بازدید 8256
به برکت انقلاب، منابع ارزی تنها به نفت وابسته نبوده است؛

جهش خیره کننده ۲۵ هزار درصدی ارزآوری از طریق صادرات پتروشیمی به رغم تحریم‌های خصمانه

انقلاب اسلامی ایران با تمام فراز و نشیب ها به چهل سالگی خود رسید. در دوران چهل سال گذشته با تمام تحریم های اقتصادی و جنگ هشت ساله ای که پشت سر گذاشتیم، کشور توانسته است پیشرفت هایی را در زمینه های مختلف از جمله اقتصاد داشته باشد. در این مطلب به بررسی و مقایسه آمارهای اقتصادی در قبل و بعد از انقلاب خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۸۷۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳ 11 February 2019

تابناک اقتصادیانقلاب اسلامی ایران با تمام فراز و نشیب ها به چهل سالگی خود رسید. در دوران چهل سال گذشته با تمام تحریم های اقتصادی و جنگ هشت ساله ای که پشت سر گذاشتیم، کشور توانسته است پیشرفت هایی را در زمینه های مختلف از جمله اقتصاد داشته باشد. در این مطلب به بررسی و مقایسه آمارهای اقتصادی در قبل و بعد از انقلاب خواهیم پرداخت.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در یک سال گذشته، آمریکا با تمام هم پیمانان جهانی و منطقه ای خود با همه قوا و رسانه هایی که دارد، سعی کرده است تا مردم ایران را در شرایط زندگی نامناسبی قرار دهد و از این طریق بذر ناامیدی را در دل آن ها بکارد تا دست از حمایت انقلاب اسلامی بردارند. از حق نگذریم با تمام این فشارها، برخی خبرهای منتشره در داخل کشور و به عبارت بهتر تحریم های داخلی و تصمیمات اشتباه برخی مسئولین، تحمل این سختی ها را برای مردم دو چندان نموده است اما نباید از پیشرفت هایی که در چهل سال گذشته در زمینه های مختلف صورت گرفته است، هم چشم پوشاند.

باید گفت این پیشرفت ها در حالی رخ داده که ایران هشت سال جنگ با عراق را پشت سر گذاشته و همچنین از شروع انقلاب تاکنون، همواره با تحریم های مختلفی رو به رو بوده است که اعمال هر یک از آنها می توانست به تنهایی هر کشوری را از پای درآورد. با در نظر گرفتن این دو فاکتور، حالا به بررسی آمارهای اقتصادی قبل و بعد از انقلاب خواهیم پرداخت. شایان ذکر است که آمارهای موجود از بانک مرکزی و سالنامه های آماری مرکز آمار ایران استخراج شده است.

نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم

در یک سال گذشته این دو نرخ بیشتر مورد توجه بوده است؛ دو نرخی که تحریم های داخلی و خارجی بیشتر روی آن ها تأثیرگذار بوده اند. مطابق آمار و اطلاعات موجود، نرخ تورم در سال 1356 حدود 25.1 درصد بوده که این آمار چهل سال بعد یعنی در سال 1396 به 9.6 درصد رسیده است. البته در سال جاری و بنا بر آخرین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی پیرامون نرخ تورم، این نرخ در آبان ماه 1397، 18.4 درصد گزارش شده است. همچنین نرخ رشد اقتصادی در سال 1356 حدود منفی 3.7 درصد گزارش شده که این نرخ در سال گذشته مثبت 3.7 درصد بوده است. با توجه به اعمال تحریم ها در سال جاری و تاثیرگذاری آن بر تولید کشور، نرخ رشد اقتصادی در نیمه نخست امسال بدون احتساب نفت به مثبت 0.3 درصد کاهش یافته است.

نرخ بیکاری

رشد جمعیت و عدم ایجاد شغل در سال های اخیر موجب شده است تا افزایش تعداد بیکاران به خصوص بیکاران تحصیل کرده و نرخ بیکاری به یک معضل جدی برای جامعه تبدیل شود. در حالی که در سال 1356 نرخ بیکاری 10.2 درصد بوده است این نرخ در سال 1396 به 12.1 درصد رسیده است.

بخش کشاورزی

در بخش کشاورزی، تولیدات چه در زمینه دامپروری و چه در زمینه زراعت رشد داشته است. در بخش زراعت میزان تولید گندم از 4072 هزار تن در سال 1356 به 12400 هزار تن در سال 1396، تولید جو از 1178 هزار تن به 2974 هزار تن، تولید برنج (شلتوک) از 754 هزار تن به 3206 هزار تن، تولید سیب زمینی از 387 هزار تن به 5019 هزار تن و تولید پیاز از 178 هزار تن به 2305 هزار تن افزایش یافته است. همچنین در بخش دامپروری، تولید گوشت قرمز از 355 هزار تن در سال 1356 به 835 هزار تن در سال 1396، تولید شیر از 2600 هزار تن به 10184 هزار تن، تولید گوشت مرغ از 163 هزار تن به 2237 هزار تن و تولید تخم مرغ از 215 هزار تن به 888 هزار تن رسیده است. البته اشاره به این نکته ضروری است که در چند ماه اخیر بنا به دلایل مختلفی از جمله قاچاق دام، تولیدگوشت قرمز با مشکل جدی مواجه و این موضوع باعث ایجاد نارضایتی در جامعه شده است.

بخش حمل و نقل

در بخش حمل و نقل هم آمارها نشان می دهند در حالی که طول راه های کشور در سال 1356 حدود 50280 کیلومتر بوده است این میزان در سال 1396 به 215560 کیلومتر افزایش یافته است. همچنین خطوط راه آهن از 4567 کیلومتر به 10475 کیلومتر افزایش یافته است. تعداد فرودگاه ها در چهل سال گذشته از 30 عدد به حدود 100 عدد، تعداد بنادر تجاری از 7 عدد به 12 عدد، تعداد هواپیماها از 25 فروند به حدود 254 فروند و تعداد لوکوموتیوها از 359 دستگاه به 556 دستگاه افزایش یافته است.

بخش خارجی

در بخش تجارت خارجی، به نقل از تحقیقی که در اتاق بازرگانی مشهد انجام شده است می توان گفت ارزش کل کالاهای صادره از 28460 میلیون دلار در سال 1356 به 108518 میلیون دلار در سال 1396 رسیده است. این نشان می دهد که در چهل سال گذشته میزان ارزش کالاهای صادر شده 281 درصد رشد داشته است. در سال 1356 کل میزان ارزآوری صادرات نفت و گاز برای کشور 23451 میلیون دلار بوده است که این مقدار با رشدی 180 درصدی در سال 1396 به 65818 میلیون دلار افزایش یافته است.

جهش خیره کننده ۲۵ هزار درصدی ارزآوری از طریق صادرات پتروشیمی به رغم تحریم‌های خصمانه

در بخش کالاهای غیرنفتی صادر شده در سال 1356، میزان صادرات پتروشیمی 48 میلیون دلار و میزان صادرات سایر کالاها 475 میلیون دلار بوده که این مقادیر در سال 1396 به ترتیب به 12012 میلیون دلار و 20312 میلیون دلار افزایش یافته است. این اعداد نشان می دهند که میزان ارزآوری از طریق صادرات پتروشیمی و سایر کالاهای غیرنفتی به ترتیب در طول چهل سال رشدی 25 هزار درصدی و 4 هزار درصدی داشته اند. همچنین میزان ارزآوری خدمات از طریق صادرات، در سال 1356 حدود 4486 میلیون دلار بوده که این میزان با رشدی 131 درصدی در سال 1396 به 10376 میلیون دلار افزایش یافته است.

در زمینه واردات، ارزش کالاهای وارده از 14626 میلیون دلار در سال 1356 به 54459 میلیون دلار در سال 1396 رسیده است که این اعداد نشان می دهند میزان واردات در چهل سال گذشته 272 درصد رشد داشته است. در طول چهل سال گذشته، در بخش سرمایه گذاری مستقیم خارجی اما پسرفت داشته ایم. در حالی که میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 1356 حدود 5981 میلیون دلار بوده است این میزان در سال 1396 به 2357 میلیون دلار کاهش یافته است. اشاره به این نکته ضروری است که با توجه به ناامنی های موجود در کشور در چهل سال گذشته به دلیل وقوع جنگ و اعمال تحریم ها، کاهش سرمایه گذاری خارجی طبیعی به نظر می رسد.

بخش انرژی

بررسی های آماری نشان می دهد، در بخش تولید نفت خام در حالی که در سال 1356 روزانه 5586 هزار بشکه نفت خام تولید می کردیم این رقم در سال 1396 به 3849 هزار بشکه کاهش یافته است. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در زمینه این کاهش تولید نفت قبل و بعد از انقلاب در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: ایران بعد از کشف نفت همیشه بازیگر مهمی در بازارهای جهانی نفت خام بوده است و تولید نفت خام ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی روزانه 5 میلیون و 300 هزار بشکه بود و خودمان تولید را محدود کردیم. وی افزود: حجم ذخایر نفتی ایران بعد از انقلاب 2.5 برابر شده است.

در زمینه تولید برق اما پیشرفت چشمگیری داشته ایم. بنا بر آمارهای موجود در سال 1356 میزان تولید برق 18955 میلیون کیلووات ساعت بوده که این میزان در سال 1396 به 312481 میلیون کیلووات ساعت افزایش یافته است.

بخش اعظم آمارهای فوق به نوعی نشان از پیشرفت در چهل سال گذشته را دارد؛ هر چند برخی معتقدند در مقایسه با برخی کشورهای منطقه این پیشرفت ها چشمگیر نیست، باید گفت، شرایط ایران در چهل سال گذشته به گونه ای بوده است که تحریم های مختلفی را پشت سر گذاشته و باید در نظر گرفت که در شرایط تحریم این پیشرفت ها حاصل گردیده است.

 

 * با مفهوم نرخ تورم بیشتر آشنا شوید

 * در مورد رشد اقتصادی بیشر بدانید

 * در مورد بازار سرمایه بیشتر بدانید

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
اگر دولت ها به جوانان بها بدهند مثل المان ژاپن پیشرفت های خیلی بیشتر میکنیم و با ما مثل یک کشور درجه یک برخورد می شود
مساله کلیدی اینست: 40 سال پیش سطح استاندارد زندگی بسیاری از مردم در جهان پایین بود. 40 سال پیش ایران را با جهان 40 سال پیش میشد مقایسه کرد. و الان ایران را با جهان الان میشود مقایسه کرد. کره جنوبی، سنگاپور، مالزی، تایوان، حتی کشورهای اطراف مثل امارات، قطر و البته ترکیه... حالا با امروز اینها قیاس کنید.
ارز آوری برای چه کسانی؟
مردم یا مافیایی که به نام خصوصی سازی همه پتروشیمی ها راتصاحب کرد
تابناک، کمتر با اعصاب ما شوخی کن
پتروشيمي به نفت ارتباط ندارد ؟
ارزش هر دلار چهل سال قبل برابر هشتصد دلار امروز است شش ميليارد سرمايه گذاري انزمان را هشتصد برابر كنيد وبا ميزان سرمايه گذاري الان مقايسه كنيد
شواهد و واقعیت ها چیز دیگری می گویند
اگر مدرکی از این افزایش دارید رو کنید
به آمارهای دولت اطمینان صفر درصدی هم نداریم !!!!!!
کشورهای منطقه اصلا این نوع پیشرفت را نداشتند
۳۰ تا کشور در منطقه هستند که فقط ۵ تای ان ها رشد بیشتر از ایران بوده
اگر این ارزی که شما میفرمایید به بازار تزریق می شد قیمت دلار خیلی کمتر می شد معلوم نیست چه می شود وای افتخار ندارد
من اين طرز مقايسه كردن و امار دادن را متوجه نمي شم مثل اينكه بگيد در پانزده سالگي ماشين نداشتم اما الان چون پرايد دارم پس خيلي پيشرفت داشتم چرا با تركيه يا كره جنوبي مقايسه نمي كنيد يا با إمارات كه در چهل سال گذشته از كجا به كجا رسيده اند چهل سال مدت كمي نيست كه همچنان با اون موقع مقايسه مي كنيد
فکر کنم منظور ۲۵ هزارم درصد نه ۲۵ هزار درصد!!!!!!!!
پس چراسفره های ماکارگرهاهمینجوری داره کوچیکترمیشه
خوبه نوشتی ارزآوری چون میدونی دلاری در کار نیست . یکمشت دینار و افغانی و روپیه و روبل !!! چقدر ارزآوری ؟ چه ارزهای باارزشی ؟!!!
نرخ بیکاری در سال ۵۶ حدود ۱۰ در صد بوده؟ فقط صدها نفر ار امریکا و اروپا و کره به خاطر کار زیاد در ایران بودند.
ايران را بايد با كره جنوبي ، إمارات ، تركيه در اين چهل سال مقايسه كرد
در علم اقتصاد مقایسه ها با بهترین آمار 5 سال قبل میباشد نه با 40 سال قبل
آمار کشاورزی با توجه به رشد‌ جمعیت نسبت به چهل سال قبل چیزی در حد فاجعه هست
هر چند برخی معتقدند در مقایسه با برخی کشورهای منطقه این پیشرفت ها چشمگیر نیست، باید گفت، شرایط ایران در چهل سال گذشته به گونه ای بوده است که تحریم های مختلفی را پشت سر گذاشته و باید در نظر گرفت که در شرایط تحریم این پیشرفت ها حاصل گردیده است.

بله حرف در این است که می توانسته ایم با مدیریت عاقلانه تر کمتر تحریم شویم. برخی کارهای هزینه زا و بی فایده انجام داده ایم و بر آنها اصرار هم کرده ایم در حالی که می توانسته ایم کارهای پرفایده تر و کمتر هزینه زا انجام بدهیم. وگرنه الان باید پیشرفت ما دو برابر باشد.

الان تولید ناخالص ملی ترکیه و عربستان که هر دو کشورهای خاورمیانه ای هستند به تقریب 2 برابر ایران هست. چرا ما در اقتصاد (نه از امثال کره جنوبی و مالزی و ژاپن بلکه حتی از برخی از همسایگان) عقب افتاده ایم. نرخ تولید ناخالص ملی یکی از کلان ترین آمارها هست که چکیده حاصل اقتصاد یک ملت است. چیز الکی نیست و بانک جهانی و بانک مرکزی خود کشورها آن را اعلام می کند.

اگر الان برای شهروندان ما به ویژه اهالی رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات امکان تجارت مالی و داشتن حساب بین المللی فراهم بود. همین حالا فقط قشر تحصیل کرده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات می توانستند با تولید و صادرات نرم افزار درآمد کشور را به شدت مثل هند ارتقا دهند. صدور نرم افزار نه باربری می خواهد نه کشتی و نه هواپیما فقط وجود امکان تجارت و داشتن حساب های الکترونیکی بین المللی را لازم دارد و یک ریال هم هزنه انتقال ندارد.
آهان اما ما که این جهش رو تو زندگی مون تو قیمت ها دیدیم نه تو رفاه و خوبی ملت
بدون برجام و کشورهای اروپایی این خبرتون امکان پذیر بود؟؟؟
تولید برق بعد از نیم قرن فقط 70 دصد رشد کرده.
با افغانستان پاکستان اتیوپی مقایسه کن رشد تولید برق را در این نیم قرن تا شرمنده شوی/
خیلی خوبه. ولی من متوجه نشدم چطور نرخ ارز با تورم 25 درصدی همچنان در شش تومان ثابت بود ولی در سال 96 و با تورم 9 درصدی تا شش برابر زیاد شد؟ اگه کسی ریاضی خوب بلده لطفا توضیح بده.
برنامه افزايش چشمگير توليد محصولات پتروشيمي چند سال قبل از انقلاب كليد خورده بود با احداث پتروشيمي بندر امام كه متاسفانه با بمباران اين تاسيسات توسط ارتش عراق ، چند سال به تاخير افتاد و پس از بازسازي اين مجتمع و ساخت مجتمع هاي ديگر ، حالا به اين نتايج درخشان رسيده ايم .
آخه من نمی دونم با این وضع داغون اقتصاد این آمار ها رو از کجاتون در میارید؟...بالاخره این همه رشد سرشار خودش رو باید یه جایی نشون بده پس کو؟
با این امار ارقام ما از سوییس هم بهتریم .ممنون که مارو اگاه ساختید فکر میکردم در حد افغانستان هم نیستیم .
این همه جهش که میگید کجاست ارزهاش؟این وضعیت کشورداریه؟
سهم مردم از اين همه جهش هاي به قول شما خيره كننده چيست و كجاست؟ بعد از 40 سال ، سه كيلو گوشت منجمد وارداتي در صف هاي چند صد متري.....
منابع آماری ازکجاست
شاید خوب جهش کردیم تو تولیدات اما تو جمعیت هم خیلی خوب جهش کردیم. شاید اگر جمعیتمون به دلیل سیاست های غلط دهه شصت رشد وحشتناکی نداشت الان تعداد نفرات بیشتری بر سر کار بودند و تولیدات هم به وفور یافت میشد و این همه تقاضا برای گوشت و غیره نبود...مشکل از اونجا بود که جلوی فرزندآوری رو تو دهه 60 باز گذاشتند و الان هم با مدیریت های غلط نمی تونن شکم ملت رو سیر کنند...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر