بازدید 4922

مهمترین دلایل ناباروری در مردان

کد خبر: ۸۸۵۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ 12 March 2019

مسئول دپارتمان ناباروری مردان پژوهشکده طب تولید مثل دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به آمار ناباروی در کشور، مهم‌ترین دلایل ناباروری در مردان را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر سراج الدین وحیدی - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه در کل حدود ۳.۵ درصد زوج‌ها در ایران نابارور قطعی هستند، تصریح کرد: بر اساس مطالعات موردی انجام شده در کشور، مردان در حدود ۵۰ درصد موارد ناباروری زوجین دخیل هستند.

وی با اشاره به تعاریف موجود از ناباروری، اظهار کرد: فردی که بعد از یک یا دو سال اقدام به باروری، صاحب فرزند نشده باشد، نابارور محسوب می‌شود و بر اساس این تعریف بین ۲۴.۵ تا ۲۵ درصد زوجین ایرانی در طول زندگی خود حداقل یک بار ناباروری را تجربه می‌کنند.

ناباروری‌های قابل پیشگیری

وی با بیان اینکه درصد بالایی از ناباروری مردان قابل پیشگیری است، اظهار کرد: برخی از بیماری‌های منجر به ناباروری مانند ناهنجاری‌های دستگاه تولیدمثل، مادرزادی بوده و بنابراین در صورت معاینه به موقع نوزاد، قابل پیشگیری و درمان است.

وی افزود: البته علل و عوامل ناباروری در سنین مختلف، متفاوت است. به عنوان نمونه در دوران بلوغ و نوجوانی پیچ خوردگی بیضه باعث از بین رفتن قدرت اسپرم سازی بیضه می‌شود که اگر در این حالت پیچ خوردگی بیضه را ظرف شش ساعت اصلاح نکنند، بیضه از بین می‌رود.

دلایل ناباروری در سنین بالا و جوانی

وی با اشاره به دلایل ناباروری در سنین بالا و همچنین جوانی، تصریح کرد: در این سنین رفتارهای پرخطر جنسی می‌تواند باعث بروز عفونت‌های مقاربتی به عنوان یکی دیگر از عوامل ناباروری شود؛ چراکه برخی از عفونت‌ها مانند سوزاک، می‌توانند بر تولید اسپرم و یا سلامت اسپرم تاثیر گذاشته و موجب بسته شدن مسیر حرکتی اسپرم شوند. بنابراین برای پیشگیری از بروز ناباروری باید به این مساله توجه شود.

وحیدی با اشاره به واریکوسل به عنوان یکی دیگر از عوامل ناباروری در مردان، اظهار کرد: واریکوسل می‌تواند کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد. واریکوسل‌ها نیز با معاینه قابل شناسایی و درمان هستند.

تاثیر افزیش سن در باروری مردان

این عضو هیات علمی دانشگاه، ازدواج دیرهنگام مردان و افزیش سن را نیز در ناباروری مردان موثر دانست و گفت: با افزایش سن کیفیت اسپرم تنزل پیدا می‌کند و بنابراین یکی دیگر از علل ناباروری مردان، افزایش سن است. البته مصرف سیگار، دخانیات و مواد اعتیادآور دیگر نیز بر روی کیفیت اسپرم اثرگذار بوده و می‌توانند باعث ناباروری شوند.

تاثیر شغل بر ناباروری

عضو هیات علمی پژوهشکده طب تولید مثل دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه با اشاره به تاثیر شغل بر ناباروری مردان، اظهار کرد: برخی شغل‌ها نیز در ناباروری مردان دخیل هستند که از این موارد می‌توان به افرادی اشاره کرد که در محیط‌های بسیار داغ کار کرده و یا در محیط کار با مواد شیمیایی مانند سموم آفات نباتی سر و کار دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکسری از بیماری‌ها باعث ناباروری می‌شوند، تصریح کرد: تومورهای دستگاه تناسلی بخصوص تومورهای بیضه بطور مستقیم و تومورهای دیگر دستگاه‌های بدن به دلیل درمان‌های تکمیلی مثل رادیوتراپی و شیمی درمانی بر باروری مردان تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روش‌های کمک باروری مختلف و نوینی در کشور ارایه می‌شود، تصریح کرد: روش‌ها و تکنیک‌های کمک باروری نوین مانند " آی وی اف" و "میکرواینجکشن" از حدود سه دهه گذشته، همگام با سایر کشورها در کشور ما نیز استفاده می‌شود؛ به گونه‌ای که با این روش‌ها بسیاری از زوج‌های نابارور درمان می‌شوند.

وحیدی در خاتمه با بیان اینکه همه زوج‌های نابارور برای درمان نیاز به روش‌های کمک باروری ندارند، اظهار کرد: بسیاری از زوج‌های نابارور به کمک دارو یا جراحی ساده مثل واریکوسل درمان می‌شوند و اگر زوجی به روش‌های درمان دارویی و جراحی درمان نشد، کاندید استفاده از روش‌های کمک باروری می‌شود. با این روش‌ها احتمال موفقیت در هر سیکل حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان