بازدید 11653

ممنوعه‌هایی که برخی را از عیددیدنی متنفر کرده است

هر قدر هم که بگوییم عید است و دید و بازدیدش و تلویزیون مثل هرسال بگوید، عید فرصتی است برای دیدن فامیل و دوست و آشنا؛ اما باید قبول کنیم که خیلی وقت است دید و بازدید و مهمانی در تعطیلات عید نوروز رونق سال‌های دور گذشته را ندارد و هرسال هم کمتر و کمتر می‌شود.
کد خبر: ۸۸۷۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸ 25 March 2019

هر قدر هم که بگوییم عید است و دید و بازدیدش و تلویزیون مثل هرسال بگوید، عید فرصتی است برای دیدن فامیل و دوست و آشنا؛ اما باید قبول کنیم که خیلی وقت است دید و بازدید و مهمانی در تعطیلات عید نوروز رونق سال‌های دور گذشته را ندارد و هرسال هم کمتر و کمتر می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ خیلی از خانواده‌ها دیگر فقط به دید و بازدید یکی دو خانواده نزدیک‌تر و صمیمی‌تر بسنده می‌کنند، خیلی‌ها برای سفر برنامه‌ریزی می‌کنند تا از زیر بار رفت‌وآمد در بروند و خیلی‌ها هم ترجیح می‌دهند، اصلا جایی نروند و فقط استراحت کنند.

از دلایل اقتصادی و دوری راه‌ها و تعدد سلایق در خانواده‌ها برای تصمیم‌گیری که بگذریم، یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود بعضی‌ها کمتر به دید و بازدید علاقه نشان دهند، رفتار‌های نسنجیده و آزاردهنده، سؤالات خصوصی و تجسس در زندگی و حریم خصوصی آن‌ها توسط بقیه فامیل و آشنایان است که باعث رنجش می‌شود؛ رفتار‌ها و پرسش هایی که گاه صرفا برای باز کردن باب صحبت پرسیده می‌شود.

این در حالی ‌است که اگر بدانیم در این روز‌ها که بیش از پیش قرار است با هم معاشرت کنیم، چطور باعث رنجش یکدیگر نشویم، قطعا لحظات خوش‌تری در معاشرت با خانواده و دوستان خواهیم داشت. نگاهی که موجب شده همشهری یک راهنمای ویژه برای باید و نباید‌های عیددیدنی تدارک ببیند که اگر رعایت شود، معاشرت‌ها دلپذیرتر می‌شود.

کی زن می‌گیری؟

قدیم‌ها رسم بود تا دختر یا پسری در فامیل به سن ازدواج می‌رسید خانم‌های فامیل دست‌به‌کار می‌شدند و افراد مورد نظرشان را پیشنهاد داده و خیلی سریع به قول خودشان همه را سر و سامان می‌دادند؛ اما حالا سال‌هاست که این روش جواب نمی‌دهد و دختران و پسران جوان نه ‌تنها از این پیشنهاد‌ها استقبالی نمی‌کنند، بلکه بعضی‌هایشان هم ناراحت می‌شوند.

دلایل زیادی وجود دارد که یک دختر یا پسری که ما می‌شناسیم تا به حال ازدواج نکرده؛ از پیدا نکردن شخص مورد نظرش گرفته تا آمادگی روحی و فکری نداشتن برای ازدواج و شرایط اقتصادی نامناسب و شاید اصلا دوست ندارد ازدواج کند. باید قبول کنیم که موضوع ازدواج دیگران به ما هیچ ارتباطی ندارد و با پرسیدن پرسش هایی مانند «چرا ازدواج نمی‌کنی؟ کی ازدواج می‌کنی؟ چرا هنوز مجردی؟ کی به ما شیرینی عروسی می‌دهی؟» وارد حریم خصوصی دیگران نشویم.

چرا بچه‌دار نمی‌شوید؟

بپذیریم سبک زندگی آدم‌ها، خواسته‌ها و انتظارشان از زندگی، اهداف، رویاها، لذت‌ها و به‌ویژه زندگی مشترک، با ما و آنچه به آن فکر می‌کنیم متفاوت است. لزومی ندارد هر کسی که ازدواج کرد در یک فاصله زمانی مشخص بچه‌دار شود یا اگر یک بچه دارد حتما به فکر داشتن فرزند دوم بیفتد و یا اگر دختر دارد تصمیم بگیرد پسردار شود و برعکس. یک زوج منتظر هستند تا خانه‌دار شوند و بعد بچه‌دار شوند، یک زوج منتظر بهبود شرایط اقتصادی هستند، یک زوج اصلا بچه دوست ندارند، یک زوج فقط یک بچه می‌خواهند و هزاران مدل فکری و خواسته‌ها و شرایط دیگری که ما اصلا فکرش را هم نمی‌کنیم، اما فقط و فقط به‌خود آن‌ها مربوط ‌است و می‌تواند دلیل شرایط کنونی آن‌ها باشد.

پس یادتان باشد با پرسیدن سؤالاتی مانند «کی می‌خواهید بچه‌دار شوید؟ کی بچه دوم را می‌آورید؟ مامان و بابات نوه نمی‌خواهند؟ چرا هنوز بچه ندارید؟ پس کی می‌خواهید لذت پدر/ مادر شدن را بچشید؟ دلتان یک دختر/ پسر نمی‌خواهد؟ برای بچه‌تان خواهر/برادر نمی‌آورید؟» دیگران را نرنجانید.

چند واحد پاس کردی؟

ماجرای تحصیلات و دانشگاه رفتن در تمام این سال‌هایی که داشتن مدرک دانشگاهی تبدیل به ارزش شده ‌است، چه برای نوجوانان که در سن کنکور هستند و چه برای دانشجویانی که چندسالی از تحصیلاتشان می‌گذرد، ماجرای پراسترس و ناراحت‌کننده‌ای است. کنکور به ‌خودی خود مرحله پراسترسی برای بچه‌هاست و تکرار سؤال‌های مربوط به آن، به‌ویژه در روز استراحت و در مهمانی سؤال نابجایی است. تمام شدن دوره دانشگاه و تحصیل دیگران هم مسأله‌ای نیست که در زندگی ما تأثیری داشته باشد.

پس یادتان باشد با پرسش هایی چون روزی چندساعت درس می‌خوانی؟ لیسانست را کی می‌گیری؟ سال بعد هم در کنکور شرکت می‌کنی؟ چرا رشته‌ات را عوض نمی‌کنی؟ معدل لیسانست چند شد؟ چند واحد پاس کرده‌ای؟ یک لیسانس گرفتن چرا این‌قدر طول کشید؟ نمی‌خواهی برای فوق‌لیسانس اقدام کنی؟» دیگران را از خود دور نکنید.

درآمدت چقدر است؟

میزان حقوق و درآمد افراد چیزی نیست که ما درباره‌اش از آن‌ها بپرسیم و کنجکاوی کنیم. هیچ‌گاه درباره حقوق دریافتی فرد از او سؤال نکنید. اینکه از شخصی درباره حقوق دریافتی شخص دیگری هم سؤال کنید، به همان اندازه ناپسند و دور از ادب است. حتی اگر شخص مقابل شما با پرسیدن این سؤال مشکلی نداشته باشد، باز هم شما حق ندارید از او این سؤال را بپرسید. اگر دوست‌تان حقوق کار قبلی‌اش را به شما گفته باشد، شما باز حق ندارید از حقوق کار جدیدش سؤال کنید. حتی اگر سایر مسائل جزئی زندگی‌تان را با دوست یا اعضای خانواده‌تان در میان گذاشته‌اید و میزان درآمد خود را به او گفته‌اید بازهم اجازه پرسیدن این سؤال را ندارید.

چقدر اجاره خانه می‌دهی؟

سعی نکنید درباره هزینه‌ها از طرف مقابل سؤال بپرسید؛ از هزینه‌ای که برای اجاره آپارتمان کرده تا هزینه مدرسه بچه ها، خرید فلان لباس یا فلان جواهر و یا هر چیز دیگری که نظرتان را جلب می‌کند. پرسیدن سؤالاتی مانند «چقدر برای اجاره هزینه می‌کنید؟» و «آیا این کفش را گران خریدید؟»، «پرده‌ها برایت چند درآمد؟» و از این دست سؤال‌ها را برای خود ممنوع کنید. فقط به یاد داشته باشید که اینگونه سؤالات باعث می‌شوند مردم احساس ناخوشایند پیدا کنند. اگر واقعا در مورد آن محصول کنجکاو هستید، به‌صورت آنلاین قیمت آن را پیدا کنید. اگر کسی چنین سؤالی از شما پرسید، به یاد داشته باشید که مجبور نیستید به آن‌ها پاسخ دهید. خوب است که در جواب بگویید: «من نمی‌خواهم در این مورد صحبت کنم». یا فقط می‌توانید با یک سؤال پاسخ دهید: «چرا؟»

سلیقه شخصی

اینکه مردم در خانه و در حریم خصوصی‌شان موسیقی سنتی دوست دارند یا پاپ دوست دارند جوراب قرمز را با لباس مشکی بپوشند، غذای فرنگی دوست دارند یا ایرانی، همسرشان را چی صدا می‌کنند یا بچه‌شان را چند بار در هفته به پارک می‌برند به ما ربطی ندارد.

عشق و علاقه‌مندی آدم‌ها

اینکه چه ‌کسی با چه ‌کسی تناسب دارد یا ندارد، فلانی با کسی سن مادربزرگ یا پدربزرگش قصد ازدواج دارد، تحصیلاتش به درد چه کسی می‌خورد یا نه، دنبال پول چه کسی است، در زندگی خصوصی‌شان دعوا دارند یا نه به ما ربطی ندارد. اینکه حدس می‌زنید بین ۲ نفر احساسی به‌وجود آمده خیلی خوب است که حواستان به دیگران هست، اما نباید در این خصوص با دیگران حرف بزنید و یا اینکه حدس‌تان را قضاوت کنید.

دوستان و آشنایان

در مورد دوستان، اقوام و آشنایان دیگران قضاوت نکنیم و کاری نکنیم که حرف دیگران و زندگی‌شان دغدغه و نقل محافل‌مان باشد. در میهمانی درباره دوستان و آشنایان میزبان/میهمان از او سؤال نکنیم؛ اینکه «خواهرت با نامزدش به کجا رسید؟ برادرت چرا خانه نمی‌خرد؟ فلان دوستات چرا پیش روانشناس نمی‌رود؟ فلانی کی بچه دار می‌شود؟ و...»

جراحی زیبایی

این هم از همان دست اظهارنظر‌ها درباره ظاهر آدم‌هاست. فرقی نمی‌کند شما طرفدار جراحی زیبایی هستید یا نه، اما نه حق دارید دیگران را بابت عمل زیبایی که انجام داده‌اند سرزنش کنید و به رویشان بیاورید که بهتر یا بدتر شده‌اند و نه حق دارید کسی که قصد جراحی زیبایی ندارد را سرزنش کنید و از او بپرسید که چرا این کار را انجام نمی‌دهی و تو خیلی به این جراحی نیاز داری.

خصوصیات اخلاقی آدم‌ها

بهتر است موقعیت ارتباط با آدم‌هایی که رفتارشان باعث ناراحتی مان می‌شود را محدود کنیم تا اینکه بخواهیم از اخلاق آن‌ها مستقیم گلایه یا جلوی دیگران و پشت سرشان آن‌ها را نقد کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
من 36 سالمه، زنگ زدم به عمو که سال نو رو تبریک بگم، یک ساعت حرف زده و در صحبتاش متلک و زخم زبان !! که چی؟ که چرا ازدواج نمیکنی!!!! آخه ازدواج کردن بنده چه ارتباطی با عید و نوروز داره؟! من هنوز مورد مناسبم رو پیدا نکردم، مگه ازدواج زوره؟! سبک زندگی بنده سالم و اسلامی، اما هنوز شخصی که مناسب احوالات بنده باشه پیدا نشده، حالا زنگ زدیم سال نو رو تبریک بگیم، روز اول عید تنها هنری که دارن همین زخم زبان است! قطعا سال آینده فقط به ارسال پیامک بسنده میکنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
بنده هم پسر عمویی دارم که متلک‌پران است. از بچگی این مرض را داشته و هنوز خوب نشده و با همه چنین است! نمی دانم برای عیددیدنی خانه عمو بروم و این مریض هم آنجا باشد و روی اعصاب، و یا لقای عمو را به متلک های دست پرورده اش ببخشم! به نظرم دومی اولی است.
رامبد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
بنده هم گرفتار این مسایل بودم و سعی میکردم بحث رو عوض کنم ولی الان طرف رو میشورم میزارم کنار.
طرف به من میگه کی زن میگیری؟میگم چطور؟میگه بیاییم عروسی گفتم اگه خبری هم باشه شما دعوت نیستی! قیافشون دیدنی میشه
یا به یه نفر دیگه گفتم که این سوالات شخصیه نباید مطرح بشه و مثل این میمونه که من از تو در مورد مسایل زناشوییت بپرسم. حالا بپرسم؟ !!
دوران مدارا با آدم های پر رو تموم شده
ناشناس
| Canada |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
خوب راست میگن ایشون دیگه! چرا ازدواج نمیکنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
احسنت رامبد جان
با اشخاص متلک پران و زخم زبان زن باید مثل خودشون و با شدت بیشتر جوابشون رو بدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
همون پیامک رو هم نده حساب کار دسشون بیاد شخصا
امسال به ۴ نفر بیشتر بصورت پیامکی سال نو رو، تبریک نگفتم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
منم همین مشکل رو با برخی فامیل داشتم اما بهتره خودرا حساس نشون ندی بهترین جواب افراد فضول کم محلی است
من مدتی بود بیکار بودم، روز 13 به در یکی از فامیل دور خودش خودش رو به منزل ما دعوت کرده بود، چون منزل ویلاییه و گفت بیاییم منزل شما در باغچه 13 را به در کنیم، گفتیم بفرمائید خوش آمدین. خلاصه اینها آمدن، و جلوی همه میگه هنوز کار پیدا نکردی؟ گفتم خیر، هنوز جایی مشغول نیستم. گفت یعنی بیکاری و بی آر؟ لبخند زدم و موضوع رو سعی کردم عوض کنم. شعور تا این حد، آمده نان و نمک خورده و به من میگه بی آر هستی!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
میگفتی به شغل پذیرایی از میهمانان ناخوانده مشغولم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
بی عار صحیح است
حمید کلباسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
شما خودتو ناراحت نکن ، خودش خشک میشه میفته! ضمنا املای بی عار صحیح است نه بقول خودت بی آر که آدم را یاد بی آ ر تی میند !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
چقدر دوست دارید که اشتباهات دیگران و دانسته های خود را به رخ بکشید. بی ار بی عار یا بیار شما معنی متن را بخوانید و بفهمید دقیقا اینبرای شماها است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
آقایی که اسم کلباسی رو برا خوت انتخاب کردی شما هم
با این آقا که داری کار زشت همون مهمان ناخونده رو انجام میدی
چقدر چاق شدی
چقدر لاغر شدی
چرا رژیم نمیگیری
چرا موهات ریخته
چرا موهات سفید شده
چرا خونه ات رو عوض نمیکنی
چرا مبلت رو عوض نکردی
چرافلانی رو نگرفتی
چرا فلانی تورو نگرفته
چرا...
خوب از اینکه در مورد چی حرف نزنیم گفتید میسه لطفا بگین پس از چی صحبت کنیم؟ در مورد روحانی و گوشت و مرغ و ترامپ و.... !!! اخه دیگه از چی صحبت کنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
داداش مطلب رو نگرفتی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
هر صحبتی به جز دخالت یا سرک کشیدن در امور خصوصی مردم
تابناک مقاله ات عالی بود،حرف دل خیلی هاست
چرا ازدواج نمی کنی چرا چرا چرا
امسال هر کی میومد خونمون از من می پرسید کی زن میگیری...مزخرفا!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
کی زن میگیری؟
پس راجع به چی حرف بزنیم؟
واقعا به جا بود. امیدوارم بازدید و بازنشرش زیاد باشه.
سال خوبی داشته باشید
نه تن ها
نتن ها
نتنها
من وضع مالی ام بد نیست می توانم خانه بخرم اما اعتقادی به خرید خانه ندارم هر کس میاید خونه ما بعد از این که می پرسد چند گرایه خونه میدهی آخرش دعا می کنه انشاالله خونه بخری اخه من نمی خواهم بخرم مگه زور هست بروند برای خودشان دعا کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
نازک نارنجی نباش. دعا که بد نیست
خواهر زاده من اومده بود مثلا عید دیدنی البته از چند ماه پیش هی زور میزد که بیاد و من میدونستم که برای عقده گشایی میاد و رو نمیدادم خلاصه اومد تا نشست خودش و زنش سر صحبت رو باز کردند که پنت هاوس خریدیم حالا منظورشون طبقه ۵ یک آپارتمان (چون طبقه آخر بود حالا شده پنت هاوس بدون اینکه تعریف پنت هاوس رو بدونه) ت ی نظرآباد آبیک هست بعدش خودش رو مهندس مترو خطاب میکرد در حالیکه دیپلمه هست و الان داره لیسانس روابط عمومی دانشگاه علمی کاربر ی میخونه ، زن و شوهر با هم کورس گذاشته بودند و به هیچ کس مجال نمیدادند و یکبار ترکیه رفته بودند و یکبار هم به لطف ارز مسافرتی به تایلند ، اینا رو هم به ما حالی کردند و تعریف و تعریف ، حال ما رو حسابی به هم زدند و تصمیم گرفتم دیگه ریختشونو نبینم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
آدم به خواهرزاده خودشم حسادت میکنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
خودت هم همچین کم خاله زنک نیستی ها !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
خانم شما بخاطر خواهرتون ببخشیدشون
بسیار مقاله عالی بود
به نظرم مقاله بیخودی بود متاسفانه مرتب آدم ها را از هم دورتر میکنید آدم ها با همین صحبت ها احساس همدلی می کنند آدم ها اگر با هم درددل کنند دیگر کسی افسردگی نمی گیرند وقتی من میزان زیادی اجاره میدهم و این را برای نزدیکانم میگویند همدلی آنها کمی آرامش میدهد قدیم که مهمانی زیاد بود نه کسی افسردگی می گرفت و نه این همه چشم و همچشمی بود
اینروزها کسی درباره موارد اشاره شده در فوق صحبت نمیکنه. موارد مورد بحث به شرح زیر هستند :

ترامپ
کانادا
انگلیس
ایران خودرو و سایپا
سکه و دلار
گوشت و مرغ
لاریجانی ها
روحانی و دوستان
عراقی ها در مشهد و شمال
ترکیه و تایلند
....
...
..
.
.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
عالی بود
هیچکدام ز اینها نیست که مردم گفتند ...........شما نزدیک عید یا تعطیلات می شود به جای اینکه ارزان کنید سفرهها را ..... .بلیط ها را هنل ها را وووووووووووووووووووووسایل راحتی مردم رادرسفر اماده کنید .برعکس میکنید .همه چیز را صد بربار میکند تا مردم دید و باز دیدن وسفر نروند خوش نگذرونند ..چون اعتقاد به افسردگی .گریه و زاری دایم عزاداری دارید وووووووووووووووودارید .همین
سلام

میشه بفرمایید راجع به چی میشه صحبت کرد؟
لطفا چند مورد را بفرمایید

سپاس
من از ادمهای فضول بدم می یاد اما اگر چنین ادمهایی به پستم بخورن تحمل می کنم ومحل نمی دم نه اینکه اعصابم خورد کنم با هیچ کس رفت وامد نکنم
بحث بزرگی رقم های اختلاس واینکه ای کاش ما هم میتونستیم اختلاس کنیم و نحوه خرج کردن درآمد اختلاس و اینکه اختلاسگرها هم میگویند این پول ها از عنایت خداوند است ، جزو شیرین ترین گپ های امسال هست.
با همکاران رفته بودیم دیدن مدیر شرکتمان که از حج واجب برگشته بود . بچه ها چند بار گفتند
قبول باشه حاج آقا ، چند بار گفتند هوا چطور بود؟چند بار گفتند مدینه گرمتر بود یا مکه؟! من به
همکارانم گفتم چند دفعه این سئوالات را تکرار میکنید؟ یکی از بچه ها گفت خوب چی بگیم؟
گفتم بگوئید مشهدی بود ، کربلایی شد ، مکه رفت ، عجب بلایی شد!
آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است، سوال بپرسن چه اشکال داره اونایی که بتونم جواب میدم و اونهایی که دوست نداشته باشم و خصوصی باشه جواب نمیدم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر