بازدید 9801
گفت وگو با رحمت‌الله حافظی، عضو سابق شورای شهر تهران؛

با افتتاح خط ناایمن مترو مخالفت کردم و گفتند از مردم عذرخواهی کن/ اگر خطوط افتتاح شده ایمن شده‌اند، نقشه‌ها چه می‌گویند؟ / هنوز زمین‌های مورد نیاز برای ساخت هواکش تملک نشده!

شهردار عوض شود یا شورا، ظاهرا برخی امور تغییر نمی‌کنند؛ اموری مانند افتتاح پروژه‌هایی که هنوز نارس هستند. افتتاح‌هایی ناایمن و زودهنگام که برخی با آن‌ها مخالفت می‌کنند، برای مخالفتشان دلیل و برهان می‌آورند و در نهایت حقانیت ادعاهایشان را ثابت می می‌کنند؛ اما آب از آب تکان نمی‌خورد. روندی تکراری که ظاهرا تا به فاجعه‌ای ختم نشود، بساطش برچیده نخواهد شد!
کد خبر: ۸۸۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴ 07 April 2019
تابناک اجتماعی -
ساعاتی پیش خط ۶ مترو تهران با حضور رئیس جمهور کشورمان افتتاح شد؛ دومین افتتاح مترو در تهران در یک ماه اخیر که ظاهرا تفاوت چندانی با افتتاح‌های اواخر دوران شهردار و شورای قبلی تهران ندارد!

به گزارش «تابناک»؛ این را می‌شود از نامه‌‎ای دریافت که محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران به پیروز حناچی، شهردار تهران نوشته و در آن نسبت به افتتاح زودهنگام خط ۶ مترو هشدار داده و علاوه بر آن، افتتاح صورت گرفته در واپسین روز‌های سال گذشته را هم رویدادی مشابه خوانده است.
 
اگر خطوط افتتاح شده مترو ایمن هستند، نقشه‌ها چه می‌گویند؟ / زمین‌های مورد نیاز برای ساخت هواکش تونل تملک نشده!

نامه‌ای که در آن تأکید شده همزمان با افتتاح خط ۷ در ۲۵ اسفندماه ۹۷ ـ که دومین افتتاح این خط مترو به شمار می‌آید! ـ نیز نامه‌ای مشابه توسط این عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا خطاب به شهردار تهران نوشته و ارسال شده که بی پاسخ مانده و به آن وقعی نهاده نشده است؛ نامه‌ای که موجب شده رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص ایمنی خطوط افتتاح شده بگوید: «فعلا در ارتباط با مسائل ایمنی خط ۶ صحبت نمی‌کنم»!

بیشتر بخوانید

رویدادی که مشابه آن در گذشته نیز رقم خورده و با مرور آن به نظر می‌رسد که گویی تاریخ در حال تکرار است و روند هیچ تغییری نکرده است، جز اینکه بار قبل چنین افتتاحی در دوره شهردار قبلی تهران و شورای چهارم شهر رقم خورده و این بار در دوران شهردار فعلی و شورای پنجم در حال تکرار است؛ تکراری که ظاهرا تا به فاجعه‌ای ختم نشود، بساطش برچیده نخواهد شد!

با این ملاحظه بد نیست کمی به عقب‌تر بازگشته و اتفاقاتی را مرور کنیم که تا به امروز ادامه یافته است؛ اتفاقاتی که با افتتاح بخشی از خط ۷ مترو تهران در اواخر دوران حضور قالیباف در شهرداری تهران شروع شده و حالا به بازگشایی و افتتاح دوباره این خط در هفته‌های گذشته و تکرار آن با افتتاح بخشی از خط ۶ مترو پایتخت با حضور رئیس جمهور در امروز رسیده است.

مرور اتفاقاتی که راوی آن رحمت‌الله حافظی، عضو نام آشنای شورای قبلی شهر تهران است که افشاگر اشکالات خط ۷ در آن روزهاست؛ پزشکی که با پایان کار شورای چهارم ترجیح داد، دیگر کاندیدای حضور در شورا هم نشده و بیش از پیش به طبابت بپردازد، اما هنوز خاطراتش از دوران حضور در شورا، مفید فایده و چه بسا راهگشاست. بخوانید و قضاوت کنید.

 
اگر خطوط افتتاح شده مترو ایمن هستند، نقشه‌ها چه می‌گویند؟ / زمین‌های مورد نیاز برای ساخت هواکش تونل تملک نشده!

«در آن مقطع که با افتتاح ایستگاه صنعت، بخشی از خط ۶ مترو تهران افتتاح شد، اشکالات متعددی داشت که یکی از آنها، فعال نبودن سیستم سیگنالینگ تونل بود؛ یعنی وقتی قطار از ایستگاه خارج و وارد تونل می‌شد، دیگر کسی نمی‌دانست این قطار کجاست تا ایستگاه بعد که وارد ایستگاه می‌شد. یعنی اگر به هر دلیل، قطار در تونل متوقف می‌شد، کسی نمی‌دانست کجای تونل متوقف شده است.

اشکال دیگر این بود که هواکش‌های میانی تونل‌ها ساخته نشده بود. وقتی گزارش موثقی در خصوص این موارد به دستم رسید، در جلسه‌ای این موارد را مطرح کردم و جلسه بعد در صحن شورا، آقای معاون شهردار آمد و همه را تکذیب کرد. تکذیبی که موجب شد آقای تقی پور، عضو شورای وقت هم نطقی علیه بنده کرده و مدعی شود، ادعا‌های مطرح مستند نیست و نباید طرح شود.

در آن مقطع خوشبختانه و با لطف خدا به یکسری مکاتباتِ درون سازمانی مترو دسترسی پیدا کردم و وقتی آقایان تکذیب کردند، از ریاست وقت شورا، آقای چمران وقت خواستم تا این مستندات را مطرح کنم که موافقت نکرد و تأکید کرد، همه حرف هایم را مطرح کرده‌ام که من هم در واکنش گفتم اگر وقت ندهید، از خبرنگاران می‌خواهم که بعد از پایان نشست شورا حضور داشته باشند تا مستندات را به ایشان ارائه دهم.

این جملات موجب شد تا وقتی در اختیارم قرار گیرد و بنده برخی از مستندات را از روی متن قرائت کنم. دو مکاتبه را با ذکر شماره نامه در صحن خواندم که تاریخ یکی روز افتتاح خط ۷ بود و تاریخ دیگری، روز قبل از افتتاح آن، که در این نامه‌ها به اشکالات اشاره و تأکید شده بود افتتاح این خط به صلاح نیست و نبایستی مورد بهره برداری قرار گیرد. حتی در یکی از این مکاتبات تأکید شده بود که «احتمال خروج قطار از ریل وجود دارد» و تهدید به دنبال دارد.

پیرو قرائت این مستندات از آقای چمران خواستم تا بازدیدی از خط ۷ ترتیب دهند تا اعضا این موارد را بررسی کنند و تاکید کردم اگر این بازدید صورت نگیرد، خودم به همراه خبرنگاران آن از مترو بازدید خواهیم کرد که مجاب شدند برای شنبه بعد، برنامه بازدید بگذارند. بازدیدی که در آن همه اشکالات یاد شده از جمله فقدان سیستم سیگنالینگ و هواکش‌های میانی را به چشم دیدیم؛ دیدیم که محل احداث هواکش‌ها مشخص شده، اما کاری انجام نگرفته است.

جالب این بود که رئیس وقت شورا بعد از آن بازدید در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد، موارد مطرح بررسی شد و مشکلی وجود ندارد و کسانی که اذهان مردم را مشوش کرده‌اند، بایستی از مردم عذرخواهی کنند؛ اظهار نظری که به آن واکنش نشان ندادم، چون به نظرم رسید آنچه باید مشخص شود، شده است.

 
اگر خطوط افتتاح شده مترو ایمن هستند، نقشه‌ها چه می‌گویند؟ / زمین‌های مورد نیاز برای ساخت هواکش تونل تملک نشده!

متأسفانه آن خط به فعالیتش ادامه داد تا شورای جدید آغاز به کار کرد و ایشان موضوع را در دستور کار قرار داده و با توجه به بحث‌های فنی و کارشناسی مطرح شده، از مشاور خواستند تا امنیت خط را تضمین کند. دور از انتظار نبود که مشاور این امر را نپذیرد و همین هم شد تا مشاور اشکالات خط را مکتوب اعلام کرد و در نهایت رأی به توقف فعالیت این خط در شورا داده شد تا ایمن سازی و تکمیل آن در دستور کار قرار گیرد؛ دستور کاری که پیش‌بینی کرده بودند تا ده ماه محقق شود، اما دو سال به طول انجامید.

آن گونه که اطلاعات دریافتی بنده نشان می‌دهد، ایراداتی مانند فقدان سیستم سیگنالینگ در تونل‌ها و برخی اشکالات دیگر مرتفع شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد، اما هواکش‌های میان تونلی هنوز ایجاد نشده‌اند و از آن مهم‌تر، زمین بالای قسمت هواکش‌ها هنوز تملک نشده است. زمین‌هایی که باید تملک شوند تا تونل‌های هواکش در آن‌ها از زمین خارج شده و تأسیسات مربوطه در آنجا نصب شود.

البته بحث‌هایی مطرح شده مبنی بر اینکه سر خط حرکت قطار‌ها هر ده دقیقه است و از این روی، مشکلی ایجاد نخواهد شد، اما این پرسش مطرح است که اگر حتی روزانه یک قطار حرکت کند و آن قطار در تونل دچار مشکلی مثل حریق شود، چه اتفاقی روی خواهد داد؟ مگر نه اینکه یکی از کارکرد‌های مهم این تونل‌ها در مواقع بحران است؟ اگر آقایان این هواکش‌ها را ضروری نمی‌دانند، چرا در طراحی تونل‌های مترو پیش‌بینی شده و اگر پیش‌بینی شده تا کارکرد داشته باشد، چگونه بدون ساخت این هواکش ها، خط مورد بهره برداری قرار گرفته؟!

اگر خطوط افتتاح شده مترو ایمن هستند، نقشه‌ها چه می‌گویند؟ / زمین‌های مورد نیاز برای ساخت هواکش تونل تملک نشده!

این پرسشی است که مطرح است و مسئولان می‌توانند با ترتیب دادن بازدیدی به آن پاسخ دهند؛ بازدیدی که در آن اصحاب رسانه باشند و طرح و نقشه‌های تونل‌ها نشان داده تا مشخص شود چند هواکش باید وجود داشته باشد و سپس آن هواکش‌ها در تونل‌ها و خروجی آن‌ها روی سطح زمین به رویت ایشان برسد. مسئولان باید در این خصوص پاسخگو باشند و امیدواریم توضیحات کامل و موجهی بدهند.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
دو سال خط 7 مترو رو تعطیل کردید، نتونسید چند تا هواکش ایجاد کنید.
بالاخره ما باید بعد از تصادفات رانندگی با پراید...افتخار ملی ....با سوانح مترو هم تو دنیا اول بشیم....حالا بدون سیستم تهویه....بدون سیستم سیگنال دهی...بدون سیستم هشدار و غیره...مهم نیست
معایب مترو ی هوائی چیست چرا سایر کشور ها از مترو هوائی استفاده میکنند که هزینه نگهداری بسیار کمی دارد ولی در ایران علاقمند به رفتن بعمق زمین هستند مثل زیر گذرهاو تونلهای خودرو بدرد نخور.. در کشورهای پیشرفنه خیابانها وحتی جاده ها سه طبقه احداث شده اند ولی مسئولان کشور عمق زمین را کاوش میکنند تابناک عزیز لطفا مقاله ای دراینمورد جهت آگاهی مردم منتشر کنید
چمران اگه برادر شهید نمیشد چیکار باید می‌کرد
باسلام
درایستگاه هفت تیر هنوز ایستگاه فعال نیست
این دیگه چه افتتاحیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط حرف بزنید .بی ارزش
این حافظی رو من یادمه میومد تلوزیون می گفت چجوری دراز نشست برید وطناب بزنید که کمر درد نگیرید کارشناش طب ورزشی بود چطور رفته تو شورای شهر ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
علی اقا چه کسی سر جایش است که این باشد بدبختی این مردم ومملکت هم همین است
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
دکتر حافظی علی مطهری ان دوران شورای شهر تهران بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
ای داد بی داد
باید مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی یا غیر بیایند عضو شورای شهر شوند
وسط این کشمکشهای جناحی چیزی که مهم نیست امنیت و جان مردم است
البته نیت همه سروران فقط خدمت است
و هیچکدام تشنه قدرت نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
این دولتمردان میخواهند جمعیت را کم کنند .
سرنوشت بدی را برای این مرز وبوم رقم زده اید
لکومتیو مترو که برقی میباشد ،و آلودگی ندارد ، میماندگردش هوای داخل تونلها که اگر در بین دو ایستگاه یک مکندهٔ قوی باشد هوای داخل تونل را بجابجا میکند ؟ مگر اینکه فاصلهٔ‌بین دو ایستگاه زیاد باشد ،و انحراف زیاد داشته باشد؟، حرکت خود قطار هم کمک میکند به جابجایی هوا ،پس نگران نباشید ؟،،
آقای حافظی بکن از این مشکلات غیراستاندارخداحافظی!
آنقدر پروژه های نیمه تمام بوده که چند بار افتضاح شده که این یکی جایی ندارد!!!
حدود 87000پروژه نیمه تمام و باهزینه 147میلیارد دلار در سطح این مملکت بدون بررسیهای اقتصادی و سنجشهای لازم اجرا شده وبعد به باد نسیان و شرایط جوی سپرده سده تا از روی زمین محو و نیست شوند چون همه سیاسی و برای رای آوردن بوده و تاریخ مصرف آتها سپری شده است و نتیجه آن فلاکت و فقر و بدبختی و لختی و گرسنگی خیل عظیم جمعیت ایران است که حتی توان خرید نان وپیاز و سیب زمینی و خیار سبز هم برای خوردن ندارند.خیانتها انقدر زیاد هست که دیگر مثل غارتگریهای کلان قابل تصور و شمارش هم نیست.تنها چیزی که وجود دارد هرج ومرج اعلام نشده و عدم قانون گرایی و عدم شفافیت و دور زدن قوانین و قانون شکنی هست و لاغیر!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
در دوره احمدی نژاد بیش از هر چیزاز کلنگ استفاده شد چون به هر استانی میرفت فقط کلنگ میزد ان هم برای طرح های کارشناسی نشده
خوب بروند ایجاد کنند و واقعا حرف ایشان منطقی است .
دوباره داستان مانند سیلها نشود که یک حادثه که اتفاق میافتد همه دنبال مقصر بگردند منتهی الان سرسری میگیرند نبود تهویه ها را تا یک حادثه وحشتناک رخ بدهد دوست داران دوربین و هیاهو دوباره بیایند.
در اتوبان سازی ها در تمام جاده ها زهکشی باید پیش بینی شود تا در هنگام بارندگی ها تلفات جانی رخ ندهد و اب اضافی در جاده به بیرون از جاده یا چاهکهای اب هدایت شود و در تونلهای مترو هم حتما باید تهویه باشد
سبگنالینگ که دیگه وحستناک لازم است.
آقای حافرظی خط6 و7 هم ناقص هم ناایمن است و تمام متخصصین مترو به آن اذعان دارندمیتوانید تحقیق کنید نه سیستم تهویه نه سیستم برق نه سیستم کنترل و نه آسانسور وپله برقی و امکانات ویزه معلولین و سالخوردگان به لحاظ ساختمانی هم در پایین ترین حد استانداردهای مهندسی میباشد. البته رئیس محترم شورای شهر تهران میداند که خط مترو را نمیتوان بصورت کامل و بدون تعمیرگاه یا تعمیرگاه موقت حتی به صورت فازبندی هم راه اندازی نمود.
مدیر عامل فعلی مترو هیچگونه شناختی از سیستم حمل ونقل عمومی و ریلی ندارد و در اینگون موارد از نظر کارشناسان با سابقه هم استفاده نمیکند و پرسنل قدیمی و با تجربه راتشویق به بازخرید نمودن و بازنشستگی پیش از موعد و نپرداختن حق و حقوق آنان تهدید میکند و آقایان در مصاحبه وپخش فیلم افتتاح اغلام میکنند پول نداریم که نیاز به تحقیق دارد شاید میخواهند از اعتبارات کشور چین طبق معمول استفاده کنند. موفق باشید.
رئیس جمهور بجای رسیدگی به مسائل مهمتر کشور همچون رفع مشکل سیل زدگان و گرانی ،پرداخته به موضوعات پیش افتاده چون افتتاح پروژه هایی که مشکل دارند،آیا این کار به معنای انحراف افکار عمومی و یا فرار به جلو نیست؟
آگاهی حق مردم است
دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸
دلار ۱۳۹۵۰
یورو ۱۵۶۰۰
سکه ۴۹۰۰۰۰۰
خدای ناکرده وقتی فاجعه ای رخ دهد تازه آن موقع با چراغ قوه دنبال کی بود کی بود من نبودم تقصیر آستینم بود می گردیم. که متاسفانه تجربه چند دهه نشان داده تکرار خواهد شد.
مشهد بیشتر خطوط مترو روی زمین است.
یعنی بعداز دوسال ازافتتاح خط۷هنوز نتونستید کامل انرا راه اندازی کنید چهارتا هواکش خریدن چند سال وقت میخواد؟؟؟
آقای دکتر حافظی
خودتان می دونی ظلم کردی در حق مردم و شهر
آیا آلودگی داخل تونل بیشتر از آلودگی شهر و ماشین ها و ترافیک توی این مدت بود
الانم ادبیات شما با این شورا و شهرداری
نشان از تغییر زاویه نسبت به افراد و جناح ها داره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر