بازدید 8679
۳

روی خوش لایحه بودجه ۹۸ به چهار استان محرومی که از نعمت گاز محرومند

لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ صبح امروز (سه شنبه) از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد تا در روز‌های آینده نمایندگان مجلس ضمن بررسی دقیق بند و ماده‌های مختلف آن به تصویب نهایی این لایحه اقدام کنند؛ لایحه‌ای که در برخی بخش‌ها با لایحه سال گذشته تفاوت دارد و بیم و امید‌هایی در آن نفهته است. مثل بخش مهمی که به لزوم تسریع در فرایند گازرسانی به چهار استان محروم کشور اشاره و اعتبار قابل توجهی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۸۶۳۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 25 December 2018
روی خوش لایحه بودجه ۹۸ به چهار استان محرومی که از نعمت گاز محرومندلایحه بودجه سال ۱۳۹۸ صبح امروز (سه شنبه) از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد تا در روز‌های آینده نمایندگان مجلس ضمن بررسی دقیق بند و ماده‌های مختلف آن به تصویب نهایی این لایحه اقدام کنند؛ لایحه‌ای که در برخی بخش‌ها با لایحه سال گذشته تفاوت دارد و بیم و امید‌هایی در آن نفهته است. مثل بخش مهمی که به لزوم تسریع در فرایند گازرسانی به چهار استان محروم کشور اشاره و اعتبار قابل توجهی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

به گزارش «تابناک»، لایحه بودجه ۹۸ کل کشور با جمع منابع ۱۷۰۳هزار میلیارد تومان و بودجه عمومی ۴۷۸هزار میلیارد تومانی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد؛ لایحه‌ای که در ماده واحده آن آمده است بودجه سال ١٣٩٨ کل کشور از حیث منابع بالغ بر هفده میلیون و سی و دو هزار و سیصد و سی و دو میلیارد و دویست و هفتاد میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر هفده میلیون و سی و دو هزار و سیصد و سی و دو میلیارد و دویست و هفتاد میلیون ریال خواهد بود.

مقایسه عددی لایحه بودجه سال ۹۸ از حیث منابع و مصارف گویای آن است که بودجه سال آینده با افزایش منابع و مصارفی معادل ۵ میلیون و هشتاد و دو هزار و ششصد و هفتاد و هفت میلیارد و پانصد و نود و شش میلیون ریال رو به رو خواهد شد.

این افزایش درآمد و مصارف که در ابتدای لایحه نیز به آن اشاره شده، فرصت خوبی را در اختیار دولت قرار داده است تا اعتبارات ویژه‌ای را برای طرح‌های توسعه‌ای خود کنار بگذارد و فرصت‌های توزیع عدالت جغرافیایی را در کشور فراهم کند؛ فرصت‌هایی که چه بسا در سال‌های پیش‌تر نیز در نوع خود وجود داشت، اما کمتر به آن توجه می‌شد.

موضوعاتی مثل پروژه‌های گازرسانی به شهر و روستا‌های مناطق محروم کشور و به ویژه استان‌هایی که در طول همه سال‌های گذشته از این حیث با بی مهری شدید رو به رو شدند و اکنون در شرایطی که بسیاری از مناطق کشور از نعمت گاز شهری برخوردارند، با مشکلات فراوانی در این رابطه رو به رو هستند و افزایش هزینه‌های سوخت نیز مشکلات آن‌ها را دو چندان کرده است.

سخن از استان هایی، چون هرمزگان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و مناطق جنوبی استان کرمان است که هم اینک از نعمت گاز شهری بی بهره اند و افزایش هزینه‌های زندگی به ویژه در حوزه‌هایی نظیر تأمین سوخت مورد نیاز برای سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی شرایط زندگی مردم این مناطق را سخت کرده است.

هر چند در ماه‌های گذشته افزایش هزینه حمل و نقل کپسول‌های گاز به مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان میلیون‌ها شهروند این استان و استان مجاور یعنی خراسان جنوبی را با مشکل تهیه کپسول‌های گاز رو به رو کرد و مردم این مناطق برای تأمین این نیاز ضروری سیستم‌های گرمایشی و پخت و پز خانه‌های خود به ناچار ساعت‌ها در صف‌های طویل ایستادند، اما اوج بی عدالتی در حق مردم این مناطق را می‌توان در حادثه تلخی جست و جو کرد که در دبستان و پیش دبستانی شهر زاهدان رخ داد؛ حادثه‌ای تلخ که منجش به آتش سوزی چراغ نفتی یکی از کلاس‌های مدرسه اسوه حسنه شد و در نهایت چهار دانش آموز بیگناه را قربانی محدودیت‌های زیرساختی مردم این مناطق کشور کرد.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های مرزی کشور است که زمستان‌های سختی را تجربه می‌کند، ولی با این وجود بسیاری از روستا‌ها و شهر‌های آن از نعمت گاز شهری بی بهره اند. بخش زیادی از روستا‌های این استان از گاز برخوردار نیست و تنها ۳۰ درصد روستا‌ها گاز شهری دارند.

این مشکل در استان سیستان و بلوچستان به مراتب شدید‌تر است و در این استان حتی بسیاری از مناطق شهری مرکز استان نیز گاز شهری ندارند؛ استانی که دهم دی ماه سال ۱۳۹۵ مشعل گاز شهری آن توسط رئیس جمهور روشن شد، اما لوله‌های گاز در این استان پس از سال ۱۳۹۵ توسعه قابل ذکری نیافت و اکثر پروژه‌های گاز رسانی این منطقه کشور روی زمین ماند.

شرایطی سخت که کیفیت زندگی شهروندان را به ویژه در روستا‌ها به نسبت اکثر مناطق کشور کاهش داده و با کمی تفاوت به لحاظ عدد در مناطق جنوب استان کرمان و بسیاری از شهر و روستا‌های استان هرمزگان نیز وجود دارد؛ شهر و روستا‌هایی که برای تأمین انرژی سرمایشی در تابستان‌های بسیار گرم و انرژی گرمایشی در زمستان‌های بسیار سرد به شدت به گاز شهری نیاز دارند.
 

اکنون، اما در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ و بر خلاف لایحه بودجه سال قبل، به صورت مشخص به لزوم تسریع در پروژه‌های گازرسانی به شهر و روستا‌های مناطق محروم استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب استان کرمان و استان هرمزگان آن هم با اولویت ویژه تأکید شده است.

بر همین اساس و در بند د. تبصره ۱ لایحه بودجه سال آینده آمده است: به منظور تسریع گازرسانی به روستا‌ها و اتمام طرح (پروژه)‌های نیمه تمام گازرسانی به روستا‌ها با اولویت تداوم گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی، وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط مکلف است از محل سهم چهارده و نیم درصد شرکت ملی گاز ایران تا میزان پانزده هزار میلیارد ریال اقدامات لازم را به عمل آورد؛ موضوع مهمی که در لایحه بودجه سال‌های گذشته به این صراحت و دقت به آن اشاره نشده بود.
 
روی خوش لایحه بودجه ۹۸ به چهار استان محرومی که از نعمت گاز محرومند

برای مثال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ در رابطه با پروژه‌های گازرسانی در بنده د. تبصره ۱ آمده بود: به شرکت ملی گاز ایران اجازه داده میشود علاوه بر تکالیف مندرج در بند «الف» ماده (۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) نسبت به بازسازی و مقاومسـازی خطوط لوله گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌ها و اصلاح سیستم اندازهگیری به سامانه اندازه گیری هوشمند از محل عوارض موضوع بند مذکور اقدام نماید.

توضیح اینکه در بند الف. مورد اشاره در لایحه بودجه ۹۷ نیز به صورت مشخص نامی از استان‌های مورد اشاره نیامده بود و به تنها به شرکت ملی گاز ایران این اجازه داده شد تا تنها ۳ درصد از کل صادرات نفت و میعانات گازی را صرف توسعه مناطق نفت خیز، گاز خیز و کم‌تر توسعه یافته کند.

با این تفاسیر اشاره مستقیم لایحه بودجه سال آتی به موضوع لزوم گازرسانی و اتمام پروژه‌های نیمه تمام گازرسانی در چهار استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، مناطق جنوبی استان کرمان و استان هرمزگان را باید از جمله تمایز‌های بودجه سال جاری با گذشته دانست که در صورت تصویب نهایی در مجلس می‌تواند نتایج ملموس و امیدوار کننده‌ای را در این مناطق محروم کشور به همراه داشته باشد. با این ملاحظه که موضوع مطرح شده نباید در طول سال مورد غفلت مسئولان اجرایی کشور قرار بگیرد و در سال‌های آینده نیز با منابع و اعتبارات بیشتر استمرار یابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
فقط بودجه کافی نیست !
تابناک جان تو رو به هر کی می پرستی حداقل تو یه گزارشی از وضع آب زابل و زاهدان تهیه کن !
آیا بودجه تورمی 135% ایران(( طبق اظهارات سیاست گذاران بانک جهانی پول و اعتبار )) و ذهنیت تورم 35% دولت ، با افزایش دستمزد 20% قابل تحمل است و ظلم آشکار در حق حقوق بگیران نخواهد بود ،آیا طیق گفته شما آقای رئیس جمهور که افزایش دستمزدباید مطابق تورم باشد .حتی حد اقل تورمی که بانک مرکزی با 35% اعلام رسمی میکد نبایستی مطابقت داشته باشد تا سفره مردم باشد تا حد اقل هزینه 50% کسری بودجه کارکنان از جیب، به فقر مطلق نخورد.حد اقل به وعده خود عمل میکردید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی