بازدید 6144
تأملی بر وعده‌های پرشمار مسئولان در خصوص جبران خسارات سیلاب؛

وعده‌های روی آب یا جبران خسارت با چاشنی رکوردشکنی؟!

روندی که می‌شود نمونه‌های زیادی از وقوع و تکرارش مثال زد؛ مثل اختصاص کمک‌های اندک به زلزله زدگان که موجب شد بسیاری از ایشان مجبور به گذراندن زمستان در چادر و کانکس شوند و این کوتاهی موجب واکنش شدید افکار عمومی تحت فشار قرار دادن مسئولان شود. فشاری که در نهایت ایشان را وادار به پرداخت کمک‌های بیشتر و مثمر ثمرتر کرد.
کد خبر: ۸۸۹۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸ 06 April 2019
تابناک اجتماعی -
به رغم آنکه مسئولان تاکید دارند خسارات ناشی از سیلاب‌های اخیر را پرداخت خواهند کرد، شواهد حکایت از آن دارد که برخی مردم به تحقق این وعده‌ها اطمینان کامل ندارند؛ ماجرایی قابل تأمل که بد نیست در خصوص چرایی آن کنکاش کنیم.

به گزارش «تابناک»؛ در روز‌هایی که مسئولان با همه توان برای رسیدگی به سیلاب بخش‌های شرقی استان گلستان پای کار آمده و می‌کوشیدند مشکل رها شده اهالی این خطه را رفع و رجوع کنند، رویدادی در شیراز به وقوع پیوست که حکم سیلی سختی بر گوش همگان داشت؛ سیلی که موجب شد توجه همگان به موج بارشی معطوف شود که روانه کشورمان بود.

موجی که پیش از رسیدنش به پهنه جغرافیایی کشورمان، تدابیر برای مهار بارش‌های ناشی از آن در دستور کار قرار گرفت. تدابیری از جمله سفر رئیس جمهور به خوزستان و بازدید از برخی زیرساخت‌های این استان در مهار سیلاب که با ادای قولی ویژه همراه بود. اینکه نمی‌توان از وقوع سیلاب جلوگیری کرد، اما دولت قول می‌دهد خسارات ناشی از آن را جبران کند.

وعده‌ای بزرگ که پیرو آن، سلسله اقداماتی در دستور کار قرار گرفت که از جمله آنها، اعلام وضعیت فوق العاده در شش استان کشورمان بود؛ استان‌هایی که پیش بینی می‌شد بارش‌ها در آن‌ها سیلابی شود و از این روی، مرخصی همه کارکنان دولت و دستگاه‌های امدادی در آن‌ها لغو شد تا آماده سازی برای مقابله با این سیلاب‌ها در دستور کار قرار گیرد.

همزمان با این تدارکات، مسئولان بازنشر وعده رئیس جمهور را در دستور کار خود قرار دادند تا اگر در شهر یا روستایی خطر قریب الوقوع به نظر رسید و دستور تخلیه مردم صادر شد، همگان به این دستورات توجه نشان دهند و اطمینان داشته باشند که خسارت‌های مادی ناشی از سیلاب توسط دولتمردان جبران خواهد شد و بهتر است جانشان را نجات دهند. دستور‌هایی که با شروع بارندگی‌ها بارها صادر و اغلب با مقاومت مردم مواجه شدند.

 
وعده‌هایی روی آب یا جبران خسارت با چاشنی رکوردشکنی؟!

البته تفسیر این مقاومت‌ها کار چندان ساده‌ای نیست، اما به باور برخی، یکی از دلایل مهم تن در ندادن مردم به هشدار‌ها در خصوص تخلیه شهر‌ها و کوچ موقتی به اردوگاه ها، بی اعتمادی شان به وعده جبران خسارت است؛ وعده‌ای که ظاهرا یادآوری برخی مسائل مانع از آن می‌شود که تحقق پذیر به نظر برسد و افرادِ در معرض خطر را قانع کند که به هشدار‌ها و دستور‌های مسئولان توجه نشان دهند.

ناباوری که ریشه‌های آن را می‌شود در فرجام بسیاری از حوادث مشابه یافت. در وعده‌هایی که برای جبران خسارات امثال زلزله زدگان سرپل ذهاب یا ورزقان داده می‌شد و یا محقق نشدند و یا اگر شدند، با دست انداز‌های فراوان و بعد از سپری شدن زمانی زیاد به فرجام رسیدند تا کارنامه نه چندان قابل قبولی از مسئولان در این خصوص بر جای بماند و نتیجه، عدم اطمینان کامل به تحقق وعده‌هایی باشد که در خصوص سیلاب‌های اخیر داده شده است.

وعده‌هایی که حالا از زبان رئیس مجلس نیز بیان می‌شوند تا آن دسته از هموطنان‌مان که هنوز در معرض سیلاب‌های مخرب و خطرناک قرار دارند، مجاب شوند، بی چون و چرا دستور‌های صادره برای تخلیه شهر‌ها و روستا‌ها را اجابت نمایند. وعده‌هایی که حالا ساز و کار‌هایی برای تحقق آن‌ها نیز ارائه می‌شود، اما اطمینان به تحقق شان زیر بار یادگار‌های نامطلوب گذشته چندان ساده نیست.

یادگاری‌هایی از جنس اختصاص بودجه‌های اندک برای جبران خسارات بر جای مانده از حوادث قهریه و از آن مهم تر، اختصاص این بودجه‌ها به صورت قطره چکانی و در بلند مدت که از یک سو مانع از اثربخشی و کارامدی شان می‌شود و از سوی دیگر، به افزایش نارضایتی‌ها می‌انجامد. نارضایتی‌هایی که گاه آنقدر بالا می‌گیرند که مسئولان مجاب می‌شوند کم کاری هایشان را جبران کرده و بودجه‌ای متناسب و در خور برای جبران مافات تدارک ببیند، اما از جمله نتایج آن، رنگ باختن حنای وعده مسئولان در آینده است.

روندی که می‌شود نمونه‌های زیادی از وقوع و تکرارش مثال زد. مثل اختصاص کمک‌های اندک به زلزله زدگان که موجب شد بسیاری از ایشان مجبور به گذراندن زمستان در چادر و کانکس شوند و این کوتاهی موجب واکنش شدید افکار عمومی تحت فشار قرار دادن مسئولان شود. فشاری که در نهایت ایشان را وادار به پرداخت کمک‌های بیشتر و مثمر ثمرتر کرد. کمک‌هایی که ظاهرا تا نارضایتی‌ها حداکثری نشود، اختصاص پیدا نمی‌کنند.

رفتاری که امیدواریم این بار تغییر کند، به این صورت که طرح یا لایحه متممی برای بودجه ۹۸ تدارک دیده و در مجلس طرح شود تا جبران خسارت‌های ناشی از سیلاب‌های اخیر به سرعت جامه عمل بپوشد و البته متناسب با خسارات وارد آمده هم باشد، نه اختصاص مبالغی جزیی یا به صورت قطره چکانی که موجب خواهد شد مشکلات سیل زدگان برای مدت‌های طولانی لاینحل بماند و گسترش پیدا کند. اتفاقی از جنس رکوردشکنی در رسیدگی به مشکلات مردم که موجب خواهد شد در بحران‌های آتی، وقتی تصمیمی از جنس دستور تخلیه شهر‌ها و روستا‌ها صادر می‌شود، همگان به آن تن دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
مثلا تخلیه نکنند اموالشون خراب نمی شود
خودشان را هم اب می برد
پاسخ ها
معلم ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
کمک خوبه اما قراره کل خسارت از جیب کل مردم پرداخت بشه؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
قرار هم نیست کل خسارت را دولت بدهد
مگر قرار است زازله که امد در مدت زمان کوتاهی ساخته شود؟
هر کس این فکر را بکند آگاهی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
چطوز در عرض چند ماه ضاحیه بیروت درست کردن مثل اول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
وقتی یک استان خراب می شود شاید تا چند سال کارش است ساخته شود تا یک منطقه از شهر
با شما بودم جناب سیاست زده۲۱:۳۱
متاسفانه این سیل خساراتی بالای 30 هزار میلیارد تومن بر جای گذاشته و از انجا که دولت و بانک مرکزی هیچ بودجه اضافی ندارند این یعنی چاپ پول و افزایش نقدینگی بر همین کسری بودجه ای که همین حالا هم با عدم فروش نفت و تحریم و تخفیف و هزینه های سربار مانند بیمه و حمل و... بسیار به اقتصاد کشور فشار می اورد و در واقع پاشیدن بنزین بر اتش تورم و نقدینگی است. و باز مسئولان منتظرند که ترامپ در 2021 عوض شود و جان کری یا جو بایدن به داد انها برسد! افسوس که این مملکت را واقعا اب گرفته ولی مسئولان ان را خواب امدن دمکراتها گرفته!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
اشتباه فکر نکن
پول هست ولی زیاد خرج نباید کرد چون برای روزها و ماههای بعدی نیاز می شود
تابناک چه بر بر شده تو این مملکت هر کی میرسه میاد یه طرف وبا خودش میبره اول دلال ها واقازادها در اقتصاد رانتی بعد اقای خاوری ودوستان بابک زنجانی وخانووووووومم شیخ الاسلامیو اینطرف هم سیل غارت گر ودرهمین نزدیکی ها اشکهای بی انازه و سوز ناک مردم به ویرانه نشسته ....................................خدایا به فریاد مان برس ما را یارای درگیر شدن با این فرستادهای که الان هست را نیست تو خودت فرجی بنما امین
واقعا متاسفم یک رسانه استنباطهای خود را از یک سری تصمیم دولت بدون داشتن اطلاعات جامع و کافی را در معرض عموم قرار می دهد. این سیل آمده و هنوز هم تمام نشده است می شد آنهایی که در تهران هستن و آسیبی ندیده اند به جای اعلام انتقاد مراحل مدیریت بحران را همکام با مردم طی می کردند به طور مثال دستورالعملهای تخلیه اضطراری شهرها و روستاها روشهای زنده ماندن در طبیعت به طور مثال تهیه آب روشهای گرم نگه داشتن بدن و استفاده از طناب مانند روشهای کوهنوردی لوازم ضروری همراه در هنگام فرار از سیلاب روش درست در صف ایستادن هنگام تحویل اقلام ضروری از نیروهای امدادی نحوه استقرار نیروهای نظامی برای جلوگیری از غارت اموال مردم آموزش تشکیل گروههای محلی توسط مردم هر منطقه به عنوان رابط مردم و نیورهای امدادی و..... بررسی کاستی ها و خسارتها باید بعد از فروکش کردن سیلاب و آرامش شدن شرایط بحرانی صورت گیرد و آن موقع می شود انتقاد کرد ولی من نمی دونم چرا ما ایرانی ها از ابتدای یک حادثه بدنبال علت وقوع حادثه و مقصر می گردیم و شروع می کنیم برای اینکه نشون بدیم چقدر اطلاعات داریم شروع می کنیم به تحلیل کردن بدون اینکه اطلاعات کافی داشته باشیم . به طور مثال در قانون بودجه امسال برای تامین آب شرب اضطراری شهرهای در معرض تنش آبی میلیاردها تومن در نظر گرفته شده بود که با این سیلابها عملا این فصل بودجه نیازی نیست و می توان به جبران خسازات ناشی از سیل اخنصاص داد
هر حادثه ای ،اعم از سیل و زلزله و آتش سوزی ،تبدیل میشود به یک ناندانی برای عده ای ؟ راستی چرا اینهمه فساد در کشوری که مدعی اسلامی بودن هست بوجود آمد؟،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
خودتون گفتین مدعی
وزیرکشور و معاون اول گفتن هنوز خسارت سال ۹۵ توسط دولت پرداخت نشده!حالا ماله ۹۸ رو کی میخوان بدن ؟؟
الان تمام استانها مظلومند یعنی خوزستان وضعیتش بدترازسیستان هست؟بعدم مگه چقدر آب میخاستند انتقال بدند به ده درصد هم نمیرسید ولی نمایندگان خوزستان آب استانهای لر میگفتتد مال ماست .این انصاف نبود که یه استان ۱۸درصد کل آب کشور مصرف کنه چند استان بی آب بمونه الانم نمایندگان خوزستان بیایند جوابگو باشید خسارت پرداخت کنید
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
از استان سیستان بلوچستان واسه خودتون مایه نذارین . دولت خیلی قبل ها تر میتونست با احداث آب شیرین کن منطقه سیستان بلوچستان و آباد کنه مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان ولی بیشتر بودجه ها واسه استانهای مرکزی صرف میشنه نه استانهای مرزی
هروقت خسارت زلزله زده های بم و سرپل ذهاب رو دادن خسارت سیل زده ها رو هم میدن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر