بازدید 19974
ابهام در ادعای تعیین قیمت خودرو توسط سازمان حمایت؛

آیا افزایش قیمت خودروسازان قانونی بوده است؟ /دستورالعمل تنظیم قیمت برخی خودرو‌ها در انتظار تأیید رئیس جمهور/ کدام خودروها مشمول قیمت گذاری توسط شورای رقابت هستند؟

به گفته رضا شیوا، با توجه به اینکه جلوی واردات خودرو گرفته شده، شورای رقابت در حال بررسی‌ دوباره است که آیا تعداد خودرو‌های انحصاری و مشمول دستورالعمل قیمت شورای رقابت بیشتر خواهد شد یا نه؟ در این بررسی باید مشخص شود، برخی دیگر از خودرو‌های داخلی مثلا از گروه بهمن، می‌توانند با سایر خودرو‌ها رقابت کنند یا نه؟! در غیر این صورت، لیست خودرو‌های انحصاری و مشمول دستورالعمل قیمت شورای رقابت توسعه خواهد یافت.
کد خبر: ۸۶۵۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 31 December 2018
خودروسال ۹۷ برای بازار خودرو، سالی متفاوت بوده است، به گونه‌ای که از طرفی واردات خودرو به کشور ممنوع شد و از سوی دیگر، عرضه خودروسازان داخلی، به کمترین میزان در سال‌های اخیر رسید و حتی کار به جایی رسید که خودروسازان داخلی از تحویل خودرو‌هایی که موعد تحویل آن‌ها فرا رسیده بود، به دلایلی همچون کمبود قطعه و افزایش نرخ ارز و به دنبال آن جهش قیمت تمام شده خودروها، خودداری کردند و تنها به پیش فروش با موعد تحویل چندین و چند ماهه و قیمت نهایی نامشخص روی آوردند.
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ این مسیر، رفته رفته باعث افزایش قیمت بی سابقه در بازار خودرو شد و در این میان مصرف کننده واقعی با کاهش قدرت خرید، دیگر توان خرید خودرو نداشت.
 
در این میان، شورای رقابت، تنها نهاد رسمی و قانونی کشور برای تعیین قیمت، در جلسه‌ای که در ۲۲ خرداد امسال برگزار کرد به جمع بندی برای تعیین قیمت خودرو‌های زیر رسید و بر اساس جدول زیر سقف قیمت خودرو‌های انحصاری (مصوب تیرماه ۹۷) را اعلام کرد؛
 
خودرو
خودرو
خودرو
خودرو
خودرو
خودرو
خودرو

پس از ابلاغ قیمت‌های تیرماه، خودروسازان دوباره درخواست بررسی قیمت را داشتند و در نهایت در دوازدهم شهریور ۹۷، شورای رقابت دوباره تشکیل جلسه داد و در حالی که مردم و خودروسازان منتظر اعلام نتیجه جلسه و تعیین قیمت‌های جدید بودند، یکباره وزارت صنعت معدن و تجارت، از خارج شدن شورای رقابت از موضوع قیمت گذاری خودرو‌های داخلی خبر داد؛ بنابراین، بر پایه اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۱۳ شهریور ۹۷: از این پس شورای رقابت در مورد همه کالا‌ها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند.

پس از این خبر، زمزمه آزادسازی قیمت خودرو‌ها به گوش رسید تا جایی که رضا رحمانی ابتدا قیمت گذاری جدید خودرو‌ها با ۵ درصد زیر قیمت‌های کنونی بازار را تکذیب کرد و اظهار داشت، این موضوع صحت ندارد. اما بیستم آذر ۹۷، وزیر صنعت در حاشیه انعقاد تفاهم بین وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه در رابطه با قیمت‌گذاری خودرو گفت: عرضه خودرو‌هایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند، با نرخ ۵ درصد زیر قیمت بازار، شروع شده است.

این اظهار نظر شخص وزیر، چراغ سبزی برای ورود خودروسازان به عرصه آزادسازی قیمت‌ها شد. تا جایی که بسیاری از خودرو‌های تولید داخل با افزایش قیمت بی سابقه در لیست فروش فوری خودروسازان قرار گرفتند؛ هرچند وزارت صنعت، سازمان حمایت و خودروسازان، تنها بر این نکته تأکید داشتند که خودرو‌هایی که با افزایش قیمت عرضه می‌شودند، خارج از سازوکار تعیین قیمت دستوری خودرو، قرار دارند. یعنی خودرو‌های کمتر از ۴۵ میلیون تومان در این مرحله قرار ندارند و محصولات کمتر از ۴۵ میلیون تومانی فعلا منتظر نظر نهایی سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار قرار دارند. هرچند در روز‌های اخیر تعدادی از خودرو‌های کمتر از ۴۵ میلیون تومان هم با افزایش قیمت روبه رو شده اند و ادامه این روند نشان می‌دهد که نوعی بی قانونی در زمین خودروسازان شکل گرفته که نیازمند ورود نهاد‌های نظارتی است؛ هرچند در این میان صحبت‌های دکتر رضا شیوا، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت نشان می‌دهد که بر خلاف اعلام وزارت صنعت، هنوز تنها نهاد رسمی برای بررسی قیمت خودرو، شورای رقابت و در نهایت این شورای هماهنگی اقتصادی است که باید قیمت خودرو‌ها را رسما ابلاغ کند و نه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت.

به گفته دکتر شیوا، همه ساله شورای رقابت دستورالعمل تعیین قیمت را برای خودرو‌هایی که دارای انحصار هستند ارائه می‌دهد و معمولا تورم بخشی توسط بانک مرکزی تا اردیبهشت‌ماه هر سال اعلام می‌شود. اواخر خرداد و تیر ماه ۹۷ بود که شورای رقابت اطلاعات تورم بخشی را از بانک مرکزی دریافت کرد. در همان زمان نیز شورای رقابت به خودروساز‌ها اعلام کرد حدود ۷/۵ درصد اجازه افزایش قیمت دارند.

خودرو

رئیس شورای رقابت معتقد است وقتی جلوی خودرو‌های وارداتی گرفته می‌شود، یعنی نوعی عرضه محدود به وجود آمد که باعث افزایش قیمت می‌شود. در شرایط کنونی بخصوص مقداری تقاضای کاذب هم ایجاد و این تقاضای کاذب موجب شده عرضه در حداقل میزان خودش خودنمایی کند و قیمت‌ها افزایش زیادی پیدا کرد. خودرو‌های داخلی نیز به هرحال به ارز وابستگی دارند. از طرفی، چون میزان تولید خودرو‌های داخلی نیز به دلایل مختلف مانند نبود قطعه و ... حدودا ۳۰،۴۰ درصد کاهش پیدا کرد و همچنین به خاطر بسته شدن ورود خودرو‌های وارداتی، مقداری تقاضای کاذب نیز به سمت خودرو‌های داخلی ایجاد شد. با این شرایط و با حضور دو گروه فرصت طلب و سودجو، نتایجی عجیب و غریب در بازار به بار آمد.

در شرایط ایجاد شده، خودروسازان به شورای رقابت نامه‌ای ارسال کردند که با این وضعیت جدید و افزایش قیمت تمامی اجزای خودروی تولیدی، باید چه کاری انجام داد؟ و قیمت‌ها چه تغییری داشته باشد؟ البته رضا شیوا، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت، در این زمینه معتقد است: به عنوان کسی که اقتصاد می‌داند، در این موقعیت‌ها نباید هیچ تصمیمی گرفته شود، چون نه عرضه مشخص است، نه تقاضا و نه وضعیت ارز و همگی در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. پس چطور می‌شود سیستمی برقرار کرد که قیمت عادلانه باشد؟ در آن مقطع قرار شد که ادعای خودروسازان بررسی شود.

به گفته دکتر شیوا، همزمان با بررسی ادعای خودروسازان و ضمن آنکه شورای رقابت در فرآیند دریافت اطلاعات از بانک مرکزی بود، به خاطر وضعیت خاصی که کشور داشت، به دستور مقام معظم رهبری، تشکیلاتی به نام شورای عالی هماهنگی اقتصادی که سران سه قوه عضو آن بودند، ایجاد شد. این شورای هماهنگی دارای اختیارات ویژه‌ای است. یکی از این اختیارات ویژه که در مصوبه ۲۷ مرداد ماه ۹۷، اعلام شده، در مورد قیمت‌گذاری است. طبق این مصوبه هر تشکیلاتی که می‌خواهد قیمت‌گذاری کرده و کار کارشناسی در این زمینه انجام دهد، باید از طریق این شورا به تأیید برسد.

دکتر شیوا در خصوص اظهارنظر وزارت صنعت در آن مقطع در خصوص تصمیم برای قیمت گذاری خودرو در ستاد تنظیم بازار به خبرنگار تابناک گفت: بوجود آمدن شورای عالی هماهنگی اقتصادی و تصمیمات آن برای وقتی که اقتصاد در شرایط و حالت خاص قرار می‌گیرد، به جهت کنترل شرایط، اتفاقی معمول است. اما درمورد مصوبه مذکور، توسط وزارت صمت اشتباهی صورت گرفت و نامه‌ای برای شورای رقابت ارسال کردند که بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی دیگر شما نمی‌توانید قیمت‌گذاری کنید و قیمت‌گذاری دوباره به عهده سازمان حمایت است.

دکتر شیوا در ادامه اظهار داشت: ما بلافاصله پس از بررسی نامه وزیر اسبق صمت متوجه شدیم، منظور ایشان بخش۳ مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به شماره ۷۰۱۱۸ است. در بخش ۳ این مصوبه، گفته نشده است، تشکیلاتی که قیمت گذاری می‌کردند دیگر نمی‌توانند قیمت گذاری کنند، بلکه گفته شده باید کار‌های کارشناسی انجام شود و سپس به تأیید ستاد تنظیم بازار برسد. پس از طرح نامه وزیر اسبق سمت، در جلسه شورای رقابت نیز، اعضای شورا خواستند جوابیه‌ای ارسال شود و از سران محترم سه قوا، کسب تکلیف صورت گیرد که آیا ما از قیمت گذاری خارج شدیم و یا باید به کار خود ادامه دهیم. همچنین این نامه را برای دیوان عدالت اداری نیز ارسال و درخواست کردیم ضمن بررسی، آن‌ها نیز به ما توضیح دهند که آیا از مصوبه مذکور می‌توان چنین برداشتی داشت یا خیر.

سرانجام در جلسه ۳۵۹ شورای رقابت مورخ ۲۶ آذر ماه، این موضوع دوباره مطرح شد و اعضای شورا متفق القول گفتند چون هیچ پاسخی از هیچ جا به ما داده نشده است، شورای رقابت باید بر اساس ماده قانونی، کار خود را ادامه دهد. در جلسه ۳۵۹ شورای رقابت، تصمیم گرفته شد به رئیس جمهور محترم به عنوان رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی نامه‌ای فرستاده و طی آن بازگو شود که بر اساس بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، شورای رقابت موظف است دستورالعمل قیمت برای کالا‌هایی که به تشخیص شورا انحصاری هستند، تنظیم کند؛ لذا روز سه شنبه ۲۷ آذرماه، نامه فوق الذکر و دستورالعمل تعیین قیمت خودرو، برای جناب آقای رئیس جمهور ارسال شد. پس از ارسال دستورالعمل تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت به شورای عالی هماهنگی اقتصادی به دلیل اینکه این شورا باید فرآیند را بررسی، کنترل و تأیید کنند، رأسا تورم بخشی ۹ ماهه را از بانک مرکزی مطالبه کرده و با قرار دادن آن در دستورالعمل تعیین قیمت خودرو، قیمت خودرو‌های انحصاری بر اساس سه متغیر بهره روی، ارزیابی کیفیت و تورم بخشی مشخص خواهد شد.

دکتر شیوا در ادامه اظهار داشت: در خصوص اعلام وزیر صمت مبنی بر تعیین قیمت خودرو‌ها ۵ درصد زیر قیمت بازار باید گفت: تاکنون قیمت هیچ ‌یک از خودروی‌های انحصاری که در چارچوب دستورالعمل تعیین قیمت شورای رقابت است، توسط هیچ سازمان دیگری تعیین نشده و قیمت‌ها، همان قیمت‌های اعلام شده در تیر ماه توسط شورای رقابت است. ضمن آنکه وزیر صمت در این رابطه گفته است: از قیمت گذاری خودرو‌هایی صحبت می‌کنیم که در چهارچوب دستورالعمل تعیین قیمت خودروی شورای رقابت نیست.

رئیس شورای رقابت در خصوص این موضوع که گفته می‌شود، دستورالعمل قیمت گذاری شورا برای خودرو‌های کمتر از ۴۵ میلیون تومان است، اظهار داشت: زمانی گفته شده بود تمامی خودور‌هایی که در لیست خودرو‌های تعیین قیمت شده توسط شورای رقابت است، زیر ۴۵ میلیون هستند و این اظهار نظر علمی نیست، بلکه شورای رقابت لیستی دارد که در آن تمام خودرو‌هایی که برایشان دستورالعمل تعیین قیمت تنظیم شده، اعلام کرده است. این خودروها، خودرو‌هایی هستند که در بازار رقیب خارجی نداشتند. مثلا در تیپ خانواده پراید که جزو خودرو‌های کوچک است، خودروی دیگری نداشتیم، فقط۱۱۰ MVM وجود داشت که آن هم قیمتی متفاوت و بالاتر از پراید داشت؛ لذا این مدل خودرو‌ها مشمول قیمت گذاری توسط شورای رقابت هستند. مثال دیگر خودروی ۴۰۵ است، که خودرویی متوسط است و هیچ رقیب خارجی‌ نداشت؛ بنابراین هر خودرویی که هیچ رقیب خارجی و داخلی ندارد، جزو خودرو‌های انحصاری است. حال قیمت این خودرو لزوما زیر ۴۵ میلیون نخواهد بود و ملاک تعیین قیمت خودرو‌ها توسط شورای رقابت انحصار است نه قیمت آن خودرو.

فعلا در لیست خودرو‌های مشمول قیمت گذاری توسط شورای رقابت تغییری ایجاد نشده است، اما ذیل نامه اخیر ارسالی شورای رقابت به رئیس جمهور محترم، نوشته شده است: با توجه به اینکه جلوی واردات خودرو گرفته شده، شورای رقابت در حال بررسی‌ مجدد است که آیا تعداد خودرو‌های انحصاری و مشمول دستورالعمل قیمت شورای رقابت بیشتر خواهد شد یا نه. در این بررسی باید مشخص شود بعضی دیگر از خودرو‌های داخلی مثلا از گروه بهمن، می‌توانند با سایر خودرو‌ها رقابت کنند یا نه. در غیر این صورت، لیست خودرو‌های انحصاری و مشمول دستورالعمل قیمت شورای رقابت توسعه خواهد یافت.

دکتر رضا شیوا در پایان اظهار داشت: طبق وضعیت خاصی که در کشور اتفاق افتاد، طبق دستور مقام معظم رهبری شورای هماهنگی اقتصادی تشکیل شد. ضمن اینکه ایشان به سران سه قوا به عنوان اعضای شورای هماهنگی اقتصادی، اختیارات ویژه‌ای دادند که یکی از این اختیارات در بحث تصمیم گیری نهایی در مورد کار کارشناسی تمامی نهاد‌هایی است که کار قیمت گذاری انجام می‌دهند.

لازم به ذکر است، پیش از مصوبه شورای عالی هماهنگی در مورد قیمت گذاری، شورای رقابت از قیمت‌های نهایی اعلام شده دفاع می‌کرد، اما با توجه به شرایط کنونی، سران سه قوا و شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصمیم گیرنده نهایی هستند و نظر شورا یک نظر کارشناسی در این زمینه است. به این ترتیب قیمت اعلام شده توسط شورای رقابت، به هر نحوی در شورای هماهنگی اقتصادی تغییر کند، از نظر شورای رقابت پذیرفته و قابل قبول است و این شورا تابع خواهد بود. این امر به دلیل آن است که به دلیل صدور دستور و اجازه این کار توسط مقام معظم رهبری، این حکم حکومتی و بالادستی بوده و فراتر از قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است. البته ما معتقد هستیم که دستورالعمل تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت، دستورالعملی علمی، کارشناسانه است و نتیجه آن همیشه یک افزایش منطقی برای مصرف کننده را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این در حالی است که عباس تابش معاون وزیر و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان معتقد است، بنا بر مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی، تنها مرجع کارشناسی و تخصصی قیمت گذاری کالا و خدمات در کشور سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان است و به همین دلیل کلیه مراجع قیمت گذاری قانونی در ارائه قیمت مکلف به اخذ نظر کارشناسی این سازمان هستند و کارگروه تنظیم بازار صرف نظر از وضع گوناگون قیمت گذاری در کشور تنها مرجع نهایی رسیدگی به گزارش‌های کارشناسی قیمت و تعیین قیمت کالا و خدمات و تنظیم بازار در کشور است و کلیه مراجع قیمت گذاری قبل از اقدام مکلف به اخذ و عمل به آرا در این کارگروه هستند و تصمیمات این کارگروه که با رای اکثریت اعضای قانونی حاضر اتخاذ می‌شود و با امضای رئیس کارگروه ابلاغ می‌شود برای کلیه مراجع دولتی، غیردولتی و نهاد‌های عمومی غیردولتی و حکومتی لازم الاجراست.

وی همچنین اظهار داشته است که تغییر و تحولات قیمتی در بازار خودرو در سال گذشته با نرخ میانگین هر دلار 3 هزار و 860 تومان بوده که این رقم در سال جاری به حدود 9 هزار تومان در سامانه ارزی نیما افزایش یافته و این افزایش به طور قطع در بهای تمام شده خودرو تأثیرگذار است. اگر این موضوع را در بحث خودرو مورد بررسی قرار دهیم، بر اساس شاخص تمرکز، قیمت گذاری خودرو به طیف خاصی از خودروهای پر تیراژ مربوط بوده است. بر همین اساس پس از انجام جلسات با خودروسازان و قطعه سازان داخلی و انجام کار کارشناسی در سازمان حمایت، بر اساس اسناد و مدارک مثبته قیمت تمام شده برآورد و تعیین شد.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد در حال حاضر، با توجه به اینکه هنوز تصمیمی قانونی از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای تعیین تکلیف بازار خودرو و قیمت گذاری آن، گرفته نشده است، پیشنهاد می‌شود نهاد‌های نظارتی و تعزیرات حکومتی به تخلف این روز‌های خودروسازان در زمینه افزایش قیمت خودرو وارد شود و از سویی دیگر نیز انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر بر اساس قانون، شورای عالی اقتصادی تصمیم نهایی در این خصوص را بگیرد تا تکلیف مصرف کننده و تولید کننده مشخص شود و از این حالت نامشخص خارج شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷۹
رانت و انحصار و چپاول چه از بيت المال و به شيوه غير مستقيم از جيب مردم چه به روش مستقيم مثل خودروسازان و واردکنندگان خودرو و غيره به اسم عدالت و حمايت از مردم؟؟؟؟!!!!چقدر فريب
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| United States of America |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
قانونی بوده؟




مگه هنوز برای خودروسازان قانونی وجود داره؟



به امید منقرص شدن تمام خودروسازان وطنی که خون ملت رو تو شیشه کردند



صدرحمت به خودروسازان غربیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
تا زمانی که مردم میخرند
اونا می‌فروشند
چرا توقع دارید کارخانه محصولات اشغالشو به قیمت بالا نخرند
پارسال کمتر کسی ماشین چینی میخرید
امسال تا سیصد میلیون قیمت دادندو تازه نقد باید بخرید
این لیاقت ماست و لاغیر
جالب است که تمام مواد اولیه که دولت مرتب به دروغ در تلویزیون می گوید همان ارز 4200 تومانی برایشان در نظر گرفته است، گویا با دلار 14 هزار تومانی حساب می شوند که تمام کالاهای دولتی و غیر دولتی چند برابر شده اند از جمله خودرو... علی برکت الله
بابا ولمون کنید تورو به قرآن.توان خرید یه گونی برنج رو نداریم دیگه ماشین باشه پیشکش.البته این وضعیت عدم توان مالی مردم در نهایت منجر به ورشکستگی کامل صنعت خودرو خواهد شد
پاسخ ها
علی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
ببین ممکنه ورشکست بشه اما ارزان شدن محاله
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
انشا الله انشا الله ....خدا کنه زنده باشیم وببینیم که ورشکست شدن این غول های چپاولگر این دزدهای سرگردنه این بیرحمهای ادمکش این خودروسازان بی انصاف
مهدی
| Germany |
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
حق داری
شاید خر سواری آرزوی مردم شود!
من امروز از یکی از نمایندگی های مشهد قیمت گرفتم پراید رو نقدی گفتن 41 ملیون تومن ! قیمت کارخانه زدین 27 ملیون تومن این 14 ملیون توی یه پراید رو کی داره میخوره ؟ چه خبرتونه ؟ فکر کردین این گاری ها انقدر میرزن ؟
پاسخ ها
علی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
برادر چند مدت دیگه با فانوس دنبال همان گاری خواهی گشت
پیرمرد دست به شانه وزیر زد و گفت : خودتان میدانید و مملکتتان!... خواهش میکنم دست بردارید از اینکه مردم را مداوم ساده فرض میکنید و اینچنین تیتر میزنید. خودتان میدانید و مملکت شخصیتون... دست بردارید از این احبار زرد
کشورداری ومردم داری با دروغ نمیشه مردم مطالبه گرند اگر دروغ یا راست بگویید فقط مردم متوجه سیاست دروغ یا راست میشوند وبس
هر دم از این باغ بری میرسد
ای مردم و مسئولین هوشیار باشید.خروجی تمام این جنگ و دعوا ها ،بی اعتمادی مردم خواهد شد و دشمن با زیرکی هر چه تمامتر پاشنه آشیل ایران را هدف گرفته!!!کافیست با خود صادق باشیم و نظرات مردم را بشنویم!!هوای همدیگر را داشته باشم چرا که به گفته خود امریکا این تحریم ها را اثر گذار و فلج کنند طراحی کرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
حق داری ولی !
اخوی خواهشمند است بیش از این مهمل نگویید و خود را ضایع نکنید.دلار 3750 تومان پارسال که ملاک تعیین قیمت مواد اولیه چه داخلی و چه وارداتی می باشد شده 10500 تومان در سامانه نیما پس 60 درصد قیمت خودرو که مواد اولیه است 3 برابر شده و در کنار ان افزایش تا 3 برابری سربار تولید مثلا کرایه حمل با تریلی و کارتن را داریم و در کنار ان دو افزایش 20 درصدی سطح دستمزد برای سالهای 97 و 98 را داریم و....حالا انتظار داری خودرو را با قیمت پارسال بخری ؟نه برادر حتی به پراید 40 میلیونی هم فکر نکن چون قیمت تمام شده بالاتر از اینهاست می تونی برو از خودرو ساز و قطعه ساز ماشین مجانی بگیر وگرنه بهتر است حرفی نزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
تولید ملی !! توهین نفرمایید
ناشناس
| Canada |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
با این وضع اگر مستقیم خودرو با گمرکی کمتر وارد بشه ارزونتر میشه
ناشناس
| Germany |
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
استاد کهاینقدر قشنت نسخه برای مردم میپیچی! شکی نیست توی این فرغون سازی ها مشغولی و حقوقت رو از قبل کشته شدن هموطن های خودت میگیری! بهتره تو ساکت باشی! نمیتونید تولید کنید در اون فرغون سازی هاتون رو گل بگیرید برید بشینید خونه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
میشه یه کاری هم کرد بزارید خودرو خارجی وارد بشه انوقت میبینید که با 40 تومن میشه ماشین خرید یا نه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
اخوی شما بیش از این مهمل نگوئید فقط اگر راست میگویند تعرفه اردادت خودرو را بر دارند آنوقت پراید را بکنند 60 میلیون نه اینکه مردم را نقره داغ کنند
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
سلام آقا رضا موقعی که اقتصاد دولتی وانحصاری میباشد حق باشماست چون صنعت ایران کارش تولید نیست ومونتاژمیباشد.من یک سوال دارم آیا مجبورهستند کاری که نمیتوانند انجام بدهند راادامه بدهند؟اگه دولت واردات ماشین راآزاد کنند باقیمت دلار13000تومن هم ماشینهای خارجی از لگنهای مونتاژی چینی ومثلا ایرانی پایینتر میفته
هر دم از این باغ بری می رسد ...
پاسخ ها
رضایتی
| Australia |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
تا کی باید مردم ساده فرض شوند، کاش روز برشد مردم با هر اهرمی شده دوات را وادار کنند طی برنامه ای واردات و تعرفه خود رو را سال به سال کاهش بدهد و بعد خود روسازهای داخلی هم در قیمت گزاری ازاد شوند. کاش اجازه داده شود هر کس صلاح خود را خودش پیگیر باشد نه اینکه به زور دولت ما می خواهد خود روساز را سر پا نگاه دارد.....
اي بابا مگرتو اين مملكت قانوني هست كه رعايت شود!!!!؟؟؟؟ هر كس وزير ميشود خودش ميشود قانون !!!؟؟ هيچكس هم حريف اينها نيست!!!!؟؟؟ نه خبري از مدعي العموم هست كه حقوق مردم دفاع كند!!؟؟؟ و نه تعزيرات و غيره خبر هست!!!؟؟؟ اصلا ادمي مونده كه تو اين مملكت براي گرفتن حق خود به كجا پناه برد!!!؟؟؟ مگر ميشه خودرو سازها با رأي خود حكم به قيمّت بدهند و صدا از كسي درنياد؟؟؟!!!خداوند به همه ما با بودن اين دولت نااميدي رحم كند .عجب غلطي كرديم به اين مرفهين بي درد رأي داديم . مرفهيني كه هرگز درد نداري و بي پناهي را نكشيدند!!!! خداوند در اين دولت گذر كسي را به شهرداري،تامين اجتماعي،دارايي و.....نيندازد!!!؟؟؟ خداوند كم كند كه به سلامت از اين همه بي مديريتي و غارتگري دولتي عبور كنيم .واقعا اينها هدفشان ايجاد نااميدي در مردم است اما به ياري حق و رهبري رهبر عزيزمان از اين گردنه سخت بي لياقتي دولت مردان نااميدي عبور خواهيم كرد و از خون شهدايمان با جانمان حراست خواهيم كرد .
تابناک عزیز جواب که واضح هست
حال فرض کنیم بگوییم بله غیر قانونی بوده است
خوب که چی
یا مثلا اگر بگوییم قانونی نبوده است و خیر، چه فرقی می کند؟
وقتی وزیر محترم صنعت، قیمت خودرو را بر اساس منافع خودرونساز و با ملاک قرار دادن دلال تعیین می کند، انتظار قانونی بودن افزایش قیمت ها را دارید عزیز!؟؟؟
مگر قانونی وجود دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
روی کاغذ بله
انصافه با حقوق یک میلیونی اینهمه افزایش قیمت؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
برادر مگر کسی زورت کرده حقوق بگیر بشی؟برو یک هنری یادبگیر تا به جای یک میلیون تومن ماهی 10 میلیون تومن درامد داشته باشی
هیچکس نمیتونه قیمت خودروهای داخلی را بالا یا پایین ببره الا خود مردم !!
آقای رییس دولت همچنان بی خیال است وشاید درحال کاضر در توچال باشد وباید آن را پیدا کرد وگفت اگر ژحمت نیست قیمت خود رو را تعین کنید تا این همه سواستفاد در بازار نشود مگر عمر چه قدر است که این همه مردم را معطل میکنید وتکلیف آنها را مشخص نمی کنید ابته من فکر میکنم که همه این کارها بازی دولت روحانی الست مثالا چند روز پیش با حرفی که زد دوباره قیمت دلار را بالا برد من فکر میکنم که عامل همه گرانی ها روحانی وفریدون ااست چون بایک حرف این ها یک دفعه اوضاع به هم میریزد به هرحال اگر ط ف نمیتواند مملکت را ا ارهکند. بهتر است که کنار برود وبه اهل بدهدتا کار را انجام دهد درود بر دولت بهار که خدمات زیادی به مردم داد ولی هاسمی وروحانی آن را خراب کردند افسوس از این مملکت که دردست یک عده خاص بوده وفقط پست ها را عوض میکنند
این خودروسازها که دستشون تو کیسه مردم هست خوب همه مردم گروگان گرفتند و از قانون های خود ساخته برای خالی کردن جیب مردم استفاده می کنند و ماشین های بی کیفیت با قیمت نجومی میندازن به ملت
تعرفه واردات خودرو صفر بشه بازار به تعادل میرسه ونگران بیکاری کارگران نباشن
پاسخ ها
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
خدایا عقل و خرد را را از ما دریغ نکن مملکت ارز برای واردات دارو ندارد و نرخ مرغ برای نرسیدن خوراک ۱۴۰۰۰ تومان شده حالا امثال شما صحبت از واردات خودرو می کنید؟نه برادر انتخاب بعد از خودروی داخلی خر و قاطر است نه خودروی خارجی
باشه قبول مرز رو باز بزارید
تعرفه گمرکی هم بردارید
بسم الله
چرا موافق گرون شدن خودرو های زیغی ایرانی نباشیم
خداکنه ایران خودرو و سایپا هرچه زودتر تعطیل بشن که زمان زیادیه که باعث کشته شدن و زمین گیرشدن ضرر هنگفت مالی برای مردم ایران هستند .کارگرهای مشغول به کار در شرکتهای مذکور هم مثل بقیه کارگرهای شرکتهایی که ورشکست شدن.اگر خوب شد برای همه خوب میشه اگر بد شد برای همه بد میشه. البته اگر خودروسازان ورشکست نشن خوب یا بد شدن اوضاع هیچ تفاوتی برای خودروسازان ایران ندارد چون همچنان بر گرده مردم سوار میشوند و سواری خواهند گرفت.
كدام قانون ؟
سلام ، همه با هم دارن سر مردم را میتراشند ، وزیر و کارخانه دار ودلال و خودرو ساز و ......... خدااااااااااایا تو رو به بزرگی خودت قسم میدهم به داد دل این مردم خوب برس ، مردم دیگه بریدن و خسته شدن ، تا میخوای یک پس انداز کوچک داشته باشیم ، به نحوی از ما به زور میگیرنه ، این دفعه به بهانه ازدیاد قیمت خودرو
تابی جون تو هم که انگار نه انگار توی این مملکت داری زندگی می کنی. داداش من قانون و جریمه و تنظیم بازار مال بقال و ماست بند و کسبه جزئه نه مال از ما بهترون. هی گردن کلفتها بردند و خوردند و جواب ضعفا توپ و تشر بود.
دزدی آشکار از جیب ملت.قیمت از تیر تا الان 2برابر شده
پاسخ ها
علی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
باید سه برابر می شد چون ارز سه برابر شده که میشه
ناشناس
| Germany |
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
قیمت تیر هم دو با بر شده!
خودرو گران کنید تا الودگی هوا کمتر شود.
بنزین هم گران کنید. ایرانی جماعت جنبه ندارند.
فقط مستحق گرانی اند. گران کنید.
واقعی گران کنید. فریب نباشه.
ضمن تشکر از زحمات شما بزرگواران، خواهشمندیم اجازه ندهیدخودروسازان خون مردم را در شیشه کنند. شخصی که در فروردین یا اردیبهشت یا خرداد و غیره ثبت نام کرده و قرار بوده شهریور یا مهر یا آبان تحویل بگیره ولی هنوز خبری از تحویل نیست چه گناهی کرده که دلار گران شده. اگر دلار دو یا سه برابر شده خودرو ساز هم پول پیش پرداخت را دو یا سه برابری به حساب بیاورد. تازه ما فکر می کردیم این ها خودرو ساز هستند ولی معلوم شد بامشتی مونتاژکار کج سلیقه بی انصاف طرف هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
خونی نمونده که تو شیشه کنند!
به نظر می رسه این بازی کردن با قیمت ها به خاطر مشغول کردن مردم از اتفاقاتی است که در جامعه در حال اتفاق است .....
واقعا مسخرس هر هفته یه قیمت جدید میاد کی میشه تعطیل شن این دوتا لگن سازی به گفته ی بهزیستی این دوتا شرکت سالیانه 50 هزار خانواده رو به نابود می کشونن با کیفیت پایینشون (سالیانه 50 هزار نفر یا می میرن یا نقص عضو میشن با مخصولات این دوتا شرکت )
همه چیز در سال ۹۷ سه برابر شده ،علت آنهم بی ارزشی ریال در مقابل دلار ،و سایر ارزهای خارجی میباشد ؟ بلحاظ اینکه ریال ایران پشتوانه ندارد بی ارزش گردیده است ؟ در صورتیکه حدود هزار تن طلا در منازل مردم هست ،و قریب پنجاه میلیارد دلار ،و یورو هم از چرخهٔ اقتصاد ایران خارج گردیده ،و نزدیک یکصد و پنجاه میلیارد دلار هم در بانکهای خارج کشور در حسابهای فرزندان مسولین ،ومنصوبین است همینها باعث بی ارزشی ریال ایران شده است ؟
پاسخ ها
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
این نتیجه سالی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش حقوق در اقتصادی است که رشد ندارد و در کنار ان هم با دادن ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه غیر هدفمند منابع کشور را نابود کردیم که قابل صادر کردن و تبدیل شدن به رشد اقتصادی بود
بهتر است سازمان بی خاصیت حمایت از مصرف کننده!!! را حذف کنند.
شورای رقابت، کمیسیونهای مجلس و هزاران نهاد تصمیم گیر دیگر !
وقتی که قیمت تمام شده دو برابر می شود چگونه می توانند قیمت پایین نگه دارند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
پس پیش پرداخت ما رو هم که ماااااه هاست پیش خودشون نگه داشتند دو برابر حساب کنند، نمیشه که کاهش ارزش پولی رو که مشتری برای خرید خودرو به خودروساز داده نادیده بگیریم، تازه
بگذریم از تعهدی که در تحویل خودرو داشتند و بهش عمل نکردند
خودروهایی که توسط ایران خودرو و سایپا ساخته میشود به حدی بی کیفیت است که متاسفانه فقط خریدار آن ملت بدبخت ایران است و همین باعث شده که خودروسازهای بی کیفیت وطنی هر سازی دلشون میخواد میزنن و ملت هم مجبورن برقصن .
قیمت دلار ، سکه و طلا و افزایش قیمت خودرو همه اش غیر قانونی کجای دنیا در یک سال سه بار خودروی آن کشور افزایش قیمت دارد در ایران این بی قانونی را کردند
عدم برخورد قانونی وزیر یا غیر وزیر نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باید با متخلف با شدیدترین وجه برخورد بشه ؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
کی اونوقت باید برخورد کنه ؟
اول پیش فرشهای ثبت نامی که موعد تحویل گذشته اما دعوت نامه ندادید رو بدید. بعد هر کاری میخوای بکن....!!!!
در هیچ زمینه ای کنترل روی قیمت وجودندارد وچون انصاف هم در صنف های مختلف زیر صفر است هر کی میتونه قیمت کالا را می برد بالا
اگه دلار رو 11 تومن هم درنظر بگیرین قیمت پراید میشه حدودا 3500 دلار. هر چقد هم که آشغال باشه دیگه ارزونتر فکر نکنم بشه تولیدش کرد
این پراید نیست که گرون شده، پول ایرانه که بشدت بی ارزش شده.....
با این اوضاع اگر گمرکی رو کم کنند و خودرو وارد کنند که هم کیفیت بهتر می شود و هم قیمت پایین تر در میاد
تابناک جوسازی علیه صنعت خودروسازی را تمام کن تعطیلی این صنعت در مجموع به ضرر اقتصاد کشور است. بیشتر بر روی حل مشکلات مدیریتی آن تمرکز کن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
این صنعت تعطیل شه تنها کسانی که به ضررشون میشه بیمارستانها وقبر کن ها هستن
بسمه تعالی
آسمون و ریسمان بافتن یعنی اینکه قیمت خودروها گرون میشود. و شده است ، مگر کسی به قیمت قبل از کارخونه خودرو خریده و یا در بازار آزاد، خودروساز به راحتی توسط واسطه هایش در بازار آزاد خودروهایشان را یه قیمت روز و گران میفروشند.
با سلام لطفا نظر من را نمایش دهید.
اگز همچین وضعیتی توی کشور دیگری پیش می آمد صدا و سیما در هر بخش خبریش حتما ی مدت زملنی به آن اختصاص می داد.
عرض بنده این است که اگر واقعا خودرو این قد ارز بری داره.
چرا واردات آن آزاد نمی شود؟
ما اگر یک تحلیل هزینه منفعت روی این موضع داشته باشیم قطعا واردات آن به صرفه تره.
گناه این مردم چیست؟
خیلی دولتمردان قوی داریم بعد از ۸ ماه هنوز نتونستن قیمت خودرو کارشناسی کنن و اعلام کنن.
تکلیف مردم کی مشخص میشه، پیش فروش موعد گذشته ها کی میخواد تحویل داده بشه
بهتره که سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده به سازمان حمایت از تولید کننده تغییر نام یابد
در ضمن اگر دولت به فکر خروج ارز از مملکت هستند کافیست واردات خودروهای دست دوم با کارکرد کمتر 6 سال را در دستور کار دهند زیرا با 5000 دلار میشه ماشین باکیفیت را خریداری کرد و نیازی نیست خودروسازی محترم ،خودشان با ارز قطعات خودروی با تکنولوژی 30 سال قبل را وارد کنند اگر این اتفاق بیفته که اصلا محتمل نیست کسی حاضر نخواهد بود ماشین سمت تولید داخل بخره و خودروسازان هرچقدر که دلشان میخواهد می توانند قیمت را بالا ببرند.
ایا ریس جمهور ما برگه ای را را باید امضا کند که خودرو 100 درصد گران میشود خدا نکند چنین اتفاقی بیفتد
سازمان دروغین حمایت از مصرف کننده و وزیر صمت و ناظر و بازرس و همه و همه را باید خود مردم کنار بزنند معنی نداره تو کشور دولت بیاد با نیرنگ دلار را ببره بالا تا پول مردم را چه از طریق خودرو چه از طریق فروش دلار و راههای دیگر غصب کنه.......دولت دلال و چپاولگر و بی تدبیر و نامید
مسئولین دارند از صبر خدا سوء استفاده میکنند ولی غافل از اینکه همه چی رو خدا داره رصد میکنه به وقتش انشاا...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
دلت را خوش کن!
تمام خودرو سازها به معنای واقعی دزدند .آنها سال گذشته ماشین ها را پیش فروش کرده و معادل 50درصد قیمت خودرو را از مردم گرفته و با این پول کلی خریدها و واردات را انجام داده و الان که قیمت ارز بالا رفته دوباره می خواهند مابه التفاوت را از مردم بگیرند .
یه خودرو به اسم چانگان نوشتم 3 ماه پیش همه برنامه هامو ریختم که ماشی خودمو بفروشم و بتونم با پولش این ماشین رو خریداری کنم حالا قیمت اومده که باید به جای37 تومن 90 تومن پول بدی تا تازه ماشینتو بعد چند ماه تاخیر بدیم بهت مسخره بازیه دیگه
نکته جالب از نظر من بحث قیمت بازار است. واقعا" قیمت بازار بدون قیمت کارخانه یعنی چه؟ تا زمانی که محصول تولید نشود و هزینه تولید و سود آن مشخص نشود، چطور می توان قیمت بازار را به دست آورد؟ این یعنی اینکه شیپور را از سر گشادش بزنیم. محصول تولیدی خودروسازان ما که شکر خدا مشابه خارجی یا وارداتی ندارد که ما از روی قیمت آنها قیمت بازار را تعیین کنیم ! این صرفا" زیاده خواهی خودروسزانی است که چهل سال از یارانه و کمک دولت برای تعرفه 120 درصدی واردات خودرو استفاده کرده اند و هنوز حتی نتوانسته اند به تولید کیفی و اقتصادی نزدیک شوند.
دو آشغال ساز ایران برند کنار مردم طعم واقعی تکنولوژی را بچشند
با سلام ضمن تشکر به نظر می رسد مدیران زیر در نوسانان شدید بازار خودرو ( اختلاف بیش از 50 درصد قیمت کارخانه با قیمت بازار ) طی ماههای اخیر قطعا منافع به شکل مستقیم یا غیر مستقیم داشته اند 1- رئیس شورای رقابت آقای شیوا و رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کنندگان به همراه نفرات اصلی شان 2- مدیران عامل شرکت سایپا و ایران خودرو ، معاونین و مدیران میانی و تمامی شرکتهای گروه به همراه هیات مدیره تمامی شرکتها و همچنین نمایندگی آنها 3- کنترل خریدهای خارجی آنها بابت دریافت پورسانت توسط مدیران شرکتهای فوق الذکر 4- کنترل مدیران و هیات مدیره شرکتهای قطعه ساز 5- هزینه های مالی شرکتهای فوق الذکر بسیار دارای ابهام و مسائله می باشد عل رغم اینکه صنعت انحصاری است و پیش فروش دارد مشابه صنعت نفت و محصولات پتروشیمی ولیکن دارای هزینه های مالی بسیار شدید و مشکوک توسط شرکتهای اصلی و گروه هاشان دارند قطعا مدیران منافع دارند که اقدام به چنین عملی می کنند 6- در جنگ اقتصادی گروه فوق خواسته یا ناخواسته به دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور هستند . 7- رسیدگی کنید آثار اقدامات صنعت خودرو توسط مدیران شرکتهای فوق به نسبت خودشان بر تورم و نابسامانی اقتصادی چقدر سهیم هستند ؟ 8- مسئولین مربوطه از طریق مراجع قضایی و نظارتی پاسخگو و ریسدگی شوند . تا انشاء الله در آینده حق الناس مردم کشور عزیز توسط گروهی اندک پایمال نگردد.
ما هم خیر سرمون وام گرفتیم با هزار بدبختی که یه ماشین بخریم که دیگه کمتر رو ماشین مردم کار کنیم .ماشین بنز تک مدل ۵۲ رو یارو میگه ۱۶۰ملیون .اصلا نمیدونم چه گوهی بخورم .همین ماشین شش هفت ماه پیش بود ۷۰تومن
وقتی خود ما هنوز به اون درک نرسیدیم که نباید خودرو خرید. همین میشه. اگر خرید نمیکردیم تا الان نسل خودروسازای داخلی منقرض میشد. اما متاسفانه در همین پیش فروش های اخیر مردم چنان هجوم آوردن که انگار دارن عقب میمونن. ضمنا بنده نه تا حالا خودرو خریدم و البته توانایی خرید دارم و عمدا نمیخرم. فردا نیان یه عده نظر بدن که تو خودت از اون دسته ای. خیلی از مسائل و گرونی ها رو هم مردم خودشون به وجود آوردن. در شرایط امروز عدم خرید بهترین راهکار و مبارزه هستش.
خودمان کردیم که لعنت بر خودمان باد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی