بازدید 4788
۳

تاملی بر دستگیری دو دانشجوی ارز فروش!

خبر عجیب بود و شگفت‌آور، آنقدر که به سرعت به صدر اخبار برسد، توجه‌ها را به خود جلب کند و واکنش‌هایی بیافریند؛ خبر دستگیری دو دانشجو هنگام فروش ارز!
کد خبر: ۸۸۱۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸ 25 February 2019
خبر عجیب بود و شگفت‌آور، آنقدر که به سرعت به صدر اخبار برسد، توجه‌ها را به خود جلب کند و واکنش‌هایی بیافریند؛ خبر دستگیری دو دانشجو هنگام فروش ارز!

به گزارش «تابناک»، این خبری بود که محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران بیان کرد و این گونه تشریحش کرد: چهارشنبه هفته گذشته دو دانشجوی خارجی این دانشگاه برای تبدیل ارز به ریال به میدان فردوسی مراجعه می‌کنند که از سوی پلیس به جرم اخلال در نظام ارزی دستگیر و روانه زندان می‌شوند.

وی در ادامه افزود: این دانشجویان حدود ۲ هزار دلار ارز همراه خود داشتند و برای تبدیل آن به ریال و پرداخت شهریه دانشگاه به خیابان فردوسی تهران مراجعه کرده بودند تا ارز همراه را به ریال تبدیل کنند. این دانشجویان دو شب در بازداشت ماندند و بلافاصله پس از اطلاع دانشگاه از این اتفاق، پیگیری‌های لازم از دستگاه‌های امنیتی برای آزادی آن‌ها انجام شد و این دو دانشجو آزاد شدند.

رویدادی که پیگیری‌ها در خصوص چرایی وقوع آن، به این نکته می‌رسد که ظاهرا این دو دانشجو قصد داشته اند ارزشان را نه در صرافی، که در کنار خیابان نقد کنند؛ در بازار غیررسمیِ خرید و فروش ارز که اگرچه غیرقانونی است، به شدت رایج است؛ مساله‌ای که ظاهرا تشخیص آن برای همگان چندان ساده نیست، به ویژه برای خارجی ها!

مساله‌ای مهم که تنها یک بخش از ماجراست. یک بخش کوچک از ماجرایی که به شدت عجیب است و احتمالا بازتاب آن در دیگر کشورها، ابهامات فراوانی به دنبال خواهد داشت، از جمله این سوال که مگر می‌شود در وضعیت اقتصادی نامناسب و روز‌هایی که قیمت ارز به شدت نوسان دارد، بازار خرید و فروش ارز تا این اندازه عجیب و غریب باشد که هم خرید و فروش غیرقانونی در آن دیده شود و هم دستگیری در آن رقم می‌خورد؟

وضعیت عجیبی که نمی‌شود سر راست درباره آن اظهار نظر نمود و مثلا نتیجه گرفت که بازار تحت کنترل کامل است یا برعکس، کنترل‌ها در آن جزیره‌ای و موردی است. شرایطی که ظاهرا پیدا کردن مسیر را دشوار می‌کند تا جایی که دو دانشجوی خارجی به جای مراجعه به صرافی ها، در بیرون از دایره رسمی تبدیل پول در جهان به دنبال اجابت خواسته شان هستند و به مشکل می‌خورند.

دانشجویانی که اگرچه عضو جامعه علمی کشورمان هستند، اما ظاهرا راهی برای تبدیل پولشان به ریال برای پرداخت شهریه نیز پیش رویشان قرار ندارد تا جایی که مجبورند این کار را با مراجعه به صرافی انجام دهند و احتمالا مجبورند شهریه را به صورت نقدی به دانشگاه پرداخت کنند. اوضاعی که ظاهرا ملزومات آن به ایشان گوشزد نشده است.

شرایطی نامطلوب که اگر بدانیم با متلاطم شدن نرخ ارز، برخی دانشگاه‌های کشورمان خواستار اختصاص ارز به جامعه دانشگاهی شده اند، نامطلوب‌تر جلوه می‌کند چراکه درخواهیم یافت تبادلات ارزی جامعه دانشگاهی کشورمان هم موجب نشده ساز و کاری ویژه به این منظور برای این قشر تدارک دیده شود و در نتیجه، بسیاری از نیاز‌های دانشگاهیان به ارز، از طریق مراجعه به صرافی و بانک به انجام می‌رسد.

شرایطی که لازم است تغییر کند، به ویژه اگر بر ارتباطات جامعه علمی کشورمان با جامعه علمی جهانی تاکید داشته باشیم و بکوشیم در روند تولید علم در جهان، موفقیت‌هایی مدام و روز افزون کسب کنیم. مسیری که ظاهرا طی کردن آن در همان ابتدای امر، یعنی تبدیل پول به مشکلاتی بزرگ گره خورده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مشكل در دو نرخى بودن قيمت ارز است. سالهاست كه اقتصاد دانان توصيه ميكنند كه دولت از تلاش براى كنترل مصنوعى نرخ ارز دست بردارد ولى گوش شنوايى نيست. مگر چند ماه پيش صد ها نفر را بازداشت نكردند و چند نفر را اعدام نكردند؟ آيا نتيجه داد؟ خير . مانند تركيه و خيلى كشور هاى ديگر ارز را يك نرخى كنيد و با مداخله از طريق خريد و فروش براى تنظيم قيمت مداخله كنيد.

نادر حبيبى
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
بخاطر تحریم بانکی آمریکا و دیگر اینکه اگر به بانک ویا صرافی مراجعه می کردند به قیمت بسیار پایین تر می خریدند....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر