بازدید 14283

ممکن است در سال جدید کارت سوخت احیا شود/ دولت اراده کند، قیمت بنزین چهار برابر می‌شود

با اینکه دولت و مجلس و مردم راضی نیستند تا قیمت سوخت در کشور تغییر پیدا کند، گویا ته دل بسیاری از مسئولان همچنان رغبت برای افزایش این محصول استراتژیک وجود دارد و برخی مترصد فرصتی هستند که بار دیگر موضوع بنزین را به جریان بیندازند.
کد خبر: ۸۸۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷ 21 March 2019

با اینکه دولت و مجلس و مردم راضی نیستند تا قیمت سوخت در کشور تغییر پیدا کند، گویا ته دل بسیاری از مسئولان همچنان رغبت برای افزایش این محصول استراتژیک وجود دارد و برخی مترصد فرصتی هستند که بار دیگر موضوع بنزین را به جریان بیندازند.

به گزارش «تابناک»؛ در سالی که گذشت، سناریوها و پیشنهادهای بسیاری از سوی نمایندگان مجلس و برخی مسئولان دولتی برای سهمیه بندی بنزین و حتی چند نرخی کردن آن آغاز شد و نیز اقداماتی در این باره انجام گرفت و حتی گام هایی در راستای احیای کارت سوخت برداشته شد؛ اما سرانجام با رأی منفی مجلس به این پیشنهادها پروژه عقیم ماند.

اکنون به نظر می رسد در سال جدید، برخی به فکر این هستند هر گونه شده، بار دیگر مسائل بنزین را به صدر اخبار باز گردانند، این بار نیز مانند گذشته بهترین بهانه برای سهمیه بندی و احتمالا چند نرخی کردن سوخت همان موضوع معروف قاچاق سوخت است.

مجلس شورای اسلامی با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور در بودجه سال 98 اجازه هیچ گونه افزایش قیمت را در حامل های انرژی صادر نکرده است و طبق قانون بودجه، دولت مجاز به افزایش قیمت ها نیست؛ اما همین مجلس سال گذشته یک اختیار ویژه به دولت داد که دست دولت را برای تغییر نرخ سود باز می گذارد.

دولت بر اساس برنامه ششم توسعه این اختیار را دارد که قیمت بنزین را تا پایان برنامه به 80درصد قیمت فوب خلیج فارس برساند؛ بنابراین حربه افزایش قیمت سوخت حداقل تا 4 سال آینده در دست دولت است و اگر روزی دولت مردان اراده کنند که قیمت ها را افزایش دهند باید در انتظار نرخ های عجیب و غریب در قیمت سوخت بود.

با توجه به اینکه در سال 97 ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا کرده و دست کم به یک چهارم ارزش سال خود رسیده، چنانچه دولت بخواهد تصمیمی در این خصوص بگیرد، قیمت سوخت باید تا چهار برابر نیز افزایش داشته باشد.

بهروز نعمتی درباره «احیای کارت سوخت بدون سهمیه‌بندی» و «احیای کارت سوخت با سهمیه‌بندی» به ‌عنوان راهکارهای ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای مدیریت مصرف و قاچاق سوخت گفت: در رابطه با قاچاق سوخت جلسات متعددی میان دولت و مجلس به‌ویژه در "ستاد عالی اطلاع‌رسانی کشور" برگزار شده و مباحث مورد کارشناسی دقیق قرار گرفته‌اند؛ اما سهمیه‌بندی بنزین و هر نوع سوخت دیگر مخالفت بسیاری از اعضا را به دنبال داشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با هر نوع سهمیه‌بندی سوخت افزود: ساماندهی مصرف و جلوگیری از قاچاق بنزین با احیای دوباره کارت سوخت امکان‌پذیر خواهد بود، چون میزان مصرف افراد از سوخت مشخص خواهد شد ضمن آنکه می‌تواند به‌عنوان یکی از ابزارهای مقابله با قاچاق سوخت موثر واقع شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در توضیح دلایل مخالفت خود با سهمیه‌بندی بنزین، توضیح داد: مردم این روزها با مشکلات اقتصادی بسیاری دست به گریبان هستند لذا کوچکترین تغییر قیمت یا دو نرخی شدن بنزین، حباب‌های کاذب قیمت را به دنبال دارد و تورم بیش از گذشته خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: دولت تصمیمی بر سهمیه‌بندی بنزین ندارد، ولی شاید در سال جدید کارت سوخت به منظور ساماندهی مصرف احیا شود، چون دولت می‌تواند از اختیاری که برنامه ششم توسعه به آن‌ داده استفاده کرده و کارت سوخت را مجددا به کشور بازگرداند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۵۶
فقط افزایش قیمت بنزین مانده تا آخرین ضربه کاری بر پیکره نحیف و رنجور ملت وارد شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
انگار شما هم تحت تاثیر رجز خوانی دشمن قرار گرفته اید
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
یاد صحبت یکی از سران نیروی انتظامی می افتم که در قضیه دراویش گفته بود ما می توانستیم از آر پی جی استفاده کنیم. اینم آر پی جی اقتصادی میشه گفت.
نگران نباشید قطعا گران خواهد شد
و ما هم کمابسابق هیچ واکنشی نشان نخواهیم داد
پاسخ ها
سید رسول زنگانلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
.اخوی بنده نشان دادم رفتم 16 روز آب خنک خوردم
نه برادر من مجلسیا نگران انتخابات سال بعد هستن م گرنه اونام موافق گرونیشن
بهترین راه و روش عبور از اوضاع خطرناک اقتصادی فعلی فقط رفتن به راهی است که در زمان دولت خاتمی قرار شد تا سالی ده درصد قیمت کلیه حاملهای انرژی افزایش یابد و از درآمد حاصله آن ، به افزایش حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران و تجهیز زیر ساختهای کارخانه ها هزینه گردد .
متاسفانه علیرغم اجرای سه ساله موفق این برنامه در دولت خاتمی متاسفانه در دولت احمدی نژاد کنار گذاشته شد
الان هم ۴۰ تا ۳۰ درصد بنزین و گازوئیل و نفت کشور بصورت قاچاق خارج میگردد و درآمد آن در جیب اقلیتی خاص پر قدرت مافیایی می رود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
در زمان احمدی نژاد هم قرار شد سوبسید انؤزی صرف توسعه زیرساختها و ایجاد اشتغال بشود، اما فقط صفرهای اختلاس ها زیاد شد
سال نو مبارک.
من خوانده ام که: آشنائی و تسلط بر "علم و هنر تصمیم گیری صحیح و بموقع" از جمله پیش نیازها و بایدهای بسیار مهم و حائز اهمیت یک دولت در جهت اداره امور است.
اغلب مدیران، فرماندهان، مهندسان، و بَرنامه ریزانِ توانمَند، با چارچوب کلی تصمیم گیری به خوبی آشنا بوده و قادر به محاسبه خطر، واکاوی، و تحلیل احتمالات حاصل از تصمیم خود بوده و سطحی نگر نمی باشند.
همواره بسیاری از تصمیمات دولت تدبیر و امید و سایر دولت ها در این مدت 40 سال که من شاهد و مواجه با آن بوده ام همراه با «ریسک فوق العاده و همراه با عدم قطعیت» بوده است.
این موضوع مدت ها است که مطرح شده است ولی کماکان آقایان از احتمال صحبت می کنند. شعار دادن کافی است، لطفاً تصمیم گرفته و به آن عمل کنید، طوری که نتایج مُتصَور شما، به سود و مَنفعت مردم باشد.
پاسخ ها
حسنعلی
| Germany |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
آیا کودکی را تهدید می کنید؟ بسیار واضح است که اگر دولت ها بخواهند قیمت 10 برابر و یا حتی بیشتر می شود. در خصوص دلار دیدیم و تجربه نمودیم!
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
مسولین همه متعهد هستند و از صد تا گزینش گذشتند. حالا برا تخصص زیاد ساخت نگیر. فوقش سالی چند میلیون از فقر میمیرند.
این سخنان بی مغز از دهان کدام منوالفکر بیرون میآید؟
پاسخ ها
حسنعلی
| Germany |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی جهت مدیریت .مصرف و قاچاق سوخت
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
همانی که تا حالا به اینجا اوضاع را رسانده.
بله درسته
دولت فقط تو عقبگرد استاده و اراده اش تو چند برابر کردن قیمت هاست...
قاچاق سوخت هم بهانه است.
مثل قاچاق گوسفند و...
به نظرم از کودکان بخوایم برای تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی بیان تلویزیون.
اونها کارشناسان صادقی هستن.
شرم بر دولت قیمت گذار
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
اقاازاین حرفهانزن دولت خدمت گزاراراده میکنه پدرهمه درمیاد
مطمئن باشید که اگر از بعضی چیزها نمی ترسییدند برای تامین خاصه خرجیها قیمت سوخت را ۴ برابر میکردند
مگه سیستم ارباب رعتیه!! ارباب اراده کنه!!؟؟؟ از همین الان دارن هدف امسال که رونق تولید ملی هست رو نشانه میرن؟؟؟
مگه قراره مملکت رو اراده دولتمردان بگرده؟ قانون نداریم؟ اصول نداریم؟ اراده مسئولین یعنی اعمال میل و سلیقه شخصی اونها(البته در خوشبینانه ترین حالت) و در اصل فساد و مال اندوزی با سوءاستفاده از قدرتی که از طریق قانون غصب کرده اند!!!
بدونید اگر امسال کوچکترین ندانم کاری و اهمال و اختلاسی بشه، دیگه نه نظام و نه انقلابی که میلیونها شهید بخاطرش داده شده باقی نخواهد ماند.
مسئولین(فاسد و غیر فاسد) مراقب باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
پس فکر میکنی چیه
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
در چهل سال گذشته چه میکردی که حالا احساس خطر میکنی.
ضمن تبریک سال نو به تابناکی های عزیز و همه ملت.
عجب ما فکر می کردیم اگر دولت اراده کند قیمت دولار به صد تومان و قیمت بنزین به پنجاه تومان می رسد.
اما احتمالا دولت اراده اش به عکس موضوع است یعنی اگر این دفعه اراده کنند ارز و بنزین را چهار برابر خواهند کرد.
خسته نباشند و انشاالله توان پرتابشان بیشتر باشد تا بتوانند به بالای هشت برابر برسانند.!
نابناک جان فقط علت پائین آمدن ارزش ریال وتورم در کدام گزینه سری نهفته است بیسوادی خودیها غارت.یا اختلاس وزمین خواری ومصادره کارخانجات یا فلسفه خودی وغیرخودی وهرج ومرج وبی قانونی یا هزینه دلاری آقازاده ها در امریکا واروپا.تصور میکنید چنین روندی ادامه داشته وهیچ اهرم بازدارنده ای برای متوقف کردن ویرانی کشوروجود نخواهد داشت
خدایی دست از سر این مردم بردارید تمام دنیا داره به سمت جایگزینی ماشینهای الکتریکی با فسیلی میرود آنوقت ما؟؟؟

خوب اگر مدیریت (البته آکادمیک نه خانوادگی) را احیا کنید به جای کارت سوحت تمام مشکلات حل میگردد
سال نو مبارک. بابا حاجی آقاها که خوب وارد هستند. یواش یواش تا طرف یه مرتبه سکته نکنه. آروم آروم. حاجی آقا روحانی خودش بلد هست. سال ۹۹ سوخت هم چهار برابر میشه.
ببین تابناک
ما این وضعیت کشور در حال جان دادن هستیم
دیگر از همه قطع امید کردیم
فقط در بین تمامی مایحتاج مردم بنزین گران نشده بود ان را هم گران کنید قاچاق و تحریم هزار زهرمار بهانه است
چه می کنه ، این دولت !
مگر افزایش قیمت اراده میخواهد ؟
کنترل و کاهش آن عرضه میخواهد که موجود نیست !
اگر قیمت دلار واقعی نشود اگر مکانیزم اقتصادی بر مبنای فرضییه های عیر علمی اداره شود قیمت بنزین به خاطر مصرف زیاد و پایین بودن نسبت به دلار همچنان قاچاق میشود بیایید در ده سال اینده تمام ایده پردازی در اقتصاد و تنش آفرینی در سیاست ها را کنار بگذارید اجازه بدید مردم وارد اقتصاد شوند اجازه دهید شرکتهای بزرگ تولیدی جذب سرمایه گذاری انجام گیرد نمیشود مبنای اقتصادی و ارزانی کالا را با شمشیر درست کرد
چرا حقیقت را به مردم نمی گویید ؟

آیا هنوز هم هستند کسانیکه تحریم ها را کاغذ پاره میدانستند !!؟؟؟؟

قبول کنید با دنیا درافتادن هزینه دارد و مردم هم قربانی بزرگ آن هستند.

دوستانی که درآمد یا حقوق بالای 3 میلیون دارند از انتقاد و پاسخ دادن به نظر من جدا خودداری کنند چون نماینده اکثریت مردم و از جنس ملت نیستند و احتمالا معنی حقوق کارگری را نمیدانند .
دست شنا درد نکنه، 1000 تومان خیلی کمه، یکی دو تا صفر بهش اضافه کنید. ما از شما تشکر داریم.
گرون میشه
چون ارزش پول یک چهارم شده باید قیمت بنزین ۴ برابر شود ولی حقوقها ۲۰درصد؟؟ قابل هضم نیست یک نفر مرا توجیه کنه!!
با سلام
چهار برابر که سهله، اراده کند ده برابر هم میشود. همانطور که برای نرخ ارز و اقلام خوراکی اراده کرد و تورم 300 درصد شد به کوری چشم دشمنان.
اخه اون بی مغزی که این فکرها را کرده قیمت همه اجناس 400 برابر میشه را فکر نکرده ؟؟؟
همین الان هم توش گیر کردن چه برسه به قیمت 4 برابرش ؟؟؟؟؟؟
نرخ بنزین تاثیر بسیار ی در کنترل تورم دارد اما بنزین قاچاق شده از ایران هم معضل بزرگی محسوب میشود مالکین ماشینها باید بتوانند هر هفته یک باک بنزین دریافت کنند وجهت جلوگیری از قاچاق سوخت نرخ بنزین ازاد با کشور های همسایه برابر شود
دولت
میشه لطفا اراده بشه قیمت گوشت و مرغ بیاد مثل چن ماه پیش بشه
انشالله امسال ده برابربشه،برای من کارگرچه فرقی میکنه مادیگه به ته بدبختی رسیدیم وافتخارهم میکنیم به خاطرفلسطین درعذاب هستیم
بدبختی اینه که دولت به اندازه 30 درصد که حقوقها را اقزایش داده قیمت بنزین را اقزایش نمی دهد واخرش مجبور میشه 200 درصد یا 300دصد ان را افزایش بدهد انهایی که دولت در فشار می گذارند که قیمت بنزین افزایش ندهدیا نادنند ویا خیرخواه ملت نیستند اینهمه کشته درجادها یکی از نتایج بنزین ارزان است چون مردم ترجیح می دهند با بودن بنزین ارزان را بیافتند درجاده ها وشهرگردی کنند
هر چه زودتر اقتصاد را بر مبنای علمی اداره کنید و دست از استفاده از اندیشه و نظریه پردازی ازغدی و احمدی نژاد بردارید . ببینید علم بر مبنای تولید و عرضه و تقاضا و جمعیت صد میلیونی چه پیشنهادی دارد تمام حقوق و مزایا و قیمت سوخت به قیمت جهانی برگردانید
اراده کنیدونزوئلا رو هم میزنیم اول میشیم.کی یر یا
نه بابا تعارف نکنید .. یهو بفرمایید بنزین ۱۰ برابر .. کی به کیه؟؟
مشکلی نیست پوست ما انقدر کلفت شده تحمل این را نیز داریم نهایتا مسئولین دلسوز تفاوت این افزایش را می خواهند صدقه سرشان بشکل یارانه به مردم بدهند تا هم گدا پروری را رواج داده سپس با بهانه دهکها آن را قطع کنند
شما دولتیها دست از سر مردم بردارید همه چیز درست خواهد شد
این تیتر الان تهدید آمیز بود یا خبری؟؟؟؟؟

از طرف دیگه دولت زمانی میتونه اراده کنه که به نسبت افزایش نرخ بنزین حتما حقوق ها را افزایش بده
آقاعیدنوروزی برای انبساط خاطرمخاطبینتان مزاح میفرمائیدکه میگوئیددولت محترم اگراراده کنددرطرفته العینی قیمت بنزین چهاربرابرمیشودکه البته دولت محترم اراده کند قیمت بنزین ده برابر وصدبرابرهم میشود یادتان رفته بانک مرکزی که تازه زیرنظر دولت بودونه خوددولت ، تنهابانک مرکزی اراده کردارزش پول ملی مادرسال گذشته یک چهارم وحتی یک پنجم شدوپول جیبمان به کاغذباطله شبیه شدآن کاربانک مرکزی بود حالا اگر دولت اراده کندواویلا شماازاین حرفها نزنیدخدای نخواسته کسی بشنودواراده کند....درخت گردوان به این بزرگی. درخت هندونه الله اکبر!
کارت سوخت هرجه زودتر باید احیا شود
من فقط الان يك سوال ذهنم رو درگير كرده وقتى ملت بيايد كه اين فساد را از ريشه بروبد مسئولان به كجا خواهند گريخت؟
مشکلی نیست عوارض واردات اتوموبیل رو صفر کنن بنزین رو بکنن لیتری ۵۰۰۰ تومن!
اما اگر قراره لگن مونتاژ آشغال داخلی رو ۵۵ میلیون بفروشن نباید دست به قیمت بنزین بزنن.
قیمت بنزین باید به قیمت واقعی خود برسد. حالا هرکی هم میخواد ناراحت بشه بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
قیمت اتوموبیل چی؟! ماشین پارداتی ۳.۵ برابر بشه اشکالی نداره؟!
قبلا هم با اراده مستقیم خود دولت ، قیمت ارزهای خارجی تا حدود ۵ برابر افزایش یافت و این اعترافی بود که خود اقای روحانی در مجلس و در حضور نمایندگان مردم ، راحت به این عمل خود اقرار هم کرد و به نمایندگان گفت که اگر دولت اراده کند ، میتواند در ظرف فقط چند هفته ، قیمت دلار آزاد را دوباره ، به قیمت قبل از گرانیهای اخیرتنزل دهد.
پس دولتی که میتواند با اراده خود چنین کار مهمی را انجام دهد ،مسلما میتواند که قیمت سوخت را هم در آن واحد ،حتی تا چندین برابر ارزش فعلی آن ، به راحتی افزایش دهد .
موضوع مهم برای امثال من اینست که مترصد ند تا شاید ببینند که ، نهایتا دولت در چه زمانی اراده خواهد کرد که در چارچوب منافع ملی صرف، و بدون هیچ ملاحظه ای و فقط ،به وظائف ذاتی خویش عمل کند؟؟؟!!!
دولت اگر عرضه دارد حقوق کارگر و کارمند را چهار برابرکند.
بابا کیه که قبول نداشته باشه که اگه دولت اراده کنه قیمتها ده برابر میشه
دیگر شکی باقی نمانده که جامعه اسلامی مد نظر حضرات دوطبقه بیشتر ندارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل