بازدید 10386
علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

جو هیجانی کف خیابانی در مجمع وجود ندارد و مباحث کارشناسی شده در حال پیگیری است/ مجمع این اختیار را دارد که بنا به تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری کند

متأسفانه بحث CFT که بحثی کاملا کارشناسی و کلان بود، توسط مخالفان خود به کف خیابان کشیده شد؛ به این معنا که این لوایح بحث های کارشناسی فنی داشت و استدلال هایی از نظر مخالفان و موافقان نیز مطرح می شد.
کد خبر: ۸۷۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 24 January 2019

جو هیجانی کف خیابانی در مجمع وجود ندارد و مباحث کارشناسی شده در حال پیگیری است/ مجمع این اختیار را دارد که بنا به تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری کندپیش از این، عباسعلی کدخدایی، قائم مقام دبیر شورای نگهبان، در نامه ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس اعلام کرد: در جلسه 28 آذر 97 شورای نگهبان اصلاحات لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم بررسی شد که همچنان بیشتر مغایرت‌های این مصوبه با شرع و قانون اساسی برطرف نشده است.

کدخدایی تصریح کرد: «ایرادات قبلی شورای نگهبان به جز ایرادات 2 و 3 نظریه سابق، کماکان به قوت خود باقی است.»

این ایرادات شورای نگهبان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد بررسی قرار گرفت؛ اما اعضای این کمیسیون بر مصوبه قبلی مجلس اصرار کردند و آن را برای رسیدگی نهایی به صحن مجلس ارجاع دادند.

مجلسی‌ها هم امروز با تأیید نظر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند و این لایحه را برای تصمیم گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: متأسفانه بحث CFT که بحثی کاملا کارشناسی و کلان بود، توسط مخالفان خود به کف خیابان کشیده شد؛ به این معنا که این لوایح بحث های کارشناسی فنی داشت و استدلال هایی از نظر مخالفان و موافقان نیز مطرح می شد.

این نماینده مجلس گفت: استدلال ها نیز در جلسات رسمی مطرح می شد و هیچ فضای بسته ای وجود نداشت تا محدودیتی برای مخالف یا موافق باشد. بنا بر مکانیزم قانونگذاری نیز تصمیم نهایی با مجلس شورای اسلامی است و در موارد اختلاف نیز مجمع تصمیم گیری می کند؛ اما زمانی که موضوعات به تلویزیون، کف خیابان و بازار کشیده می شود، نباید انتظار داشته باشیم، بحث های استراتژیک در فضای تخصصی مطرح شود.

وی در ادامه یادآور شد: متأسفانه هم اکنون فضا، فضای هیجانی شده و مخالفت ها نیز کاملا در حال سیاسی شدن است و به ویژه از تریبون هایی مانند نماز جمعه یا برخی تریبون های دیگر که نگاهی دلسوزانه و در عین حال امنیتی و موافق مصالح کشور دارند اما از محتوای لوایح اطلاعی ندارند ـ و زحمتی هم برای تحلیلی آن نکشیده اند ـ تنها بر اساس نظریات منتشره در بولتن ها و برخی اشخاص نظر می دهند.

وی گفت: متأسفانه الان وضعیت کمی پیچیده و علاوه بر مطالبات کف خیابانی، موضوع به بیت برخی از مراجع نیز کشیده شده، در صورتی که حتی پس از مخالفت مراجع نیز این لوایح در مجلس رأی آورد. البته برای نمایندگان، نظر یک مرجع مهم و فصل الخطاب است که آن هم نظر رهبر انقلاب است که ایشان هم این موضوع را به مجلس واگذار کرده است.

وی افزود: به نظر می رسد با هیجانی کردن فضا، انحرافی در تصمیم استراتژیک برای کشور رخ داده که امیدوارم در مجمع تشخیص مصلحت نظام، این انحراف جبران و با نگاهی مصلحت آمیز این لوایح ختم به خیر شود تا زمان بندی که به آن تعهد داریم، رعایت شود. این لوایح در اوضاع کنونی، هم نیاز سیاسی کشور و هم نیاز اقتصادی کشور است و اگر دکتر ظریف دلسوزانه از این لوایح دفاع می کنند، تلاش دارند تا فضای بین المللی را به روی ایران باز کنند.

وی با اشاره به احتمال رأی آوری این لوایح در مجمع نیز گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گذشته حتی مواردی را که خلاف شرع بوده را تصویب کرده است؛ به عبارت دیگر، مبنای تشخیص مجمع، نه قانون اساسی است، نه شرع، بلکه تنها به مصلحت نظام فکر می کند. این مجمع حتما به قوانین اسلامی و قانون اساسی توجه دارد و چهارچوب ها را را عایت می کند، ولی به هر حال، اگر این لوایح هم ملاحظاتی داشته باشد که جنبه اختلافی ایجاد کند، این مجمع این اختیار را دارد که بنا بر تشخیص مصلحت نظام، این تصمیم را بگیرد و از این فضای هیجانی عبور نماید.

وی در پایان در پاسخ به این که چقدر امکان تصویب لوایح در مجمع وجود دارد، گفت: بالای 60 درصد امکان تصویب لوایح در مجمع وجود دارد. در مجمع هم فضای عقلایی در آن حاکم است و هم فضای کارشناسی و ظریف بارها مبسوط این موضوع را استلال کرده و ابهامات را پاسخ داده است. به نظر می رسد، جو هیجانی که به کف خیابان ها کشیده شده، در مجمع وجود ندارد و مباحث کاملا کارشناسی شده در حال پیگیری است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۲
سانديس خوران قديم، مردان ميليارد دلارى حال حاضر.
مدعیان شفافیت و fatf ,حتی حاضر نبودند رایشان برای ملت شفاف باشد..
یکی نیست بگه شما همون برجام رو که پرجام شد شد رو زنده کنید، مردم دارند اینجا تلف می شوند... اگر مردم شرف و صبر نداشتند و رهنمودهای مقام معظم رهبری نبود، الان کشور در حال هرج و مرج بود... همین برجام مگه کارشناسی نشده بود چه شد که هیچ کاری نمی توانید بکنید اروپایی ها که فعلا سرکارتون گذاشتند...
با این CFT و اون یکی هم یک جور دیگه خون مردم مکیده میشه نه مملکت فروش ها...
دقیقا مساله همین هست. که عده بسیار زیادی دلسوز نظام از بانوی خانه دار گرفته تا ... برای خودشون کارشناس شدن و نظر میدن و جو روانی ایجاد کردن. مردم هم از همین مسئله ناراحت هستن.
والله خیلی از مردم از برخی از مسئولین بیشتر می فهمند و چون نه اشراف گر و توهم زا هستند . والله نه اصلاح طلب هستم نه اصول گرا و نه طرفدار حزب دیگه ای... فقط واقعا موندم وقتی خودشون هم نمی دونند و نمی تونند تضمین بدهند که این لوایح مثل اون یکی برجام نیست چرا گیر دادند... نظر خودم این است که از خداشون هم از لوایح رو رد کنه بعد بگند مردم دیدید نگذاشتند که ما کارمون رو بکنیم... البته همین برجام لکه ننگی شد براشون، همین برجام رو کلی روی اون مانور دادند گفتند آی فلان کردیم چنان کردیم چرخ اقتصاد میچرخه و فلان... بعد از اینکه ترامپ اومد زد زیرش گفتند که همه موافق بودند ..... تازه رهبری قبل از اون چندین بار مخالف بودند ولی اینا تا سرشون به سنگ نخوره ول کن نیستند.. فقط خدا خودش به خیر کنه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
مشکل همینه که خودت ادعا داری. مشکلات جوامع جهان شگسوم البته داریم میریم جهان چهارم خود بزرگ گندکاری و توهم دانایی هستش. همینکه میگین مردم از کارشناسها بیشتر می فهمند تایید این نکته هستش که مردم ایران توهم دانایی دارند
متاسفانه کسی بفکر اشتغال و تولید و تشکیل زندگی جوانان نیست.
منظور از کف خیابان کجا بود من متوجه فرمایشات این بزرگوار نشدم ما هم میدانیم همه کارهای شما کارشناسی شده هست مثل برجام مثل اقتصاد مثل خودرو کف خیابون مردم عوام هستن شما به گمانم اشتباه فرمایش کردی نفهمیدی
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
با تصویب cft , fatf مشکل فروش نفت و دولتمردان حل میشود نه مشکلات مردم همیشه در صحنه و غیور
اگر به نفع مردم وکشور است که تصویب شود ولی عده ای به منافع خودشون اهمیت میدهند واگر واقعا نفعی برای کشور ومردم ندارد خدا پدر مخالفان را بیامرزد .......
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار