بازدید 2899

افراطی‌گری ضعف بزرگ فعالیت‌های پژوهشی

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افراطی‌گری در توجه به فعالیت‌های پژوهشی را ضعف بزرگی دانست که می‌تواند کمیت را مورد غفلت قرار دهد.
کد خبر: ۸۶۵۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ 01 January 2019

سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از افراطی‌گری در توجه به فعالیت‌های پژوهشی گفت: ضعف بزرگی در حوزه فعالیت‌های پژوهشی داریم و آن هم توجه بیشتر به کمیت است تا کیفیت؛ گاهی آنقدر افراطی به کمیت توجه کردیم که کیفیت را فراموش می‌کنیم در صورتی که یک کار کیفی بهتر از 100 کار کمی است.

افزایش حوزه‌های پژوهشی و آموزشی متعدد باعث شده نقش نظارتی ضعیف شود

وی تصریح کرد: افزایش حوزه‌های پژوهشی و آموزشی متعدد باعث شده نقش نظارتی کمی ضعیف شود و این نقش نظارتی در کیفیت بیشتر ضعف خود را نشان می‌دهد و بیشتر کمیت‌گرایی و نشان دادن کمیت فعالیت‌ها اهمیت پیدا کرده و ارزیابی و امتیاز دادن‌ها بیشتر شده است. به دلیل اینکه کیفیت به راحتی قابل اندازه‌گیری نیست و در درازمدت خود را نشان می‌دهد مجبوریم نمودارها و آمارهای کمی را ارئه دهیم و همین آمارهای کمی دادن باعث شده کیفیت کار به خطر بیفتد و این موضوع آفتی است که در گزارش‌ها و کارهای ارائه شده حالت ظاهری به خود گرفته است.
از کیفیت جا ماندیم و این موضوع باعث شده فارغ‌التحصیلان مطالب بسیاری بلد باشند و اطلاعات بسیاری در هر زمینه‌ای داشته باشند اما عمق مطالب آنها کم باشد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: کاش به این اندازه رشد نمی‌کردیم اما از نظر کیفیت بالاتر بودیم، اگر نگاهی به فارغ‌التحصیلان گذشته بیندازیم می‌بینیم که در گذشته حجم مطالبی که یاد می‌گرفتند کم بود اما عمق مطالب بسیار بود، حجم مطالب کتاب‌های دانش‌آموزان کم بود اما زمان بیشتری برای عمیق خواندن مطالب صرف می‌شد. مثلا کسی که در رشته ادبیات در گذشته درس می‌خواند بیشتر درس های وی راجع به ادبیات بود و بیشتر شاهنامه و گلستان را بلد بود اما درحال حاضر تعداد درس‌ها بیشتر شده و حجم مطالب را بالا بردیم اما از کیفیت جا ماندیم این باعث شده فارغ‌التحصیلان مطالب بسیاری بلد باشند و اطلاعات بسیاری در هر زمینه‌ای داشته باشند اما عمق مطالب کم باشد.

تنوع مطالب، حجم مطالب را بسیار کرده است

میرزاده افزود: ما حجم و تنوع مطالب را چه درمدارس و چه در دانشگاه زیاد کردیم و این باعث شد تا آموخته‌های ما بیشتر سطحی باشد تا عمقی و به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که عمیق خواندن و پژوهش‌های عمیق را از نظر کیفیت افزایش دهیم و حجم مطالب را چه در مدارس و چه در دانشگاه‌ها کم کنیم و به عمق مطالب بپردازیم.

این نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: اگر فارغ‌التحصیلان قبل از انقلاب را با فارغالتحصیلان فعلی مقایسه کنیم سطح کیفی آموخته های آنها بیش از امروزی‌ها است. تنوع مطالب فارغ التحصیلان امروزی بسیار است و اطلاعات زیادی دارند اما هیچ کدام عمیق نیست.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: اگر این آفت را جبران نکنیم در دراز مدت ممکن است مشکل بیشتر شود و این باعث می‌شود خروجی دانشگاه‌ها، مهندسان و پزشکان کشور که در جامعه اشتغال پیدا می‌کنند اگر تولیدی داشته باشند، شاید نتوانند با دنیا رقابت کنند بنابراین اگر بخواهیم کیفیت محصولات بالاتر رود باید حجم مطالب را کم کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی