بازدید 2957

راهکارهای ایجاد ثبات در قیمت ارز

کد خبر: ۸۷۷۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶ 09 February 2019

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با تأکید بر اینکه مدیریت اختلالات روانی در بخش اقتصاد ضروری و مؤثر است، گفت: دولت باید ابزارهای جدید به جای ارز برای حفظ قدرت خرید مردم تعریف کند که یکی از آنها رمز ارز ملی است.

مهدی صادقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در تشریح چگونگی ایجاد ثبات در بازار ارز خصوصاً در ماه‌‌های پایانی سال و همچنین ارزیابی فعالیت‌های بانک مرکزی بابت ایجاد ثبات در بازار ارز و کاهش نرخ دلار اظهار داشت: در این حوزه دو سناریو قابل پیگیری است، اول آن‌که مدیریت جریان ارزی رها شود و بگوییم هرچه پیش آید خوش آید، که این کار اتفاقات نگران‌کننده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

* مدیریت اختلالات روانی در بخش اقتصاد ضروری و مؤثر است

وی ادامه داد: در این عرصه، مدیریت روانی بازار بسیار تأثیرگذار است، بخشی از این افزایش‌ قیمت‌هایی که هر از گاهی ‌مشاهده می‌کنیم ناشی از اختلالات روانی است که برای جامعه ما می‌سازند و در برخی مواقع هم، ما خود این اختلالات روانی را می‌سازیم.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: ضرورت دارد اختلالات روانی در جامعه در حوزه اقتصاد مدیریت شود، اگر این روزها کاهشی در نرخ دلار و ارز مشاهده می‌شود، بخشی از آن مربوط به مدیریت اختلالات روانی در بخش اقتصاد است که این اثرگذار است. ‌

* مدیریت تراکنش‌های مالی ادامه یابد 

صادقی بیان کرد: مکانیزم‌هایی وجود دارد که کمک می‌کند اختلالات روانی، آن آثار مفرط خود را در بازار نگذارد، مثل اینکه در فضای معاملات، سیاستی اعلام شود مبنی بر اینکه تراکنش‌های مالی مدیریت شود، همین مدیریت تراکنش‌ها موجب شد مبادلات غیر ضروری به راحتی مورد اعمال نظر قرار گیرد و اجازه ندهیم که سوءاستفاده‌هایی در این حوزه صورت گیرد.

وی افزود: به هر حال کسانی که خواهان ارز هستند باید ارز در اختیار آنها قرار گیرد و کسانی که ارز دارند باید در این بازار بتوانند ارز خود را بفروشند، وقتی که محدودیت تراکنش اعمال می‌شود، یعنی عده‌ای که می‌خواهند در این بازار التهاب‌آفرینی کنند و به دنبال آن اختلالات روانی ایجاد شود، کنترل می‌شوند که به نظر من این اقدام از سوی دست‌اندرکاران ارزی کشور سنجیده و مناسب بود و باید ادامه یابد.

* لزوم تعریف ابزار جدید به جای ارز برای حفظ قدرت خرید مردم

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) افزود: از سوی دیگر برای اینکه در آینده دچار اختلالات و ناپایداری‌های ارزی نظیر ماه‌های گذشته نشویم، باید فعالیت‌هایی را در دستور کار قرار دهیم، به عنوان نمونه بررسی شود کسانی که خواهان ارز هستند‌، ارز را برای چه می‌خواهند؟ ما در اوایل سال ارزهایی را به عده‌ای دادیم و هیچ وقت سؤال نکردیم این ارز را برای چه لازم دارند، بخشی از آنها پاسخ می‌دادند این ارز را برای آن می‌خواهند که مصونیتی در قدرت خرید خود ایجاد کنند، پس اگر عده‌ای برای مصونیت بخشیدن به کاهش قدرت خرید ریال، به دنبال ارز هستند، پس باید ابزاری جایگزین برای آنها طراحی کنیم، اینها دارایی پولی و ریالی دارند و نسبت به اینکه این دارایی پولی و ریالی آنها دچار کاهش ارزش شود، نگران هستند بنابراین ضرورت دارد ابزار جایگزین برای آنها در نظر گرفته شود، چرا اجازه دهیم برای مصونیت بخشیدن به کاهش دارایی ریالی‌،‌ فرد به دنبال سکه، ارز و طلا باشد؟ بنابراین حتماً باید برای جریان مصونیت بخشیدن به کاهش دارایی‌های مردم فکر جدی داشته باشیم.

* مصون کردن دارایی مردم در برابر کاهش ارزش‌ها با ارز دیجیتال

صادقی تأکید کرد: رمز ارز ملی (ارز دیجیتال) یک راهکار اساسی است برای اینکه افرادی که دارایی مالی دارند بتوانند این دارایی مالی خود را بابت اینکه دچار لطمات کاهش ارزشی نشود، مصون کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)  تأکید کرد: توجه به این موضوع مهم ضروری است و اگر این کار رخ ندهد، ممکن است این زخم در آینده هم سر باز کند و این دمل چرکین لطمات زیادی به جسم اقتصاد ما و مردم وارد کند، بنابراین برای حفظ دارایی مردم در برابر تورم و مدیریت آن باید راهکارهای کارشناسی و علمی پیشنهاد کنیم و مردم را متقاعد کنیم به سمت این راهکارها حرکت کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار