بازدید 2548
اقتصاد در گذر زمان

از وزیر مالیه شدن قوام الدوله تا کوچ پرحاشیه سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۶۶۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 05 January 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

15 دی 1288، مشیرالسلطنه وزیران تازه را به محمدعلی شاه معرفی کرد: مشیرالسلطنه صدراعظم و وزیر داخله، میرزا جوادخان سعدالدوله وزیر خارجه، حسین پاشاخان امیربهادر وزیر جنگ، میرزا محمدعلی قوام الدوله وزیر مالیه، نظام الملک وزیر عدلیه، مخبرالدوله وزیر پست و تلگراف، مهندس الممالک وزیر فوائد عامه، مفاخر الملک وزیر تجارت سرپرستی وزارت اوقاف و معارف به عهده مهندس الممالک قرار گرفت.

15 دی 1290، در پي عزل مورگان شوستر آمريكايي از اداره ماليه، كه تحت فشار روسيه صورت گرفت به پيشنهاد هيئت وزيران و فرمان ناصرالملك نايب ‌السلطنه، ميسيو مرنارد بلژيكي رئيس كل گمرك ايران به مقام خزانه‌ داري كل منصوب شد.

15 دی 1340، یک هیات پاکستانی برای مذاکره در خصوص نفت، سوخت و برق وارد تهران شدند.

15 دی 1347، ایران شصت دستگاه اتوبوس به عراق فروخت.

15 دی 1348، فرودگاه جدید یزد افتتاح شد.

15 دی 1353، ايران 10 درصد از سهام كارخانه توليد اورانيوم فرانسه را خريد.

15 دی 1355، اداره کل گمرک اعلام کرد: در سال گذشته جمع صادرات نفتی و غیرنفتی ایران هزار و سیصد و هفت میلیارد و چهارصد و هشتاد و یک میلیون ریال بوده است که چهل میلیون و هفتصد و بیست و دو میلیون ریال آن (معادل ۱۱/۳ درصد کل صادرات) مربوط به کالاهای صنعتی و سنتی و مابقی مربوط به نفت بوده است.

15 دی 1390، رییسان ‌جمهور ایران و روسیه بر گسترش حجم همکاری ‌های اقتصادی و تجاری دو کشور و استفاده از ارز ملی و حذف دلار در این مبادلات تاکید کردند و آن را موجب افزایش حجم مبادلات دو کشور دانستند.

15 دی 1393، با تصمیم شورای پول و اعتبار وام مسکن مهر به 30 میلیون تومان افزایش یافت.

15 دی 1394، پس از گذشت قریب به 10 سال از ورود آخرین هیات تجاری دانمارکی به ایران، نماینده 60 شرکت بزرگ، کوچک و متوسط دانمارکی به سرپرستی وزیر امورخارجه این کشور با فعالان اقتصادی ایران دیدار کردند. این شرکت ‌ها در حوزه‌ های انرژی، فناوری‌ های پاک، حمل ‌و نقل دریایی لجستیک، بهداشت و درمان، صنایع غذایی، کشاورزی و خدمات‌ رسانی فعالیت دارند.

15 دی 1395، پیشنهاد کمیسیون بهداشت مجلس مبنی بر کوچ «سازمان بیمه سلامت» به «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» به تصویب نمایندگان مجلس رسید. مصوبه ‌ای که واکنش ‌های متفاوتی داشت. موافقان این مصوبه معتقدند با انتقال بیمه سلامت به وزارت بهداشت علاوه بر افزایش امکان تجمیع بیمه ‌ها، بهینه ‌تر شدن تخصیص اعتبارات درمانی را به همراه خواهد داشت. اما در سوی دیگر منتقدان این طرح عنوان می ‌کنند: مصوبه به منزله یکی از اصول اولیه حمایت از بیماران در برنامه‌ های حمایت اجتماعی یعنی تفکیک خریدار خدمات درمانی از فروشنده است.

 

منابع: موسسه مطالعات پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل