بازدید 11612

پنالتی وسط بازی فوتبال، بدون بازگشت شد

کد خبر: ۸۸۲۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴ 03 March 2019

به نقل از نشریه مارکای اسپانیا، اتحادیه بین المللی فوتبال (IFAB) قوانین جدیدی را برای فوتبال مصوب کرده که از روز نخست ماه ژوئن سال 2019 (11 خرداد 98) لازم الاجرا می‌باشد. نهاد قانونگذار فوتبال که مستقل از فیفا کار می‌کند و روی تنظیم مقررات مربوط به این رشته ورزشی تمرکز دارد، اصلاحاتی را در قوانین قبلی انجام داده که شامل 5 مورد می‌شود و البته یکی از آنها در فاز آزمایشی بوده و هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.

1- پنالتی‌های بدون ریباند در حین بازی (در فاز آزمایشی)

تا پیش از این بازیکنان در ریباند ضربات پنالتی که به هر دلیل (دفع توسط دروازه‌بان یا تیر دروازه) وارد چارچوب نمی‌شد، می‌توانستند برای شلیک دوباره آن به سمت دروازه اقدام کنند، اما اکنون طبق قانون جدیدی که البته هنوز به طور نهایی مصوب نشده، نه بازیکنی که پنالتی را به هدر داده و نه هم‌تیمی‌های او اجازه نخواهند داشت که از ریباند برای زدن گل استفاده کنند و بازی متوقف با ضربه دروازه از سر گرفته خواهد شد. به این ترتیب دیگر نیازی نخواهد بود که بازیکنان دو تیم روی خط محوطه جریمه منتظر شلیک ضربه پنالتی و استفاده از ریباند احتمالی باشند. قانون جدید IFAB فعلاً در حد آزمایشی است یعنی که احتمالاً این قانون فعلاً در مسابقات و تورنمنت‌های رسمی و حرفه‌ای اعمال نخواهد شد و تصویب نهایی یا لغو آن در جلسه بعدی اتحادیه بین‌المللی فوتبال صورت خواهد گرفت.

2- به گل رسیدن با دست در محوطه جریمه به هر شکلی ممنوع!

از ابتدای ماه ژوئن امسال، گل‌هایی که در اثر برخورد توپ با دست یا بازوی یکی از بازیکنان تیم حمله کننده به ثمر برسند، تحت هر شرایطی مردود خواهند بود، خواه برخورد توپ با دست یا بازوی آنها عمدی، خواه تصادفی باشد. نه تنها گلزنی با دست، بلکه موقعیتی منجر به گل که در اثر برخورد توپ با دست بازیکن سازنده آن موقعیت صورت بگیرد، حتی به صورت غیرعمدی، هم منجر به ابطال گل می‌شود.

3- خروج بدون محدودیت بازیکن تعویضی از زمین بازی

مطابق قانون جدید اتحادیه بین‌المللی فوتبال، بازیکنی که تعویض می‌شود، الزاماً مجبور نخواهد بود که از مرکز میدان زمین بازی را ترک کند و به محض مطلع شدن از اینکه باید از میدان خارج شود، می‌تواند از نزدیک‌ترین خط طولی یا عرضی، اقدام به خروج از زمین بازی کند. چندی پیش نیز زمزمه‌هایی در خصوص تمایل IFAB‌ به حذف این محدودیت شنیده می‌شد و گویا اکنون این قانون به صورت رسمی تصویب شده است.

4- صدور مجوز پاسکاری در داخل محوطه برای آغاز مجدد بازی

تا پیش از این قوانین فوتبال به گونه‌ای بود که دروازه‌بان را ملزم می‌کرد برای آغاز مجدد بازی از کنار دروازه در صورت خروج توپ از خط عرضی، آن را به خارج از محوطه جریمه بفرستد - خواه با شوت بلند خواه با پاس به هم‌تیمی - اما اکنون این اجبار برداشته شده و دروازه‌بان‌ها خواهند توانست بازی را با پاسی داخل محوطه جریمه هم آغاز کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار