بازدید 4589

وضعیت حقوق کارگران بیکار شده "به دلیل سیل" چه می شود؟

سیل در روزهای پایانی سال گذشته و ابتدایی سال جاری، باعث شده است تا کسب و کار در شهرهای سیل زده تعطیل شود. این تعطیلی موجب بیکاری بسیاری از کارگران شده است. طبق تبصره 2 ماده 2 قانون بیمه بیکاری آن دسته از کارگرانی که حق بیمه بیکاری آنان واریز شده است می توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.
کد خبر: ۸۸۹۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵ 07 April 2019

تابناک اقتصادیسیل در روزهای پایانی سال گذشته و ابتدایی سال جاری، باعث شده است تا کسب و کار در شهرهای سیل زده تعطیل شود. این تعطیلی موجب بیکاری بسیاری از کارگران شده است. طبق تبصره 2 ماده 2 قانون بیمه بیکاری آن دسته از کارگرانی که حق بیمه بیکاری آنان واریز شده است می توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

به گزارش تابناک اقتصادی، در روزهای پایانی سال گذشته و ابتدایی سال جاری چندین استان و شهرهای آن ها به دلیل بارش های سهمگین باران، درگیر بلای طبیعی سیل شدند. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور طی مصاحبه ای اعلام کرد که حدود ۴۰۰ شهر و روستا در ۱۵ استان کشور درگیر سیل شدند و افزود: استان های کرمانشاه، لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری از جمله مناطقی هستند که تعداد بیشتری از شهرها و روستاهای آنها درگیر سیل شده اند. تصاویر منتشر شده از چند شهر کشور نشان می داد که اوضاع در این شهرها به سامان نیست و بسیاری از زمین های کشاورزی، کارگاه های تولیدی، مغازه ها و ... دچار سیل زدگی و عملاً کسب و کار در این شهرها تعطیل شده است. با تعطیلی کسب و کارها، عده زیادی از مردم این شهرها و به خصوص کارگران از کار بیکار شده اند. به عنوان نمونه شهرهای آق قلا، گمیشان از استان گلستان و پلدختر و معمولان از استان لرستان از جمله شهرهایی بودند که سیل بیشترین آسیب ها را به کسب و کارهای مردم آن ها وارد کرده بود.

حالا پرسش اساسی این است که تکلیف کارگران بیکار شده از کار به دلیل سیل در این شهرها چه خواهد شد؟

طبق تبصره 2 ماده 2 قانون بیمه بیکاری، بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی و ... بیکار می شوند با معرفی واحد کار و امور اجتماعی محل از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.

بنابراین کلیه کارگرانی مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی که کارفرمایان، حق بیمه بیکاری آنان را به حساب واریز کرده اند از روز وقوع بیکاری در اثر سیل می توانند مطابق جدول ماده هفت قانون بیمه بیکاری به نسبت ایام بیمه پردازی تحت حمایت مقرری بیمه بیکاری قرار می گیرند.

کریم یاوری مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی مصاحبه ای با رادیو اقتصاد اعلام کرد مقرری بیمه بیکاری پرداختی به این دسته از کارگران از حداقل مزد مصوب شورای عالی کار کمتر نخواهد بود. وی افزود: کارگران آسیب دیده از سیل اخیر در تمامی استان های کشور از قبیل گلستان، مازندران، لرستان، خوزستان، ایلام و غیره تحت حمایت بیمه بیکاری قرار می گیرند.

پرسش دوم این است که تکلیف سایر کارگرانی که تحت پوشش بیمه نبودند، چه خواهد شد؟ آیا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای مدت بیکاری آن ها تدابیری اندیشیده است یا خیر؟

یاوری در همین مصاحبه خود گفت: پیشنهادی با امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به هیئت دولت برای کارگران فاقد بیمه پردازی در مناطق سیل زده ارسال شده است تا این دسته از کارگران نیز بتوانند تا مدت محدودی از حداقل مزد قانونی برخوردار شوند. البته گویا شرط استفاده از حداقل مزد قانونی برای این دسته از کارگران این است که شورا یا معتمدین محل یا فرماندار و بخشدار و دهدار محل تایید کند که کارگر مورد نظر در کارگاه کار می کرده است اما بیمه پردازی نکرده است.    

به هر صورت به نظر می رسد طبق تبصره 2 ماده 2 قانون بیمه بیکاری و با تدابیر اندیشیده شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در صورت اجرای دقیق و به موقع همین موارد، اندکی از آلام قشر کارگر آسیب دیده از سیل کاسته شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان