بازدید 4430
سید حمید حسینی:

هیچگاه کالای ایرانی از قفسه کالای عراق حذف نشد

ایجاد شهرک های صنعتی و نمایشگاه های دائمی مشترک ایران و عراق یکی از دستاوردهای سفر رئیس جمهور به بغداد بود که به افزایش حجم مبادلات تجاری 2 کشور کمک می کند.
کد خبر: ۸۸۶۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۵ 17 March 2019

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از شبکه خبر، سرپرست سازمان توسعه تجارت در گفتگو با 18:30با اعلام اینکه آمار صادرات غیر نفتی کشور در 11 ماه گذشته به مرز 40 میلیارد دلار رسیده است، گفت: سهم صادرات ما به عراق امسال به 8 و نیم میلیارد دلار رسیده است که با احتساب برق و گاز از مرز 11 میلیارد دلار هم افزایش می یابد.

محمدرضا مودودی میزان رشد صادرات به عراق را بطور متوسط 50 درصد اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود تا دو سال دیگر سهم صادرات کالاهای غیر نفتی ایران به عراق به 40 میلیارد دلار برسد. 
 
مودودی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی و صنعتی سفر مهم رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق، سهم ایران از بازار کالای عراق را 29 درصد اعلام کرد.
 
او با بیان اینکه 18 گذرگاه مرزی با عراق داریم، میانگین ارزشی هرتن صادرات ایران به عراق را 500 دلار اعلام کرد.
 
سرپرست سازمان توسعه تجارت به دستاورد موفق سفر رئیس جمهور به عراق اشاره کرد و افزود: افزایش مبادلات اقتصادی بین 2 کشور تا پایان 1400 شمسی(2 سال دیگر) به 20 میلیارد دلار می رسد.
 
مودودی با بیان اینکه عراق را باید در کنار ارتباط با سوریه و لبنان درنظر گرفت، افزود: به درخواست عراقی ها ما در بازسازی عراق و همچنین دیگر کشورهای منطقه که از ایران تقاضا کرده اند حضور خواهیم یافت.
 
او با اشاره به نیاز عراق به دانش فنی جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی گفت: در صدد هستیم پیوندهای اقتصادی را در 1400 کیلومتر مرز مشترک افزایش دهیم.
 
مودودی با توجه به مذاکرات سفر اخیر رئیس جمهور به عراق افزود: در هر 5 استان عراق شهرک های صنعتی مشترکی ایجاد می کنیم تا هردو طرف ذینفع شوند.
 
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایجاد نمایشگاه دائمی ایران در عراق را بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: این نمایشگاه با استقبال تجار 2  طرف مواجه شده است و مبادلات اقتصادی را افزایش داده است.  
 
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق آخرین آمار صادرات کالای جمهوری اسلامی ایران به عراق را 8 میلیارد و 766 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در سال 97 رشد بسیار خوبی در بازار صادرات به عراق داشتیم.
 
هیچگاه کالای ایرانی از قفسه کالای عراق حذف نشد
 
سیدحمید حسینی به نقش مرزنشینان در صادرات و واردات کالا اشاره کرد و گفت: بخشی از صادرات ما بر دوش مرزنشینان است و هیچگاه کالای ایرانی با وجود مشکلات سیاسی و اقتصادی از قفسه کالای عراق حذف نشد.
 
او با اشاره به اینکه حدود یکماه بازار منطقه کردستان عراق بسته شد گفت: با این وجود مرزنشینان و بازار غیر رسمی صادرات ما را حفظ کردند.
 
سیدحمید حسینی با بیان اینکه 13 تا 14 بازار مشترک با عراق داریم افزود: بسیاری از مردم عراق در حاشیه بازارچه مرزی شیخ صله شهرستان ثلاث باباجانی استان کرمانشاه وابسته به این بازارچه هستند. بسیاری از مردم در مرز با عراق وابسته به خرید از بازارچه های مرزی و خرید کالاهای ایرانی هستند.
 
او با اشاره به اینکه صدور روادید عراق از ۲۰ فروردین سال آینده برای زائران ایرانی رایگان می‌شود گفت: یکی از مشکلات بازارچه های مرزی با عراق عوارض ورود و خروج (ویزا و گمرکی) است که با برطرف شدن مشکلات عوارض و تاسیس شهرک های صنعتی مشترک مبادلات تجاری با عراق پایدار می شود.
 
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق افزود: عراقی ها با وجودی که تایید کردند کمیسیون مشترک اقتصادی تشکیل دهند اما اصلاحات تعرفه ترجیحی نیاز به تحقیق و زمان بیشتر دارد. دهها مساله مشترک با عراق وجود دارد که باید در قالب یک پروتکل انجام شود.
 
او گفت: در سفر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به عراق توافق بر این شد که ما بخشی از کالاهای خود را از عراق تامین کنیم، این کار بخش از مشکلات ترانزیت در عراق را هم برطرف خواهد کرد.
 
سیدحمید حسینی درباره مبادله اقتصادی با دینار عراقی گفت: مشکلی بابت مبادله اقتصادی با واحد پول 2 کشور نیست و مبلغ بدست آمده می تواند برای خرید کالا استفاده شود.
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر