بازدید 19453

چرا سیل خوزستان را باید خطرناک دانست؟

نقشی که سیلاب شیراز ایفا کرد تا ورود موج بارشی بعدی به کشورمان به شدت جدی گرفته شده و تدابیر مفصلی برای مهار خطرات ناشی از آن اتخاذ شود. تدابیری که به رغم اتخاذ آنها، چند روزی است که سیل اخبار ناگوار از برخی نقاط کشورمان مخابره می‌شود و انبوه تصاویر و فیلم‌های هولناک، همگان را به هراس انداخته است.
کد خبر: ۸۸۹۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴ 03 April 2019
به رغم آنکه بارندگی‌ها پایان یافته و موج بارشی از کشورمان خارج شده، هنوز خطر مناطقی از کشورمان از جمله خوزستان را تهدید می‌کند. اما چرا؟

به گزارش «تابناک»، چند روز پیش، زمانی که خبر رسید رئیس جمهور راهی خوزستان شده تا شرایط را بررسی کرده، به اهالی و مسئولان این خطه درباره سیلاب هشدار دهد، یادآور شود که این سیلاب خسارت بار خواهد بود و قول دهد که دولت خسارت‌ها را عهده دار خواهد شد، کمتر کسی می‌دانست که چه خطراتی در راه است.

آن سفر در روز‌هایی صورت گرفت که سیلاب مخرب و مرگبار بودنش را به همه ایرانیان ثابت کرده و جان شماری از هموطنانمان را در شیراز ربوده بود. مردمانی که بی خبر از خطر بزرگی که در کمین شان نشسته، به تماشای یکی از دیدنی‌های این شهر رفته بودند و آن گونه که آمار‌ها نشان می‌دهد، دست کم ۲۱ تن از ایشان جهان را ترک گفته اند.

سیلابی که چند روز قبل‌تر هم قدرت نمایی کرده و جان گرفته بود، اما مورد توجه قرار نگرفته بود. توجهی که اگر به سیلاب استان گلستان معطوف شده بود، ممکن بود نوروز ۹۸ شیراز بی مرگ به تاریخ پیوند بخورد؛ افرادی که در مسیلِ خشک شده دروازه قرآن به کام مرگ فرو رفتند تا همگان دریابند که سیلاب چه پدیده مرگبار و خطرناکی است.

نقشی که سیلاب شیراز ایفا کرد تا ورود موج بارشی بعدی به کشورمان به شدت جدی گرفته شده و تدابیر مفصلی برای مهار خطرات ناشی از آن اتخاذ شود. تدابیری که به رغم اتخاذ آنها، چند روزی است که سیل اخبار ناگوار از برخی نقاط کشورمان مخابره می‌شود و انبوه تصاویر و فیلم‌های هولناک، همگان را به هراس انداخته است.

صحبت درباره اخباری است که بیشتر پیرامون سیلاب در استان لرستان مخابره می‌شود و بر اساس آمار منتشر شده تا به این لحظه، به جان ۱۴ تن از اهالی این خطه و خسارات وسیع مادی منجر شده است. خسارت‌هایی که هنوز ارزیابی نشده، اما با توجه به گزارش‌های رسیده می‌شود دریافت بسیار سنگین و وسیع هستند.
 
چرا سیل خوزستان را باید خطرناک دانست؟

اما آیا سیلاب‌ها پایان یافته و خسارت‌ها محدود به اتفاقاتی است که در روز‌های گذشته رخ داده؟

برای آن‌هایی که فکر می‌کنند پایان یافتن بارندگی‌ها به معنای رفع خطر و پایان یافن سیلاب هاست، پاسخ این سوال مثبت است، اما اگر از اهالی خوزستان باشید یا در زمره افرادی قرار دارید که اخبار را دقیق‌تر پیگیری می‌کنند، می‌دانید که پاسخ خطر هنوز برطرف نشده و سایه تهدید سیلاب از سر مناطق وسیعی از جنوب غرب کشورمان دور نشده است.

خطری که بیخ گوش اهالی خوزستان نشسته و جان و مالشان را تهدید می‌کند؛ خطری حتی بزرگ‌تر از آنچه لرستان را تهدید می‌کرد و می‌کند به ویژه اگر نیم نگاهی به آمار و ارقام بیاندازیم و به این مهم دقت کنیم که روان آب‌های چند استان به استان خوزستان سرازیر می‌شوند تا بعد از سیراب کردن این دشت حاصلخیز روانه دریا شوند؛ روان آب‌هایی بسیار زیاد.

صحبت درباره حجم بسیار بزرگی از آب است که به گفته وزیر، تنها آوردش برای سد‌های خوزستان ۳ میلیارد متر مکعب خواهد بود؛ عددی بسیار بزرگ‌تر از ظرفیت این سد‌ها که نخستین دلیل نگرانی آفرینی بود و مسئولان را واداشت تا برنامه مفصلی برای مهار این خطر تدارک ببینند. برنامه‌ای مشتمل بر باز کردن دریچه سد‌های استان برای ظرفیت سازی مهار سیلاب‌های جدید که می‌توانست در پایین دست این سد‌ها بحران زایی کند.

همان بحرانی که روحانی در سفر به خوزستان وقوعش را اجتناب ناپذیر خواند و با قول دادن به اهالی این خطه، کوشید مردم را با آن همراه کند. همراهی‌ای از نوع تخلیه شهر‌ها و روستا‌ها در مناطقی که در معرض خطر سیلاب هستند، به ویژه مناطقی که در مجاورت رود‌ها و در پایین دست سد‌ها قرار دارند و رهاسازی حجم بزرگی از آب می‌تواند منجر به خسارت‌های فراوان مالی و جانی به ایشان شود.

همراهی‌ای که در برخی نقاط در سطح بالاتری نیز رقم خورده و شاهد نقش آفرینی مردم در ساخت و استحکام بخشی به بند‌ها و احداث موانع برای مقابه با سیلاب‌های احتمالی هستیم و البته در بعضی مناطق نیز، کمتر از سطح انتظار بوده است. مثل نقاطی که تلاش مسئولان برای اقناع مردم برای ترک منازل شان راه به جایی نمی‌برد و حکایت از بی اعتمادی شکل گرفته در میان گروه‌هایی از مردم به مسئولان و وعده و وعیدهایشان دارد.

وضعیتی که روان آب‌ها و سیلاب‌ها بی توجه به آن راهشان را به سمت خوزستان ادامه می‌دهند و بارش‌های گذشته هم موجب شده راهی برای جذب در زمین هم نداشته باشند. موضوعی که موجب می‌شود خطر پر رنگ‌تر جلوه کند چراکه فرجام این بارش‌ها چیزی جز روانه شده بر سطح زمین و تشکیل سیلاب در مسیرشان نیست. سیلاب‌هایی بسیار مخرب و مهلک.

اما آنچه موجب می‌شود سیلاب‌های احتمالی در خوزستان خطرناک‌تر هم جلوه کنند، پیش بینی‌ها و گزارش‌های هواشناسی است که حکایت از ورود موج جدید بارندگی‌ها در کشورمان از روز‌های آتی دارد. موجی که قرار است از شنبه وارد کشورمان شده و فعالیتش را آغاز کند. بارش‌هایی که با توجه به تخلیه نشدن سیلاب‌ها و روان آب‌های فعلی، به شدت هراس انگیز و هولناک جلوه می‌کنند؛ نکته مهمی که ممکن است با توجه به پایان یافتن بارندگی‌ها و آفتابی که این روز‌ها بر اغلب نقاط کشورمان می‌تابد، درباره آن غفلت شود و بر ابعاد خطر بیافزاید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
به خاطر بیاوریم رای نیاوردن چند باره ی طرح انتقال بخشی آب از سرچشمه رودهای کارون به فلات مرکزی اصفهان و یزد و کرمان در مجلس محترم شورای اسلامی با جاری شدن سیلاب اخیر و سمت و سوی فعلی آن به استان خوزستان و نیز هدر رفت صدها میلیون مترمکعب آب شیرین در خلیح فارس اکنون خیلی تلخ است. باورداشته باشید.
خدای سبحانه و تعالی عاقبت تمام نمایندگان ادوار محلس را به خیر دارد. ان شاءا...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
آب دز و کرخه سرریز کرده نه کارون
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
ربطی نداره اون بحث انتقال از سرچشمس که ده سال دیگه هم ظرفیتش تکمیل نمیشه
ناشناس
| Australia |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
ابی که به کارون سرازیر شده مثل تمام سالهاست منتهی چون کارون بزرگ به یمن انتقال آب به جوی آب تبدیل شد و عرض اون فقط یک چهارم عرض قدیم هست شاهد این مشکل هستیم
البته با تفسیر شما چون شیراز و گلستان هم سیل اومد همه آب های کشور رو باید به بیابان اصفهان و عزیز دردانه های کشور سرازیر کنیم تا در دل کویر ذوب آهن داشته باشند و استخر و ویلا و برنج کاری
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
سلام
از نگارش متن شما اینطور براورد میشود که نه اطلاعات اقلیمی وهیدرولوژی درست و نه اطلاعات جامعه شناسی درستی دارید
به چند دلیل:
اول اینکه سیل در حوزه کرخه و دز بیشتر نمود داشت نه کارون

دوم اطلاعات شما در این حد هست که هیچ ابی به دریا نباید برود کاری که در هیچ کشور پیشرفته ای انجام نمیشود به صدها دلیل که بفرمایید مطالعه کنید اینجا بحث به درازا میکشد

سوم با توجه به شرایط هررودخانه مقداری از اب ان میشود انتقال یابد انهم با توجه به محاسبات خاص خود نه اینکه چندین برابر نیاز فلات مرکزی در 20 سال اینده هم اکنون در حال انتقال باشد

چهارم هروقت به خوزستان مظلوم از اب شرب همین رودخانه ها داده شد بعد انتقال دهید نه اینکه بعد از 50 سال بحای اب شرب اب فاضلاب شهرهای بالادست را به شهرهای پایین دست میدهند و یک طرح ساده انتقال اب شرب از رودخانه های استان به مردم خوزستان ندهند و لی اب همین رودخانه ها از سرچشمه چند صد کیلومتر در کوه انتقال یابد انهم برای مصارف صنعتی و کشاورزی

پنجم هیچ ادم عاقلی در دنیا صنایع فولاد و ذوب اهنو کاشی سازی و ... را که نیاز ابی زیاد دارند در وسط کویر نمیزند بغیر از افرادی که فکر میکنند کل منابع کشور فقط برای انهاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
به این میگن(وسط دعوا نرخ تعیین کردن) .انصاف هم خوب چیزی است!!!
خوزستان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
انتقال آب از سرچشمه ی کارون که از دیرباز رویای اصفهانی ها بوده و بعد از انقلاب به جد مکرد پیگیری و اجرا قرار گرفت مسبب بسیاری از این اتفاقات تلخه چون با انتقال آب حجم خروجی به بستر رودخانه ها در کارون و دز به شدت کاهش یافت و بعضی میدیران نابلد شهری شروع به ساخت و ساز در حریم خشک شده رودخانا کردن و حالا که اوضاع به حالت طبیعی برگشته این سازهایی به زیر آب رفتن اما اصفهان که زمانی سد زاینده رود رو پر آب میدید با مدیریت غلط و هدر دادن آن در بخش صنعت فولاد که از لحاظ زیست محیطی متناسب با این استان نیست وحجم گسترده ی فضای سبز شهری که حتی از تهران هم بیشتر است باعث ایجاد بحران آبی شده والان بدنبال ضربه زدن به دیگر نقاط کشور است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
آخه اصفهانی بی انصاف شما در این موقعیت به جای همدردی با مردم مظلوم خوزستان هم به فکر بردن آب هستید؟ بعد از چندین سال سیلاب آمده و البته اصفهان هم که سیل اومده خب همان آب سیل اصفهان برایتان کافی است همان را ذخیره کنید و استفاده کنید ثانیا شما میخواهید در شرایط خشکسالی آب کارون را ببرید و نه اینکه سیلاب را. ثالثا کجای دنیا سد سازی میکنند که آب سیل احتمالی ده ساله و بیست ساله را مهار کنند که این کار هزینه های سرسام آور و بیفایده ای نیاز دارد اساسا عملیاتی نیست.....
بیچاره مردم خوزستان که در این شرایط به جای تمرکز بر روی نجات مردم و سرمایه های آنان باید مراقب باشند دوباره طرحهای انتقال آب کلید نخورد. ه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
از آب گل آلود ماهی نگیرید. حرف شما کاملاً بی اساس و از سر خودخواهی شما ساکنین فلات مرکزی است.
تلخ این نیست که طبق روال معمول رواناب های مازاد به خلیج فارس بریزه، تلخ اینه که شما بخاطر قدرتی که در حاکمیت دارید صنايع آب بر و ویران کننده آب مثل فولاد مثل کاشی سازی.... در دل کویر زدید.
خدا از سرتان نگذرد که با انتقال بین حوضه ایی نابودی این سرزمین رو رقم زدید.
دستمایه سال ها بی توجهی به منابع طبیعی و بی ارزش دانستن دانش و مهارت مربوط به مسایل زیست محیطی و تاختن خیره سرانه برای بهره برداری بی وقفه از منابع طبیعی کشور بدون حفاظت آن بروز بحران هایی است که جبران آن ها به سختی صورت خواهد گرفت. متاسفانه در این تاخت تاز نه تنها مسئولین بی مسئولیت؛ بلکه مردم نیز همراهی کردند. پس نباید از بروز سیل و خسارت ناراحت بود. بلکه طبیعت انتقام خود را از این همه ناسپاسی خواهد گرفت. امیدوارم که این رویداد ناگوار سبب آگاهی و عبرت همگان باشد و همه مردم و مسولان دست به دست هم دهند تا طبیعت را هر چه زودتر نجات دهند.
اگر این بارش و سیل ها به شدت و حدت تمام مدیریت نشود بی سابقه ترین تلفات انسانی و خسارت مالی در تاریخ ایران در جنوب غرب اتفاق خواهد افتاد کارگروهی از اساتید دانشگاه از ایران و کشورهایی که سابقه این حوادث را داشته نظیر پاکستان هند آمریکا برزیل و....لازم است تشکیل و به صورت لحظه ایی بحران را مدیریت کنند کوچکترین درنگ فاجعه ایی تاریخی را رغم خواهد زد
حالا کشور زوم کرده روی سد سازی اما من می گویم‌ اولویت ما سه چیز است
اول رعایت حد حریم وبستر رودخانه ها وعدم اجازه به ساخت وسازهای غیرقانونی مطابق قانون توزیع عادلانه آب دوم آبخیزداری واحیا جنگلها ومراتع زاگرس ککارهای مهندس در حوزه های آبخیز رودخانه
و سوم سد سازی
کسی بفکر مردم نیست.
خوزستان همیشه لژیونره ولی وقتی موقع تقسیم بودجه میرسه یک دهم پتانسیلش هم بهش نمیرسه.
خوزستان مادر ایران
اگه منت نفت خوزستان میگذاره منت آب که ازلرستان چهارمحال میگیره رو هم بپذیره تمام آب اونجا مال لرنشیناهاست
آب دز و کرخه سرریز میکنه اصفهانیها برای کارون نقشه می کشند
از لرستان سالانه حدود 13 میلیارد مترمکعب آب بصورت روان آب خارج میشود ولی دریغ از یک سد !! چرا که با توجیهات غلط و غیر کارشناسی وزارت نیرو و لابی سنگین نمایندگان استان پایین دست اجازه احداث حداقل یک سد به لرستان داده نمیشود و در واقع لرستان و مردم لرستان فدای تصورات غلطی شده است . اگر در لرستان امکان مهار آب وجود داشت الان هم مردم لرستان گرفتار سیل وحشتناک نمیشدند و هم خوزستان در آرامش بود و روستاها و اراضی کشاورزیش زیر آب نمیرفت.
ایکاش چاره ای اندیشیده میشد که این آب الان به حای تخریب فلات مرکزی ایران را از خشکسالی نحات نیداد فقط میکویم امان از سطحی نگری و پوپولیسم
مهمتر از همه آسیبی است که ممکن است به محصولات زراعی استراتژیک رسیده باشد. باید با تمام توان از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کرد
پیشنهاد: چرا ما بجای اینکه کیلومتر مسیل درست کنیم یا با مشقت فراوان، طولانی مدت، پر هزینه و غیره، اقدام به لایروبی رودخانه ها بنمائیم به حفر حلقه های چاه با دهانه قطور در مسیر سیل ها و آبهای سرریز از سد ها برای انتقال این آب آبهای ارزشمند به درون قناتها و سفره های زیر زمینی نمی کنیم !؟

اگر سدهای استانهای سیل خیز پُر است، سفره زیر زمینی که خالیست! چرا آنها را پر نمی کنیم !؟ چرا ما این آبهای ارزشمند را که سالها حسرت آن را می کشیدیم روانه سفره های خالی شده زیر زمینی و قناتهای خالی نمی کنیم !؟

سد یکی از راههای نگهداری و تلانبار آب است، راه دوم تل انبار و نگهداری آب در سفره های زیر زمینی و قناتها است.

با طراحی و ساخت چاههای دهانه وسیع و هدایت آبهای سیل آسا از طریق این چاهها به سفره های زیر زمینی و قنات ها جان، مال، احشام و زمین های کشاورزی مردم به بهترین وجه حفظ می شود، برای عبور آبهای سر ریز سدها و بارانهای سیل آسا نه تنها نیاز به صدمه زدن به مزارع مردم نیست بلکه با این راهکار سفره ها و قناتهای تشنه و خالی سرشار از آب میشوند.
لطفا اقدام عاجل کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
!دوست عزیز چاه جذبی برای رواناب بکار میره نه سیل!
شما اگه به حجم رواناب که اشاره شد دقت میکردی نوشته ۳ میلیارد متر مکعب! اگر فرض هر چاه رو هم هزار متر مکعبی در نظر بگیریم(معادل مخزن ذخیره آب شرب یک شهر) به تقریبا ۳ میلیون حلقه چاه برای استان های حوزه آبریز دز کرخه و کارون نیاز داریم!
ضمن اینکه الان زمانی برای احداث یک هزارم این تعداد چاه برای
کنترل سیلاب بوجود آمده نیست. حتی اگر بعدا هم احداث بشه حجم انباشت رسوبات اینقدر بالا خواهد بود که در همون روز های اول از لای پر خواهند شد.
من در عجبم که خوزستان به شدت درگیر سیل است ولی دستگاههای لایروب را با هواپیما از خوزستان به شمال بردند به جای اینکه برای آنها تهیه کنند. این هم یکی دیگر از بدبختیهای خوزستان است که نگاه درجه دوم به آنها میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
خود شما میفرمایید درگیر سیل است. لایروبی برای برداشتن گل و لای به جا مانده از سیل در گذشته است.
خدایا بحق امام حسین به ما رحم کن
حالا هم بعضی نماینده ها بجاى اينكه نگران مردم خوزستان باشند برای ابهای خوزستان دندان تیز کردن...واقعامتاسفیم بخاطر داشتن این نماینده های
بنده به نوبه خودم از همه سیل زدگان عزیز معذرت خواهی میکنم والان بحث انتقال آب به اصفهان نیست ومهم هم نیست چرا که جان ومال هموطنان از همه چیز عزیزتر هست .ولی ای کاش یه راهی این مسولان بی عرضه درست میکردن که فقط وفقط در مواقع اضطراری وسرریز سدها وسیلابی شدن آب را به فلات مرکزی انتقال میدادن تا از بروز حادثه هم جلوگیری میشد.ولی به هر حال که نشد ونگذاشتن ونخواستن که بشه،کاری هست که شده وهمه باید الان فقط وفقط به فکر هموطنان خود باشیم وهرگونه کمکی که درتوان داریم برایشان مهیا کنیم
بحث چی میکنین
وقتی مردم شهرای دیگه تو سیل گیر کردن
کسی بفکر مردم نیس فقط میگن درست میشه درست میشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل