بازدید 4602
۵

استقبال اندک از تمدید مهلت ثبت نام در کنکور ۹۸ و یک ابهام

با اتمام مهلت دوباره ثبت نام در کنکور ۹۸، مشخص شد که شمار استقبال کنندگان از این فرصت مجدد، اندک بوده است.
کد خبر: ۸۸۶۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ 18 March 2019
با اتمام مهلت دوباره ثبت نام در کنکور ۹۸، مشخص شد که شمار استقبال کنندگان از این فرصت مجدد، اندک بوده است.

به گزارش «تابناک»، آن گونه که حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور خبر داده، آمار نهایی ثبت نام کنندگان در کنکور ۹۸ به عدد یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۷۹۳ داوطلب رسیده است. این در حالی است که در پایان مهلت ثبت نام اولیه، شمار ثبت نام کنندگان در کنکور سال آتی، یک میلیون و ۷۶ هزار و ۶۵۷ نفر بوده است.

اعداد و ارقامی که از قیاس آن‌ها متوجه خواهیم شد که در فرصت مجدد ثبت نام در کنکور ۹۸، تنها ۴۲ هزار و ۱۳۶ نفر ثبت نام کردند. ۴۲ هزار نفر طی چهار روز که می‌شود از قرار روزی حدود ۱۰ هزار نفر.

ماجرا زمانی جالب می‌شود که بدانیم استقبال از این مهلت دوباره، کمتر از ۴ درصد بوده است. به این معنی که تنها به میزان چهار درصد ثبت نام کنندگان در مهلت اولیه ثبت نام در کنکور ۹۸، به صف داوطلبان کنکور ۹۸ افزوده شده اند.

استقبال اندکی که این سوال را به دنبال دارد که به راستی دلیل تصمیم سازمان سنجش آموزش کشور برای در نظر گرفتن مهلت دیگری برای ثبت نام در کنکور سال آتی چیست؟ آیا مسئولان سازمان سنجش بر این باور بوده‌اند که شمار جاماندگان از ثبت نام آنقدر زیاد است که نیاز است مهلت جدیدی در نظر بگیرند؟

سوالی که اگر قرار باشد با توجه به استقبال اندک از این مهلت به آن پاسخ بگوییم، دو گزینه پیش روی مان قرار دارد: نخست آنکه مسئولان سازمان سنجش اطلاع دقیقی از شمار جاماندگان نداشته اند و دیگر آنکه اطلاعات شان دقیق بوده، اما میزان استفاده کنندگان از شانس مجدد ثبت نام با انتظارات تطابق نداشته است.

گزاره‌های متفاوتی که هر کدام شان صحیح باشند، نتیجه چیزی جز شکست مسئولان سازمان سنجش نیست. شکست در هدف گذاری ایشان برای تمدید مهلت ثبت نام در کنکور ۹۸ که امری کم سابقه (اگر نگوییم بی سابقه) بوده است. اما آیا این تنها دلیل در نظر گرفتناین مهلت دوباره بوده است؟

کافی است کمی در خصوص کنکور ۹۸ کنکاش کنیم تا دریابیم مهم‌ترین مساله پیرامون این آزمون سراسری، سرگردانی فراوانی داوطلبان حضور در دانشگاه با توجه به تغییرات صورت گرفته در نحوه ورود به دانشگاه است. سرگردانی‌ای که هنوز رفع نشده و احتمالا در آینده نیز تداوم خواهد یافت.

صحبت درباره بی اطلاعی بسیاری از داوطلبان حضور در دانشگاه در سال آتی است که پرسش‌های متعددشان هنوز بی پاسخ مانده و علاوه بر آن، نوعی بی اعتمادی به عملکرد مسئولان در رفتارشان مشهود است. بی اعتمادی پررنگی که می‌شود در میزان ثبت نام در کنکور ۹۸ نیز مشاهده اش کرد؛ ثبت نام در آزمونی که قرار است تنها ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها با آن پر شود، اما شمار داوطلبان حضور در آن رشد نشان می‌دهد.

به تعبیر بهتر، در شرایطی که داوطلبان می‌دانند راه ورود به دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی باز است و ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها با این شیوه پر خواهد شد، باز در صف متقاضیان کنکور قرار می‌گیرند. موضوعی که نشان می‌دهد تغییرات شیوه ورود به دانشگاه با ابهامات زیادی در ذهن داوطلبان ورود به دانشگاه همراه است.

اشکالی که ناشی از اطلاع رسانی ناکافی در خصوص این تغییرات و مسائلی از این دست است. مسائلی که ظاهرا مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور، راه جبران شان را در اقداماتی نظر تمدید مهلت ثبت نام در کنکور یافته‌اند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
داداش اگه ميشه ظرفيت به ارشد بدين
آقا یا خانم گزارشگر !
چرا سعی می کنید ثبت نام کنندگان مجدد را به درصد بیان کنید و آنرا کم اهمیت جلوه بدهید ؟!
چهل و دو هزار و صدو سی و شش نفر دانش آموز جامانده از ثبت نام عدد کمی است ؟!
اگر از عزیزان خودتان هم در این بین بود همینجوری کم اهمیت جلوه می دادید ؟!
آیا خودتان را جای دانش آموز جامانده و خانواده اش قرار داده اید ؟!
قطعا خیر ! اگر قرار می دادید می فهمیدید که حتی کی نفر جامانده هم ارزش ثبت نام مجدد را دارد .
با انصاف باشید . خدا را در نظر بگیرید .
من کاری به مسائل جناحی و سیاسی ندارم . اما با این اقدام شما راه برای عده ای بسته می شود .
وجدان داشته باشید.
سلام، سازمان سنجش هر ساله در اواخر اسفند برای کنکور سراسری مهلت ثبت نام مجدد میذاره و این مورد چیز جدیدی نبوده.
ببخشید که این‌طور می‌گم؛ ولی جوری نوشتید انگار اون ۴٪ آدم نیستن
ده ها بار اینجا نوشتم که این مسئولین در خصوص جذب دانشجو در کنکور کارشناسی ارشد 97 ( تکمیل ظرفیت چه در مهر و چه در بهمن ماه 97 ) هم از مهر ماه تا کنون خواب تشریف دارند ... اما شما یکبار هم منتشر نکردید تا شاید کسی در این مجموعه تصمیم گیری به خودش بیاد یا یکی بیدارشون کنه که بفهمند همه منتظر ابراز فضل و حرکتی از جانب مسئولین اند.دریغ از یک کلمه انعکاس مورد !!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس