بازدید 15187
تأملی بر گنجاندن یا حذف طرح جریمه مشمولان غایب در بودجه؛

کشف ناقص ایرادات فروش سربازی پس از چهار سال، با چاشنی مشتری‌مداری!

کشف گوشه‌ای از اشکالاتی که از ابتدای اجرای این طرح مورد گوشزد منتقدان آن قرار گرفته بود، پس از چهار سال، به خودی خود محل تأمل و ابهام هست؛ اما زمانی ابهام برانگیز‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم معاون وظیفه عمومی ناجا تلویحا تأکید کرده دلیل مخالفتشان با تداوم اجرای این طرح برای پنجمین سال، کاهش مراجعان خرید خدمت است!
کد خبر: ۸۶۹۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ 15 January 2019
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
فروش خدمت سربازی به مشمولان غایب ادامه خواهد یافت یا متوقف خواهد شد؟ این پرسشی است که چند وقتی است داغ شده و در تلاش برای پاسخ دادن به آن، نکات و کشفیات جالبی مطرح می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ سال گذشته و در آستانه تهیه و تنظیم لایحه بودجه سالانه، سازمان نظام وظیفه و در بالا دست آن، مسئولان ستاد کل نیرو‌های مسلح از تصمیمشان برای پایان دادن به طرح فروش خدمت سربازی به مشمولان غایب خبر دادند و بر این موضوع اصرار کردند.

اصرار برای پایان دادن به طرحی که سه سال اجرایی و در این مدت، همه انتقادات در خصوص آن ندید گرفته شده بود؛ طرحی که بر خلاف نظر این مسئولان، توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۹۷ گنجانده شد و در نهایت با جلب موافقت مسئولان نظامی با استدلال‌هایی در خصوص تأمین قسمتی از بودجه مورد نیاز ایشان، به تصویب رسید.

مصوبه‌ای که بر اساس آن، فروش خدمت سربازی به مشمولان غایب در سال جاری نیز ادامه یافت، با این ملاحظه که از همان ابتدای سال برخی مسئولان نظامی بر پایان یافتن اجرای آن در پایان سال ۹۷ تأکید داشتند. تأکیدی مشدد که در ماه‌های اخیر پررنگ‌تر شد تا سرانجام خبر برسد که در لایحه بودجه ۹۸ اثری از این طرح دیده نمی‌شود؛ توقف طرحی که چهارسال پیاپی به اجرا درآمده بود.

اما ماجرا در اینجا پایان نیافت؛ از یک سو مسئولان نظامی تأکید داشتند، اگر خلاف نظرشان عمل شود، برای پیگیری ماجرا از هیچ گونه پیگیری‌ دریغ نخواهند ورزید و از سوی دیگر، برخی نمایندگان در مصاحبه هایشان تأکید داشتند که با توقف این طرح، تأمین بودجه مورد نیاز نیرو‌های مسلح به مشکل خواهد خورد و لذا پیگیری خواهند کرد که بار دیگر این طرح به لایحه بپیوندد.

تقابلی ادامه دار که هنوز پایان نیافته؛ هرچند لایحه بودجه هنوز در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس است و تا بررسی و تصویب آن زمان تقریبا زیادی مانده است. پروسه‌ای که با توجه به تجربه سال گذشته و بازگشت طرح فروش خدمت سربازی به لایحه بودجه، دور از ذهن نیست حین طی شدن آن، برای پنجمین سال فروش خدمت سربازی در دستور کار قرار گیرد و اجرایی شود.

دورنمایی که موجب شده مسئولان نظام وظیفه به رغم فقدان این طرح در لایحه بودجه، در خصوص مخالفتشان با تمدید آن به رسانه‌ها گفت وگو کنند و حتی فراتر از آن، پای مضرات این طرح و تمدید آن را به میان بکشند. مضراتی که ظاهرا تازه کشف شده‌اند، هرچند در بیانشان، مواردی که منتقدان این طرح از ابتدا بر زیانبار بودنشان تأکید داشتند، از قلم افتاده و مغفول مانده اند.

کشف ناقص ایرادات فروش سربازی بعد از چهار سال، با چاشنی مشتری‌مداری!

اما کدام مضرات؟ آن گونه که سردار ابراهیم کریمی، جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا به فارس گفته، هدف از شروع این طرح در سال ۹۴، وجود حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون مشمول غایب بود که «احساس شد باید وضعیت این افراد تعیین تکلیف شود؛ بنابراین، طرح جریمه مشمولان غایب اجرا شد تا این افراد بتوانند به واسطه این طرح، محدودیت و محرومیت‌هایی را که قانون برایشان مشخص کرده، برطرف کنند.»

تا اینجای کار مشخص می‌شود که به باور مسئولان نظام وظیفه، «قانون» محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی برای مشمولان غایب ایجاد کرده بود که باید رفع و رجوع می‌شد. محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که گریبان حدود ۲.۵ میلیون نفر را گرفته و چه بسا به واسطه آن، بر زندگی حدود ۲.۵ میلیون خانواده سایه افکنده بود.

اما این پایان ماجرا نیست و سردار کریمی در ادامه نکات جالب توجه دیگری هم یادآور شده است. از جمله اینکه «مشمولان غایب برای تعیین تکلیف وضعیت سربازی خود در این چهار سال فرصت کافی داشته‌اند؛ ما در نیرو‌های مسلح این احساس را داریم که فرصت کافی برای تعیین تکلیف سربازی به مشمولان غایب داده شده است.»

جملاتی که پیرو آن، به پیش بینی شدن طرح فروش اقساطی خدمت سربازی به سرباز فراری‌ها (همان مشمولان غایب!) در سال‌های اخیر اشاره می‌شود تا نتیجه گیری شود که فرصت کافی به ایشان داده شده و حالا زمان آن رسیده که این طرح متوقف شود، چون به گفته جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا «احساس می‌کنیم که این روش، تعداد غائبین را افزایش داده است.»

اشکالی که از ابتدای اجرای این طرح بار‌ها و بار‌ها توسط منتقدان بیان شده بود، اما گوشی برای شنیدن آن وجود نداشت. اینکه با اجرای این طرح، مشمولان غایبی که کمتر از هشت سال غیبت داشتند و مشمول طرح خرید خدمت نمی‌شدند، به تداوم غیبت تشویق می‌شدند که تداوم قانون شکنی و تخلف بود. مداومتی که در نهایت به یک امتیاز گرانبها منجر می‌شد که افراد قانون پذیر و آن‌هایی که به موقع برای اعزام به خدمت سربازی اقدام می‌کردند از آن بی بهره بودند و هستند.

امتیازی که بر اساس طرح پر ایراد شده، تنها به قانون شکنان، آن هم قانون شکنانی که زمانی طولانی بر قانون شکنی اصرار کرده بودند اعطا می‌شد، نه آن‌هایی که قانون پذیر بودند. اشکالی بزرگ که ظاهرا هنوز هم دیده نشده است، هرچند سردار کریمی تأکید دارد: «فکر می‌کنیم خیلی از افراد بر این امیدند که اگر چند سال غیبت دارند، باز هم منتظر بمانند تا غیبتشان به هشت سال برسد تا بتوانند با طرح جریمه مشمولان غایب، وضعیت خود را تعیین تکلیف کنند.»

کشف گوشه‌ای از اشکالاتی که از ابتدای اجرای این طرح مورد گوشزد منتقدان آن قرار گرفته بود (از جمله در اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا)، پس از چهار سال که به خودی خود محل تأمل و ابهام هست، اما زمانی ابهام برانگیز‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم معاون وظیفه عمومی ناجا تلویحا تأکید کرده دلیل مخالفتشان با تداوم اجرای این طرح برای پنجمین سال، کاهش مراجعان خرید خدمت است، نه اشکالات یاد شده.
بخوانید و قضاوت کنید: «فرصت برای افرادی که دارای هشت سال غیبت سربازی هستند و هنوز وضعیت سربازی خود را تعیین تکلیف نکرد‌ه‌اند، تا پایان سال ۹۷ باقی است؛ افراد می‌توانند به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند. افراد می‌توانند در فرصت باقی مانده ثبت نام کنند و حتی اگر ما دیدیم که ظرفیت ثبت‌نام کنندگان بالاست، با افزایش مراکز ثبت‌نام و ساعت کار می‌توانیم تسهیلاتی برای مشمولان غایب ایجاد کنیم تا اینکه هیچ گونه گله‌ای در این خصوص نباشد.»
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۱
بیخیال بابا نوه های زن برتری که سربازی را خریدند یهو یاد عدالت میافتند در فروش را می بنندند تا نوبت سربازی نتیجه ها
نه برای شغلمان فکری کرده اید نه برای ازوداج مان، حالا هم هر روز با یک گونه قانون برای سربازی می خواهید بیشتر ما را نا امید به زندگی و ادامه حیات کنید، خالا که بچه هاتون از این طرح استفاده کردند می خواهید برش دارید!!!!!!!!
خدا به دلیل این همه بی برنامگی که برای جوانان این کشور برخی داشتند از هیچ یک نخواهد گذشت
منتظر افزایش شدید آمار خودکشی در سال های آینده باشید
سلام. من سربازی نیرو انتظامی بودم با مدرک کارشناسی ارشد. تو این سازمان تو این مدت خدمت من حتی یه نفر از اقشار مرفه حتی متوسط رو به بالا تو اینجا ندیدم. همه بچه های مظلوم جنوب شهر و قشر متوسط بودند. به نظر شما چه اقشاری میتونن سربازی نرن و بعد از هشت سال غیبت میخرن خدمت شون رو ؟ بچه های قشر مرفه هستن که میتونن برا خودشون کسب و کار راه بندازن راحت خدمتم نرن بعد هشت سالم بخرن !
من سی و دو سالمه و متاهل و شرایط زندگی و مرگ عزیزم نزاشت به موقع برم خدمت الان هم دیگه اصلا شرایطش رو ندارم از مسئولان خواهش میکنم فرصتی به افراد بالای سی سال بدن ما به این قانون امید داشتیم و زندگیمون نابود میشه،حتی اگر سال آخر باشه کاش افرادی که هفت سال غیبت دارن و سنشون بالاس یه فرصتی داشته باشن تغییر ناگهانی قانون به این شکل انصاف نیست این پول هم میتونه کمکی به نیروهای مسلح باشه چون ما واقعا شرایط خدمت رو دیگه نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
عزیزم شما سنت زیاد نیست بهانه نیاور چطور نسل ما سربازی می رفتند غر غر نمیزدند شما هم باید بروی تا یاد بگیری که کشور ارزش دارد
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
آقای ناشناس در این کشور چه فکری برای کار جوان میشه و چه کمکی به ازدواجش میشه که بتونه اون به فکر کشورش باشه بهتره نگاهی به قیمت ها و شرایط جوانان متاهل بندازین بعد درباره نسل های گذشته بگین شاید شما وضعت خوب بوده کمک خرج خانواده نبودی
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
انشاالله سال ۹۸ هم تصویب میشه و شما مشکلی براتون پیش نمیاد
لطفا طرح رو تمدید کنین هنوز خیلی از خانواده ها گرفتارن و موفق نشدن استفاده کنن
با سلام . نظام وظیفه اجباری مخصوصا به این شیوه صرفا تضعیف کننده توان دفاعی کشور است و خود مدافعین فعلی بهتر از دیگران به آسیب های گسترده آن واقف اند. بر خی می خواهد این نظام وظیفه را به بالاترین قیمت بفروشند. پیشنهاد می کنم شما هم وقت خود را روی تغییر اساسی نظام وظیفه بکذارید به جای دفاع از یک کار اساسا اشتباه.
خدمت سربازی قیمت ندارد. ارزش دارد
مسئولان بخاطر چه چیزی غیر از پول اقدام به فروش سربازی میکنند ؟
مگر سربازی یک کالاست که برایش نرخ میگذارید ؟
خرید خدمت سربازی برای همه ممکن باشد.بهر حال هر کس دینش را به کشورش به گونه ای ادا کند.یا خدمت کند یا نقدا بپردازد.از طرفی کسی که خدمت میکند از محل درامد حاصل(خرید خدمت و کاهش هزینه غذا و لباس و حقوق اندک ماهیانه خریداران خدمت) ماهیانه مبلغ درخور مثلا ۸۰۰تومن دریافت کند که بعد از دوسال خدمت بتواند با جمع کردن ان حداقل یک پراید دست دوم خریداری کند تا اگر کاری نبود بتواند مسافر کشی کند.بشرطی که دولت به طرح خرید سربازی بعنوان منبع درامد نگاه نکند، میشود خدمت سربازی را هم حرفه ای تر کرد و هم هدفمند.و هم اینکه قشر ضعیفتر از این راه حمایت بشوند.
خیلی از مشکلات سربازی رفتن برمی گرده به اینکه سرباز باید برود و در محل و شهر دیگری خدمت کند و این در حالی است که بسیاری از سربازان می توانند جایگزین سربازانی بشوند که انها هم از شهر دیگری به شهر انان امده اند. چرا سرباز نتواند ضمن خدمت وظیفه در یگان های رزمی و انتظامی ارتش و سپاه در شهر خودش سرباز باشد . سرباز فوق لیانسی را می شناسم که از شهر خودش به یکی از حاشیه ای تهران منتقل و بعد از ساعت کار یعنی حالا 2 و یا 4 بعد از ظهر مجبور است در همان مقر بیکار و علاف و دور از خانواده باشد.اگر هم بیاید بیرون به کجا برود با این معظلات احتماعی در شهر غریب تهران و وقتش را پر کند. خانواده وی نیز مظطرب و نگران و هر ماه هزینه می کنند می روند تهران دیدن پسر . آخه یک مقدار شجاعت برای برنامه ریزی لازم است اقایان فکری بکنند نه به همان مدار گذشته مشق کنند.
بی‌منطق ترین حرف اینه که بگید مردم تشویق میشن غیبت کنن، من سال ۹۸ میتونم بخرم اگر تمدید شه این یعنی‌ من از سال ۹۰ غایبم اون موقع این قانون وجود نداشت اصلا‌ اما مایی که ۹۸ میتونیم بخریم نرفتیم الان سنی از ما گذشته بس کنید این تفکر خشکو ما هم زندگی داریم نمیتونیم بعد این همه سن و سال بریم خدمت با زن و بچه بفروشید با زندگی مردم بازی نکنید انقدر
با ۳۰ سال سن و تاهل و این گرونی و سطح درآمد چطور میشه رفت سربازی؟فکری به حال این جوانان و سن بالاها بکنید. نیاید بگین چرا جمعیت داره کم میشه.جوانی با ۳۷ سال سن بدون پایان خدمت و نا امید چطور بیاد بچه دار بشه؟
کلیه مشمولین باید دوره آموزشی سربازی را بگذرانند وبعد فکری به حال فروشش کنید آنانکه خدمت سربازیشان را میخرند ،خونشان نه رنگینتر ازخون دیگران است ،نه ژنشان ،دوره خدمت سربازی برای دفاع از خاک وبوم این کشور واجب است نه فقط برای یک عذه ای خاص که پول خرید آن را ندارند میبایست به خدمت بروند وعده ای دیگر آن را بخرند و به خدمت نروند .وچرا دژبانی نیروهای مسلح به سراغ افراد فراری از خدمت نمی رود . قوانین باید اصلاح شود ولابی وغیره باید از میان برداشته شود وافرادیکه در مرزها خدمت میکنند میبایست با افراد که در شهرها خدمت میکنند بعد از مدتی نیز جابجا شوند
از پارسال تا الان قیمت همه چیز 2 تا 3 برابر شده، جوونی که پارسال رفته خدمت و سال دیگه خدمتش تموم میشه چه قدر از زندگی عقب افتاده؟ کدوم یکی از حضرات مسئولین حاضرن مسئولیت این اتفاق رو بپذیرن؟ ما میگیم کلا خدمت اجباری رو بردارید دوستان کلا یه امکاناتی هم که بود رو میخوان بردارن
فقط میخوان قیمت خرید سربازی رو ببرن بالا .
فقط سربازای دم مرز به درد میخورن و بقیشون هیچ فایده یی ندارن برای کشور .
سربازی باید حرفه ای بشه مثل خیلی از کشورها.
به جای اینکه زندگی جوانان رو با رفتن به سربازی دچار مشکل کنیم بر اساس نیاز کشور چند صد هزار سرباز استخدام کنین.
اینجوری هم چندصدهزار شغل ایجاد میشه و هم کابوس سربازی تموم میشه و هم کلی هزینه واسه خواب و خورد و خوراک داده نمیشه.
با وجود اینکه به نظرم در یکی از بهترین جاهای ممکن خدمت می کردم، معتقدم خدمت سربازی چیزی جز اتلاف وقت، انرژی و انگیزه جوانان نیست که مانع اشتغال، ازدواج و..... می شود.
متوجه شرایط مملکت و نیاز مبرم به نیروی نظامی هستم ولی همه ما خوب میدونیم که بخش عمده ای از سربازان به جای اشتغال به امور نظامی و انتظامی صرفا به عنوان یک نیروی خدماتی رایگان سال های سرنوشت ساز زندگیشون رو سپری می کنن.
به جای اینکه سعی کنیم با بزک کردن سربازی تحت دوره های کارورزی، دوره های آموزشی و فنی و حرفه ای و.... ، خدمت سربازی رو مفید و آینده ساز تعریف کنیم اجازه بدهید خود جوان آینده و مسیر شغلی خود را انتخاب و طی کند. خدمت سربازی اساسا باید وظیفه آموزش نظامی سربازان را داشته باشد نه شغل آموزی و مهارت آموزی به سربازان!
پیشنهاد بنده این هست بجای ارایه طرح های مختلف من جمله خرید و کسر خدمت و.... که سبب ایجاد احساس تبعیض در بین جوانان می شود مدت خدمت سربازی را به 6 الی 9 ماه کاهش دهید تا هم نیاز نظامی کشور تامین شود و هم مشکلات جوانان کمتر شود.
اگه بیان مدت خدمتو کم کنن همه میرن خدمتو برمیگردن یه سال به نظر من بسه اخه دوسال بریم سربازی دوسال از زندگی عقب میوفتیم. برای دولت هم خیلی خرج برمیداره صبحونه ناهار شام میخوان بدن
چرا به سرباز حقوق پرداخت نمی شود؟ بی گاری کشیدن از سرباز با چه مجوز شرعی و قانونی انجام می شود؟ مگر مصوبه مجلس نیست که باید به سرباز حداقل معادل شصت درصد حقوق نفر کادر با مدرک تحصیلی مشابه حقوق داده شود؟ .حقوق سرباز به چنان مقادیر کمی رسیده که توهین آمیز به نظر می رسد.سربازی شغلی دشوار، دائمی و معمولا در خارج از شهر ها و محل های بد آب و هوا است.چنین شغلی باید حقوق مکفی و متناسب با سختی آن داشته باشد.مگر معلم یا آتش نشان یا کادر نظامی رایگان کار می کنند که سرباز رایگان خدمت کند؟.اگر به سرباز حقوق و امکانات کافی داده شود ،نه تنها دافعه ندارد بلکه افراد زیادی برای سرباز شدن در این اوضاع بی کاری اقدام می کنند.
پاسخ ها
سرباز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
من دکتری دارم ماهی 200 تومن حقوق می گیرم
سلام یه فکری هم به حال اونایی که ۷ سال غیبت دارن بکنین
این طرح باید تمدید بشه
اشكال اين كسور ما اينه كه كسي براي كاري نمي تونه برنامه بريزه براي خونه خريدن برنامه مي ريزه اونقدر گرون ميشه كه امكانش از دست ميره وام مي خواد بگيره ديگه به درد نمي خوره مي خواد بره درس بخونه ديگه نمي تونه دلار سر به فلك ميره سربازي مي خواد بخره قانون عوض ميشه اخه نگاه كنيد تو اين كشور اقلا برنامه ريزي معني داره شب مي خوابند صبح نظرشون عوض ميشه اونايي كه هنوز نخريده بودن دارن پول جمع مي كنند
واقعا گل گفتی تابناک ایراد اساسی این طرح اینه که اصلا زیر ۸ سال حتی ۷ سالو درنظر نمیگرند اونوقت انتظار دارن طرف بعد ۷ سال محرومیت پاشه بره خدمت ولی ۸ سال حق داره که نره اگه قرار امسالم این طرح تصویب شه خواهشاااااااا منطقی تصویبش کنین واسه ۷ ساله ها هم یه فکری بکنین و گرنه سال بعدش باز یه سری ها هجوم میارن حالا که نوبت به ما رسید چرا اجرا نشه با منطق و عادلانه تصمیم بگیرین کسی که ۷ سال غیبته هیچ فرقی با ۸ سال نداره تازه اگه تعداد کم شده به خاطره این که اکثرا ۷ سال یا ۶ سال غیبتن و تعداد ۸ سال غیبت ها تموم شده و اونایی هم که میخوان بخرن چون یه سال یا دو سال کم دارن نمیتونن بیاین از ۷ سال یا ۶ سال حساب کنین امسالو تا مشکل همه حل شه درامد زیاد شه و کسایی که تعداد سالهای غیبتشون خیلی زیاده وپولشو ندارن بخرن بتونن با قیمت کمتری بخرن تنها راه منطقیش همینههههه
اقا من نه میتونم بخرم نه شرایط رفتنشو دارم ..کارگرم.مستاجرم..یه بچه هم دارم مثل من هم زیاد هست .بیکار شدم به خاطر نداشتن پایان خدمت بیمه بیکاری هم بهم ندادن.حالا چطور انتظار دارن بتونیم خرید کنیم.
من سی و دو سالم هست و سربازم. مدرکم هم دکتری تخصصی است. کاش دوستان یک راهی معین می کردند برای ماها که قانون گریز نبودیم و پیوسته در بهترین دانشگاه های ایران درس خواندیم. 50 میلیون هم معین می کردند راضی بودم.
بایدسربازی اجباری برداشته بشه تازه پول هم ازمردم میگیرن.اگه سربازی خدمت به وطن هست چرامیفروشید اگه نیست چراازمردم پول میگیرید.
دو ساله شامل من هم میشه اما نه میتونم بخرم نه اگر پول داشتم میخریدم.
چون ظلم آشکار میکنید یه بی سوادبا8تا10میلیون بخره بعد منه متاهل 25میلیون پول بدم؟؟؟؟همه رو با10میلیون بفروشید ما هم میخریم
لطفا لطفا بفروشید ،میخام ازدواج کنم گیر افتادم ، پنج ساله نتونستم برم دانشگاه ، الانم ازدواج نمیتونم کنم ،دیگه چه توقعی و چه ارقی از من برای وطن دارید ؟ قصد شما فقط نابودی نسلمونه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان