بازدید 3916
۱

خسارت 11 هزار میلیارد ریالی سیل در استان مرکزی

کد خبر: ۸۸۹۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۵ 06 April 2019

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته تاکنون برآورد اولیه خسارت های وارده ناشی از سیل و بارندگی‌های اخیر در استان مرکزی در زیرساخت‌های سه بخش راه ها، کشاورزی و مسکن شهری و روستایی ۱۱ هزار میلیارد ریال است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، حمید غیاثی در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با اشاره به اینکه میزان بارش در استان نسبت به بلندمدت 90 درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: توسط ستاد مدیریت بحران استان تاکنون ۵ میلیون پیامک برای مسافران و شهروندان استان ارسال شده است، با تشکیل 15 نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران در مرکز استان و 70 جلسه در شهرستان‌ها توانستیم با ارائه تجهیزات و نیروی انسانی، بحران سیل را در استان مدیریت کنیم .

وی تصریح کرد: مدیریت بحران استان مرکزی تاکنون یک هزار و ۴۸۳ بند و سد خاکی را رصد و اقدامات مستحکم سازی را در این خصوص انجام داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی استان معین استان لرستان است، تا امروز هشت خودروی امدادی، 10 لودر، چهار بلدوزر، 30 کامیون، 10 بیل مکانیکی، 27 خوردوی سبک و سنگین، پنج پمپ آب، دو پمپ لنج‌کش، دو قایق و ... به استان لرستان ارسال شده است.

غیاثی ادامه داد: میزان بارش‌ها در استان مرکزی نسبت به سال گذشته 7 برابر افزایش داشته و همچنین خوشبختانه تاکنون هیچگونه تلفات انسانی نداشتیم اما متاسفانه خسارت‌های مالی داشتیم که این خسارت‌ها را می‌توان با مساعدت و مشارکت دیگر دستگاه ها جبران کرد.

وی اضافه کرد: به منظور کنترل سیل و بحران، اراک به 4 منطقه با مدیریت جداگانه تقسیم بندی شد که کار مدیریت بحران را بر عهده گرفتند و اگر مدیریت‌های عالمانه و هوشمندانه در استان شکل نمی‌گرفت استان مرکزی که در خصوص میزان بارش از سایر استان‌های خسارت دیده بارش کمتری دریافت نکرد، ممکن بود با مشکلات جدی‌تری مواجه شود.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: تا به امروز 430 میلی‌متر بارش را در استان مرکزی شاهد بوده‌ایم که بیشترین میزان بارش در دو موج اخیر بود که تقریبا به 140 میلی‌متر رسید.

عزت‌الله آمره‌ای بیان کرد: این حجم بارش‌ها سبب شد که در سال آبی جدید 4 میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی در سطح استان جاری شود که 800 میلیون مترمکعب در رودخانه‌ها و سدها جاری شد و عموما این آب ها در استان ذخیره شده است.

وی ادامه داد: به غیر از سد کمال صالح که سرریز آن به استان لرستان می‌ریزد مابقی آبها در سدهای بزرگ و کوچک استان ذخیره شده است که یک نعمت بزرگ برای ما محسوب می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی اضافه کرد: مخزن سد ساوه پس از ۲۲ سال پر شد، این سد از زمان افتتاح در سال ۷۶ تا کنون به این حد نرسیده بود به نحوی که حجم مخزن سد به ۱۶۵ میلیون مکعب رسیده است و ورودی سد ۱۸۰ متر مکعب در ثانیه است. اگر سد ساوه به مرحله سرریز برسد این اتفاق را جشن می‌گیریم.

آمره‌ای افزود: تالاب میقان یکی از ظرفیت‌های خوب استان است که 100 کیلومتر طول دارد و در حال حاضر با 110 میلیون مترمکعب آب به ظرفیت کامل رسیده و اگر ظرفیت تالاب دوبرابر هم شود تهدیدی برای روستاهای همجوار نیست. با وجود شکل کاسه‌ای که تالاب دارد حتی اگر ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب هم به تالاب وارد شود حتی برای فرودگاه اراک که در مجاورت تالاب وجود دارد تهدید و آب گرفتگی نخواهیم داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
درود بر مردمان غيور و باهوش اراك.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار