بازدید 2158

ماجرای انتقال آب به یزد از شهرهای دیگر چیست؟

کد خبر: ۸۸۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱ 11 March 2019

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد اعلام کرد: کلید خوردن طرح جدید انتقال آب از شهرهای دیگر برای تامین آب شرب یزد به هشت سال زمان نیاز دارد و در طی این مدت تنها با صرفه جویی می‌توان آب مورد نیاز استان را مدیریت کرد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی جوادیان زاده در نشست برنامه‌ریزی سند توسعه آب محور استان عنوان کرد: تاکنون بخشی از سند آمایش استان تهیه شده که موضوع آب به طور ویژه در آن دیده شده است. تهیه برنامه جامع آب استان که مورد تاکید وزارت نیرو است، موازی ‎ کاری با این طرح محسوب می‎ شود.

وی ادامه داد: تاکنون تهیه و تدوین راهبردهای تامین آب استان، طرح سازگاری با کم آبی، طرح آمایش سرزمین و سند جامع آب 17 استان در اولویت برنامه‌‏های شرکت آب منطقه‌‏ای یزد قرار گرفته که همگی به هم مرتبط و وابسته هستند و به نظر می‌رسد نیازی به تدوین سند جدیدی در حوزه آب نیست.

جوادیان زاده تصریح کرد: استان یزد در تدوین طرح آمایش سرزمین با رویکرد آب، متفاوت از روش دیگر استان‏ها عمل کرده است که در ابتدا با انتقاداتی همراه بود اما پس از تکمیل آن، روش یزد به عنوان پایلوت کشور در نظر گرفته شد.

وی افزود: استان یزد از نظر آب شرب در بحران قرار دارد و پس از کاهش 40 درصدی سهم آب شرب یزد در سال جاری از تمام منابع موجود آب استان برای مدیریت مصرف آب استفاده کرده‏‌ایم اما افزایش 2.5 درصدی سالانه مصرف آب شرب یزد، تدابیری جدیدی را می طلبد.

جوادیان زاده عنوان کرد: کلید خوردن طرح جدید انتقال آب از شهرهای دیگر برای تامین آب شرب یزد به هشت سال زمان نیاز دارد و در طی این 8 سال تنها با صرفه جویی می‌توان آب را مدیریت کرد که در برنامه سازگاری با کم آبی و با تعریف صرفه‌جویی 20 درصدی آب در این طرح، می‏‌توانیم فرصت هشت ساله‌ای را به دست بیاوریم.

«داوود رضا عرب» مدیر موسسه پژوهشی مهندسی راهبرد دانش پویا نیز در این جلسه گفت: تدوین سند توسعه آب محور استان، نیاز به اطلاعات گسترده ‎‌ای دارد که خوشبختانه با اجرای طرح سازگاری با کم آبی، اطلاعات پایه برای آن مهیا شده است.

وی ادامه داد: مدیریت تقاضا یکی از زیرمجموعه‏‌های سند توسعه آب استان است که طرح سازگاری با کم آبی به صورت کوتاه مدت به آن پرداخته اما در این طرح بیشتر رویکرد تغییر رفتار با آب مد نظر قرار گرفته است که در سند توسعه آب استان باید به جزییات دیگری مانند حسابداری آب و مسائل اجتماعی آن نیز پرداخته شود.

عرب خواستار همکاری شرکت آب منطقه‏ای یزد و داشتن نگاه ملی به موضوع آب همچنین شناسایی بازارهای منطقه برای تولید محصول پرآبخواه مانند کاشی و سرامیک در تدوین سند توسعه آب شد.

این متخصص حوزه آب در پایان برگزاری جلسات هم‏اندیشی به منظور شناخت مسئله و ماموریت شرکت آب منطقه ای یزد را ضروری عنوان کرد و رویکرد تحلیلی  و مشارکتی این شرکت برای تعیین نقاط آسیب پذیر طرح را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، داوود رضا عرب، مدیر موسسه پژوهشی مهندسی راهبرد دانش پویا و سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه در چهل و پنجمین نشست کانون تفکر آب که پیرامون توسعه آب محور با رویکرد آمایش سرزمین در دانشگاه یزد برگزار شد، عنوان کرد: دلیل ضرورت‌ تدوین برنامه آمایش سرزمین، وسعت کشور و تنوع طبیعی، جغرافیایی و اجتماعی، توسعه نامتعادل، شکاف توسعه بین مناطق و عدم‌تعادل منطقه‏‌ای، کنترل و مدیریت شهرنشینی، توجه ویژه به مناطق توسعه‌نیافته و دورافتاده، کنترل رشد فیزیکی بی‏‌رویه و نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت برای یافتن نقشه توسعه پایدار ملی است.

وی با اشاره بر اهمیت موضوع انتقال آب در دنیا، عنوان کرد: انتقال آب مبحثی اجتماعی است و در یونسکو نیز رعایت پنج اصل بررسی مقصد از نظر صرفه جویی و سازگاری، مبدا از نظر داشتن آب اضافه در حال و آینده، سهیم شدن مبدا در منافع اقتصادی و اجتماعی مقصد و جبران ضررهای زیست محیطی توسط مبدا در انتقال آب الزامی است.

عرب، نبود برنامه برای توسعه، نداشتن زمان به علت سرمایه اجتماعی از دست رفته و فقدان عزم در مردم و مسئولان را در ایجاد شرایط فعلی سهیم دانست و مشارکت، شفافیت، قانونگرایی، مسئولیت پذیری، پاسخگویی و عدالت را از اجزای حکمرانی خوب بیان کرد. 

این مسئول عنوان کرد: استان یزد از نظر سرانه ارزش افزوده و تولید داخلی رتبه بالایی را داراست و شهرهایی که رشد اقتصادی بالایی دارند به تدریج دچار ناهنجاری خواهند شد و تداوم رشد اقتصادی لزوما همیشه خوب نیست.

محمد مهدی جوادیان زاده، مدیر عامل شرکت آب منطقه‏ای یزد نیز در این جلسه  با تاکید بر اهمیت مشخص شدن محدودیت های دریا و محیط زیست در انتقال آب، افزود: با وجود محدودیت های آبی در استان یزد، با مصرف تنها ۱۸ درصد آب موجود، استان رتبه دوم در کشت گلخانه‌ای را به دست آورده و باید این فرهنگ در کشور الگو قرارگیرد.

وی افزود: با تمام انتقاداتی که به صنعت یزد وارد شده است این بخش تنها ۵۰ میلیون متر مکعب آب را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با استان ‎ های دیگر که تا 250 میلیون متر مکعب سهمیه صنعتی دارند بسیار ناچیز است.

جوادیان زاده تصریح کرد: هنوز به این سوال نتوانسته‌‏ایم پاسخ درستی بدهیم که با توجه به زیرساخت های موجود، انتقال معادن کنار دریا با صرفه‏‌تر است یا این که باید به انتقال آب اندیشید اما به طور قطع در صورت ادامه برداشت از معادن یزد بدون در نظر گرفتن زنجیره ارزش آن، استان تبدیل به نخاله‏‌گاه معادن خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان