یک
ول قلمبه ای را از صندوق توسعه ملی برداشت کند.
در مصاحبه های مسولین اگر دقت بشه ، بعد از اینکه رییس جمهور اعلام کردند تمام خسارت ها را دولت می پردازد ، همه شروع کردند در بیان مهیب بودن مصیبت و خسارات وارده ، تا پیش از اون همه چیز تحت کنترل بود ، برای جلو گیری از هر گونه سوء استفاده ، هدر رفت منابع و پیش گیری از باز سازی های غیر اصولی ، از کارشناسان محلی و همین افرادی که به طور جهادی پای کار آمدند ، اسفاده کنید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل