بازدید 2336

رازهای الباغوز و اموال داعش

همچنان سرکرده‌های برجسته داعش و ده‌ها تن از عناصر این گروه در اردوگاهی به مساحت تقریبا نیم کیلومتر مربع در اطراف شهرک "الباغوز" در حومه شرقی دیرالزور در سوریه در محاصره‌اند. اطلاعات به دست آمده حاکی است که سرکرده‌های ارشد داعش در چنگ نیروهای آمریکایی هستند و این نیروها خبرهای مرتبط با وضعیت عناصر داعش را شدیدا مخفی نگه داشته‌اند.
کد خبر: ۸۸۴۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸ 11 March 2019

همچنان سرکرده‌های برجسته داعش و ده‌ها تن از عناصر این گروه در اردوگاهی به مساحت تقریبا نیم کیلومتر مربع در اطراف شهرک "الباغوز" در حومه شرقی دیرالزور در سوریه در محاصره‌اند. اطلاعات به دست آمده حاکی است که سرکرده‌های ارشد داعش در چنگ نیروهای آمریکایی هستند و این نیروها خبرهای مرتبط با وضعیت عناصر داعش را شدیدا مخفی نگه داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در گزارشی نوشت، اقدام نیروهای آمریکایی به صورت عمدی برای توقف جنگ در این منطقه موجب شک و تردیدهایی درخصوص دلایل پشت پرده این مسأله شده است. پس از آنکه یک مسؤول عالی‌رتبه آمریکایی تصریح کرد، عملیات آزادسازی الباغوز چندین هفته به طول می‌انجامد، نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) صبح روز شنبه برای بار دوم از شروع مجدد عملیات نهایی صرف نظر و تمدید توقف عملیات را اعلام کردند.

اطلاعات به دست آمده حاکی است که سرکرده‌های ارشد داعش در چنگ نیروهای آمریکایی هستند و این نیروها خبرهای مرتبط با وضعیت عناصر داعش را شدیدا مخفی نگه داشته‌اند.

اما در مقابل نیروهای آمریکایی ۴۰۰ تن از نیروهای داعش را که به عقیده آن‌ها دارای تابعیت عراق بودند به این کشور تحویل دادند که بغداد با بررسی هویت این نیروها به این نتیجه رسید که در میان آن‌ها شماری نیروهای خارجی غیرعراقی هستند که به لهجه عراقی صحبت می‌کنند. در بازجویی و تحقیق از این نیروها مشخص شد سرکرده‌های صف اول داعش در الباغوز در محاصره بوده و تقریبا در چنگ نیروهای آمریکایی و نیروهای سوریه دموکراتیک هستند.

‌‎اما یکی از بزرگترین رازهای الباغوز میزان طلا و اموالی است که داعش در اختیار دارد و به نظر می‌رسد که نیروهای آمریکایی دست روی بخشی از آن‌ها گذاشته‌اند.

این در حالی است که عراقی‌ها در جریان بازجویی از نیروهای بازداشت شده‌ای که از الباغوز آمده‌ بودند از میزان طلاها و اموال و نیز منبع آنها اطمینان یافتند و درخواست‌های خود از آمریکایی‌ها برای تحویل دادن طلاها و پول‌ها به بغداد را بیشتر کردند.

طبق گفته یکی از طرف‌های عراقی، اعضای گروه تروریستی داعش این ثروت‌ها را پس از اشغال شهر موصل از بانک‌های این شهر به دست آورده‌ بودند و احتمالا سوریه نیز همین رویکرد عراق را پیش خواهد گرفت.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از عراقی‌ها، حجم اموال در الباغوز به ۵۰ تن طلا و ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد می‌رسد و این تنها جزوی از پول و دارایی‌هایی است که داعش از بانک‌های عراقی به سرقت برده است.

ابوبکر بغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش که چند روز قبل از آغاز حمله به الباغوز در این منطقه دیده و سپس ناپدید شد، احتمالا قبل از آغاز جنگ از این مکان فرار کرده است و داعشی‌ها نیز فورا خانه‌هایی را که وی در آن اقامت داشت، آتش زدند.

نیروهای قسد ابوهاجر، یکی از ساکنان روستاهای جنوب موصل و آخرین شخصی که سرکرده داعش را در الباغوز دیده بود، بازداشت کردند. آمریکایی‌ها فرماندهان قسد را از سخن گفتن درباره وقایع این منطقه منع کرده‌اند.

اما غیرنظامیان و شماری از اعضای تسلیم شده داعش همراه با نیروهای قسد از این منطقه خارج شده‌اند و آن‌ها تنها با کامیون‌های مشخص و با حمایت نیروهای آمریکایی الباغور را ترک کرده‌اند و شاید این موضوع از این منظر حائز اهمیت است که چه کسانی این کامیون‌ها را می‌رانند و راننده آن‌ها چه کسانی هستند؟ به رغم اینکه مسافران چند دستگاه از این کامیون‌ها کودکان و زنان بودند اما تمام این کامیون‌ها افراد مسلح داعش را منتقل نکرده‌اند و مقصد این کامیون‌ها مشخص نیست؟ شاید این کامیون‌ها به سمت پایگاه‌ آمریکا در "التنف" واقع در مرز سوریه با عراق رفته باشند.

پیشتر یک منبع عراقی تاکید کرده بود که ابوبکر بغدادی همچنان در خاک سوریه حضور دارد و وارد عراق نشده است اما برخی از منابع امنیتی عراقی اعلام کردند که شماری از عناصر داعش از طریق مرزها به سمت مناطق بیابانی استان "الانبار" عراق نفوذ می‌کنند.

نیروهای سوریه دموکراتیک در ماه گذشته میلادی از عملیات نهایی برای آزاد سازی شهرک الباغوز از توابع بخش سوسه در منطقه البوکمال در استان دیرالزور خبر دادند اما این عملیات به دلیل خروج غیرنظامیان از منطقه درگیری روند کندی پیدا کرد. طی روز های گذشته هزاران غیرنظامی و شبه نظامی از الباغوز خارج شده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان