بازدید 9852

سد دز پنج سیلاب مهیب را مهار کرد

کد خبر: ۸۸۸۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶ 29 March 2019
مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به بارندگی های سیل آسای ماه های اخیر گفت: پنج سیل مهیب در چهار ماه گذشته توسط سد دز مهار شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا سعید رئوفی روز جمعه در جریان بازدید مهدی شفیعی مدیرعامل موسسه ایران و معاون پشتیبانی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در محل سد و نیروگاه دز با بیان اینکه سد دز اهمیت بسیار ویژه ای در کنترل سیلاب ها و تولید برق دارد، افزود: نیمه اول سال 97 با خشکسالی مطلق و در نیمه دوم آن با ترسالی مطلق مواجه شدیم که ادامه این ترسالی به امسال نیز کشیده شد.

وی با بیان اینکه ابتدای امسال بیش از 15 هزار مترمکعب بر ثانیه آب از استان های همجوار وارد خوزستان شد، گفت: این مقدار آب مانند یک هیولا می توانست تمام خوزستان را ببلعد ولی 80 درصد آن توسط سدها مهار و فقط حدود 20 درصد آن رها شد.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به اقدامات انجام شده برای مهار سیلاب ها گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی و هماهنگی با سازمان آب و برق خوزستان بخشی از حجم سد خالی نگه داشته شد و آمادگی کاملی برای مهار سیلاب ها داشتیم.

وی افزود: با وجود خالی نگه داشتن حدود پنج متر از تراز دریاچه سد دز باز هم آوردها بیش از تصور ما بود به گونه ای که ارتفاع آب پشت سد ظرف 48 ساعت 10 متر برابر با 500 میلیون مترمکعب بالا آمد که فقط 20 درصد آن یعنی 150 میلیون مترمکعب رهاسازی شد.
رئوفی گفت: آورد سد دز در پیک سیلاب ورودی نزدیک به 6 هزار و 500 مترمکعب بود که فقط 800 مترمکعب آن رها شد.

** یک سوم آبهای کشور در خوزستان جاری است

مدیرعامل سد و نیروگاه دز اظهار داشت: یک سوم آب های سطحی کشور یعنی حدود 40 میلیارد مترمکعب آب در خوزستان جاری است که باید توسط سدهای این استان مدیریت شوند.

وی فلسفه ذاتی سدها را مهار سیلاب ها و سپس تولید برق دانست و افزود: می توان با مدیریرت درست این آب ها علاوه بر تامین نیاز مردم و زمین های کشاورزی خوزستان، بخش عمده ای از تالاب های خشک استان را نیز به زیر آب برد.

رئوفی با بیان اینکه این تالاب های خشک شده در سال های گذشته به منشا ریزگردها تبدیل شده بودند، افزود: آنچه برای ما مشکل ساز شده دخل و تصرف ها در مسیر رودخانه ها است.

وی اظهار داشت: افزایش یا کاهش دبی خروجی سد تابع دستورالعمل های سازمان آب و برق خوزستان است البته این کار با هماهنگی فرمانداران شوشتر، شوش، دزفول و اندیمشک انجام می شود تا مردم کمترین خسارات را ببینند.
مدیرعامل سد و نیروگاه دز مهمترین اولویت خود را صیانت از سد دانست و عنوان کرد: صیانت از سد برای حفظ جان و مال مردم برای ما اهمیت فراوانی دارد.
وی با اشاره به جاری شدن سیل در 20 استان کشور گفت: خوزستان تنها استانی است که تلفات نداشته و دلیل آن مدیریت سد با هماهنگی و تعامل مسئولان و فرمانداران بوده است.

** دبی خروجی سد دز یکهزار و 700 مترمکعب است

رئوفی دبی خروجی سد دز را یکهزار و 700 مترمکعب عنوان کرد و گفت: این دبی از 800 مترمکعب بر ثانیه آغاز شد و به ترتیب یکهزار، یکهزار و 200، یکهزار و 350، یکهزار و 500 و در نهایت به یکهزار و 700 مترمکعب بر ثانیه رسید.
وی افزود: با توجه به پیش بینی بارش 70 تا 80 میلیمتری باران در بالادست سد امیدواریم بتوانیم میزان خروجی سد را در حد یکهزار و 700 مترمکعب بر ثانیه نگه داریم.
مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به بارش سنگین برف در لرستان اظهار داشت: درصورت بارش باران بر روی این برف ها، سیل دوچندان می شود.
وی تمام تلاش مجموعه سد و نیروگاه دز را رهاسازی حداقل آب عنوان کرد و افزود: در صورت افزایش خروجی مشکل زیادی در دزفول و اندیمشک پیش نمی آید ولی برخی روستاها و اراضی شوش و شوشتر با مشکل مواجه می شوند.
رئوفی با بیان اینکه در 20 سال گذشته به خشکسالی عادت کرده بودیم، گفت: اکنون وارد ترسالی شده ایم و باید خود را با این شرایط عادت دهیم.
وی با تاکید بر لزوم تبدیل تهدید سیلاب ها به فرصت افزود: آب های زیرزمینی و چشمه ها به طور قطع با افزایش بارندگی ها فعال می شوند و منابع برفی کمک می کنند که رودخانه ها در تابستان همچنان فعال بمانند.

** سد دز در سلامت کامل است

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به بازار گرم شایعات پیرامون این سد خواستار اطمینان مردم به مسئولان شد و اظهار داشت: سد دز هیچ مشکلی ندارد و در سلامت کامل است.
وی سد دز را یکی از محکم ترین سدهای جهان دانست و افزود: مردم به شبکه های اجتماعی و شایعات توجه نکنند و اخبار را از رسانه های معتبر دریافت کنند.
رئوفی ضمن هشدار نسبت به فاصله گرفتن مردم از حریم رودخانه ها گفت: چنانچه روستایی باید به صورت موقت تخلیه شود انتظار می رود اهالی روستا همکاری لازم را صورت دهند و اگر خسارتی دیدند، مطمئن باشند دولت آن را جبران می کند.
وی با اشاره به انتشار شایعاتی مبنی بر سرریز کردن سد دز اظهار داشت: عبور آب از روی سد هرگز رخ نداده و تخلیه آب از دریچه های آب بر عادی انجام می شود.
وی افزود: مردم و گردشگران اکنون بر روی تاج سد حضور دارند که نشان می دهد هیچ مشکلی برای سد ایجاد نشده است.

** حضور وزیر نیرو در استان خوزستان مایه دلگرمی است

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به دستور رئیس جمهوری مبنی بر حضور وزیر نیرو در استان برای مدیریت آب گفت: تخصص وزیر نیرو در حوزه آب است لذا حضور او در استان علاوه بر کمک به مدیریت آب باعث دلگرمی و هماهنگی بیشتر می شود.
وی افزود: تعامل مسئولان استان خوزستان با هدایت های استاندار بسیار خوب است لذا امیدواریم با وجود هجوم سیلاب های فراوان مشکلی در استان پیش نیاید.
رئوفی با بیان اینکه هر ساعت 2 سانتیمتر از ارتفاع آب مخزن سد دز کم می شود، اظهار داشت: روستاهای زاویه دزفول و روستاهای بوحمدان و شعیبیه از روستاهای شوش و شوشتر هستند که ممکن است با افزایش دبی خروجی سد دز با مشکل مواجه شوند.

** سه متر تا تکمیل ظرفیت سد دز باقی مانده است

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به آمادگی مجموعه سد و نیروگاه دز از پنج ماه قبل تاکنون گفت: سد دز برای آورد هفت تا حداکثر هشت میلیارد مترمکعب در هر سال آبی طراحی شده است ولی پیش بینی می شود این عدد در سال آبی جاری به 11 میلیارد مترمکعب برسد.
وی با بیان اینکه دبی آورد مخزن سد دز بین 30 تا 10 هزار و 400 مترمکعب متفاوت است، افزود: این حجم از آب را تک سد دز باید مدیریت و مهار کند.
رئوفی با بیان اینکه 600 میلیون مترمکعب از حجم مخزن سد دچار رسوب شده است، گفت: طبق دستورالعمل ها تا 2 هزار مترمکعب بر ثانیه می توانیم آب رها کنیم ولی میزان رهاسازی آب براساس آستانه تحمل سیل بندهای پایین دست خروجی سد مدیریت می شود.
وی لایروبی نکردن و دخل و تصرف در بستر رودخانه ها را از موانع افزایش دبی رودخانه ها دانست و افزود: دریچه های سد دز قدرت تخلیه 6 هزار مترمکعب آب در ثانیه را حسب ضرورت دارند ولی با توجه به ساخت و سازها و دخل و تصرف های صورت گرفته در بستر رودخانه دز حتی رهاسازی یکهزار مترمکعب آب نیز مشکل ایجاد می کند.
وی اضافه کرد: تابع مدیریت سازمان آب و برق خوزستان هستیم اما به منظور جلوگیری از آسیب مردم با فرمانداران شهرستان های پایین دست نیز هماهنگی می شود.
مدیرعامل سد و نیروگاه دز گفت: فرمانداران شوش، دزفول، شوشتر و اندیمشک به صورت لحظه ای با من ارتباط دارند و همکاری خوبی داشته اند.
وی با بیان اینکه 270 مترمکعب بر ثانیه آب از نیروگاه عبور می کند، افزود: بالای 9 میلیون کیلووات ساعت برق توسط نیروگاه سد دز تولید می شود.
به گزارش ایرنا بارش شدید باران در یک هفته اخیر موجب افزایش حجم آب ورودی سدهای کرخه و دز شده است. سدهای کرخه و دز در اندیمشک نقش مهمی در کنترل سیلاب های اخیر داشته اند.
سد دز نخستین سد از رشته سدهای چند منظوره ای است که در 23 کیلومتری شمال شرقی اندیمشک بر روی رودخانه دز احداث شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر