بازدید 18391
پیمانه اقتصادی؛

تبدیل بانک‌ها به پارک پول درست نیست/ احتمال کاهش قیمت دلار به کمتر از ۸ هزار تومان/ تولید خودرو بیش از ۷۱ درصد کاهش یافت/ چرا بانک مرکزی هنوز نرخ تورم را منتشر نکرده است؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۰.۰۶ درصدی شاخص کل بورس، رشد بازار‌های آسیایی با امید به مذاکرات چین و آمریکا، بهای نفت برنت جهش کرد، اوج دو هفته‌ای «تسه‌ها» در بازار اوراق مسکن، آمار صادرات واقعا درست نیست، ذخایر ارزی بانک‌های اماراتی به رکورد ۱۱۰ میلیارد دلار رسید، طلا در مسیر ثبت افزایش ماهانه و کاهش سالانه، چقدر برف پاک کن به کشور وارد کردیم؟ و رکود در انتظار بازار خودروی ترکیه را در بر دارد.
کد خبر: ۸۶۵۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 01 January 2019
تبدیل بانک‌ها به پارک پول درست نیست/ احتمال کاهش قیمت دلار به کمتر از ۸ هزار تومان/ تولید خودرو بیش از ۷۱ درصد کاهش یافت/ چرا بانک مرکزی هنوز نرخ تورم را منتشر نکرده است؟پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.  

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۰.۰۶ درصدی شاخص کل بورس، رشد بازار‌های آسیایی با امید به مذاکرات چین و آمریکا، بهای نفت برنت جهش کرد، اوج دو هفته‌ای «تسه‌ها» در بازار اوراق مسکن، آمار صادرات واقعا درست نیست، ذخایر ارزی بانک‌های اماراتی به رکورد ۱۱۰ میلیارد دلار رسید، طلا در مسیر ثبت افزایش ماهانه و کاهش سالانه، چقدر برف پاک کن به کشور وارد کردیم؟ و رکود در انتظار بازار خودروی ترکیه را در بر دارد.

تبدیل بانک‌ها به پارک پول درست نیست

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تغییر سپرده‌های روز شمار به ماه شمار، افزود: سپرده‌های کوتاه مدت، سپرده‌هایی هستند که برای کار‌های روزمره توسط مردم و فعالان اقتصادی به کار برده می‌شود که در هر لحظه می‌توانند برداشت و واریز نمایند؛ بنابراین، در دنیا سود بسیاری به این نوع از سپرده‌ها تعلق نمی‌گیرد، چه برسد که این سپرده‌ها روزشمار باشند.

وی ادامه داد: به منظور ایجاد ثبات و انجام برنامه ریزی در منابع توسط بانک‌ها به منظور ارائه تسهیلات کوتاه و بلندمدت به فعالان اقتصادی و افرادی که نیاز به تسهیلات دارند، در نظام سود روزشمار تغییراتی ایجاد شد.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: این که بانک‌ها به پارک پول تبدیل شوند، درست نیست؛ در واقع اشخاص پولی را در بانک قرار دهند و به صورت روز شمار و بر اساس میانگین سود دریافت کنند زمانی که بانک‌ها نتوانند از این پول برای فعالیت استفاده کنند، عایدی زیادی برای بانک‌ها ندارد. همتی افزود: بر همین اساس در زمینه سود روز شمار بانکی شورای پول و اعتبار، تصمیمی بر اساس آنچه قبلا انجام می‌شده و در مدل جهانی بوده، تصمیم گیری داشته است./ایبِنا


رشد ۰.۰۶ درصدی شاخص کل بورس در سومین روز هفته

دیروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۹۵ واحد رشد کرد و به رقم ۱۶۱ هزار و ۴۵۰ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۱۸۳ واحد رشد عدد ۲۷ هزار و ۷۶۷ واحدی را تجربه کرد. در عین حال، شاخص آزاد شناور با ۲۴۱ واحد افزایش عدد ۱۷۵ هزار و ۲۲۲ رسید و شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۱۰۲ و ۳۴ واحد افزایش داشتند. تعدادی از نماد‌ها در گروه محصولات شیمیایی، فلزی‌ها و معدنی‌ها در کنار برخی از نماد‌های خودرویی و بانکی، بیشترین تأثیر را بر نوسانات شاخص بازار سرمایه داشتند. از جمله این نماد‌ها می‌توان به پتروشیمی پارس، فولاد مبارکه اصفهان و بانک ملت نیز اشاره کرد. این سه نماد هر کدام با ۸۰، ۷۸ و ۳۹ واحد تأثیر کاهنده روی شاخص‌های بازار سعی کردند این شاخص‌ها را کاهش دهند؛ اما در طرف مقابل معدنی و صنعتی چادرملو، سایپا و پتروشیمی جم هر یک به ترتیب ۷۴، ۶۰ و ۵۸ واحد تأثیر افزاینده روی نماگر اصلی بازار داشتند. دیروز در گروه محصولات شیمیایی قیمت سهم‌ها اکثرا با کاهش مواجه بود. همچنین در بیشتر نماد‌های گروه فلزات اساسی نیز با کاهش قیمت مواجه بودیم.
تبدیل بانک‌ها به پارک پول درست نیست/ احتمال کاهش قیمت دلار به کمتر از ۸ هزار تومان/ تولید خودرو بیش از ۷۱ درصد کاهش یافت/ چرا بانک مرکزی هنوز نرخ تورم را منتشر نکرده است؟

رشد بازار‌های آسیایی با امید به مذاکرات چین و آمریکا

روز دوشنبه سهام آسیایی در حالی رشد کردند که خبر‌ها در مورد مذاکره چین و آمریکا بارقه امید در بازار‌هایی ایجاد کرد که سال خود را با سقوط سنگین پایان می‌دهند. هرچند داده‌های اقتصادی چین، ترکیبی از خبر‌های خوب و بد بود و کمکی به بازار نکرد. برای اولین بار در دو سال اخیر فعالیت‌های تولیدی چین کاهش یافت، اما بخش خدمات رشد کرد.

حال‌وهوای بازار‌ها پس از آن بهبود یافت که رئیس‌جمهور ترامپ گفت: تماس خیلی خوبی با رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، داشته و پیشرفت بزرگی در مذاکرات انجام شده است.
وال‌استریت ژورنال گزارش داد، کاخ سفید در حال بررسی داده‌های چین است تا مشخص شود، چگونه می‌توان صادرات آمریکا به این کشور را افزایش داد و قوانین را در این رابطه تسهیل نمود. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا ـ اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، توانست ۰.۲ درصد رشد کند، اما همچنان ۱۶ درصد از نظر سالیانه سقوط کرده است.

ای‌مینی اس‌اندپی۵۰۰، در ساعت معاملات آسیایی، ۰.۶۸ درصد رشد کرد. نیکی ژاپن که دیروز به علت تعطیلات رسمی در این کشور بسته بود، سال خود را با سقوطی بیش از ۱۲ درصدی پایان داد. در منطقه آسیا، بدترین عملکرد سالیانه مربوط به شاخص شرکت‌های برتر چین، سی‌اس‌آی۳۰۰ بود که یک چهارم ارزش خود را از دست داد. بهترین عملکرد سالیانه در آسیا مربوط به بی‌اس‌ای هند بود که تقریبا ۶ درصد جهش کرد. اس‌اندپی۵۰۰ ماه دسامبر خود را با سقوط ۱۰ درصدی به پایان برد که بدترین عملکرد ماهانه آن از فوریه ۲۰۰۹ تا کنون بود. به این ترتیب سقوط این شاخص در ربع سال نهایی ۱۵ درصد و سقوط سالانه آن ۷ درصد شد.


بهای نفت برنت جهش کرد

روز دوشنبه، در آخرین روز تجاری سال، به دنبال سود بازار‌های سهام، قیمت‌های نفت حدود ۲ درصد جهش کردند، اما با تداوم نگرانی از عرضه مازاد، اولین سقوط سالانه قیمت، از ۳ سال گذشته تا کنون ثبت شد. اشاره رئیس‌جمهور ترامپ به پیشرفت در مذاکرات تجاری با چین، پس از تماس تلفنی با رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ، باعث شد تا حال‌وهوای بازار‌های نفت بهبود یابد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، تا ساعت ۱۳:۱۸ به وقت تهران، ۱.۰۴ دلار یا حدود ۲ درصد جهش کرد و به ۵۴.۲۵ دلار رسید. قیمت نفت برنت از ابتدای ۲۰۱۸ تا آخر آن ۱۹ درصد سقوط کرد. این شاخص نفتی در ماه اکتبر رکورد ۴ ساله زد و حالا ببا سقوطی سنگین، از آن رکورد پایین‌تر آمده است. قیمت هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۷۸ سنت یا ۱.۷ درصد جهش کرد و به ۴۶.۱۱ دلار رسید. این شاخص نفتی هم نسبت به قیمت ابتدای سال خود ۲۴ درصد سقوط داشته است.

اوج دو هفته‌ای «تسه‌ها» در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) طی دادوستد‌های دیروز با ثبت رشد ۴/ ۲ درصد به قیمت ۵۵ هزار و ۹۱۱ تومان معامله شد و به اوج دو هفته خود رسید. بیشتر سررسید‌های دیگر نیز افزایش قیمت را تجربه کردند و میانگین بهای آن‌ها بیش از ۵۵ هزار تومان بود. کوچ متقاضیان مسکن از واحد‌های نوساز به آپارتمان‌های قدیمی، یکی از دلایل عدم رونق بازار اوراق مسکن محسوب می‌شود. سهم واحد‌های نوساز از حجم معاملات مسکن سال جاری به پایین‌ترین حد طی ۸ ماه گذشته رسیده است. خودداری از عرضه آپارتمان‌های نوساز به بازار معاملات ملک به امید صعود بیشتر قیمت‌ها در آینده و قیمت‌گذاری نجومی تحت تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی از دلایل تداوم این روند شناخته می‌شود. به‌طور مثال قیمت میلگرد آجدار تا پایان مهر امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲ هزار درصد افزایش یافته است.

احتمال کاهش قیمت دلار به کمتر از ۸ هزار تومان

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: از آغاز سال که تلاطم ارزی شروع شد اعلام کردیم این تلاطم‌ها و عدد و رقم‌هایی که اعلام می‌شود ارتباطی با واقعیت‌های اقتصادی ندارد یعنی باید نرخ ارز با مؤلفه‌های اقتصاد همخوانی داشته باشد.

وی ادامه داد: روز‌هایی در تابستان سال جاری پشت سر گذاشتیم که در بازار غیر رسمی نرخ ارز از ۱۵ هزار تومان تجاوز کرد. بعضی‌ها پیش بینی می‌کردند، نرخ دلار به عددی بالاتر از این می‌رسد، باید گفت که تلاطم‌های گذشته دو دلیل رخ می‌داد: عدم نظارت و مداخله بانک مرکزی. همچنین ایجاد فضای روانی به تلاطم‌ها دامن می‌زد، عوامل خارجی از طریق فضای مجازی و بخشی از مسائل داخلی و تحلیل‌های اشتباه عامل برهم زدن فضای روانی در کشور بود.

پورابراهیمی تأکید کرد: پیش بینی ما این است که کاهش نرخ ارز در هفته‌های آینده ادامه دارد؛ البته تلاطم‌های اخیر به فضای اقتصادی کشور بستگی دارد. از سوی دیگر، در روز‌های پایانی سال میلادی مانند ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز که قیمت حالا‌ها افزایش پیدا می‌کند، شاهد افزایش تقاضای ارز به دلیل سفر و تسویه تجار هستیم که بر قیمت ارز تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه با اختیاراتی که شورای عالی اقتصاد به بانک مرکزی داده است این بازار به خوبی مدیریت می‌شود، بیان داشت: مردم باید دقت کنند بازار ارز جایی برای سرمایه گذاری و سوداگری، ایجاد بازدهی نیست، این بازار صرفا برای فعالیت اقتصادی است و آن‌ها از ورود به بازار ارز باید اجتناب کنند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به کمک مردم و برنامه ریزی دولت بازار ارز ثابت و نرخ ارز به واقعیت نزدیک می‌شود، اظهار داشت: پیش بینی ما این است که در ماه آینده ثبات بهتری در سیاست‌های ارزی کشور خواهیم داشت و نرخ ارز تقریبا ۵۰ درصد بالاتر از نرخ ارز ترجیحی و کمتراز ۸ هزار تومان می‌تواند باشد./خانه ملت


رکود در انتظار بازار خودروی ترکیه

براساس گزارش‌ها برخی شرکت‌های خودروسازی مانند فورد، تویوتا و فیات‌کرایسلر در نتیجه بحران اقتصادی ترکیه با زیان‌های مالی قابل‌توجهی مواجه شده‌اند. پس از آنکه بهای خودرو‌ها به‌دلیل کاهش ارزش لیر افزایش یافت، فروش وسایل نقلیه سبک در ترکیه در سال ۲۰۱۸ تا یک‌سوم کاهش داشت. استیو آرمسترانگ، مدیر بخش اروپای شرکت فورد کاهش ارزش واحد پولی ترکیه را یک چالش خارجی اساسی برای این شرکت دانست. فورد در ترکیه ون‌های ترنزیت را تولید می‌کند و هم اکنون ۲۵ درصد از مجموع بازار ون‌های این کشور در اختیار فورد قرار دارد. این خودروساز آمریکایی از سوی دیگر، ۱۲ درصد از کل بازار خودروی این کشور را نیز از آن خود کرده است. تویوتا، دیگر خودروسازی که حضور فعالی در ترکیه دارد، پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۱۹ ظرفیت فروش بازار خودروی این کشور که بیش از یک میلیون دستگاه است به ۵۵۰ هزار دستگاه در سال کاهش یابد. تویوتا تأکید کرده است، از کاهش ارزش لیر به شدت زیان می‌بیند، چون قطعات خودرو‌های خود را در ترکیه به یورو خریداری می‌کند. /دنیای اقتصاد

امیدواری ترکیه به تمدید معافیت از تحریم‌های ضد ایرانی

رخسار پکجان، وزیر بازرگانی ترکیه اعلام کرد: این کشور انتظار دارد آمریکا معافیت ترکیه از تحریم‌ها برای واردات نفت ایران را، تمدید کند. وی با اشاره به معافیت موقت ترکیه از تحریم‌های آمریکا ضد واردات نفت ایران، گفت: ما انتظار یک تمدید برای معافیت ترکیه را داریم. پیش از این، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، اعلام کرده بود: تحریم‌های آمریکا ضد ایران، امنیت و ثبات در منطقه را به خطر انداخته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران: آمار صادرات واقعا درست نیست

غلامحسین شافعی در هشتاد و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع بررسی ایرادات بخشنامه نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، گفت: ما در رابطه با هم و نگاه با یکدیگر مشکل داریم. وی اظهار داشت: همه دوستان در دولت و مجلس، فعالان اقتصادی صادرکننده را به عنوان افرادی که سرداران اقتصاد کشور هستند نام می‌برند؛ چطور شده که این‌ها به متهمان درجه یک تبدیل شده‌اند؟
 
شافعی بیان داشت: صادرکننده‌ای سال‌هاست کار می‌کند. اگر قرار بود ارز را به کشور نیاورد خوب کشور چگونه کار می‌کند؟ بنابراین باید به هم اعتماد کنیم. رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: پیمان ارزی در دوره‌ای اجرا شد و دوره قبلی یک عده افراد دلال و غیرحرفه‌ای پیمان خر شدند.  شافعی اظهار داشت: تعدادی از این افراد از رئیس جمهور وقت لوح صادرکننده نمونه گرفتند و برخی از کشور خارج شدند و برخی هم به زندان افتادند.
وی بیان داشت: رئیس کل محترم گمرک بررسی کنند که افرادی که در ۴ سال گذشته یک کیلو کالا صادر نکرده اند از فروردین تا کنون رقم‌های بالایی صادر کرده اند و فردا هم این‌ها را پیدا نخواهید کرد. وی اظهار داشت: آماری که در مورد صادرات داده می‌شود، واقعا درست نیست، زیرا هنوز قیمت‌های پایه صادراتی درست نشده است. رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اگر قرار باشد بر حسب قیمت‌های صادراتی قبل ارز را به کشور وارد کنیم آن گاه باید مبلغی از جیب صادر کننده پرداخت شود.  

وزیر اقتصاد: اتاق بازرگانی دلایل بازنگشتن ارز صادراتی را اعلام کند

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بیان داشت: براساس آمار گمرک ۳۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی بوده و از این ۳۳ میلیارد چقدر ارز به بازار نیما وارده شده است؟ دژپسند در پاسخ به این که این عدد که گفته می‌شود واقعی نیست، گفت:  باید پرسید این عدد با چه نرخی واقعی می‌شود؟ برآورد اتاق در مورد ضریب تعدیل این نرخ  و واقعی شدن این رقم با توجه به اینکه پیمان سپاری ارزی انجام می‌شود، چیست؟ وی با اشاره به مثبت شدن تراز تجاری افزود: کاهش واردات با توجه به اینکه ۸۵ درصد  واردات کالا‌های سرمایه‌ای  است لزوما خوب نیست و این امر ممکن است آثاری داشته باشد. دژپسند اظهار داشت: من احساس نکرده ام که دولتمردان از تعالی رشد بخش خصوصی ذره‌ای ناراحت باشند و همیشه خوشحال بوده‌اند و استقبال می‌کنند. دژپسند گفت: باید فکر کرد چه دلایلی موجب می‌شود که ارز حاصل از صادرات باز نگردد؛ بنابراین در اینجا لازم است که اتاق بازرگانی این عوامل را معرفی کند.  

ذخایر ارزی بانک‌های اماراتی به رکورد ۱۱۰ میلیارد دلار رسید

بانک مرکزی امارات متحده عربی اعلام کرد، ذخایر خالص ارزی بین المللی در بخش بانکداری امارات متحده عربی در پایان نوامبر سال جاری میلادی به ۴۰۴.۳ میلیارد درهم معادل ۱۱۰ میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم در تاریخ این کشور است. همچنین میزان ذخایر ارزی بین المللی بخش بانکداری امارات متحده عربی در مدت زمان مشابه سال قبل ۳۲۸.۳ میلیارد درهم ثبت شده بود که رکورد جدید حاکی از رشد ۲۳.۱ درصدی یا ۷۶ میلیارد درهمی دارد. همچنین علت اصلی رشد در ذخایر خالص بین المللی بانک‌های اماراتی به بانک‌هایی برمی‌گردد که در امارات مستقرند و در پایان نوامبر امسال در حدود ۶۰.۲ میلیارد درهم رشد داشت که این رقم برای مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸ میلیارد درهم ثبت شده بود. بر همین اساس، میزان ذخایر خالص بانک مرکزی امارات متحده عربی در این بازه زمانی به ۳۴۴.۱ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۹.۱ میلیارد دلار روند صعودی نشان می‌دهد.

طلا در مسیر ثبت افزایش ماهانه و کاهش سالانه

طلا در معاملات روز دوشنبه صعود بازار‌های سهام تحت تاثیر پیشرفت مذاکرات آمریکا و چین که به تقاضای کمتر برای خرید این فلز ارزشمند منجر شد، کاهش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز دوشنبه بازار سنگاپور ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۲۷۷.۹۶ دلار رسید که نزدیک به قیمت ۱۲۸۲.۰۹ دلار معاملات روز جمعه بود که بالاترین رکورد شش ماهه گذشته این فلز به شمار می‌رود.  در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۲۸۰ دلار رسید.  طلا در مسیر ثبت نخستین کاهش سالانه از سال ۲۰۱۵ است. نگرانی‌های تجاری و افزایش نرخ‌های بهره آمریکا باعث شد سرمایه‌گذاران خرید دلار را به طلا در سال ۲۰۱۸ ترجیح دهند. با این حال طلا در مسیر ثبت بزرگترین افزایش ماهانه از ژانویه سال ۲۰۱۷ قرار دارد و بخشی از افت قیمتی که در طول سال داشت را به دلیل نوسان بازار‌های سهام و افت ارزش دلار و همچنین نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی جهانی، جبران کرد.

چقدر برف پاک کن به کشور وارد کردیم؟

براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی شش ماهه سال ۹۷، در این مدت بیش از ۵۷ تن تیغه کامل برف پاک کن از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم تیغه برف پاک کن به کشور، ۲۷۸ هزار و ۳۷ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر یک میلیارد و ۱۳۱ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۹۶۲ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است برف پاک کن از ۹ کشور جهان از جمله آلمان، امارات متحده عربی، تایوان، ترکیه، جمهوری کره، چین، رومانی، ژاپن و فرانسه وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در این مدت بزرگترین صادرکننده برف پاک کن به ایران کشور چین بوده که با صادرات ۵۱ تن از این محصول به ایران، درآمد ۱۶۲ هزار و ۳۶۶ دلاری را نصیب خود کرده است.

تولید خودرو بیش از ۷۱ درصد کاهش یافت

براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در آذرماه امسال، ۷۱.۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۴۶ هزار و ۳۸۲ دستگاه در آذر ماه سال گذشته به ۴۲ هزار و ۱۴۵ دستگاه کاهش یافته است. تولید انواع سواری در آذرماه سال جاری کاهش ۷۲ درصدی  داشته و از ۱۳۶ هزار و ۸۲۸ دستگاه در آذرماه سال گذشته به ۳۸ هزار و ۲۷۵ دستگاه رسیده است.  انواع ون نیز با تولید ۶۱ دستگاه در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۱۳۶ دستگاه تولید داشته، کاهش تولید ۵۵.۱ درصدی را تجربه کرده است.  تولید انواع وانت و اتوبوس نیز همچون موارد ذکر شده با کاهش روبه رو شده است. طبق آمار تولید وانت با ۲۹۴۹ دستگاه در آذرماه سال جاری نسبت به تولید ۷۶۸۵ دستگاهی در مدت مشابه سال گذشته، ۶۱.۶ درصد کاهش داشته است. تولید اتوبوس نیز با کاهش ۹۱.۲ درصدی همراه بوده و از ۱۳۶ دستگاه در آذرماه سال گذشته به ۱۲ دستگاه رسیده است. همچنین کامیونت، کامیون و کشنده با تولید ۷۰۰ دستگاه در آذرماه سال جاری نسبت به تولید ۱۴۵۴ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، کاهش تولید ۵۱.۹ درصدی را تجربه کرده است. در مقابل تنها مینی‌بوس و میدل‌باس بوده که رشد تولید ۳.۵ درصدی داشته و تولید آن از ۱۴۳ دستگاه در آذر سال گذشته، به ۱۴۸ دستگاه رسیده است. علاوه بر این آمار تجمیعی تولید خودرو در ۹ ماه اول سال جاری تا پایان آذر ماه نیز بدین صورت است که کاهش تولید ۳۱ درصدی رخ داده و میزان تولید از یک میلیون و ۱۰۶ هزار و ۳۸۵ دستگاه در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۶ به ۷۶۳ هزار و ۵۱۹ دستگاه رسیده است.   

چرا بانک مرکزی هنوز نرخ تورم را منتشر نکرده است؟

محمد چلویان، مدیر اداره آمار‌های اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی و مرکز آمار ایران دو نهاد اصلی تولید کننده آمار در کشور هستند گفت: آمار‌های تولید شده توسط این دو نهاد طیف گسترده‌ای از موضوعات و متغیر‌ها را پوشش می‌دهد و در مواردی هم آمار‌های مشترکی تولید می‌شود که به عنوان مثال می‌توان به نرخ تورم شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی اشاره کرد. وی با اشاره به تفاوت نتایج نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار تأکید کرد: در برخی از مقاطع زمانی بین نتایج نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار اختلاف محسوسی رخ می‌دهد و در بررسی‌های انجام شده، عمده دلایل این امر مربوط به تفاوت سال پایه، دوره‌های احصای هزینه‌های خانوارها، تناسب نظام جمع آوری داده‌ها به منظور کاهش خطای غیر نمونه گیری و عوامل دیگر  بوده است. این مقام مسئول بانک مرکزی در خصوص دلیل عدم انتشار نرخ تورم آذرماه توسط بانک مرکزی گفت: اخیرا‍ً نیز بین نتایج شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار تفاوت‌هایی رخ داده که ممکن است برای عموم باعث سردرگمی و سوء تفاهم شود، به همین دلیل و باتوجه به اینکه مرکز آمار ایران نرخ تورم را قبل از بانک مرکزی منتشر می‌کند، تصمیم گرفته شده تا نتایج شاخص تورم بانک مرکزی فعلا منتشر نشود تا با انجام بررسی‌های تخصصی و کارشناسی دوجانبه در خصوص اختلافات آمارها، این اختلافات به حداقل ممکن کاهش یابد. وی افزود: لازم به ذکر است بانک مرکزی کماکان به فرایند تولید آمار‌های خود و انتشار دیگر شاخص‌های اقتصادی نظیر شاخص بهای تولید کننده ادامه خواهد داد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
38000 را گران کردید خزانه را پر کردید حالا باز ....
اگه میخواین نرخ تورم و قیمت طلا و دلار و مسکن و خودرو و ... کاهش پیدا کنه، نرخ سود بانکی رو افزایش بدین!
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
اتفاقا نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کنه و منطقی بشه این بحران به دلیل سود های بالای بانکی بوده که بانکها دچار ورشکستگی شدن و دولت از جیب ملت این بدهی ها رو تسویه کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
راهکار مالیات گرفتن از دلال ها است کاری که همه جا می کنند
ازسانسورنرخ رسمی والبته غیرواقعی تورم میشه میزان احتمال کاهش نرخ دلاربه کمتراز۸ هزارتومان راحدس زد !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
اشتباه گفتند احتمالا میشه ۵۰۰ تک تومانی
دلارمیره زیر۸ هزارتومان ؟!!! ببینیم وتعریف کنیم
فعلا بایدمنتظراعلام قطعی ورسمی برجام بود سازوکارمالی اروپایی هاهم که کلا سرکاری بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
برجام پوسید و تجزیه شد و بزودی تبدیل به کود میشه

برو فکر نان کن که
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
منظوراعلام رسمی وقطعی مرگ برجام بود فاتحه !!!
عجیب است
بانکهای بلاد کفر با سیستم غیر ربوی اداره میشوند اینجا که سرزمین شیعه است و "ربا" با خوردن گوشت سگ مقایسه میگردد بانکها بطرز وحشتناکی رباخواری میکنند !!!!!؟؟؟

مراجع تقلید به فتوا اکتفا نکنند. اقدام عملی نباشد فتواها خاصیت ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
برادر ارجمند نرخ تورم را حساب کن و از سود سپرده سالانه کم کنی ان وقت سود بانکی منفی میسه و بانکها دارند پول سپرده گذاران را تلف می کنند.
ربوی وقتی است که تورم صفر درصد باشد ان وقت سود ۲۲ درصد .
میشه ربوی.
با سلام چگونه است که در باز پرداخت وام دریافتی اگر یک روز تاخیر داشته باشیم به راحتی جریمه کرده و دیرکرد می گیرند ولی موقع سود دادن ماه شمار حساب می نمایند.
دلار میشه 4 تومن.شک نکنین.گوشت شده 75 تومن.
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| United States of America |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
احسنت




عالی بود
احتمال کاهش قیمت دلار به کمتر از ۸ هزار تومان
احتمال کاهش قیمت گوشت
احتمال کاهش قیمت مسکن
احتمال کاهش قیمت خودرو
احتمال کاهش قیمت دارو
احتمال کاهش قیمت مواد غذایی
و احتمال ............................. بسه بابا تو گفتی و مردم باور کردند.
با سلام . تا زمانی که نظام بانکی کشور ما اصلاح نشود امکان اینکه سرمایه های مردم به تولید هدایت شود خیلی دشوار است . چون در نظام بانکی کشور ما براحتی می توان وام دریافتی را در جای دیگر صرف کرد . این یک عرف و عادت و عمل پسندیده در میان مردم و بانک شده است .و بعضی مواقع خود بانکها ،مردم را هدایت می کنند که وام را در جای دیگر غیر از محل تعریف شده خرج کرد .می بینیم وام تولید در واردات . وام اشتغال در خرید . وام خودرو برای خرید لوازم خانگی و غیره و وام قرض الحسنه بعنوان پول توجیبی .
دلار زیر ۸ تومن خیلی بانمک بود، کلی با دوستان دور هم خندیدیم.
تیترهایی میزنید که فقط یاد ایام احمدی نژاد ادم را می اندازد.
در ان دوران دکتر ادیب که الان هم نظریه های بدیع اقتصادی در کانال تلگرامیشان و سمینار کسب ثروت میگذارند هر هفته تیتر میزد هفته اینده دلار میشه ۱۲۰۰ از ۳۵۰۰ تومان ان دوران.
بزرگوار محترم بودجه را دیگه همه دارن میبینند وارد مجلس شده و نرخ ارز با توجه به تحریم ها در امده ان وقت تیتر خاص میزنی؟؟؟
اتاق بازرگانی دلایل بازنگشتن ارز صادراتی را اعلام کند

ذخایر ارزی بانک‌های اماراتی به رکورد ۱۱۰ میلیارد دلار رسید

اعلام شد
این اقای پورابراهیمی نماینده مجلس هستند یا اجرایی؟؟؟؟؟
ایشان در تمام جاهایی که وزیر اقتصاد میرود حضور دارد معنی ان چیست؟؟؟؟؟
واقعا برای دولت باید متاسف بود .
حالات ایشان خاص و جوری رفتار می کند که مدیر اجرایی است در حالی که یک نماینده مقننه هستند.
دلار تا عید 25000 تومن میشه !!
دلار را روی 10 تومن نگه دارید 8 تومن پیش کش
این مدل جهانی آقای همتی آیا برای تورم و حقوق کارمندان نیز هست؟ کارخانه چاپ پول آقای همتی نیز همانند سایر بانکهای مرکزی دنیا پول چاپ می‌کند؟ آقای همتی مثل همه دنیا شدن و مدل جهانی شدن آرزوی ما هم هست، لطفا از تورم شروع کنید تا ما مثل همه کشورهای نرمال دنیا شویم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
اقای پورابراهیمی را باید معاون خودش کند تا دیگه شاهکارهای اقتصادی و بمبهای اقتصادی که میترکونن اقتصاد را اباد کند.
اقای همتی تمام بازارها را از رمق انداخته و گرانی بیداد میکنه.ثبت سفارشات راایا بسته اند؟کالا اخر سال کم نیاید و بعد دوباره گردن کاسب و تاجر و ... بیاندازن.
سودهای بانکی را کم میکتید بخش تولید هم که بخاطر تحریمها تقریبا تعطیل است باز پولا میره سمت دلار و سکه و ماشین و ملک باز تورم و اجاره مسکن میره بالا مردمم بدبخت تر ... همتی جون چیکار میکتی عزیز استعفا بده بگو اینجوری نمیشه کار کرد مثله وزیر بهداشت
در تمام دنیا تثبیت ارز آن کشور بر عهده‌ی دولت است و دولت‌ها دست در جیب مردم نمی کنند البته به جز کشور ایران و کشور دوست و برادر ونزوئلا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
ما با همهدنیا فرق داریم و تحت تحریم هستیم پس اقتصاد نمیتونه ول بشه
کاهش مصنوعی قیمت دلار با تزریق دلار نفتی به بازار، ادامه افزایش قیمت سایر کالاها و اجناس، رفتن ملت به مسافرتهای تفریحی خارجی و تقدیم دلار ارزان وبادآورده به آنها، کاری که پنجاه سال کردیم،
احتمال کاهش قیمت دلار به کمتر از ۸ هزار تومان؟؟؟؟!! دلار باید زیر 3600 باشه. بهتره دولت و مجلس دست از خیانت و ظلم به مردم بردارن که بد توشه ایه برای آخرت
بله حالا که دولت دلارهایش را گران فروخت مجبور است که دلار را ارزان کند
چون دلار گران به ضررش است
بله حالا که دولت دلارهایش را گران فروخت و توبره به ته کشیده مجبور است که دلار را ارزان کند
چون دلار گران به ضررش است ونمی تواند دوبار جیب مردم را پاره کند
بانک مرکزی و اخبار دوباره جو الکی برای ارز دارند میدهند که صادر کننده خودش با پول صادراتش وارد کننده هم بشود.
برخی مفاهیم اولیه اقتصاد را بلد نیستند.
مگر میشود صادر کننده وارد کننده شودبا این همه کالاهای تخصصی؟؟؟
‌روزی گذشت پورشه ای از گذر گهی
فریاد و آه ناله ز هر کوی و بام خاست

پرسید زان میانه یکی کودک فقیر
این اسب کیست مادرم؟ اسب پادشاست؟

آن یک جواب داد چه دانیم ما که چیست
پیداست آنقدر که الاغی گرانبهاست

نزدیک رفت پیرزنی گوژپشت و گفت
این خر گمان کنم که خر مایه دارهاست

کودک به گریه گفت برایم نمی خری؟
این اسب با کلاس و نجیب است و سربراست

مادر به گریه گفت عزیز این که اسب نیست
این پول نفت ماست که در جیب اغنیاست

خوردند رانت نجومی و نفت وگاز
گفتند پول نفت سر سفره شماست

ما آبروی فقر و قناعت نمی بریم
رو شکر کن پراید اگر زیر پای ماست

مردی که جیب ما و تو را می زند گداست
این گرگ سالهاست که با گله آشناست
خدا نسازد برای انهاییکه با تفکرات اقتصادی غرب بدون ایجاد زیر ساخت مناسب اقتصادی به جنگ سودهای بانکی رفتن و این شرایط بحرانی را در بازار ارز و ماشین و مسکن و.... ایجاد کردند.کاهش سود برای کشوری مناسب است که اولا مدیران لایق داشته باشد دوم زمینه فعالیت اقتصادی فراهم باشد در این مملکت تامین اجتماعی و دارایی و... دمار از روزگار تولید کننده دراورده اند لذا خروج سرمایه از بانک به سمت دلالی در بازار کاذب روی می اورد و خسارت جبران ماپذیر در سفره قشر ضعیف خواهد داشت.خداوند به همه رحم کند با سیاست های یک شبه دولتمردان.
زیر8000تومان.من که نه ارزخریدم ونه سکه.ولی وقتی خودبانک داره بالای 10000تومن میخره منطقا این دردرازمدت غیره ممکنه
میدانی چرا بانک مرکزی نرخ رشد را اعلام نکرده برای اینکه خجالت می کشد
استاد حیف و میل منابع و نعمت ها هستیم ... بهتر نیست کمی هم به فکر تنظیم خانواده و کنترل جمعیت باشیم آیا کشوری که بیش از نیمی از آن کویر و بیابان است ظرفیت جمعیت 80 میلیونی را دارد ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر