بازدید 3541

درآمد‌افزایش‌قیمت‌حامل‌های‌انرژی‌به‌چه‌کسی‌می‌رسد

کد خبر: ۸۷۵۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸ 02 February 2019

یک سیاستمدار با بیان اینکه بنیان قضیه افزایش قیمت حامل‌های انرژی روی اعتماد است و اگر درآمد آن به مردم برسد، موافق آن هستم، گفت: می‌گفتند اگر یارانه مستقیم به مردم بدهید مردم تنبل می‌شوند، مگر شما درست خرج می‌کنید؟

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، پنل سیاست‌های حمایتی و یارانه‌ای در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌های عمومی با حضور مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران، محمد رضا جلائی‌پور استاد دانشگاه، علی سنائی استاد دانشگاه، عباس عبدی سیاستمدار و سید محمد صادق‌الحسینی اقتصاددان در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

در این نشست، عباس عبدی در پاسخ به این سوال که چرا در طول ۴۰ سال گذشته سیکل سیاست‌گذاری در مورد حامل‌های انرژی چنین روندی ایجاد شده و هیچ سیاست‌گذاری ریسک نمی‌کند تا تغییر ایجاد کند، چگونه می‌توان اقبال اجتماعی و سیاسی ایجاد کرد و این تفکر وجود دارد که بعد از هدفمندی یارانه‌ها مردم از هیچگونه افزایش قیمتی حمایت نمی‌کنند، اظهارداشت: روی این موضوع مطلب زیاد نوشتم و روی آن حساس هستم. اگر کسی از بالای جو به ما نگاه کند، به ما می‌خندد و این موضوع هیچ ربطی به عقلانیت سیاسی ندارد البته نمی‌توان اسم آن را یارانه گذاشت.

این سیاستمدار افزود: افزایش قیمت حامل‌های انرژی کلاً متأثر از وضعیت سیاست است و ربطی به اقتصاد ندارد مثلاً در خانه خود اجازه مصرف بی‌رویه به فرزند نمی‌دهیم و سعی می‌کنیم آن را بهینه مصرف کنیم.

وی با بیان اینکه براساس گزارش آژانس جهانی انرژی، ۴۵ میلیارد دلار در ایران اتلاف انرژی داریم، گفت: ریشه این مسائل به اقتصاد نفتی باز می‌گردد و تا این مسئله حل نشود درست نخواهد شد. مشکل را باید در دولت به مفهوم حاکمیت دنبال کرد.

*از اجرای قانون هدفمندی دفاع می کنم چون قرار بود پول آن به مردم بازگردد

عبدی با تأکید بر اینکه سال ۸۹ از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دفاع کردم، تصریح کرد: این قانون ناقص اجرا شد و الان هم دفاع می‌کنم چون قرار بود هر بار که انرژی اصلاح می‌شود پول آن به مردم بازگردد اما کلاً قانون را کنار گذاشتند.

به گفته این سیاستمدار حامی دولت، زمان جنگ کالاها کوپنی بود که به مرور حذف شد، گفت: ایده حذف کوپن این بود که پولش را به مردم بدهیم، الان ۲۵ سال از آن تاریخ می‌گذرد یک قران هم به مردم ندادند. در جلسات قاه قاه می‌خندند و می‌گویند دیدید که اتفاقی نیفتاد اما قضیه چوپان دروغگو یادشان رفته است.

*رفتار عجیب دولت‌ها با قیمت حامل های انرژی

وی ادامه داد: هر موقع پول کم می‌آورند به منابع انرژی ناخنک می‌زنند. وقتی پول زیاد است ارزانی آن را به رخ مردم می‌کشند و از اینکه پول مردم را به خودشان می‌دهند منّت می‌گذارند، خب ندهید.

عبدی با اشاره به اینکه بنیان قضیه افزایش قیمت حامل‌های انرژی روی اعتماد است، یادآور شد: به مسائل فنی طرح کاری ندارم، علیرغم اینکه با موضوع موافقم اما اگر منافع آن به جیب مردم نیاید مخالف هستم.

وی به تشریح دو مدل از پرداخت یارانه اشاره کرد و عنوان کرد: می‌توان مستقیم یارانه به مردم داد و غیر مستقیم. فرض کنید در نروژ مردم یارانه نقدی بدهند و اگر به مردم ندهند می‌دانند پول آن درست استفاده می‌شود و سهمش به جیب مردم باز می‌گردد. در این جلسه اگر رأی‌گیری کنید احتمالاً چون فساد زیاد ایجاد می‌کند و چیزی گیر مردم نمی‌آید همه مخالفت کنند و رابطه درآمد نفتی و فساد و عدم حاکمیت مثبت است بنابراین یارانه غیرمستقیم گیر فساد می‌آید والا اینطور نمی‌شد.

این سیاستمدار به طرح تحول سلامت اشاره کرد و یادآور شد: این طرح را زمانی که شروع کردند با تبلیغات گزاف؛ همان موقع گفتیم به فردای آن فکر کنید، به محض اینکه درآمدها کم می‌شود از سهم آن کم می‌گذارند.

وی ادامه داد: طرح افزایش حامل‌های انرژی در سال ۸۹ ابتدا مورد استقبال بود. انتخابات سال ۹۰ مجلس از سوی شورای نگهبان، طرفداران احمدی‌نژاد اکثریت رد شدند. احمدی‌نژاد اسفند همان سال به بعد میخواست مرحله دوم افزایش قیمت‌ها را اجرا کند که منتفی شد و بعداً روحانی آن را اجرا کرد. اینطور نیست که مردم استقبال نکنند، اگر ضمانتش در آن وجود داشته باشد استقبال می‌کنند. هنوز هم احمدی‌نژاد نان آن طرح سال ۸۹ را می‌خورد، در حال حاضر چون اعتماد ندارند نمی‌آیند.

عبدی به ابهامات گفته شده در مورد پرداخت یارانه نقدی اشاره کرد و گفت: می‌گفتند اگر یارانه مستقیم به مردم بدهید مردم تنبل می‌شوند، مگر شما درست خرج می‌کنید؟

این سیاستمدار تاکید کرد: افزایش قیمت حامل‌ها تأثیر چندانی در تورم ندارد. در دنیا پیشرفت ایجاد می‌شود چون عقلانی‌ترین طرح‌ها را مردم در موردش تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گفته وی، شدت مصرف انرژی در کشور بالا است، این دولت به جای کار حاکمیتی مشغول قیمت‌گذاری است و پتانسیل را صرف اموری می‌کند که چندان اهمیتی ندارد. مشکل به توزیع درآمد باز می‌گردد و نفت ملک مشاع است، حداقل می‌توان به صورت مساوی تقسیم کرد که در طول تاریخ نابرابر بوده است.

عبدی به مسئله ارزی به عنوان یکی از مشکلات پیش روی این طرح اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب و زمان شاه نیز مشکل ارزی وجود داشت، شاه ارز را ثابت نگه داشت اما تورم ۴۰ درصدی ایجاد شد و الان نیز با این مسئله روبرو هستیم. مسئله دیگر تظاهرات و امنیت است و اگر بتوانیم طرح را در یک مجموعه بررسی کرد قابل حل است و می‌توان از آن دفاع کرد در صورتیکه اراده حاکمیتی وجود داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار