بازدید 12120
اقتصاددان و استاد دانشگاه ترکیه در حریت نوشت؛

وقت آن است که مجددا با ایران همکاری کنیم

اگر از من بپرسید، چیزی که ما اینجا با آن روبه رو هستیم، یکی دیگر از رؤسای جمهور تند مزاج است، و همه ما می دانیم اگر چیزی باشد که این نوع از رئیس جمهور از آن نفرت دارد، آن چیز، مخالفت با عقاید رئیس جمهور به شکل عمومی و علنی است. این مسأله برای همه ما که در منطقه خاورمیانه زندگی می کنیم بسیار آشناست.
کد خبر: ۸۷۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸ 02 February 2019

شهادت مقامات اطلاعاتی آمریکا در یکی از جلسات سنا در هفته گذشته را شنیدید؟ همه آنها گفته اند که ایران سعی در ساخت سلاح های هسته ای ندارد. به نظر می رسد این خبر بسیار خوبی برای منطقه درگیر مشکلات ما است. دنبال آثار سیاسی کوتاه مدت این خبر هستید؟ وقت آن است که مجددا با ایران همکاری کنیم. نتیجه نهایی این بوده که اروپایی ها، همراه با ترکیه، درست فکر می کردند و ایالات متحده و اسرائیل در توصیه های سیاستی خود در باره ایران اشتباه کرده اند.

وقت آن است که مجددا با ایران همکاری کنیم

به گزارش «تابناک»؛ اقتصاددان ترک، «گون ساک» در مطلبی در نشریه حریت با اشاره به جملات فوق ادامه داده: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هنوز در جای دیگری زندگی می کند و شهادت مجلس سنا همه چیز را برای او پیچیده کرده است. فقط نگاهی به توییت های او بعد از جلسه عمومی استماع بیندازید: «به نظر می رسد که مقامات اطلاعاتی، زمانی که پای خطرات ایران در میان است، بسیار منفعل و ساده لوح هستند. آنها اشتباه میکنند!» این توییت البته ناعادلانه بود. احتمالا هر سه مقام اطلاعاتی در این جلسه، احتمالا قبلا به رئيس جمهور خود گزارش هایی در این مورد داده بودند. با این حال، هنگامی که نظریات خود را عمومی ابراز نمود، ترامپ از رسولان این گزارش انتقاد کرد. وی گفت: «شاید کارکنان اطلاعاتی باید به مدرسه برگردند». چرا یک رئیس جمهور باید با متخصصان اطلاعاتی خود وارد جنگ شود؟

اگر از من بپرسید، چیزی که ما اینجا با آن روبه رو هستیم، یکی دیگر از رؤسای جمهور تند مزاج است، و همه ما می دانیم اگر چیزی وجود داشته باشد که این نوع از رئیس جمهور از آن نفرت دارد، آن چیز، مخالفت با عقاید رئیس جمهور به شکل عمومی و علنی است. این مسأله برای همه ما که در منطقه خاورمیانه زندگی میکنیم بسیار آشناست.

تصمیم گیران تند مزاج از این که علنی و عمومی از آنها خرده گرفته شود متنفرند. اگر شما یک پیشنهاد سیاسی برای آنها دارید، بهتر است آن را پشت درهای بسته ارائه دهید. حتی اگر آنچه شما می گویید برایش خوب است، نمی توان از او توقع داشته باشید که جلوی متخصصان همه چیزدان روشنفکر، سر خم کند. من حدس می زنم که مقامات اطلاعاتی آمریکا هم این را می دانند، اما شاید آنها فرصتی به دست آورده بودند تا امور را کمی در جهت افکار و عقاید خود تغییر دهند. ترامپ بعدا عکسی از آنها را که اطراف میز او جمع بودند در توییتر منتشر نمود و افزود: «یک جلسه عالی با تیم اطلاعاتی در اتاق بیضی که به من گفتند، آنچه آنها در روز سه شنبه در جلسه استماع مجلس سنا گفتند، توسط رسانه ها به شکلی اشتباه منتشر شده و ما اشتراک نظراتی زیادی در مسائلی همچون ایران، داعش، کره شمالی، و غیر از آن داریم». مانند پائولی در فیلم Goodfellas که می گفت: «باید حفظ ظاهر کنید».

با این حال، تصحیح سیاست آمریکا در خصوص ایران، چیزی است که جهان شدیدا به آن نیاز دارد؛ چرا؟ اول و مهمتر از همه، بنا بر گزارش قدرتمندترین مقامات و مأموران اطلاعاتی در جهان، تحت قسمی مقدس، به قانونگذاران خود ایران در حال تولید سلاح هسته ای نیست.

دوم، انقلاب تکنولوژیک جدید، وضعیت خاورمیانه را همانند سایر نقاط جهان مختل خواهد کرد. آنچه تا کنون دیده ایم، کمترین نسبتی با آنچه در راه است ندارد. فقط نگاهی به آنچه شرکت های Tesla و BYD در حال انجام با وسایل نقلیه الکتریکی و مستقل در جاده های جهانی هستند، بیندازید. این فناوری ها با پایین آوردن بهای نفت به شکلی ساختاری، برنامه های تجاری کشورهای تولید کننده نفت را برای همیشه تغییر خواهد داد. به همین دلیل، همه کشورها از روسیه تا خلیج فارس در حال برنامه ریزی برای تغییرات اقتصادی هستند، مثل فردی سیگاری 50 ساله که برای اولین بار پا به باشگاه ورزشی می گذارد.

سوم، تحریم های جدید، مانع از ورود ایران به این واقعیت است. این اتفاق همه چیز را در منطقه ما خطرناک تر می کند. تحریم ها که فرسنگ ها با هر گونه ارمغان صلح فاصله دارند، تنها این بخش از جهان ما را بی ثبات تر خواهند ساخت. مردم بیشتری سعی خواهند کرد که به اروپا بگریزند، که بیش از قبل دموکراسی های لیبرال را در آنجا با مشکل مواجه می کند. دلیلی موجه وجود دارد که آلمان، فرانسه و بریتانیا ابزار حمایت از مبادلات تجاری (INSTEX) را ایجاد کنند که یک ابزار مالی است که به آنها اجازه می دهد به رغم وجود تحریم با ایران تجارت کنند. این مسأله نشان دهنده اعتقادات عمیق به این ایده آرمانگرایی است که تجارت بیشتر، اختلافات سیاسی را حل و فصل خواهد کرد و این که کشورها خیلی هم متفاوت از یکدیگر نیستند.

همه اینها را به رؤسای جمهور و نخست وزیران تندمزاج بگویید. البته در صورت امکان پشت درهای بسته!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر