بازدید 13385

کفش پاره نایک و فروش کاربران ایرانی توسط اپل!

میلیون‌ها کاربری که ظاهرا در مقابل این دست محرومیت‌ها کار خاصی از دستشان ساخته نیست و ظاهرا نمی‌توانند چشم انتظار پیگیری مشکلات سبز شده بر سر راهشان توسط مسئولان هم باشند، اما اگر دست به دست هم دهند، ممکن است بتوانند ورق را برگردانند و اتفاق متفاوتی را رقم بزنند.
کد خبر: ۸۸۲۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۹ 02 March 2019
تابناک اجتماعی -
حذف انبوه اپلیکیشن‎های ایرانی در عرض یک روز توسط اپل؛ اگرچه گمانه‌زنی‌های مختلفی در این خصوص بیان می‌شود، اما آنچه واضح است، چشم بستن این کمپانی آمریکایی بر حق و حقوق مشتریان ایرانی خود است.

به گزارش «تابناک»، اگرچه این کمپانی آمریکایی در ایران نمایندگی ندارد و طبعا، خدماتی در حوزه گارانتی به ایرانیان ارائه نمی‌دهد، اما بر اساس آمار، تقریباً ۷ میلیون دستگاه فعال مبتنی بر سیستم عامل iOS در کشورمان وجود دارد؛ آماری که می‌شود از چند منظر به آن نگاه کرد و به تناسب، نتایجی گرفت.

در وهله نخست، شاید میزان خروج ارز از کشورمان برای پیوستن به خیل کاربران این کمپانی مشهور آمریکایی به چشم بیاید که برخلاف دیگر خرید‌های رایج در جهان، به پیوستن خریداران محصولات این شرکت به باشگاه مشتریان این شرکت منجر نمی‌شود. باشگاه‌هایی که در کسب و کار‌های مختلف دایر می‌شوند تا منافعی دو سویه به کاربران و شرکت برسانند.

اتفاقی که در حوزه آی تی کمی متفاوت‌تر پیگیری می‌شود به ویژه در حوزه‌های زیرساختی و زمانی که بستری برای توسعه و ارائه خدمات مختلف تدارک دیده می‌شود. در بخشی که امثال شرکت‌های اپل یا گوگل یا مایکروسافت بستری تدارک می‌بینند تا فعالان مختلف با حضور در آن، خدماتی ارائه داده و به مانند مغازه داران یک پاساژ، رونق آن پاساژ و بلند آوازه شدن نام و نشان آن و سود مالکانش را موجب شوند.

پاساژی که ظاهرا مدیرانش به سادگی هرچه تمام تر، حاضرند چشم بر برخی مشتریان ببندند و با نصب نوشته‌ای بر سر در آن، به مانند دوران برده داری در آمریکا که سیاهان اجازه نشستن روی صندلی اتوبوس را نداشتند، برخی را از حضور در این پاساژ محروم کنند. رفتاری مشابه آنچه اپل با ایرانیان نشان داده است.

تعبیری که شاید کمی تند به نظر برسد، اما کاملا منطبق بر واقعیت است، به ویژه اگر دقت کنیم در حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از بازارچه اپ‌های اپل و قطع دسترسی کاربران به آنها، به هیچ عنوان ملاحظه کاربران صورت نگرفته و از آن مهم تر، هیچ اپلیکیشنی از قلم نیافتاده و مستثنا نشده است. موضوعی که نشان می‌دهد با چیزی ورای اجرای قوانین و مقررات این شرکت مواجهیم.

بی توجهی آشکاری به حقوق مصرف کنندگان محصولات این شرکت که برخی بر این باورند که در نتیجه گزارش جهت دار و از سر دشمنی یک فرد خاص بروز و نمود یافته که اگر این باشد، چاره‌ای نخواهیم داشت جز اینکه بپذیریم اپل میلیون‌ها ایرانی و کسب و کار‌های دایر شده ایشان بر بستر اپلیکیشن‌های ایرانی را به چشم بر هم زدنی فروخته است. فروشی دردناک که می‌شود به ما به ازایش نیز اندیشید.

اینکه ما به ازای این فروش چه بوده است؟ سوالی که جا دارد تلاش‌های وسیعی برای یافتن پاسخ آن صورت گرفته و بعد از نیل به آن، آن پاسخ با صدای بلند فریاد زده شود تا به گوش جهانیان هم برسد و همگان دریابند که چگونه در دوران تکیه شرکت‌ها به شعار‌هایی مانند رضایت مشتری و تلاش جهانی برای کسب مشتری، می‌شود میلیون‌ها کاربر را به دلایل معقول یا غیر معقول به لیست سیاه فرستاد و از ارائه خدمات به ایشان سر باز زد.

میلیون‌ها کاربری که ظاهرا در مقابل این دست محرومیت‌ها کار خاصی از دستشان ساخته نیست و ظاهرا نمی‌توانند چشم انتظار پیگیری مشکلات سبز شده بر سر راهشان توسط مسئولان هم باشند، اما اگر دست به دست هم داده و بکوشند حق و حقوق شان را با اتکا به شیوه‌های رایج در دنیای مجازی (مثل کمپین سازی یا استفاده از هشتگ و...) ممکن است بتوانند ورق را برگردانند و اتفاق متفاوتی را رقم بزنند.

اتفاقی شبیه آنچه اخیرا برای دیگر شرکت مشهور آمریکایی افتاد؛ برای نایک که تولید کننده مشهور لباس و لوازم ورزشی است، اما اخیرا در پی پاره شدن کفش یک ورزشکار در مسابقه ورزشی، سهامش افت کرد. اتفاقی که ممکن است با شکل گیری پویشی فراگیر در اعتراض به رفتار اپل با کاربران پرشمار ایرانی محصولاتش، تکرار شود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۵
بسیار کار خوبی است که شرکت آمریکایی انجام داده است
مردم ایران باید گوشی های آیفون را با برند ایرانی جی ال ایکس تعویض کنند
اونی که با علم به عدم خدمات پس از فروش آیفون 20-30 میلیونی می خره حقشه! ربطی هم به مسئولین نداره. اونا از جیب من و شما 600 میلیون یورو ارز دولتی بیت المال رو دادن واسه واردات آیفون که مبادا آب تو دل قشر مرفه تکون نخوره!!
هرکسی در ایران از محصولات اپل استفاده کند خائن به وطن است
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
اقای ناشناس استفاده از همین اپریکیشن هم بنوعی امریکایی است این دلیل درستی نیست
حقوق بشر امریکایی عشق است
به همین خیال باش مشتریان ایرانی هیچ اهمیتی واسه اپل نداره چون به قدری برند ارزشمند ونامبر وانی هست که 7میلیون مصرف کننده واسش چیزی نیست در ثانی قانونا ایران تحریمه و فروش محصولات آمریکایی که اپل هم جزوشونه به ایران غیرقانونیه# خود مان انتخاب کردیم
پاسخ ها
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
قانون تحریم امریکا شامل ابزارهای انفورماتیکی که دسترسی ایرانیان به منابع ازاد اطلاعاتی را فراهم کند نمی شود
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
1- اولا اهمیت داره همچنان که خبر پاره شدن یک کفش ورزشی واسه ی نایک اهمیت داشته، منتها باید با سلیقه راههای اعتراض رو طراحی کنند
2- طوری نوشتی غیر قانونی که که انگار ما و یا دنیا تحت قانون آمریکا زندگی میکنیم. آمریکا چنین ادعایی داره ولی ما که نباید خودمون هم طوری حرف بزنیم که انگار ادعاش درسته!. تحریم و اقدامات آمریکا تماما غیر قانونیه اما مشکل اینه این قانون شکن فعلا خیلی گردنش کلفته و ازش حساب میبرن!
3- به عنوان یک نفر از ملت شریف ایران ادعا میکنم که ما خودمان راه عزت و استقلال رو انتخاب کردیم و پشیمان هم نیستیم و میدونستیم در این راه سختیها وجود داره!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
آقای آرش خان خود اپل رسماً گفته از محصولات من استفاده نکنید شما می خوایید اپل تحریم کنید نوبرید به خدا
چرا نمی گویی که شبکه مزدور من و تو پشت این حرکت بوده
پاسخ ها
ehsan
| Canada |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
منابع آزاد اطلاعاتی!؟
فک کنم تنها ملتی که نمیتونه از این اصطلاحات استفاده کنه ما هستیم. تویتر فیسبوک!
شتر سواری دولا دولا نمی‌شه عزیزم. یا هستیم یا نیستیم.
این کار خیلی مشکوک هست و بعید نمیدونم باز دست دولت تو کار باشه.
به جهنم که خدمات نمیده. بجای کوچک کردن خودتون و نق زدن بیخودی٬ از مارکتهای دیگه استفاده کنید یا کلا اندروید بخرید. البته با این رفتاری که مسئولین ما با آمریکا دارند نباید هم توقع بیشتر از این ازشون داشته باشیم. روزی صدبار براشون طلب مرگ میکنیم ولی همه چیزشون رو به چشمامون میکشیم و اتفاقا همونایی که صداشون از همه بلندتره بیشتر محصولات آمریکایی استفاده میکنن. یک نگاه به گوشی های اپل نماینگان مجلس و کامپیوترها و لپ تاپهای آی مک و مک بوک امثال آقای شریعتمداری بندازید‌ متوجه میشید. بابا طرف رسما تحریم کرده و میگه مدیونید اگه یک پوش از تولیدات ما رو استفاده کنید و حتی حق ندارید از دلارمون استفاده کنید. وقتی میگه نمیفروشم و نمایندگی هم نمیزنه٬ بیخود کردند هفت میلیون گوشی قاچاقی وارد کشور کردند و دو برابر قیمت فروختند به مردم که حالا شما الان اینجوری براتون توقع ایجاد شده باشه و خودتون رو عضو تیم و باشگاه اپل حساب کنید. خداییش ما هم نوبریم.
مرگ بر آمریکا یعنی پول ندین واسه خرید جنساشون- نه اینکه 80 میلیون ایرانی تحت فشار زندگی و کرونی باشه واسه شعار مرگ بر آمریکا- اونوقت یه عده ای که بیت المال رو بردارن برن اپل بخرن-دستشون درد نکنه که خدمات ارایه نمیدن- مردم معمولی ایران حتی نمیدونن این اپلیکیشن ها چی هست اونوقت یه عده ای باهاش تجارت میکنن
ایرانی‌ها اگه یه ریزه عِرق ملی داشته باشن، اپل نمی‌خرن. کاری که چینی‌ها کردن.
از این ناراحت هستید که شرکت آمریکایی اپل حقوق مصرف کنندگان را رعایت نکرده؟! میخواید با این اقدام شرکت اپل مقابله کنید؟! شما نتونستید اتحاد خود را حفظ کنید و فقط یک ماه پراید و پیکان وانت نخرید بله، این شرکت حقوق شما را رعایت کند، تا گفتن وام میدن در خرید از هم سبقت گرفتید و همدیگر را فروختید، حالا میخواید با اپل مقابله کنید؟! خلایق هرچه لایق...
اونایی که اپل دارن برن از مسیولان شرکت اپل بخواهند شاید انها تحریم ها را بردارند. واقعا متاسفم برای برخی افراد متمول حقیر
درود به Skype و Microsoft ، من هیچ مشکلی با این دو شرکت ندارم. ولی اپل، خدا میدونه چه کینه ای از ایرانی ها داره. حتی گوگل هم کاربری های معمول رو برای ایرانی ها آزاد گذاشته، اما اپل معلوم نیست سر در آخور کدام لابی داره
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
عزیز جان مایکروسافتم از استفاده ایرانی ها سودی نمی بره، اونم دو روز دیگه اگه بنا به تحریم باشه تحریم می کنه، فکر کردی از ویندوز کرک شده یا آفیس کرک شده و امثالهم چه سودی نصیب مایکروسافت میشه؟
اونم تو خیلی چیزاشو ایران و تحریم کرده ولی ایرانی ها تونستن تحریمش و با کرک کردن و استفاده از سیستم عامل و نرم افزار دزدی دور بزنن برای همین به چشم نمیاد، ولی اپل جلوی دور زدن و گرفته و چون هنوز راهی پیدا نکردن صدا بلند شده
تو دنیایی که دست خریدار رو میبوسن،این حماقت خام طبعانه یانکی های نوکیسه خشن و خام،باید تلنگری به ما بزنه،نه اصولیونم نه اصلاحیون،مایلم که در حد توانم جزو انسانیون باشم،با تمام دشواری شخصی،احتمالا از تعمیر ایفون نسبتا قدیمیم منصرف بشم،نه اینکه توهم برتر بینی نژادی یا بومی ایرانی داشته باشم،اما جدا سینه چاکان کور و کر امریکاپرست،به غایت ناامید کنندن،امریکایی موجودی بدوی،نوکیسه،در نهایت خامی و به غایت خشن اینه توصیف حقیقی امریکاییها! تابی بنشر! که روح جهان سرمایه داری،چیزی جز ذلت و خفت بشریت رو نمی پسنده،مرامی که تفوق غاییش اگر حاصل بشه،جهان از همیشه مخوفتر و رنجبارتر میشه شوربختانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
نقش ایالات متحده دراقتصادجهان باتوجه به داشتن تکنولوژی برتروانکه بزرگترین تولیدکننده و بزرگاگترین مصرف کننده جهان هستن قابل انکارنیست ا
سید محسن قربانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
تابی جان،الاکرام بالاتمام!بعد نود و بوقی،کامنتی از بنده رو منتشر کردی،اما با جرح و تعدیل آزاردهنده،تصور ما بر اینه که اینجا میشه نظراتی در چارچوب نسبتا ازاد اما غیرساختارشکنانه رو نوشت،رهین منت می‌فرمایید اگر که تصور ما رو خراب نکنی،لطفا کامل منتشر کن کامنت اصلی بنده رو و اگر مقدور نیست نسخه تعدیل نشدش رو به ایمیل خودم ارسال بفرما،بسیار سپاسگزار خواهم بود در هر دو حالتش،البته که در حالت اول سپاسگزارتر!خواهم بود.
طرف را توی ده راه نمیداند سراغ خانه کدخدا را می گرفت!
بابا اپل گفته بود که اجازه استفاده از دستگاه هاشو ندارید و به ایرانیها خدمات نمیده.
باید در فضای مجازی در همه جای دنیا بر ضد اپل بی همه چیز تبلیغ کنیم تا زمین بخورد.
بعضی از ایرانیها فقط برای پزدادن از این گوشیها استفاده می کنند. وگرنه از نظر امنیت اطلاعات کاربر چندان در امان نیست وبراحتی یک وسیله جاسوسی برای امریکاییها می شود خود اوباما از ابقون استفاده نمی کرد ویا مفامات المانی از این گوشیها استفاده نمی کردند ولی مشتی بچه پولدار برای اینکه تمایز خودشون با سایر نشان دهند یکیش همین گوشی ایفون است .گرنه گوشیهای هو هاوی دست کمی از انها ندارند وشاید در بعضی جا ها برتر از ایفون است
اونی که آیفون داره، سواد کمپین و هشتگ نداره، نهایتا می خواد از خودش تو آینه آسانسور سلفی بگیره، بذاریم خوش باشن
بعداز چند سال تجربه کار با گوشی های مختلف شامل ویندوز ، اندروید و آی او اس با پوزش از همه کاربران اندروید و ویندوز باید بگویم هیچ سیستم عاملی در گوشی ها به آی او اس اپل نمیرسه.
عالیه. عالی
حقشه که هر چی میخواد انجام بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
شرط میبندم نمیدانی وگرنه به یه نکته تکنیکی از آی او اس اشاره میکردی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
حالا با فرض اینکه آی او اس خوبه چه حقی ایجاد میشه که مردمو اذیت کنه؟
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
بشین بابا حال نداری !
جلوگیری اپل از نصب اپلیکیشن‌های متفرقه به‌واسطه پروفایل‌های شرکتی ارتباطی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران ندارد. مجوزهای شرکتی برای نصب اپلکیشن در یک سازمان یا ارگان مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای مثال شرکتی قصد دارد با استفاده از اپلیکیشن، فرایند اداری خود را مدیریت کند. با این حساب انتشار اپلیکیشن در استور رسمی اپل منطقی نیست زیرا جامعه مخاطب منحصربه‌فردی دارد. هدف از ارائه پروفایل‌های Enterprise همین مورد است تا شرکت‌های مختلف بتوانند اپلیکیشن‌هایی خاصی را ازطریق وب یا لوکال عرضه کنند.
از سوی دیگر، اپل خود را مسئول حفاظت از حریم شخصی کاربران می‌داند و به همین دلیل انتشار هر اپلیکیشن در استور به‌صورت رسمی، مستلزم گذراندن مراحل مختلفی است که زمان‌بر خواهد بود. با ارائه پروفایل شرکتی این مراحل به صفر می‌رسد. از طرفی دیگر اپل باید از محوریت اپلیکیشن‌های اپ استور برای کاربران دفاع کند و در مقابل انتشار اپلیکیشن‌های کرک شده یا ناقض حریم شخصی جلوگیری کند.
پس از رسوایی گوگل و فیسبوک، اپل تصمیم گرفت سیاست‌های خود را در مقابل نصب اپلیکیشن‌های مختلف ازطریق پروفایل تغییر دهد. بسیاری از شرکت‌های چینی و روسی با انتشار اپلیکیشن‌های کرک شده اکوسیستم اپل را تحت تأثیر قرار داده بودند. با رجوع به بخش توسعه‌دهندگان اپل متوجه می‌شوید که نظارت اپل بر این قسمت به‌مراتب افزایش داشته است تا شاهد انتشار اپلیکیشن‌های ناقض حریم خصوصی یا کرک شده نباشیم.
این انتخاب جمهوری اسلامیه ما هم تحت حاکمیت جمهوری اسلامی هستیم پس اصلا مهم نیست
بجای اینهمه حرف‌باید با خدمات مشتریان اپل تماس گرفت و توضیح خواست، وبعد مثل بقیه دنیا با هزار راه قانونی در آمریکا، اروپا باهاشون برخورد کرد، مطمئن باشید که بجای نالیدن، این روش جواب میده،
شما اگر به فکر کسب و کار مردمید چرا تلگرام را فیلتر کردید
در برابر تحریم و توهین های ترامپ ، این رویه خرید محصولات آمریکایی به جز بی غیرتی اسم دیگری ندارد
ای کاش کمی وطن پرست بودیم یا لااقل کمی غرور
ما نمیتوانیم از یک طرف به طرق مختلف ، به پرچم ملی ۳۲۰ میلیون آمریکایی توهین کنیم در حالیکه چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم ، این ۳۲۰ میلیون آمریکایی تولید کننده اول علم و تکنولوژی در جهان هستند بعد توقع داشته باشیم بخاطر نیازی که به علم و تکنولوژی و محصولات آمریکایی داریم ، آمریکایی ها هم با روی گشاده و خندان ، محصولات تولیدی خود را که حاصل تلاش و کوشش شبانه روزی شان است در اختیار ما قرار دهند !!!
من متوجه‌ نمی شم چرا وزارت ارتباطات به عنوان متولی امر جلو رجیستر کردن گوشی های اپل رو تو ایران نمی گیره؟
این کمپانی قبلا عدم ارائه خدمات به ایران رو اعلام کرده ، لذا شکایت به جایی نمیرسد . این رفتار تلنگری است به مسئولین آی تی کشور که به فکر تامین جایگزین داخلی مورد اعتماد مردم باشند . این رفتار را به سادگی همه کمپانی های دیگر میتوانند داشته باشند
تا زمانیکه همه چیز در ایران ممنوع هست و مشتری ایرانی با ید اقلام را گرانتر از باقی جاها بخرد بخصوص با کاهش ارزش پول ملی کماکان خرید اپل ادامه خواهد داشت...... بخاطر این اقدام اپل آنرا تحریم کنیم ، چه چیزی را جایگزین کنیم؟ آیا خدمات سامسونگ و غیره در حد مطلوب هست؟ نمایندگی معتبر در ایران وجود دارد؟ قیمت اش مناسب است؟ خدماتش عالیست؟و..... فقط اپل را حذف کردیم ، معلوم هم نیست فردا دیگر برندها چه بازی سرمان بیاورند و همه را بزاریم به حساب تحریم ها.....
قسمت اعظم پستهاي بالا نگران كننده است چون نشان دهنده تفرقه ميان مردم كشور است. چرا بايد از ايجاد مشكل براي هموطن خود خوشحال شويم يا بگوييم به درك كسي كه اين گوشي را خريده حقشه؟ واقعا نگران كننده است. در يك كلام سوال اصلي اين است كه چرا اكثر اين مشكلات فقط براي ما ايراني ها ايجاد مي شود؟ كجاي سياست و ارتباط اين كشور و ساز و كار شركتهاي ما اشكال دارد كه ما دچار اين حجم از بحران هستيم؟
احترام هرکس دست خودشه.اپل سالهاست اعلام کرده به کاربران ایرانی سرویس نمیده باز هزار هزار وارد میشه وفروخته میشه یعنی چی؟سایپا وایرانحودرو علنی مردم را سرکیسه میکنند باز همه میرن تو صف.مشکل خود ما هستیم که برای خودمون احترام قائل نیستیم.
خوب است،دشمن وظيفه اش دشمني هست وظيفه ما چيست؟ تنها راه تحريم محصولات اپل ميباشد. تا ياد بگيرند هيچوقت يك ايراني را تحديد نكنند. البته اگر جوانان اين مرزو بوم حمايت كنند.
به قول ظریف ما خودمون انتخاب کردیم این طوری باشیم.
خدمات ایرانخدرو و سایپا رو ایول
همين قدر ميدونم كه اگر كفش ايراني يك سال ميپوشي نايك يا ماركهاي معروف خارجي 7سال ميپوشند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر